جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ضوابط تدّبر در قرآن از منظر علّامه طباطبایی (ره)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    284
    حضور
    9 دقیقه
    دریافت
    112
    آپلود
    5
    گالری
    75
    صلوات
    964

    ضوابط تدّبر در قرآن از منظر علّامه طباطبایی (ره)





    هوالعلیم


    تدبّر در قرآن به عنوان بهترین شیوه ی استفاده از این کتاب آسمانی و برداشت از آیات الهی، روشی اصیل و ریشه دار در سنّت معصومان (ع)‌ می باشد که همگانی و عمومی بوده و انسان را در فهم و دستیابی به حقایق قرآنی و ظهور آن ها در زندگی اش مساعدت می نماید.

    علّامه طباطبایی (ره) با الگو گرفتن از سبک تدبّری معصومان در تفسیر المیزان، احیاگر این سبک شد. این مقاله به اهمّیّت و جایگاه تدبّر در قرآن از منظر علّامه طباطبایی (ره) می پردازد و در برگیرنده ی مطالبی همچون شرایط و لوازم تدبّر، موانع تدّبر و نتایج تدبّر در قرآن می باشد.


    مقاله ای تحت عنوان ضوابط تدّبر در قرآن از منظر علّامه طباطبایی (ره) به قلم دکتر حسین خوشدل مفرد و آقای مهدی خیراندیش در این جستار ارائه خواهد شد

    ان شا الله
    ادامه دارد ...

    زیباست؛ جهاد اقتصادی زیباست
    هر لحظه حماسه ای جهادی زیباست
    فریاد بزن حماسه ای در راه است…
    فریاد سیاسی و عبادی زیباست

    بازخوانی دیدگاه های اقتصادی امام خامنه ای

    http://www.askdin.com/thread26540.html

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    284
    حضور
    9 دقیقه
    دریافت
    112
    آپلود
    5
    گالری
    75
    صلوات
    964



    مفهوم شناسی تدّبر

    مشتقات این ریشه، 44 مرتبه در قرآن به کار رفته اند که در 4 مورد بحث از «تدبّر در قرآن» به میان آمده است.

    (نساء 82؛ مؤمنون، 86؛ ص 29؛ محمد، 24).

    الف: تدبّر در لغت


    راغب اصفهانی (د 502 ق) در مفردات آورده است: «التدبیر: التفکیر فی دبر الامور» (راغب اصفهانی، 171)

    بنابراین می توان گفت «التدبّر: التفکّر فی دبر الامور».

    ابن منظور (د 711 ق) در لسان العرب ذیل ماده ی «دبر» آورده است: «التدبّر فی الامر، التفکّر فیه و تدبّر الامرای نظر فی عاقبة و التدبیر فی الامر: ان تنظر الی ما یؤول الی عاقبته»

    (ابن منظور، 273/4).

    رازی (د. 721 ق) در مختار الصحاح می نویسد: «التدبیر فی الامر، النظر الی ماتؤول الیه عاقبته و التدبّر: التفکّر فیه» (رازی، 110).
    در المصباح المنیر فیومی (د 770 ق) می خوانیم: «تدّبرته تدّبراً ای نظرت فی دبره و هو عاقبته و آخره». (فیومی، 72).

    فیروزآبادی (د 817 ق) در القاموس المحیط آورده است: «التدبیر: النظر فی عاقبته الامر کالتدبّر و... «أفلم یدّبّر و القول...» (مؤمنون، 68) ای الم یتفهموا ما خوطبوا به فی القرآن» (فیروزآبادی، 28/2).

    در مجمع البحرین آمده است: «التدبّر هو النظر فی ادبار الامور و تأمّلها» (طریحی، 298/3).

    و بالاخره اینکه پطرس بستانی (د 1301 ق) در کتاب محیط المحیط می نویسد:
    «تدبّر الامر: نظر فی ادباره ای عواقبه و تفکّر فیه و تبصّر و تأمّل و تفهم». (بستانی، 367)
    بنابر مطالب فوق الذکر می توان نتیجه گرفت که تدّبر در لغت به معنای تفکر، نظر در عاقبت امور، تأمّل و امعان نظر به کار رفته است.

    زیباست؛ جهاد اقتصادی زیباست
    هر لحظه حماسه ای جهادی زیباست
    فریاد بزن حماسه ای در راه است…
    فریاد سیاسی و عبادی زیباست

    بازخوانی دیدگاه های اقتصادی امام خامنه ای

    http://www.askdin.com/thread26540.html

  5. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۹:۴۴
  2. تو میایی ای پسر فاطمه
    توسط safareeshghe در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۰, ۱۹:۴۷
  3. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۱:۴۲
  4. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۲:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود