صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سفر زمان در قرآن کریم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    سفر زمان در قرآن کریم




    سلام
    اگر بر اصل عدم مجاز در قرآن تاکید کنیم باید بپذیریم که آیه 45 سوره زخرف بیانگر سفر زمانی است . ببینید :
    واسئل من ارسلنا من رسلنا اجعلنا من دون لرحمن الهه یعبدون
    از کسانی که فرستادیم بپرس آیا غیر از خدای یکتای رحمان خدایانی قرار دادیم که پرستش شوند
    از آنجا که انبیاء در گذشته زمانی بوده اند بی شک این امر باید با یک سفر زمانی امتثال شود ؟
    اما آیا سفر زمانی یک سفر مادی است ؟
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    در مورد سفر زمان در فیزیک امروزی نیز مباحث داغی مطرح است . برخی معتقدند این امر امکان پذیر است لذا برای آن فرضیه های جالبی هم درست شده مثل اینکه اگر کسی به گذشته برگردد و پدربزرگ خود را قبل از تحقق پدرش بکشد چه می شود ؟
    برخی گفته اند او در زمان حال از بین می رود برخی گفته اند به بعدی دیگر می رود
    این حرفها جالب اما غیر منطقی و غیر علمی اند
    عقل نمی تواند بپذیرد چیزی که وجودش در حال بطور قطع به چیز دیگری در زمان گذشته منوط است وجود داشته باشد در حالیکه آن شی ماضی معدوم شده است این ابتنای وجود بر عدم است که عقلا محال است
    لذا ما معتقدیم سفر در زمان به معنای امکان مشاهده عیانی موجودات گذشته و آینده یک سفر صرفا شهودی است و نه مادی و جسمانی
    یعنی این سفر در عالم علمی مجرد ممکن است نه در عالم مادی جسمانی . دیگر اینکه امکان تغییر هم وجود ندارد
    اگر دوستان نظری دارند مطرح فرمایند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    اصول ضروری برای باور به سفر زمان
    برای اینکه سفر زمان امکان پذیر باشد باید این دو اصل را ثابت کنیم :
    1- تمام پدیده ها عالم در عالم مجردات وجود داشته باشند
    2- انسان امکان شهود عالم مجردات را نیز داشته باشد

    اثبات اصل اول :
    اثبات اصل اول خود نیازمند اثبات اصل دیگری بنام ظهور است
    اصل ظهور یعنی اینکه تمام موجودات عالم ماده تجلی و ظهور حقایق ماورایی خود هستند
    این اصل در قرآن ثابت است
    ان من شی الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم (حجر21)
    هیچ چیزی نیست مگر آنکه خزانه های آن در نزد ماست و ما آنرا جز به اندازه مشخص نازل نمی کنیم
    آیه نورانی قرآن کریم می فرماید تمام موجودات عالم تنزل یافته از خزائن عالم بالا هستند
    پس باید این موجودات در عالم خزائن به نحوی وجود داشته باشند و از آنجا که عالم مجردات در قیاس با عالم مادیات وجود نرم افزاری یا علمی دارد پس این حقایق حقایق علمی اند نه حقایق عینی مادی خارجی
    لذا اگر انسان بتواند به این خزانه ها مرتبط گردد می تواند همه آن حقایق را شهود نماید
    و اما اثبات اصل دوم امکان ایجاد ارتباط با عالم مجردات است که باز در قرآن کریم یکی از مراتب عالی آن مطرح شده است :
    و علم آدم الاسماء کلها (بقره 31)
    تعلیم اسماء به معنای تعلیم حقایق عالم از مادی و مجرد است پس خدای متعال قادر بر ایجاد چنین ارتباطی و تحقق شهود حقایق عالم است
    با این وصف مساله سفر زمان در قرآن قابل اثبات هم هست
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    57
    حضور
    4 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    201



    سلام
    فکر نمی کنم این لزوما" به معنی سفر در زمان باشه .
    مثلا" اگه کسی بگه از نمرود عاقبت کبر و خود بزرگ بینی را بپرس این به معنی اینه که به گذشته برگرد و ازش سوال کن ؟
    به نظر می رسه در اینجا منظور استفهام انکاری باشه چون جواب مسلما" " نه " است؟
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    اما در مورد سفر در زمان آنچه بیان کردید بیشتر اثبات قدرت خدا با ایات قرآن است نه سفر در زمان .
    اینکه خدا قادر مطلقه درست ولی اینکه آیا در قوانین ماده برای انسان چنین قدرتی رو قرار داده یا نه بهتر منتظر اثبات عملی اون باشیم .
    گرچه واقعا" درتحقق این شک دارم .
    ویرایش توسط نخودسیاه : ۱۳۹۱/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۱:۲۱
    خدا را هزاران بار آزمودم و آزموده شدنش را دیدم نشانه هایی آشکار از او و صفاتش دیدم و زمانی در برابرش تسلیم شدم و به اراده اش گردن نهادم . و اینک متعجبم از مردمی که به هم - عمرشان - اعمالشان و بینششان اعتماد دارند و در برابرشان تسلیمند ولی در برابر خدا نه و هنوز هیچ چیز از او را بر خلاف خواسته هاشان نمی پذیرند و مصرانه به دنبال راه فرار از اوامرش میگردند چنان که گویی هرگز او را نه دیده اند و نه شناخته اند و نه هرگز در حقشان رحمت کرده است . گویی دشمنی غیر قابل اعتماد است .

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط نخودسیاه نمایش پست ها
    سلام فکر نمی کنم این لزوما" به معنی سفر در زمان باشه . مثلا" اگه کسی بگه از نمرود عاقبت کبر و خود بزرگ بینی را بپرس این به معنی اینه که به گذشته برگرد و ازش سوال کن ؟ به نظر می رسه در اینجا منظور استفهام انکاری باشه چون جواب مسلما" " نه " است؟ ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- اما در مورد سفر در زمان آنچه بیان کردید بیشتر اثبات قدرت خدا با ایات قرآن است نه سفر در زمان . اینکه خدا قادر مطلقه درست ولی اینکه آیا در قوانین ماده برای انسان چنین قدرتی رو قرار داده یا نه بهتر منتظر اثبات عملی اون باشیم . گرچه واقعا" درتحقق این شک دارم .
    سلام
    بحث ما در مورد یک امر الهی است نه بازی با کلمات
    این امر یا امر لغوی است که از خدای حکیم محال است یا لغو نیست و امکان پذیر است پس مطلوب ما حاصل است
    و اما قدرت خداوند
    قدرت الهی حساب دارد مثلا اگر خدای متعال قادر به میراندن است این میراندن با یک ساختار خاصی اتفاق می افتد و نه بی حساب
    و اما بنده که عرض کردم سفر در زمان به حسب تصور عادی غیر منطقی و غیر عقلانی است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    713
    حضور
    15 روز 21 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    7
    صلوات
    1594



    با سلام
    زمان و بُعد از نظر فیزیک با هم ارتباط تنگاتنگ دارند. تنها نظریه ای که بازگشت در زمان را ممکن می داند نظریه جهان های موازی است که صرفاً اساس محاسباتی و نظری دارد. این نظریه بر این اساس است که همه حالات ممکن در حال وقوع است و ما در یکی از این حالت ها به سر می بریم.
    اگر به عقب برگردیم و پدر برگ خود را بکشیم و دوباره به همین زمان و بُعد برگردیم اتفاقی رخ نداده و پیشینه ما همان هست که بود. صرفاً یک بُعد دیگر به جریان افتاده که ما در آن حضور نداریم و هرگز به دنیا نمی آییم و این ابعاد همین الان هم وجود دارند. البته این جهان ها بر هم منطبقند بدون اینکه در هم تداخل ایجاد کنند. یعنی اکنون هم جهانی وجود دارد که در آن مثلا بیماری وبا نسل بشر را منقرض کرده است. (البته نظریه است)
    اما اگر برگشت در زمان را صرفاً شهودی بدانیم و امکان حقیقی برای آن متصور نشویم حس می کنم یک جورایی باید به جبر معتقد باشیم. چون منشا این تفکر عدم امکان تغییر در گذشته است و از آنجا که الان هم گذشته ی یک آینده ی دیگریست پس ما قادر به تغییر حوادثش نیستیم و صرفا مشاهده گریم.
    ویرایش توسط aminjet : ۱۳۹۱/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۶:۰۰
    عکس روی تو چو در آینه ی جام افتاد
    عارف از خنده ی می در طمع خام افتاد
    حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد
    این همه نقش در آیینه ی اوهام افتاد
    این همه عکس می و نقش نگارین که نمود
    یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد.

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    اللهم عجل لولیک الفرج

    سلام

    اگر عالم را به دو قسم تقسیم کنیم

    عالم زمان و عالم فوق زمان(اسم عوض شده اما مفهوم رو فکر کنم داشته باشیم تا اساتید چه گویند)

    ما مسلمانان معراج نبی اکرم (ص) و طی الارض و این امور را قبول داریم

    مثلا مسافرت نبی اکرم(ص) در یک روز و همچنین ثابت بودن زمان پس از مرگ و عالم ماوراء حیات که مثل ابدی بودن بهشت

    این نشون میده زمان هم یک علت است که بایک نظم ارتباط دارد که با شناختن این نظم میشه به امور رسید

    که سفر بگذشته هم خلاف عقل من نمود پیدا نمی کنه(تا بحال شاید بعد از تفکر بیشتر نظرم عوض شود)

    و در مورد موازی بودن جهان ها نییز منطقی بنظر میاد که با پذیرش این موضوع جبر نیز بنظر منتفی است(و در نهایت هم تمامی امور در دست خداوند یکتا است)

    در پناه حق تعالی

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    نقاشی، شعر، عکاسی
    نوشته
    541
    حضور
    20 روز 8 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1113



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    عالم مجردات در قیاس با عالم مادیات وجود نرم افزاری یا علمی دارد
    با عرض سلام
    لطفا در این مورد توضیحات بیشتری بدهید. این نتیجه گیری چگونه حاصل میشود و منظور از وچود علمی یا نرم افزاری ماده چیست؟
    با تشکر

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    در مورد سفر زمان در فیزیک امروزی نیز مباحث داغی مطرح است . برخی معتقدند این امر امکان پذیر است لذا برای آن فرضیه های جالبی هم درست شده مثل اینکه اگر کسی به گذشته برگردد و پدربزرگ خود را قبل از تحقق پدرش بکشد چه می شود ؟
    برخی گفته اند او در زمان حال از بین می رود برخی گفته اند به بعدی دیگر می رود
    این حرفها جالب اما غیر منطقی و غیر علمی اند
    فیزیک با این بحثهای فلسفی کاری ندارد.فقط قوانین رو بررسی میکنه و با محسبات پیشگویی میکنه.
    به طور نظری سفر در زمان امکان پذیر است و کسانی هم هستن که الان دارن روی اون کار میکنن.سفر در زمان یک بحث است و میزان اختیار ما در تاثیرگذاری روی گذشته یک بحث دیگه
    گرچه چون این بحثها بیشتر کوانتوم نسبیتی است و در کوانتوم هم فقط با احتمالات سرو کار داریم در اینجا هم فقط بحث احتمال است و احتمال وقوع این رخداد یعنی انتقال یک ماده در مقیاس ماکروسکپی به یک زمان دیگه ازنظر فیزیک به صفر میل میکنه(اما صفر نیست!)....
    نقل قول نوشته اصلی توسط aminjet نمایش پست ها
    اما اگر برگشت در زمان را صرفاً شهودی بدانیم و امکان حقیقی برای آن متصور نشویم حس می کنم یک جورایی باید به جبر معتقد باشیم. چون منشا این تفکر عدم امکان تغییر در گذشته است و از آنجا که الان هم گذشته ی یک آینده ی دیگریست پس ما قادر به تغییر حوادثش نیستیم و صرفا مشاهده گریم.
    دیدگاه جالبیه!
    البته اگر برای اینده وجود قائل نشیم و اون رو مثل راهی بدونیم که در همان موقع طی کردنش ایجادش میکنیم دیگه این نتیجه گیری درست نیست.
    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۱/۱۲/۲۷ در ساعت ۲۱:۲۰
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    421
    حضور
    2 روز 8 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    914



    به نام خدا

    آن کسانی که می توانند در زمان سفر کنند معدود بوده و هیچ گاه هم پدر خود را نمی کشند. بعضی وقتها نامرئی هستند و بر مردم شهید. در مواقعی خاص بر برخی افراد ظاهر می شوند، مثلا دم مرگ یا پیش از انجام گناه هایی خاص.
    نام یکی از این وجودها ساعت است که اسمش هم بر رویش است (در واقع ساعت همان زمان است). طبق گفته قرآن: 1- دانای غیب است (وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَا تَأْتِینَا السَّاعَةُ قُلْ بَلَى وَرَبِّی لَتَأْتِیَنَّکُمْ عَالِمِ الْغَیْبِ). البته باید دانست که کلیدهای غیب را جز خدا کسی نمی داند. ولی خدا از غیب خود بعضی وجودها را آگاه می کند. 2- حتما می آید ("ان الساعه لاتیه"). 3- عیسی نشانه اش است. 4- علمش تنها نزد خدا است (یکی از مفاهیم این حرف این است که کارهای ساعت را فقط خدا می تواند پیش بینی کند. بشر در مواردی قابلیت پیش بینی دارد که دانایی در مورد ساعت از توانایی او و هر موجودی جز الله جل جلاله خارج است). و موارد دیگر.

    با آمدن ساعت زمان در هم می ریزد و عالم قدیمی می شود.
    مَنْ کانَ عَدُوّاً لِلّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْریلَ وَ میکالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرینَ

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۰۳, ۰۲:۳۲ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود