جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: با کسانی که ادم رو اذیت میکنن باید چی کار کرد؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    82
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    78
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    325

    با کسانی که ادم رو اذیت میکنن باید چی کار کرد؟




    مثلا اگه کسی تو خیابون بهمون گیر بده یا به خاطر هر دلیلی که نمیدونیم
    بخواد ادم رو اذیت کنه ادم میتونه بزنتش ؟

    مثلا تو این داستان http://shabeiran.ir/post/273
    مطمنا اون یهودی هر کاری میکرد پیامبر خشمگین نمیشد یا از کوره در نمیرفت
    ولی اگه ما صبرمون تموم شد ایا میتونیم مرده رو کتک بزنیم؟ تا از شرش خلاص بشیم؟

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165




    با نام الله



    با کسانی که ادم رو اذیت میکنن باید چی کار کرد؟



    کارشناس بحث: اویس





    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30881



    با عرض سلام خدمت دوست محترم جناب aligoogle
    در فرض سوالتان باید بگویم کتک زدن و مقابله به مثل فردی که موجب آزار و اذیت ما شده و به هیچ صراطی هم مستقیم نمی شود در جایی معقول است که در جامعه هیچ قانونی برای مجازات و رفع تعدّی و تجاوز ظالم وجود نداشته باشد. اما وقتی در جامعه ای زندگی میکنیم که برای این موارد قوانین محکمی پشتوانه ما هستند برخورد مشابه با ظالم دور از حکم عقل است.
    خصوصا وقتی احتمال زیاد می دهیم با مقداری سکوت کردن و تحمل کردن دردهایی که از ناحیه آن ظالم به ما وارد می شود، سرانجام امید بیداری و پشیمانی و به راه آمدنش می رود، بهتر آن است که متحمل این درد شده و برای سعادت اخروی خود و طرف مقابلمان هم که شده، شکیبایی ورزیده و جوانمردانه عمل کنیم و با این قبیل نسیمها و گردنه های خفیف، لرزش و ریزشی در قامت رعنای درخت استوار صبر و استقامتمان احساس نکرده و بدانیم که در پس این دردها و ناملایمات، آسایش و آرامشی شگرف و ابدی نهفته است.

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۱۲/۲۱ در ساعت ۱۷:۴۲

  7. صلوات ها 11


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    82
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    78
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    325



    حالا اگه عصبانی شدیم یه حرفی یا یه کاری با اون طرف کردیم که زخمی بشه ایا ما گناه کردیم و حق الناس داریم؟
    میشه بگید که در کجا باید خشمگین بشیم ؟
    در تعریق تقوا میگن که خشم و شهوت ولی من میدونم که شهوت در کجا باید باشد ( در ازدواج) ولی برای خشم نمیگن باید کجا خشمگین شد
    خیلی ممنون
    ویرایش توسط aligoogle : ۱۳۹۲/۰۲/۱۴ در ساعت ۰۰:۱۱

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30881



    نقل قول نوشته اصلی توسط aligoogle نمایش پست ها
    حالا اگه عصبانی شدیم یه حرفی یا یه کاری با اون طرف کردیم که زخمی بشه ایا ما گناه کردیم و حق الناس داریم؟ میشه بگید که در کجا باید خشمگین بشیم ؟ در تعریق تقوا میگن که خشم و شهوت ولی من میدونم که شهوت در کجا باید باشد ( در ازدواج) ولی برای خشم نمیگن باید کجا خشمگین شد خیلی ممنون
    همان طور که می دانید ريشه‏ كن كردن اصل غضب از وجود انسان كارى است غير ممكن و ما هم مكلف به آن نيستيم بلكه آنچه ما بدان مکلفیم اين است كه صولت و قدرتش را بشكنيم و بطورى آن را تضعيف كنيم كه در درون شديد نشود و آثارش در صورت هويدا نگردد، و در مرتبه لايق خود يعنى تحت اشارت عقل و شرع بماند و در جايى كه غضب لازم است، بروز كند و در جايى كه حلم لازم است انسان بتواند حليم باشد و طورى نباشد كه انسان را از حال اختيار خارج كند
    باید دانست آن مقداری كه از قوه غضبيه و خشم نمودن مذموم است حد افراط و تفريط آن است، و حد افراط از آن، آن است كه از اطاعت عقل و شرع خارج باشد، مثل غضب اكثر مردم بر يك ديگر؛ و حد تفريط آن است كه حميّت و غيرت نداشته باشد، و در وقتى كه منكرات را مشاهده مى ‏نمايد سكوت كند و متغير نشود، و شايد به مرتبه ‏اى برسد كه بر حلال و محارم خود غيرت ندارد و اين از زشت ترین اوصاف است، و عقلا و شرعا مذموم می باشد. خداوند در قرآن کریم فرمود: يأ ايها النبى جاهد الكفار و المنافقين و اغلض عليهم‏ (توبه، آيه 73) یعنی اى پيامبر، با كافران و منافقان جهاد كن و بر آنان سخت بگير و درشتى نما
    و نیز فرمود : اشدآء على الكفار رحماء بينهم‏ (فتح، آيه 29) یعنی بر كافران سرسخت و در ميان خود مهربان‏ اند
    لذا ممدوح از قوه غضبیه آن است كه در مقام غضب، غضب كند؛ مانند جهاد و امر به معروف و نهى از منكر، و در غير مقام غضب ساكت باشد. و بالجمله، از حكم عقل و شرع خارج نباشد.
    و بعضى گفته‏ اند كه غضب منحصر است در قسم اول که حد افراط است. و قسم ثانى که حد تفریط است غضب نيست بلكه ضد آن و از نتيجه جبن و ترسویی است. و قسم سوم نیز که همان اعتدال در غضب است شجاعت و در حقیقت ضد غضب است.
    وخلاصه اینکه قوه غضبيه هرگاه از اطاعت عقل و شرع خارج باشد مذموم است به حكم عقل و شرع لذا خداوند در قرآن کریم فرمود:و الكظمين الغيظ و العافين عن الناس (آل عمران، آيه 134) یعنی و فرو خوراندگان خشم و در گذرندگان از مردم.



    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۲/۰۲/۱۵ در ساعت ۱۴:۳۳

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    649
    حضور
    5 روز 7 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2877



    نقل قول نوشته اصلی توسط aligoogle نمایش پست ها
    مثلا اگه کسی تو خیابون بهمون گیر بده یا به خاطر هر دلیلی که نمیدونیم
    بخواد ادم رو اذیت کنه ادم میتونه بزنتش ؟
    با سلام

    دعای حجاب امام صادق علیه السلام که برای محفوظ بودن از اندیشه های بد مردم پلید سنگری سخت استوار است :

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً. وَ جَعَلْنا عَلى‏ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِذا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلى‏ أَدْبارِهِمْ نُفُوراً
    اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالاسْمِ الَّذِي بِهِ تُحْيِي وَ تُمِيتُ وَ تَرْزُقُ وَ تُعْطِي وَ تَمْنَعُ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ
    اللَّهُمَّ مَنْ أَرَادَنَا بِسُوءٍ مِنْ جَمِيعِ خَلْقِكَ فَأَعْمِ عَنَّا عَيْنَهُ وَ أَصْمِمْ عَنَّا سَمْعَهُ وَ اشْغَلْ عَنَّا قَلْبَهُ وَ اغْلُلْ عَنَّا يَدَهُ وَ اصْرِفْ عَنَّا كَيْدَهُ وَ خُذْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ وَ مِنْ فَوْقِهِ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ

    منبع: کتاب برنامه ها نامه ها از علامه حسن زاده آملی


    اگر نظر و خیال سوئی داشته باشند، دعای مذکور اون افراد رو از شما دور میکنه و نگاه و فکرشون رو به سمتی غیر از شما میبره و منحرف میکنه! و یک حجاب و مانعی بین شما و آنها قرار میدهد تا به شما دست نیابند نه چشمی نه فکری نه ...

    از شر تمام مخلوقات چه حیوان باشد چه انسان و چه جن و شیاطین، شما را حفظ میکند!
    حالا شرشان هر چه میخواهد باشد حسد یا چشم زخم یا مکر یا ......


    صبح و عصر یک یا سه بار بخونیدش


  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30881

    جمع بندی




    سوال:
    اگر مورد آزار و اذیت دیگران قرار گرفتیم آیا می توانیم از خود دفاع کنیم؟در چه مواردی میتوانیم غضب خود را اظهار نماییم؟

    پاسخ:
    کتک زدن و مقابله با فردی که موجب آزار و اذیت ما شده و به هیچ صراطی هم مستقیم نمی شود در جایی معقول است که در جامعه هیچ قانونی برای مجازات و رفع تعدّی و تجاوز ظالم وجود نداشته باشد. اما وقتی در جامعه ای زندگی میکنیم که برای این موارد قوانین محکمی پشتوانه ما هستند برخورد مشابه با ظالم دور از حکم عقل است.

    خصوصا وقتی احتمال زیاد می دهیم با مقداری سکوت کردن و تحمل کردن دردهایی که از ناحیه آن ظالم به ما وارد می شود، سرانجام امید بیداری و پشیمانی و به راه آمدنش می رود، بهتر آن است که متحمل این درد شده و برای سعادت اخروی خود و طرف مقابلمان هم که شده، شکیبایی ورزیده و جوانمردانه عمل کنیم و با این قبیل نسیمها و گردنه های خفیف، لرزش و ریزشی در قامت رعنای درخت استوار صبر و استقامتمان احساس نکرده و بدانیم که در پس این دردها و ناملایمات، آسایش و آرامشی شگرف و ابدی نهفته است.

    در مورد حالت غضب توجه به این نکته ضروری است که ريشه‏ كن كردن اصل غضب از وجود انسان كارى است غير ممكن و ما هم مكلف به آن نيستيم بلكه آنچه ما بدان مکلفیم اين است كه صولت و قدرتش را بشكنيم و بطورى آن را تضعيف كنيم كه در درون شديد نشود و آثارش در صورت هويدا نگردد، و در مرتبه لايق خود يعنى تحت اشارت عقل و شرع بماند و در جايى كه غضب لازم است، بروز كند و در جايى كه حلم لازم است انسان بتواند حليم باشد و طورى نباشد كه انسان را از حال اختيار خارج كند

    باید دانست آن مقداری كه از قوه غضبيه و خشم نمودن مذموم است حد افراط و تفريط آن است، و حد افراط از آن، آن است كه از اطاعت عقل و شرع خارج باشد، مثل غضب اكثر مردم بر يك ديگر؛ و حد تفريط آن است كه حميّت و غيرت نداشته باشد، و در وقتى كه منكرات را مشاهده مى ‏نمايد سكوت كند و متغير نشود، و شايد به مرتبه ‏اى برسد كه بر حلال و محارم خود غيرت ندارد و اين از زشت ترین اوصاف است، و عقلا و شرعا مذموم می باشد. خداوند در قرآن کریم فرمود: يأايها النبى جاهد الكفار و المنافقين و اغلض عليهم‏ (1) یعنی اى پيامبر، با كافران و منافقان جهاد كن و بر آنان سخت بگير و درشتى نما

    و نیز فرمود : اشدآء على الكفار رحماء بينهم‏ (2) یعنی بر كافران سرسخت و در ميان خود مهربان‏ اند
    لذا ممدوح از قوه غضبیه آن است كه در مقام غضب، غضب كند؛ مانند جهاد و امر به معروف و نهى از منكر، و در غير مقام غضب ساكت باشد. و بالجمله، از حكم عقل و شرع خارج نباشد.
    و بعضى گفته‏ اند كه غضب منحصر است در قسم اول که حد افراط است. و قسم ثانى که حد تفریط است غضب نيست بلكه ضد آن و از نتيجه جبن و ترسویی است. و قسم سوم نیز که همان اعتدال در غضب است شجاعت و در حقیقت ضد غضب است.
    وخلاصه اینکه قوه غضبيه هرگاه از اطاعت عقل و شرع خارج باشد مذموم است به حكم عقل و شرع لذا خداوند در قرآن کریم فرمود:و الكظمين الغيظ و العافين عن الناس (3) یعنی و فرو خوراندگان خشم و در گذرندگان از مردم.



    پی نوشت:
    1- توبه، آيه 73
    2-فتح، آيه 29
    3-آل عمران، آيه 134


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۳/۳۰ در ساعت ۱۳:۵۵

  15. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود