صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ضروری دین چیست ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    ضروری دین چیست ؟




    سلام
    ضروری دین چیست ؟ آیا اختلاف در فهم ضروریات دین پذیرفته است ؟
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله





    ضروری دین چیست ؟





    ضروری دین چیست ؟




    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,331
    حضور
    28 روز 18 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3972

    ضروری دین




    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    ضروری دین چیست ؟ آیا اختلاف در فهم ضروریات دین پذیرفته است ؟
    والله الموفق


    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    ضروری دین امری است که مورد اتفاق مسلمانان است که جزء اسلام است و تمام افرادی که سخن شان مورد اعتناء است، در این زمینه نظر واحدی دارند و اختلاف نظری وجود ندارد . در برخی از کتب علمی ضروری دین چنین تعریف شده است: منظور از ضروری دین چیزی است که جزء دین بودنش نیازی به استدلال و دقت نظر نداشته باشد و جزء دین بودنش را هر مسلمانی می داند مگر تازه مسلمانی که آگاهی و اطلاع به احکام و عقائد اسلامی نداشته باشد یا در منطقه ای باشد که دور از شهرهای اسلامی است و با مسلمانان رفت و آمد و معاشرت ندارد.(1)
    با توجه به عبارت فوق در مورد اصل ضروری بودن امری ، جای بحث و بررسی وجود ندارد مانند اینکه گفته شود در اسلام نماز تشریع شده است. هرچند ممکن است در مورد جزئیات آن بحث و بررسی انجام پذیرد.

    مطلب دیگر اینکه در مورد فهم های مختلف نیز باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد که فهم هایی قابل توجه اند که از اصول صحیح تفسیر پیروی کنند و با توجه به متون دینی ، مسائل تاریخی و بدون دخالت دادن اغراض و آراء شخصی ارائه شده باشند.

    موفق باشید

    1.القواعد الفقهیه، حسن بجنوردی، مکتبه الآداب، نجف، ج 5 ، ص 312


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    ضروری دین امری است که مورد اتفاق مسلمانان است که جزء اسلام است و تمام افرادی که سخن شان مورد اعتناء است، در این زمینه نظر واحدی دارند و اختلاف نظری وجود ندارد . در برخی از کتب علمی ضروری دین چنین تعریف شده است: منظور از ضروری دین چیزی است که جزء دین بودنش نیازی به استدلال و دقت نظر نداشته باشد و جزء دین بودنش را هر مسلمانی می داند مگر تازه مسلمانی که آگاهی و اطلاع به احکام و عقائد اسلامی نداشته باشد یا در منطقه ای باشد که دور از شهرهای اسلامی است و با مسلمانان رفت و آمد و معاشرت ندارد.(1) با توجه به عبارت فوق در مورد اصل ضروری بودن امری ، جای بحث و بررسی وجود ندارد مانند اینکه گفته شود در اسلام نماز تشریع شده است. هرچند ممکن است در مورد جزئیات آن بحث و بررسی انجام پذیرد. مطلب دیگر اینکه در مورد فهم های مختلف نیز باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد که فهم هایی قابل توجه اند که از اصول صحیح تفسیر پیروی کنند و با توجه به متون دینی ، مسائل تاریخی و بدون دخالت دادن اغراض و آراء شخصی ارائه شده باشند.
    سلام
    در تعریف ضروری دین نوعی احاله به عرف مسلمانان وجود دارد نتیجه این احاله ، اجمالی وکلی بودن نظرات درباره ضروری است مثل وجوب نماز اما در بحث فهم و تفسیر ، مساله از حوزه عرف و اجمال خارج می شود لذا نباید بحث فهم وتفسیر را دیگر در حوزه ضروریات دنبال کرد به عبارت ساده تر :
    اگر کسی در تفسیر ضروری دین حتی خلاف مشهور مطلبی بگوید او مخالف ضروری محسوب نمی شود چون تفسیر از حوزه عرف و اجمال خارج است
    نظرتان چیست ؟
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,331
    حضور
    28 روز 18 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3972

    ضروری دین




    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    در تعریف ضروری دین نوعی احاله به عرف مسلمانان وجود دارد نتیجه این احاله ، اجمالی وکلی بودن نظرات درباره ضروری است مثل وجوب نماز اما در بحث فهم و تفسیر ، مساله از حوزه عرف و اجمال خارج می شود لذا نباید بحث فهم وتفسیر را دیگر در حوزه ضروریات دنبال کرد به عبارت ساده تر :
    اگر کسی در تفسیر ضروری دین حتی خلاف مشهور مطلبی بگوید او مخالف ضروری محسوب نمی شود چون تفسیر از حوزه عرف و اجمال خارج است
    نظرتان چیست ؟
    والله الموفق
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    طبق تعریفی که در مورد ضروری دین ارائه شده است ، ضروری دین امری است که تمام مسلمین آن را به عنوان امری دینی می پذیرند و به اجماع تمام مسلمانان، آن امر از اسلام است. 1 طبق این تعریف، این مسئله نیازمند تفسیر نیست بلکه نیازمند آن است که مصادیق آن مورد بررسی قرار گیرد. به عبارت دیگر از نظر مفهومی ضروری دین روشن است ولی باید دید که در عمل مسلمانان بر چه اموری اجماع دارند، به طور مثال نماز و روزه را ضروری دین می نامند.

    موفق باشید


    1. رجوع کنید به : جواهرالکلام، ج 6 ، ص 46

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی طبق تعریفی که در مورد ضروری دین ارائه شده است ، ضروری دین امری است که تمام مسلمین آن را به عنوان امری دینی می پذیرند و به اجماع تمام مسلمانان، آن امر از اسلام است. 1 طبق این تعریف، این مسئله نیازمند تفسیر نیست بلکه نیازمند آن است که مصادیق آن مورد بررسی قرار گیرد. به عبارت دیگر از نظر مفهومی ضروری دین روشن است ولی باید دید که در عمل مسلمانان بر چه اموری اجماع دارند، به طور مثال نماز و روزه را ضروری دین می نامند. موفق باشید
    سلام برادر گرامی
    پاسخ شما برای بخش اول سوال تاپیک مناسب است اما برای بخش دوم خیر . البته این سوال بیشتر به ضروریات عقیدتی مرتبط می شود مثلا بحث توحید که اعتقاد به یگانگی خدای متعال ضروری دین است اما تفسیر این یگانگی در خارج ممکن است به انحاء مختلفی صورت گیرد و کار به اختلاف کلامی و فلسفی یا عرفانی بکشد آیا می توان اینجا هم با تکیه بر عنوان ضروری دین چیزی را حل یا تفسیر کرد ؟
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,331
    حضور
    28 روز 18 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3972

    ضروری دین




    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام برادر گرامی
    پاسخ شما برای بخش اول سوال تاپیک مناسب است اما برای بخش دوم خیر . البته این سوال بیشتر به ضروریات عقیدتی مرتبط می شود مثلا بحث توحید که اعتقاد به یگانگی خدای متعال ضروری دین است اما تفسیر این یگانگی در خارج ممکن است به انحاء مختلفی صورت گیرد و کار به اختلاف کلامی و فلسفی یا عرفانی بکشد آیا می توان اینجا هم با تکیه بر عنوان ضروری دین چیزی را حل یا تفسیر کرد ؟
    والله الموفق
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    ضروری دین، شامل کلیت یک موضوع می شود، مگر آنکه مسئله ای وجود داشته باشد که جزئیات آن نیز مورد اتفاق همگان باشند.
    به طور مثال اینکه نماز جزئی از اسلام است، در آن تردیدی نیست و این لحاظ ضروری دین محسوب می شود. اما در جزئیات آن بین مذاهب فقهی اسلامی، اختلاف نظر وجود دارد فلذا جزئیات مشمول ضروری دین نمی شود. فلذا می توان گفت که اموری که ضروری دین نامیده می شوند در حد کلیات و تاجایی که دامنه اختلافات آغاز نشده است، را شامل می شود.
    در مورد ارائه تفسیرهای مختلف در جزئیات ضروریات دین نیز عرض می شود که تفسیر ارائه شده اگر بر طبق اصول و چارچوب های مورد قبول در تفسیر باشد، می تواند بیانگر مطالب جدیدی باشد و درهای علم بسته نشده است و تمام حقایق نیز مکشوف نشده اند و باید در پی کشف بیشتری از حقیقت باشیم ولی در ارائه تفسیرهای جدید باید از روش و متد صحیح استفاده کنیم و تفسیرهای ما نباید متاثر از خواسته های نفسانی و یا تفسیر به رای باشد.

    موفق باشید

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    8,049
    حضور
    192 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    28782



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    ضروری دین چیست ؟ آیا اختلاف در فهم ضروریات دین پذیرفته است ؟
    والله الموفق
    با سلام وآرزوی توفیق برای شما . در باره فراز اول پرسش قبل از همه باید گفت :
    ضروری دین اصول اعتقادی و عملی است که التزام وباور اعتقادی وعملی به آن لازماست و طبق نظر مشهور علمای شیعه، پنج‌تا است: توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد. البته برخی معتقدند که اصول دین سه ‌تا است: توحید، ‌نبوت و معاد. اما دو تای دیگر آن، یعنی عدل و امامت، جزء اصول مذهب است؛ چون برگشت عدل به توحید، و برگشت امامت به نبوت است. بیش تر علمای شیعه بر آن اند که اصول دین پنج‌ تا است. (1)
    نکته دیگر این که اصول دین و مذهب، به مجموع عقاید و اعتقاداتی گفته می‌شود که از نظر آموزه‌های دینی، باور و ایمان و التزام علمی و عملی بدان‌ها نشانه پذیرش دین اسلام و یا مذهب شیعه است. اگر کسی بدان اصول زیر بنایی اعتقاد نداشته باشد، مسلمان و یا شیعه محسوب نمی‌شود.
    مثلاً کسی که به نبوت اعتقاد ندارد، مسلمان محسوب نمی‌شود. کسی که به امامت اعتقاد نداشته باشد، شیعه به حساب نمی‌آید؛ هر چند مسلمان محسوب می‌گردد و احکام اسلام بر او جاری می‌شود.
    شایان توجه است که در اصول دین، اصل اساسی شیعه مسئله امامت است. شیعیان بر این باورند که امامت یکی از اصول اعتقادات اسلامی است، زیرا امام ادامه دهنده برخی از شئون و مسئولیت‌های نبوت است و همان گونه که نبوت از اصول اعتقادی است، امامت نیز از اصول اعتقادات است. هم‌چنین امامت منصبی الهی است که فرد شایسته آن یعنی امام از سوی خدا نصب می‌گردد و مردم نقشی در گماردن و انتخاب او ندارند.
    موضوع امامت و مفهوم آن اساسی ترین اصل اعتقادی است؛ بر این اساس امامت از نظر شیعه جزء اصول دین است، یکی از ضروری ترین عقاید شیعی که شیعه را از سایر گرو ها و مذاهب متمایز می کند اعتقاد به عصمت اهل بیت (ع) و اعتبار سنت آنان در احکام و مسائل دینی، است که بر اساس آن برخی از مسائل اعتقادی و بسیاری از احکام و مسائل فروع مذهب امامیه شکل گرفته است.
    بر اساس اعتقاد شیعه ، پیامبر (ص)، حضرت زهرا (س)، امام علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین(ع) و نه امام از فرزندان امام حسین (ع) تا حضرت مهدی (عج) از موهبت عصمت بهره مندند. آنان الگوهای شایسته و انسان های کاملی هستند. از گفتار و کردار آنان می بایست اسلام را شناخت. اسلام را می بایست از دریچه سنت آنان نگریست. تفسیر صحیح از اسلام و احکام و قواعد و اعتقادات اسلام، از طریق آنان درست است. هر تفسیری که آنان ارائه نمودند، درست است و باید آن را پذیرفت.
    بر این اساس شیعه به مرجعیت دینی امامان خود در همه فروعات نظیر - نماز - روزه - زکات - خمس - حج - جهاد - امر به معروف - نهی از منکر - تولی (یعنی دوستی با دوستان خدا) - تبرّی ( دشمنی با دشمنان خدا ) معتقد است.
    و امری مثل عصمت ائمه ، قرآن ،حجاب و مانند آن ها جزء ضروریات دین و مذهب است و عدم اعتقاد به آن ها از روی عمد و با علم و اختیار و آگاهی سبب خروج از دین و یا خروج از مذهب می شود . ولی مهم ترین مسله در باب ضروری مذهب مسئله امامت و عصمت امامان و حضرت زهرا است و عدم التزام به آن باعث خروج از مذهب است ودر مجموع اصول بنیادین اعتقادی وعملی جز ضروریات دین محسوب می شود . (2)

    از آنچه در باره فراز اول بیان شد پاسخ فراز دوم نیز بدست آمد چون بسیاری از ضروریات دین جز مبانی اعتقادی است واختلاف در باره فهم آن دشوار است و در عین حال نکته های در این باره مطرح است که تفصیل آن را در منبع ذیل جویا شوید (3)
    پی‌نوشت ها‌:
    1. سید حیدر آملی، اسرار الشریعه، ص 30، نشر علمی فرهنگی تهران، 1370ش.
    2. محمد تقی مصباح یزدی، آموزش عقاید، ج 1 و 2، ص 31 - 32. نشر بین الملل تهران 1381 ش.
    3. لاهیجی . گوهر مراد ص12

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق نمایش پست ها
    و امری مثل عصمت ائمه ، قرآن ،حجاب و مانند آن ها جزء ضروریات دین و مذهب است و عدم اعتقاد به آن ها از روی عمد و با علم و اختیار و آگاهی سبب خروج از دین و یا خروج از مذهب می شود . ولی مهم ترین مسله در باب ضروری مذهب مسئله امامت و عصمت امامان و حضرت زهرا است و عدم التزام به آن باعث خروج از مذهب است ودر مجموع اصول بنیادین اعتقادی وعملی جز ضروریات دین محسوب می شود . (2)
    از آنچه در باره فراز اول بیان شد پاسخ فراز دوم نیز بدست آمد چون بسیاری از ضروریات دین جز مبانی اعتقادی است واختلاف در باره فهم آن دشوار است و در عین حال نکته های در این باره مطرح است که تفصیل آن را در منبع ذیل جویا شوید (3)
    پی‌نوشت ها‌:
    سلام
    معیار ضروری دانستن یک اعتقاد در دین چیست ؟
    آیا این وصف منوط به علم مکلفین است یا خیر ؟
    اگر منوط به علم و اطلاع مکلفین است چه حدی از اطلاع لازم است ؟
    مثلا در جامعه ای که معارف دین در آن مهجور شده و افراد از امور دینی خود عموما مطلع نیستند آیا می توان ضروری را تعیین کرد ؟
    یا در یک فضای خاص فرهنگی و اجتماعی ؟
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,852
    حضور
    28 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3877



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و خداقوت

    به نظر حقیر
    یک دین تا وقتی دین است، که یک دین باشد
    وقتی تبدیل به چند دین شد، یعنی مسئله ای لا ینحل هست که از ضروریات دین است
    و حل آن و پاسخ آن مسئله اگر متفاوت باشد، دین را به چند گروه و دین مختلق تقسیم میکند
    «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»

    میشه یک معیار اساسی برای ضروری دین را این تعریف کرد که:

    اگر موضوعی، تفاسیر مختلف از اون موجب بشه که، شعبه های مختلفی در دین پدید بیاد، از ضروریات آن دین است.

    با این وصف، حتی خود دین هم از ضروریات زندگی بشر است
    چرا که انسانها به مسلمان، مسیحی، یهودی، بودایی، و.... کافر تقسیم شده اند.

  21. صلوات


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۸, ۰۲:۴۶ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود