صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زمان کنونی و گرفتن همسر دوم و نیاز عاطفی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907

    زمان کنونی و گرفتن همسر دوم و نیاز عاطفی




    با سلام
    لطفا راهنمایی بفرمایید در زمانه کنونی مبادرت به گرفتن همسر دوم به صلاح است؟ بنا به دلایل عقلی چند همسری چرا روحانیون اقدام به همچین کاری نمی کنند یا اگر بتوانند انجام دهند غالبا با دختران جوان است نه بیوه ، مطلقه، یا بی سر پرست ؟
    و چرا اینکه در احکام شرعی بی اعتنایی به نیاز جنسی مرد حرام است ولی بی اعتنایی به نیاز عاطفی زن حرام نیست؟
    ویرایش توسط همره : ۱۳۹۱/۱۲/۲۸ در ساعت ۲۰:۱۷
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  2. صلوات ها 20


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58310



    با نام و یاد دوست


    زمان کنونی و گرفتن همسر دوم و نیاز عاطفی



    کارشناس بحث: امیدوار



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۱/۱۲/۲۶ در ساعت ۱۱:۵۵ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,353
    حضور
    30 روز 9 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12339



    نقل قول نوشته اصلی توسط همره نمایش پست ها
    با سلام
    لطفا راهنمایی بفرمایید در زمانه کنونی مباذرت به گرفتن همسر دوم به صلاح است؟ بنا به دلایل عقلی چند همسری چرا روحانیون اقدام به همچین کاری نمی کنند یا اگر بتوانند انجام دهند غالبا با دختران جوان است نه بیوه ، مطلقه، یا بی سر پرست ؟
    و چرا اینکه در احکام شرعی بی اعتنایی نیاز جنسی مرد حرام است ولی بی اعتنایی به نیاز عاطفی زن حرام نیست؟
    بسمه‌تعالي
    ضمن عرض سلام و تحيت و سپاس از حسن اعتماد شما
    طبيعتا جامعه امروز، يك جامعه مركب و پيچيده است كه اقتضائات خاص خود را دارد و هرچند اين پيچيدگي قابليت اثرگذاري در امور و ساحتهاي مختلف زندگي از جمله ازدواج، غريزه جنسي، ارتباطات اجتماعي و... را داشته و دارد ، اما تغييري در اصل و اساس اين امور ايجاد نكرده است.
    بر اين مبنا نمي‌توان به بهانه شرايط جاري، به طور مطلق با ازدواج دوم مخالفت كرد.
    ضمن اينكه نبايد فراموش كرد كه ازدواج دوم در اسلام نه تنها في نفسه واجب نيست، بلكه مقيد به شرايط دشواري چون عدالت مرد، شده است.
    به هر حال به نظر مي رسد، نمي توان قاعده خاصي در اين رابطه كه فراگير و قابل تعميم به همه افراد و شرايط باشد، ارائه داد. بلكه آنچه كه مهم و تعيين كننده است، شرايط طرفين (زن و شوهر) و چرايي و علت اين كار است. لذا ممكن است در مواردي اين كار نه تنها غلط باشد، بلكه باعث بروز مشكلات جديدي گردد و در مواردي هم ممكن است، اين كار درست باشد.
    در خصوص اين نكته كه چرا روحانيون اين كار را انجام مي دهند يا نمي دهند نيز بايد گفت، افراد روحاني هم مانند ساير اقشار جامعه‌اند كه هيچ تفاوت ماهوي با ديگران ندارند، از اينرو طبيعي است كه اين قشر نيز مانند ساير اقشار، افعال و كردار خود را بر محور خير و شر تنظيم كنند، ضمن اينكه در جامعه روحاني هم مانند ديگر جوامع صنفي، هميشه تفاوتهاي فردي وجود دارد.

    در ارتباط با بخش سوم سوال نيز توجه داشته باشيد، كه حرمت بي اعنايي به نياز جنسي تنها متوجه زن نيست، بلكه اين حكم شامل مرد هم مي شود.
    در خصوص نياز عاطفي و يا هر نياز ديگري از جانب مرد يا زن، هرچند ممكن است حكم به خصوصي نداشته باشيم، اما همواره يك قاعده كلي تحت عنوان حرمت ظلم يا حرمت آزار مومن و... وجود دارد، لذا اگر رفتاري مانند بي اعتنايي عاطفي و... از مصاديق ظلم يا آزار باشد، طبيعتا حرام بوده و زن و شوهر مجاز به ارتكاب آن نيستند.
    در پناه خداوند متعال
    زمان کنونی و گرفتن همسر دوم و نیاز عاطفی
    مقام معظم رهبری:
    ✔ باید كاری كنیم كه فرزندان،حتما دست مادر را ببوسند . . .
    . . . اسلام به دنبال این است.
    .
    .
    .
    مرحوم حاج اسماعیل دولابی:
    مادرت را ببوس،
    پایش را ببوس تا به گریه بیفتد، خودت هم به گریه می افتی،
    آن وقت کارت روی غلتک می افتد و همه درهایی که به روی خود بسته ای، خدا باز می کند.
    این که فرمود بهشت زیر پای مادر است یعنی تواضع کن.

  7. صلوات ها 16


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط همره نمایش پست ها
    لطفا راهنمایی بفرمایید در زمانه کنونی مباذرت به گرفتن همسر دوم به صلاح است؟
    با سلام خدمت شما بزرگوار.

    یکی از مصادیق رعایت عدالت در چندهمسری این است که جمعیت بانوان آماده ازدواج در مقایسه با جمعیت مردان متمکن و پسران آماده ازدواج بیشتر باشد. در غیر این صورت به عقیده برخی مراجع اگر آقایان به تعدد زوجات روی بیاورند نفس عمل مساوی نقض عدالت است چرا که مردان دیگری از ازدواج با هم کفو خود محروم شده اند.

    در واقع بخشی از احکام اسلام از نوع امضایی بوده است و لزوماً توصیه ای برای تمام انسان ها و تمام دوران ها ندارند. لذا باید در ظرف زمان و مکان سنجیده شوند.

    موفق باشید.

    ویرایش توسط مؤمن : ۱۳۹۱/۱۲/۲۷ در ساعت ۲۰:۳۶

  9. صلوات ها 11


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    گل ، صدای رود خونه ، آبی فیروزه ای، صدای اذان مرحوم مؤذن زاده اردبیلی
    نوشته
    754
    حضور
    31 روز 4 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    53
    گالری
    116
    صلوات
    5874



    نقل قول نوشته اصلی توسط مؤمن نمایش پست ها

    با سلام خدمت شما بزرگوار.

    یکی از مصادیق رعایت عدالت در چندهمسری این است که جمعیت بانوان آماده ازدواج در مقایسه با جمعیت مردان متمکن و پسران آماده ازدواج بیشتر باشد. در غیر این صورت به عقیده
    برخی مراجع اگر آقایان به تعدد زوجات روی بیاورند نفس عمل مساوی نقض عدالت است چرا که مردان دیگری از ازدواج با هم کفو خود محروم شده اند.

    در واقع بخشی از احکام اسلام از نوع امضایی بوده است و لزوماً توصیه ای برای تمام انسان ها و تمام دوران ها ندارند. لذا باید در ظرف زمان و مکان سنجیده شوند.

    موفق باشید.:gol:
    با سلام و عرض ادب
    میتونم خواهش کنم نام مرجع و یا منبع این مطلبی رو که در مورد مصداق عدالت در چند همسری فرمودید ذکر کنید ؟

    ویرایش توسط تا ساحل آرامش : ۱۳۹۱/۱۲/۲۷ در ساعت ۲۳:۰۷

  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    ازدواج باید آرامش بخش باشد! چه این که خداوند فلسفه ازدواج را ایجاد سکن و آرامش قرار داده است! منتها آرامشی که ابتداء از ناحیه زن به مرد منتقل می شود:
    روم / 21: وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها
    آرامش روانی انسان به عوامل در هم تنیده ای بسته است که قسمتی از این عوامل را فرهنگ جامعه تشکیل می دهد.
    اگر فرهنگ جامعه، چند همسری را بپذیرد، حسادتهای طبیعی زنانه، کاهش یافته و تنشهای عصبی میان خانواده کمتر بحران آفرین می شود.
    اسلام تلاش دارد تا برای فرهنگ جوامع، حدود مشخص کند! در عصر جاهلی، با ازدواج و طلاق، بازی می شد و به شدت بی حد و قانون بود. خداوند این حدود را تعریف نمود. کتب فقهیِ نکاح، طلاق، ظِهار، خُلع و مبارات، ایلاء و لِعان مجموعه این حدود را مورد بررسی قرار داده اند.
    در همین راستا خداوند همسران دائمی مردان را به چهار عدد تقلیل داد. و همچنین برای طلاق سوم حرمت ازدواج مجدد قائل شد و مردان را در هر چهار ماه یکبار مجبور به همبستری با همسرانشان نمود و فرمود که هر وقت آنها اعلان نیاز کردند، زودتر از چهار ماه نیز بر آنهاست که پاسخ همسرانشان را بدهند.
    بر این اساس خداوند توصیه ای به چند همسری ننموده است. تنها برای کسانی که اصرار بر چند همسری دارند، این چنین کنند حدی را قائل شده است.
    اما نیازی جنسی زنان بیشتر عاطفی است تا جنسی! به همین خاطر خداوند طبعیت زن را گونه ای آفریده است که هم دیر تحریک شوند و هم دیر ارضاء گردند.
    از طرفی رفع نیاز عاطفی، نمی تواند دارای چند منبع باشد. زیرا درون انسان دو قلب نیست:
    احزاب / 4: ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ في‏ جَوْفِهِ.
    لذاست که زنان باید یک همسر داشته باشند ولی مردان بخاطر عللی می توانند بیش از یک همسر داشته باشند:
    * دوره عادت ماهانه زنان که ممکن است تا ده روز در ماه طول بکشد و همچنین دوران بارداری و وضع حمل و شیردهی سبب می شود تا در صورتی که شوهر آنها تنها یک همسر داشته باشد و از طرفی شهوتش نیز فوران کند، نتواند از راه طبیعی و مشروع بطور شایسته ای ارضاء شود.
    * مرگ به علل مختلفی مردان را بیشتر از زنان تهدید می کند. بر این اساس همیشه آمار زنان جوان بیش از مردان جوان است. هر چند آمار تولد چندان تفاوتی با هم نمی کند.
    طبق آمار بیش از نیم میلیون زنان سرپرست خانوار در ایران، بار اقتصادی و تربیتی خانواده خود را بر دوش دارند.
    * بیشتر زنان آمادگی زایمان و تربیت شایسته چهار - پنج فرزند را بیشتر ندارند. و از طرفی بسیاری از مردان هستند می توانند از نظر اقتصادی فرزندان بسیار زیادتری داشته باشند.
    قدیم این که زنی تنها چهار – پنج فرزند داشته باشد، امری رائج بوده است. ولی این که مردی تنها به همین مقدار فرزند اکتفاء کند، نوعی ناتوانی برای او محسوب می شده است.
    پس به سه علت، محدودیتهای زنان در ارضاء مردانشان، بیشتر بودن مرگ و میر میان مردان و توصیه اسلام به بیشتر نمودن نسل، می تواند علل روی آوردن منطقی مردان به چند همسری باشد و بر زنان است که اگر مردشان نه برای بوالهوسی، بلکه بخاطر دلیلی منطقی سراغ همسر دوم رفت بر حسادت خود مهار زنند!


  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط تا ساحل آرامش نمایش پست ها
    میتونم خواهش کنم نام مرجع و یا منبع این مطلبی رو که در مورد مصداق عدالت در چند همسری فرمودید ذکر کنید ؟
    سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار

    خواهش می کنم. اشاره بنده به عنوان نمونه به بیانات زیر بود که ظاهراً از فتاوای آیت الله العظمی صادقی تهرانی (ره) می باشد:

    «این عدالت، تنها عدالت فردی و در زمینه تأمین حقوق همسران نیست، بلکه عدالت اجتماعی را نیز شامل می شود. بنابراین اگر در جامعه شمار زنان و مردان مساوی باشد، ازدواج متعدد برای یک مرد جایز نیست، زیرا موجب ظلم و عدم رعایت عدالت می شود.» [1]

    بیانات زیر نیز تلویحاً به دو بعد فردی و اجتماعی عدالت در چندهمسری اشاره می کند:

    «اگر عدالت و تمکن مالی باشد و زن ها در جامعه زیاد باشند در این صورت عقل و فطرت می پذیرند زنان محروم از شوهر بتوانند با ازدواج با مردی که امکانات مالی و توان جسمی برای اداره بیش از یک زن را دارد قسمتی از نیازهای خود را برطرف سازند.» [2]

    در واقع توجه به این عدالت همه جانبه مسأله ای عقلی و وجدانی است و چنان که در شرایطی چندهمسری را به ضرورتی عقلی تبدیل می کند در شرایطی دیگر آن را به خلاف عدل و انصاف بدل می سازد.

    موفق باشید.

    پی نوشت ها:
    [1] تفسیر الفرقان، جلد 6، صفحه 172.
    [2] تفسیر المیزان، جلد 4، صفحه 183.




    ویرایش توسط مؤمن : ۱۳۹۱/۱۲/۲۸ در ساعت ۱۸:۴۱

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    591
    حضور
    35 روز 8 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3832



    نقل قول نوشته اصلی توسط روح بخش نمایش پست ها
    لذاست که زنان باید یک همسر داشته باشند ولی مردان بخاطر عللی می توانند بیش از یک همسر داشته باشند: * دوره عادت ماهانه زنان که ممکن است تا ده روز در ماه طول بکشد و همچنین دوران بارداری و وضع حمل و شیردهی سبب می شود تا در صورتی که شوهر آنها تنها یک همسر داشته باشد و از طرفی شهوتش نیز فوران کند، نتواند از راه طبیعی و مشروع بطور شایسته ای ارضاء شود. * مرگ به علل مختلفی مردان را بیشتر از زنان تهدید می کند. بر این اساس همیشه آمار زنان جوان بیش از مردان جوان است. هر چند آمار تولد چندان تفاوتی با هم نمی کند. طبق آمار بیش از نیم میلیون زنان سرپرست خانوار در ایران، بار اقتصادی و تربیتی خانواده خود را بر دوش دارند. * بیشتر زنان آمادگی زایمان و تربیت شایسته چهار - پنج فرزند را بیشتر ندارند. و از طرفی بسیاری از مردان هستند می توانند از نظر اقتصادی فرزندان بسیار زیادتری داشته باشند. قدیم این که زنی تنها چهار – پنج فرزند داشته باشد، امری رائج بوده است. ولی این که مردی تنها به همین مقدار فرزند اکتفاء کند، نوعی ناتوانی برای او محسوب می شده است.
    با سلام و تشكر از كارشناسان محترم
    متاسفانه در تاپيكهاي مرتبط با اين مسائل، بسيار شاهد دلايل تكراري و بعضا كپي برداري شده دوستان هستيم. در صورت امكان قدري به روزتر و با دلايل محكم تري شرح بفرماييد.
    آيا صرفا وظيفه مردان داشتن توان اقتصادي در تربيت فرزند است؟
    آيا آمار و ارقام جمعيت شناسي را به تازگي مطالعه نموده ايد؟

    من چه گـویم؟

    چون تـو می دانی نهان ...


  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907

    ادامه




    با تشکر از جناب امیدوار و روح بخش ودوستان دیگر
    پاسخهایتان تا اندازه ای برایم قابل قبول است اما سوال دیگری که مطرح است بقول شما جناب روح بخش منبع نیاز عاطفی برای یک زن از یک جاست حال چرا اهمیت ندادن به این نیاز حرام نیست یعنی عدم تمکین عاطفی زن توسط همسرش حرام محسوب نمیشود ؟
    توصیه به محبت شده اما در احکام شرع چیزی تحت عنوان حرام نیامده...
    نمونه اش در قران ایه 128 سوره نساء به زن توصیه شده در مقابل اعراض همسرش صلح کند...
    که بنا به شان نزول ایه با یک نوع بی عاطفگی مرد کنار بیاید البته در ایه بعد به مردان توصیه کرده که به همسران خود توجه داشته باشند اما این جبران کننده ان صدمه عاطفی است ؟

    ویرایش توسط همره : ۱۳۹۱/۱۲/۲۸ در ساعت ۲۳:۵۲
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  19. صلوات ها 9


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    گل ، صدای رود خونه ، آبی فیروزه ای، صدای اذان مرحوم مؤذن زاده اردبیلی
    نوشته
    754
    حضور
    31 روز 4 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    53
    گالری
    116
    صلوات
    5874



    نقل قول نوشته اصلی توسط مؤمن نمایش پست ها

    سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار

    خواهش می کنم. اشاره بنده به عنوان نمونه به بیانات زیر بود که ظاهراً از فتاوای آیت الله العظمی صادقی تهرانی (ره) می باشد:

    «این عدالت، تنها عدالت فردی و در زمینه تأمین حقوق همسران نیست، بلکه عدالت اجتماعی را نیز شامل می شود. بنابراین اگر در جامعه شمار زنان و مردان مساوی باشد، ازدواج متعدد برای یک مرد جایز نیست، زیرا موجب ظلم و عدم رعایت عدالت می شود.» [1]

    بیانات زیر نیز تلویحاً به دو بعد فردی و اجتماعی عدالت در چندهمسری اشاره می کند:

    «اگر عدالت و تمکن مالی باشد و زن ها در جامعه زیاد باشند در این صورت عقل و فطرت می پذیرند زنان محروم از شوهر بتوانند با ازدواج با مردی که امکانات مالی و توان جسمی برای اداره بیش از یک زن را دارد قسمتی از نیازهای خود را برطرف سازند.» [2]

    در واقع توجه به این عدالت همه جانبه مسأله ای عقلی و وجدانی است و چنان که در شرایطی چندهمسری را به ضرورتی عقلی تبدیل می کند در شرایطی دیگر آن را به خلاف عدل و انصاف بدل می سازد.

    موفق باشید.:gol:

    پی نوشت ها:
    [1] تفسیر الفرقان، جلد 6، صفحه 172.
    [2] تفسیر المیزان، جلد 4، صفحه 183.


    علیکم السلام
    متشکرم
    پس باید دقت داشت که عدالت فردی و اجتماعی را با هم باید لحاظ کرد کاری که بسیاری از آقایانی که دو یا چند همسر دارند به اون دقت ندارند .

    نقل قول نوشته اصلی توسط روح بخش نمایش پست ها
    پس به سه علت، محدودیتهای زنان در ارضاء مردانشان، بیشتر بودن مرگ و میر میان مردان و توصیه اسلام به بیشتر نمودن نسل، می تواند علل روی آوردن منطقی مردان به چند همسری باشد و بر زنان است که اگر مردشان نه برای بوالهوسی، بلکه بخاطر دلیلی منطقی سراغ همسر دوم رفت بر حسادت خود مهار زنند!
    متاسفانه کمتر دیده میشه آقایی که به دنبال همسر دوم یا چندم هست دلیل منطقی داشته باشه و کمتر دیده میشه که آقایی مثلا یک خانم بیوه رو به همسری بگیره .


  21. صلوات ها 9


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۷/۰۲, ۱۷:۴۰ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود