صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: (گزیده های قرآنی)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,006
    حضور
    69 روز 20 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    28
    گالری
    50
    صلوات
    6217

    مطلب (گزیده های قرآنی)




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    از دوستان اهل کتاب و اهل قرآن درخواست می کنم اگر مطالب قرآنی دارند در همین تاپیک ها ایجاد کنند.
    دوستان لطف کنید در این تاپیک ها بحث های قرآنی ایجاد کنید و در ضمن سوال و جواب های قرآنی خود را هم می توانید مطرح کنید
    از عبادت و از نیت هم قرار بدهید!
    هر چقدر که بیشتر فعالیت کنید به قرآن خدمت کردید!
    تشکر

    ویرایش توسط محمدی : ۱۳۹۱/۱۲/۲۲ در ساعت ۱۵:۰۱
    گفتم که مرا برکاتی بفرست
    گفتا که تو اول حسناتی بفرست
    گفتم حسنات من بٌوّد حٌب علی
    گفتا بر جمالش صلواتی بفرست

  2. صلوات ها 13


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,006
    حضور
    69 روز 20 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    28
    گالری
    50
    صلوات
    6217

    مطلب سوال و جواب قرآنی




    پرسش: آيا گفتن «بسم اللّه» و شروع كار با نام خدا، قبل ازاسلام هم سابقه داشته است؟
    پاسخ: بله؛ حضرت نوح هنگام سوار شدن به كشتى نجات، به ياران خود فرمود: حركت و توقّف كشتى ما با نام خداست.
    «بسم اللّه مجراها و مرساها» «1»
    حضرت سليمان نيز دعوتنامه‏ى خود را با «بسم اللّه» شروع كرد. «و انّه من سليمان و انّه بسم اللّه الرّحمن الرحيم» «2»
    دوستان لطفا مطالب مورد نظر خوتان را قرار دهید!
    موفق باشید!

    گفتم که مرا برکاتی بفرست
    گفتا که تو اول حسناتی بفرست
    گفتم حسنات من بٌوّد حٌب علی
    گفتا بر جمالش صلواتی بفرست

  5. صلوات ها 16


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37598



    آشنایی با خواص اسماء الهی: "الله".... امیرالمومنین در تفسیر کلمه ی الله میفرماید:"الله اسم من اعظم اسماء الله عزوجل لا ینبغی یسمی به غیره"..."الله" اسم اعظم الهی است که شایسته نیست احدی خود را به این نام بخواند.(بحارالانوار ج 92 ص 232) خواص: 100 مرتبه در هر روز در رفع تمام مشکلات موثر است.2_66 مرتبه هر روز بعد از نماز صبح،جهت حل مشکلات موثر است.3-جهت شفای مریض 100 آیه از قرآن خوانده (بسم الله الرحمن الرحیم یک آیه محسوب میشود)،سپس 7 مرتبه یا الله گفته شود.حضرت علی علیه السلام فرمودتد:اگر این دستور را بر سنگبخوانند سنگ باز میشود.مریضی که تمام اطباء او را جواب کرده اند شفا میگیرد،حتی اجل محتوم چند روزی عقب می افتد.(معراج العارفین ص 3)

    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    472
    حضور
    13 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    178
    صلوات
    2932



    پرسش: شفاء و رحمت بودن قرآن چگونه است؟
    پاسخ: وَنُنَزِّلُ مِنْ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا (82اسراء)
    شفاء به معنای رهایی از درد و مرض است و به همین دلیل قرآن خود را شفای برای دردهایی انسانی می نامند به عبارت دیگر قرآن درمان درد های انسان است و مشکلات معنوی و رذایل اخلاقی و بیماری های روحی ، را درمان می کند . نکته ی دیگر اینکه از آنجایی که این کتاب ، کتاب هدایت است علاوه بر رها سازی انسان از بیماری ها ، او را به کمالات و درجات بالای انسانی می رساند و به عبارت دیگر رحمت نیز می باشد . فلذا در مجموع ، قرآن از جهت درمان بیماری ها ، شفاء است و از جهت اینکه انسان را به کمالات بالاتر می رساند ، رحمت است .
    اما اینکه چگونه می توان از این ویژگی قرآن بهره مند شد بدین صورت است :
    ابتدا اینکه باید به این کتاب و حقانیت آن ایمان آورد
    مطلب بعدی این است که معارف آن را به نحو صحیحی آموخت (البته مرحله اول و دوم با هم انجام می شود )
    در مرحله نهایی هم به آموزه های این کتاب عمل شود .
    به طور مثال قرآن از برخی اعمال را توصیه می کند ، مثلا ما را به نیکی به پدر و مادر فرا می خواند ، ما را به اندیشه و تفکر فرامی خواند ، ما را به پیروی از الگوی ممتازی چون پیامبر اکرم فرا می خواند و .... با عمل به دستورات قرآن می توان به شفاء و رحمت آن رسید.

    ویرایش توسط مهدیسا : ۱۳۹۱/۱۲/۲۲ در ساعت ۱۶:۳۵

    الحمدلله رب العالمین

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    472
    حضور
    13 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    178
    صلوات
    2932



    خط قرمزهای قرآنی
    یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ
    اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از بسیارى از گمان ها بپرهیزید، چرا که بعضى از گمان ها گناه است و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید و هیچ یک از شما دیگرى را غیبت نکند، آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید تقواى الهى پیشه کنید که خداوند توبه‏پذیر و مهربان است! (سوره مبارکه الحجرات آیه ۱۲)
    ویرایش توسط مهدیسا : ۱۳۹۱/۱۲/۲۲ در ساعت ۲۲:۰۸

    الحمدلله رب العالمین

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37598



    ...خداوند هیچ کس را جز به اندازه ی توانش تکلیف نمیکند.و هر کس هر کار خیری کرده به سود اوست و هر که هر کار بدی کرده به زیان اوست...جوهر انسانها با هم تفاوت دارد؛و خداوند به هرکس استعدادی خاص داده که فقط در همان زمینه میتواند موفق شود.البته این تفاوتها به هیچ وجه برتری ذاتی و ارزشی نیست و هرگز مجوزی برای تفاخر نمیشود؛و اگر کسی به این حقیقت توجه کند ، هرگز دیگران را به جهت نداشتن چیزی ملامت نخواهد کرد.حال با این مقدمه میگوییم که از عدل الهی به دور است که شخصی را فوق قدرت و استعدادش تکلیف کند و این تفاوتها را در نظر نگیرد!!!(طلاق ایه 7) البته باید هرکسی توان خود را به کار گیرد و تنبلی و سستی را کنار بگذارد و ازتمام امکانات در جهت ادای تکالیف خویش به قدر توانش بهره بگیرد(تغابن 16) و تا آنجا که میتواند مجاهده و تلاش کند تا مشمول هدایت خاص خداوند شود(عنکبوت 69)

    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,006
    حضور
    69 روز 20 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    28
    گالری
    50
    صلوات
    6217

    مطلب حمد و ستایش ما




    پرسش: آيا خداوند به حمد و ستايش ما نياز دارد؟
    پاسخ: خير چنين نيست؛ چنانكه اگر گفتيم: مردم بايد خانه‏هاى خود را رو به خورشيد بسازند، به اين معنا نيست كه خورشيد به ما و خانه ما نياز دارد.
    نه تنها خدا كه بسيارى از مخلوقات خداوند نيز به انسان نيازى ندارند و اين انسان است كه از همه محتاج‏تر؛ ولى از همه متكبرتر است.
    مثلًا اكسيژن، دريا، ماهى‏هاى دريا، جنگل‏ها، باد و باران، پرندگان، چرندگان و زنبور عسل محتاج ما نيستند؛ ولى انسان‏به همه اينها نياز دارد.
    بنابراين؛ اگر ما مى‏گوييم حمد و ستايش الهى لازم است به خاطر آن است كه وجود ما و رشد ما و ادامه‏ى زندگى و حلّ مشكلات و كمبودهاى ما تنها به دست اوست. او كه رحمت را بر خود واجب كرده است. «كتب على نفسه الرّحمة» «1» آيا ما ستايش را بر خود واجب نكنيم.
    حمد و ستايش ما به پاس رحمت گسترده‏ى او، «و رحمتى وسعت كلّ شى‏ء» «2» و به نوعى انجام وظيفه است.
    موفق باشید!

    ویرایش توسط محمدی : ۱۳۹۱/۱۲/۲۲ در ساعت ۱۷:۲۵
    گفتم که مرا برکاتی بفرست
    گفتا که تو اول حسناتی بفرست
    گفتم حسنات من بٌوّد حٌب علی
    گفتا بر جمالش صلواتی بفرست

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,006
    حضور
    69 روز 20 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    28
    گالری
    50
    صلوات
    6217

    «مالك يوم الدين»




    پرسش: چرا خدا را «مالك يوم الدين» مى‏خوانيم، مگر اومالك دنيا نيست؟
    پاسخ: اولًا؛ خداوند مالك همه چيز و همه جا و براى هميشه است؛ بر خلاف مالك بودن انسان كه نه مالك همه چيز است و نه مالك همه جا و نه براى هميشه.
    مالكيّت خداوند حقيقى است؛ ولى مالكيّت انسان اعتبارى.
    مالكيّت خداوند همراه با احاطه و سلطنت است؛ ولى گاهى ما مالك گنجشكى هستيم؛ ولى تحت سلطه ما نيست.
    مالكيّت ما تنها در زمان حيات ما مى‏باشد و بعد از مرگ، ديگران مالك مى‏شوند.
    مالكيّت ما انتقال يافته از ديگران است؛ ولى خداوند مالك همه چيز بوده و مى‏باشد؛ بنابراين حساب مالكيّت خداوند از حساب مالكيّت ما جداست و هرگز قابل مقايسه نيست.
    ثانياً؛ در دنيا به دليل وجود واسطه‏ها و اسباب، نسبت‏ها و خويشاوندى‏ها، دوستان و آشنايان، خانواده و فرزندان، مال و ثروت، زبان و هنر، حيله و تدبير، انسان خود را صاحب قدرت و نصرت مى‏داند و از خدا غافل مى‏شود تا آنجا كه مثل قارون مغرورانه مى‏گويد: مال و ثروت را خدا به من نداده است؛ بلكه بر اساس علم و تخصّص و زرنگى خودم به دست آورده‏ام.
    «انّما أوتيتُه على علمٍ عندى»
    امّا روز قيامت تمام اين دلبستگى‏ها و وابستگى‏ها بى‏اثر مى‏شود: واسطه و اسباب از بين مى‏رود. «تقطّعت بهم الاسباب»
    خويشاوندى و نسبت‏ها از بين مى‏رود. «فلا أنساب بينهم»
    مال و ثروت ارزشى ندارد. «لاينفع مال و لابنون»
    بستگان كارايى ندارند. «لن‏تنفعكم أرحامكم و لا أولادكم»
    گاهى اجازه حرف زدن و عذرخواهى هم داده نمى‏شود. «و لايؤذن لهم فيعتذرون»
    قدرت فكر و تدبير از دست آنها گرفته مى‏شود. «ترَى النّاسَ سُكارى‏»
    آرى، در چنين روزى كه همه رزق و برق‏ها و جلوه‏ها رنگ مى‏بازد، مالكيّت خداوند با تمام وجود جلوه مى‏كند.
    بنابراين مراد از «مالك يوم الدّين» اين است كه گرچه خدا
    مالك مطلق دنيا و آخرت است؛ امّا مالكيّت خداوند در آن روز بيشتر جلوه مى‏كند.
    كوتاه سخن آنكه «مالك يوم الدين» همان معنايى را مى‏دهد كه در آيه ديگر مى‏خوانيم: «يوم لاتملك نفس لنفس شيئا و الامر يومئذ للّه» «1» و يا در جاى ديگر مى‏خوانيم: «لمن الملك اليوم للّه الواحد القهّار» «2»

    __________________________________________________
    (1). بقره، 166
    (2). مؤمنون، 101
    (3). شعراء، 88
    (4). ممتحنه، 3
    (5). مرسلات، 36
    (6). حج، 2

    گفتم که مرا برکاتی بفرست
    گفتا که تو اول حسناتی بفرست
    گفتم حسنات من بٌوّد حٌب علی
    گفتا بر جمالش صلواتی بفرست

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    472
    حضور
    13 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    178
    صلوات
    2932



    سوال: آیا می دانید در فرهنگ قرآنی، سخت ترین و ناگوارترین بیماری ها چیست؟
    جواب: قرآن مستقیما به این بیماری اشاره نموده، آن را نام می برد . این بیماری، مرض قلب یا بیماری دل نام دارد; چون وقتی روح و دل فردی به این بیماری گرفتار شد، از شنیدن و دیدن و درک حقایق عاجز می شود و این بدترین وضعی است که یک انسان پیدا می کند; (اعراف/۱۷۹ و توبه/۱۲۵) .


    الحمدلله رب العالمین

  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    472
    حضور
    13 روز 4 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    178
    صلوات
    2932



    راه‌هاى کسب آرامش از منظر قرآن

    1- نگرانى و اضطراب یا از ترس است یا از ناتوانى؛ پس آن که خداوند را همواره در یاد داشته باشد و او را سرچشمه همه صفات کمال و منزّه از هرگونه صفت نقصان بنگرد، ناگزیر مهر او در دلش نشسته، قلبش به یاد او آرام مى‌گیرد و رحمت و مهربانى او و وعده‌هاى نیکویش به مؤمنان، هرگونه ترس و دلهره حتّى ترس از عذاب خدا را از روانش مى‌زداید:
    «اللّهُ نَزَّلَ أَحسَنَ الحَدیثِ کِتباً مُتَشبِهاً مَثانِىَ تَقشَعِرُّ مِنهُ جُلودُ الَّذِینَ یَخشَونَ رَبَّهُم ثُمَّ تَلینُ جُلودُهم و قُلوبُهم إِلى ذِکِر اللّهَ.» (زمر/۳۹،۲۳) تغییر سیاق سخن از فعل ماضى به فعل مضارع در آیه «الَّذِین ءَامَنوا و تَطمَلـِن قُلوبُهم بِذِکرِ اللَّه» (رعد/۱۳،۲۸) بر ثبات و دوام آرامش مؤمنان دلالت دارد. آرامش بى‌نظیر پیامبران هنگام تلقّى وحى در جاى‌گاه بالاترین حدّ ارتباط با خدا در همین جهت قابل تحلیل است. در مقابل، کسانى که از یاد او روى مى‌گردانند، در زندگى همواره در حال نگرانى و اضطراب به سر مى‌برند: «و‌مَن اَعرَضَ عَن ذِکرِى فَإِنَّ لَهُ مَعیشَهً ضَنکاً.» (طه/۲۰،۱۲۴)


    الحمدلله رب العالمین

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود