صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ملاک های شیعه بودن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    علوم اسلامی
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8

    ملاک های شیعه بودن




    سلام می خواستم بدانم افرادی مثل چاوز که با مذهب شیعه آشنایی ندارندوبه احکام آن عمل نکر ده است ولی یکی ازملاک اصلی یعنی ظلم ستیزی را داشته اند ممکن است شیعه محشور شوند؟
    یا اَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا اِنّا کنّا خاطِئینَ

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,567
    حضور
    175 روز 17 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58362




    با نام و یاد دوست





    ملاک های شیعه بودن





    ملاک های شیعه بودن



  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,334
    حضور
    28 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973

    محشور شدن انسان ها




    نقل قول نوشته اصلی توسط ر.محمدزاده نمایش پست ها
    سلام می خواستم بدانم افرادی مثل چاوز که با مذهب شیعه آشنایی ندارندوبه احکام آن عمل نکر ده است ولی یکی ازملاک اصلی یعنی ظلم ستیزی را داشته اند ممکن است شیعه محشور شوند؟
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در پاسخ به سوال شما چند نکته حایز اهمیت است :

    - شکی نیست که یکی از ویژگی های مهمی که انسان ها می توانند داشته باشند و در دین ما نیز تاکید بسیاری به آن شده است ، ظلم ستیزی است و اینکه زندگی را تحت ظلم دیگران نپذیریم.

    - در مورد اینکه اعمال یک نفر آیا از نظر دینی نیز ارزشمند است یا خیر ، عرض می شود که از نظر دینی ، اعمال باید دارای دو ویژگی باشند تا از منظر دینی نیز ارزشمند باشد . اول آنکه حسن فعلی داشته باشد . حسن فعلی به معنای آن است که عملی که انجام می شود ، واقعا عمل خوبی باشد مانند ظلم ستیزی. از سوی دیگر عمل باید دارای حسن فاعلی نیز باشد، حسن فاعلی به معنای آن است که شخصی که چنین عملی را انجام می دهد ، دارای نیت خوبی نیز باشد و هدف نیکی را در نظر داشته باشد به عبارت دیگر نیت الهی داشته باشد.
    در مورد آقای چاوز ، عملکرد سیاسی ایشان در ظلم ستیزی را می توان عملی نیک تلقی کرد اما سوی دیگر آن که حسن فاعلی است را نمی توان به راحتی تشخیص داد . به عبارت دیگر ، اینکه عملی را که انجام می دهیم واقعا برای رضایت خداوند و به نیت الهی باشد ، این جهت را نیز نمی توان به راحتی تشخیص داد فلذا نمی توان به راحتی در این مورد قضاوت کرد .

    - در مورد دین نیز باید به این نکته توجه داشت که کسانی که در پی حقیقت باشند و وقتی دینی را حق یافتند آن را بپذیرند ، مورد بخشش الهی قرار می گیرند ولی اگر کسی حقایق برایش عرضه شد ولی آنها را نپذیرفت ، عذری در برابر خداوند نخواهد داشت . همچنین اگر کسی دین دیگری را به عنوان دین حق پذیرفته است ، باید دید که آیا بر اساس آن عمل کرده است یا خیر.
    به طور کلی اظهار نظر کردن در مورد آینده انسان ها ، نحوه محشور شدن آنها و نیز نیات و اهداف آنها کار آسانی نیست و باید در این زمینه احتیاط کرد .

    - در این زمینه کتاب عدل الهی از استاد شهید مطهری ، برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود . ایشان در فصلی به همین موضوع می پردازند .

    موفق باشید

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    1,241
    حضور
    35 روز 16 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    145
    آپلود
    1
    گالری
    48
    صلوات
    8306



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در پاسخ به سوال شما چند نکته حایز اهمیت است :

    - شکی نیست که یکی از ویژگی های مهمی که انسان ها می توانند داشته باشند و در دین ما نیز تاکید بسیاری به آن شده است ، ظلم ستیزی است و اینکه زندگی را تحت ظلم دیگران نپذیریم.

    - در مورد اینکه اعمال یک نفر آیا از نظر دینی نیز ارزشمند است یا خیر ، عرض می شود که از نظر دینی ، اعمال باید دارای دو ویژگی باشند تا از منظر دینی نیز ارزشمند باشد . اول آنکه حسن فعلی داشته باشد . حسن فعلی به معنای آن است که عملی که انجام می شود ، واقعا عمل خوبی باشد مانند ظلم ستیزی. از سوی دیگر عمل باید دارای حسن فاعلی نیز باشد، حسن فاعلی به معنای آن است که شخصی که چنین عملی را انجام می دهد ، دارای نیت خوبی نیز باشد و هدف نیکی را در نظر داشته باشد به عبارت دیگر نیت الهی داشته باشد.
    در مورد آقای چاوز ، عملکرد سیاسی ایشان در ظلم ستیزی را می توان عملی نیک تلقی کرد اما سوی دیگر آن که حسن فاعلی است را نمی توان به راحتی تشخیص داد . به عبارت دیگر ، اینکه عملی را که انجام می دهیم واقعا برای رضایت خداوند و به نیت الهی باشد ، این جهت را نیز نمی توان به راحتی تشخیص داد فلذا نمی توان به راحتی در این مورد قضاوت کرد .

    - در مورد دین نیز باید به این نکته توجه داشت که کسانی که در پی حقیقت باشند و وقتی دینی را حق یافتند آن را بپذیرند ، مورد بخشش الهی قرار می گیرند ولی اگر کسی حقایق برایش عرضه شد ولی آنها را نپذیرفت ، عذری در برابر خداوند نخواهد داشت . همچنین اگر کسی دین دیگری را به عنوان دین حق پذیرفته است ، باید دید که آیا بر اساس آن عمل کرده است یا خیر.
    به طور کلی اظهار نظر کردن در مورد آینده انسان ها ، نحوه محشور شدن آنها و نیز نیات و اهداف آنها کار آسانی نیست و باید در این زمینه احتیاط کرد .

    - در این زمینه کتاب عدل الهی از استاد شهید مطهری ، برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود . ایشان در فصلی به همین موضوع می پردازند .

    موفق باشید
    سلام ممنون از پاسختون؛ اینکه می فرمائین اگه کسی دینی رو حق بدونه؛ یعنی چی؟
    این یه کم فکر رو به سمت تکثرگرایی نمی بره؟
    البته تاحدودی میتونم به خودم جواب بدم اما اگه ممکنه بیشتر توضیح بدین, دنبال یه جواب کامل هستم که تعادل در این نوع نگاه به چه صورت هست که هم ظرفیت افراد در رسیدن به دین حق درنظرگرفته بشه و هم از افتادن در دام پلورالیسم در امان بمونیم؟
    باتشکر

    وَ اللهِ اِن قَطَعــــــتُموا یَمینی

    اِنّی اُحامی اَبَداً عَن دینی




  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,334
    حضور
    28 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3973

    ادیان متعدد




    نقل قول نوشته اصلی توسط فرزانه!! نمایش پست ها

    سلام ممنون از پاسختون؛ اینکه می فرمائین اگه کسی دینی رو حق بدونه؛ یعنی چی؟
    این یه کم فکر رو به سمت تکثرگرایی نمی بره؟
    البته تاحدودی میتونم به خودم جواب بدم اما اگه ممکنه بیشتر توضیح بدین, دنبال یه جواب کامل هستم که تعادل در این نوع نگاه به چه صورت هست که هم ظرفیت افراد در رسیدن به دین حق درنظرگرفته بشه و هم از افتادن در دام پلورالیسم در امان بمونیم؟
    باتشکر:gol:
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در مورد ادیان متعددی که وجود دارند به دو لحاظ می توان بحث کرد : حقیقت نمایی ، نجات بخشی .
    در مورد حقیقت نمایی به معنای اینکه دین خاصی ، حقایق عالم را به درستی در اختیار بشر قرار می دهد ، سه نظریه وجود دارد . تکثر گرایی ، شمول گرایی و انحصار گرایی . از نگاه تکثرگرایی تمام ادیان در این زمینه یکسان هستند و همگی به یک اندازه حقیقت نما هستند و پیروی از هر کدام ما را به یک اندازه به سعادت خواهند رساند.
    از نگاه شمول گرایی ، تنها یک دین ، دین حق است ولی این مسئله بدان معنا نیست که ادیان دیگر همگی باطل محض هستند بلکه در آنها نیز امور حقی یافت می شود ولی دینی که کاملا صحیح باشد و از ادیان دیگر برتر باشد ، یک دین است .
    در نگاه انحصارگرایانه ، تنها یک دین ، دین حق است و بقیه ادیان همگی باطل هستند و هیچ کور سوی حقیقتی در آنها نیست .

    ما معتقد به شمول گرایی هستیم و معتقدیم که دین اسلام دین کاملی است که حقایق را بیان کرده است ولی بدان معنا نیست که ادیان دیگر تماما باطل هستند بلکه در آنها نیز می توان مطالب حقی یافت هرچند در کنار مطالب باطل قرار گرفته است .

    در حیطه نجات بخشی نیز باید عرض کنم که هرکسی که به دینی که حق یافته است ، ملتزم باشد می تواند به نجات یافتن از عذاب الهی ، امیدوار باشد زیرا خداوند طبق عدالت خود ، از انسان ها بیش از آنچه در توانشان بوده است ، طلب نکرده است و اگر کسی تمام توانش را مصروف داشته است و در نهایت به دین الف رسیده است و طبق آن عمل کرده است ، این فرد اگر اشتباه کرده باشد نیز معذور است . فلذا بنده در پاسخ قبلی عرض کردم که دینی را که حق یافته است ، بدان ملتزم بوده است یا خیر؟

    موفق باشید

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    336
    حضور
    10 روز 14 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    459



    این هم تعریف شیعیان واقعی در کلام معصومین(ع):

    امام صادق (ع) که یکی از یاران آن حضرت به خدمتش رسید و عرض کرد ...ای آقای من چقدر شیعه شما فراوان شده است.
    حضرت او را فرمود بگو چقدرهستند؟ گفت: بسیار.
    فرمود: شماره شان را میدانی؟
    عرض کرد: بیش از شماره است.

    امام صادق(ع) فرمود: اگر آن شماره ای که توصیف شده است: سیصد وده و اندکی تکمیل شود خواسته شما انجام خواهد گرفت. ولی شیعه ما کسی است که صدایش از بنا گوشش تجاوز نکند و عقده های درونی اش از پیکرش بیرون نیافتد و آشکارا مدح ما را نکند و با دشمنان ما ستیزه جو نباشد و با کسیکه از ما عیبجویی می کند هم نشین نگردد و کسیکه بدگویی از ما میکند هم صحبت نشود و دشمن ما را دوست ندارد و دوست ما را دشمن نداند.
    عرض کردم : پس من با این گروه مختلف شیعه ای که ادعای شیعه گری دارند چه کنم؟ فرمود: مشخص میشوند و از همدیگر جدا میشوند و تبدیل می یابند. سالیانی بر آنان روی آورند که فانی شان کند و شمشیری از نیام بر آید که آنان را بکشد و اختلافی در میانشان افتد که پراکنده شان کند... شیعه ما تنها کسی است که همچون سگان پارس نکند و همچون کلاغان طمع نورزد و اگر از گرسنگی بمیرد گدایی نکند.
    عرض کردم: فدایت شوم اشخاصی که این چنین است از کجا بجوییم؟
    فرمود: آنان را در کنار گوشه های زمین جستجو کن آنان کسانی هستند که زندگی سبکی دارند و خانه بدوش هستند که اگر حاضر باشند شناخته نشوند و اگر غایب گردند کسی متوجه غیبت آنان نشود و اگر بیمار شوند عیادت کن ندارند و اگر خواستگاری کنند کسی شان به همسری نمیگزیند و اگر بمیرند بر جنازه شان کسی حاضر نشود. آنان کسانی هستند که در مالشان به همدیگر مواسات کنند و در قبرهایشان با یکدیگر دید و بازدید دارند و خواسته هایشان مختلف نیست هر چه از شهرهای مختلف باشند. غیبت نعمانی باب 12 روایت 3: (صفحه 238)

    امام رضا (ع) در مورد كسانى كه ادعاء كردند از شيعيان امام على (ع) مى باشند فرمود: (وای بر شما، شيعيان او فقطحسن(ع) و حسين(ع) ، ابوذر، سلمان، مقداد، عمار و محمد بن ابى ­بکر بودند. کسانى که چيزى از اوامر او را مخالفت نکردند و آنچه مورد نهى او بود، مرتکب نشدند. اين در حالى است که شما ادعاى شيعه بودن مى ‌کنيد و بيشتر رفتارهايتان با رفتار على (ع) تفاوت دارد و برخلاف دستورات اوست. شما حتى در انجام واجباتتان کوتاهى مى ‌کنيد. شما حقوق بزرگ برادرانتان، کسانى که اخوت فى الله دارند، ادا نمى ‌کنيد. جايى که نبايد تقيه کنيد، تقيه مى ‌کنيد و جايى که بايد تقيه کنيد، تقيه نمى ‌کنيد. يعنى شما پيرو خواسته‌ هاى دل هستيد، بايد بدانيد کجا بايد تقيه کنيد و کجا نبايد. اگر شما مى ‌گفتيد ما على (ع) را دوست داريم، با دشمنانش دشمن هستيم و با دوستانش دوستيم. من نمى ‌گفتم شما دروغ مى ‌گوييد. آرى شما على و دوستان على را هم دوست مى ‌داريد و با دشمنانش هم دشمنيد؛ اما شيعه بودن تنها به اين نيست. بلکه علاوه بر اين شما بايد دقيقاً رفتارتان با رفتار على (ع) هماهنگ باشد، اين که فقط بگوييد ما على (ع) را دوست داريم براى شيعه بودن کافى نيست. ولى شما ادعايى کرديد که اهلش نبوديد. اگر بنا نگذاريد که رفتارتان را مطابق اين ادعايتان قرار بدهيد؛ يعنى اگر کارتان گفتارتان را تصديق نکرد، هلاک خواهيد شد.مگر خدا به شما رحم بکند؛والا با اين گناهى که مرتکب شده ‌ايد، يعنى ادعاى شيعه بودن کرديد، مستوجب عقوبت هستيد!).بحار الأنوار: ج65 ص158.

    الحمد لله رب العالمین

    ویرایش توسط خادم الیمانی(ع) : ۱۳۹۲/۰۳/۲۶ در ساعت ۱۵:۲۷

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,006
    حضور
    69 روز 20 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    28
    گالری
    50
    صلوات
    6217

    مطلب شیعه کیست؟




    سلام علیکم
    در موضوع اول باید با شیعه آشنا بشویم! اصلاً شیعه کیست؟
    در این تاپیک به این موضوع می پردازیم!
    کسانی که امام علی بن ابیطالب علیه السلام را خلیفه و جانشین بلافصل پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می دانند، شیعه نامیده می شوند .شیعیان امامیه، علی علیه السلام و یازده فرزند معصوم وی را امام و پیشوای مسلمین می دانند و از رفتار و گفتارشان پیروی می کنند . شیعه واقعی، کسی است که از علی و ائمه اطهارعلیهم السلام متابعت کند و سیره عملی و رفتاری آنان را ملاک عمل خویش قرار دهد .امام محمدباقرعلیه السلام به جابر می فرماید: ای جابر! آیا در شیعه بودن شخص، همین مقدار کافی است که بگوید: دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستم؟ به خدا سوگند، شیعه ما نیست، مگر کسی که پرهیزکار باشد و از خدا اطاعت نماید . ای جابر! قبلا شیعیان ما به این صفات شناخته می شدند: تواضع، امانت داری، ذکر خدا، روزه، نماز، احسان به پدر و مادر، رسیدگی و کمک به همسایگان و بینوایان و بدهکاران و یتیمان، راست گویی و تلاوت قرآن . درباره مردم، جز خوبی نمی گفتند; امین مردم بودند .جابر عرض کرد: یابن رسول الله صلی الله علیه وآله! در این زمان کسی را سراغ ندارم که دارای این صفات باشد . حضرت فرمود: ای جابر! عقاید مختلف تو را سرگردان نکنند و به اشتباه نیفکنند . آیا برای رستگاری و سعادت انسان، همین قدر کافی است که بگوید: دوستدار علی علیه السلام هستم، اما به دستورات خدا عمل نکند؟ اگر کسی بگوید: من دوستدار پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله هستم . اما از دستورات و رفتار آن حضرت پیروی نکند، دوستی رسول خدا سبب رستگاری او نمی شود، با این که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله از علی علیه السلام افضل بود . ای شیعیان! از خدا بترسید و به دستوراتش عمل کنید . خدا با هیچ کس قرابت و خویشی ندارد . گرامی ترین مردم نزد خدا کسی است که پرهیزکارتر و با عمل تر باشد . ای جابر! به خدا سوگند، وسیله ای برای تقرب به خدا نیست، جز اطاعت و فرمان برداری .برات آزادی از دوزخ در دست ما نیست، هرکس مطیع خدا باشد، دوست ما است، و هر کس از دستورات خدا سرپیچی کند، دشمن ما است . ولایت و دوستی ما جز با عمل صالح و پرهیزکاری حاصل نمی شود . (1)امام صادق علیه السلام می فرمایند: باتقوا و پرهیزکار باشید . در راه اصلاح نفس و عمل صالح کوشش کنید . راستگو و امانتدار و خوش اخلاق باشید . با همسایگان خوش رفتاری کنید . به وسیله اعمال و رفتارتان، مردم را به سوی دین حق دعوت نمایید . اسباب و وسیله آبرو و سربلندی ما باشید . با اعمال زشت، اسباب شرمندگی ما را فراهم نسازید . رکوع و سجودتان را طولانی گردانید; زیرا هنگامی که بنده خدا، رکوع و سجده اش را طولانی کند، شیطان ناراحت می شود، و فریاد می زند: ای وای! اینان اطاعت می کنند، ولی من عصیان کردم، سجده می کنند ولی من از سجده کردن امتناع ورزیدم . (2)امام صادق علیه السلام در جای دیگر می فرمایند: حواریین و یاران حضرت عیسی علیه السلام شیعیانش بودند ولی یاران عیسی از شیعیان ما بهتر نبودند; زیرا وعده زیادی دادند، اما به وعده خود عمل نکردند، و در راه خدا جهاد ننمودند . ولی شیعیان ما از هنگام وفات رسول خداصلی الله علیه وآله تا به حال، از یاری کردن دریغ نداشته و برای ما فداکاری نمودند، به آتش سوختند، تحت شکنجه و عذاب قرار گرفتند، از وطن آواره گشتند، ولی از یاری و نصرت ما دست برنداشتند . (3)بیایید برای یاری دین خدا و احیاء ارزش های دینی و الهی در جامعه اسلامی و ساختن جامعه ای آزاد و آباد و نیروهای متعهد و معتقد و شیعیانی واقعی تلاش کنیم تا مورد توجه و عنایت ویژه حضرات معصومین علیهم السلام قرار گیریم . ان شاء الله_________
    1 . وافی، جلد یک، جزء سوم، ص 38
    2 . همان، ص 613 . سفینة البحار، ج 1، ص 73
    گفتم که مرا برکاتی بفرست
    گفتا که تو اول حسناتی بفرست
    گفتم حسنات من بٌوّد حٌب علی
    گفتا بر جمالش صلواتی بفرست

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,006
    حضور
    69 روز 20 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    43
    آپلود
    28
    گالری
    50
    صلوات
    6217



    سلام علیکم
    بالجمله ما بايد در گفتار و رفتار از تعصّب نابجا دور باشيم كه قرآن از آن تعبير به حميّت جاهليّة فرموده است. و همانطور كه شيعه از تهمتها و بهتانهاى بيجاى عامّه خسته و منضجر است، عامّه نيز از دعواى بيجا و نسبت ناروا خسته و ملول مى‏شوند.
    شيعه به هر مقداريكه از تعصّب جاهلى خود را دور كند، به همانقدر به مكتب أمير المؤمنين عليه السّلام نزديك شده است. زيرا آن مكتب، مكتب حقّ است. از افراط و تفريط به دور است. و خداى ناكرده اگر ما براى اثبات حقّانيّت مكتبمان حاضر به تهمت و ناسزا به آنها شويم، به همان اندازه سنّى شده‏ايم؛ و اگر أحياناً آنها در نسبت به ما دست از بهتانشان بردارند و عين حقّ را بگويند و بنويسند، به همان اندازه شيعه شده‏اند.
    اگر ما به خاطر صاحب ولايت بخواهيم دروغى را بگوئيم و به آنها ببنديم، در اوّلين موقف عرصات قيامت، خود صاحب ولايت از ما مؤاخذه ميكند تا چه رسد به آن شخص كه به وى نسبت كذب داده‏ايم.
    __________________________________________________
    [1] صدر آيه 26، از سوره 48: الفتح: إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِى قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَهِلِيَّةِ.

    گفتم که مرا برکاتی بفرست
    گفتا که تو اول حسناتی بفرست
    گفتم حسنات من بٌوّد حٌب علی
    گفتا بر جمالش صلواتی بفرست

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ورزش
    نوشته
    1
    حضور
    2 روز 4 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    0



    چرا شیعه شدیم؟

  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    39
    حضور
    1 روز 21 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    163



    نقل قول نوشته اصلی توسط الیاک نمایش پست ها
    چرا شیعه شدیم؟
    مهمترین دلیلش وراثته

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود