صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ترجمه کلمه به کلمه زیارت عاشورا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    کار
    نوشته
    22
    حضور
    2 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    83

    اشاره ترجمه کلمه به کلمه زیارت عاشورا




    سلام

    معنی فارسی زیارت عاشورا همه جا هست. ولی منبعی که بتواند کلمه به کلمه ترجمه کند وجود ندارد. اگر کسی بخواهد درست معنی ها را یاد بگیرد می تواند با کمی جستجو در اینترنت بصورت کلمه به کلمه معانی فارسی آنرا یاد بگیرد ولی متاسفانه بعد از عبارت (و علی الارواح التی حلت بفنائک) ظاهرا دیگر منبعی در اینترنت نیست. خواهشمندم کسانی که عربی بطور کامل بلد هستند. معنی فارسی هر جمله در زیارت عاشورا را کلمه به کلمه بیان کنند که انشالله آنهایی که عربی بلد نیستند بتوانند زیارت عاشورا را با درک کامل از معنی و بصورت قلبی بخوانند و صواب آن را دو چندان کنند.

    برای شروع لطفا جمله زیر را معنی کنید و بعد می ریم سراغ جمله های بعد:

    عَلَیکُم مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیلُ وَ النَّهار

    عَلَیکُم =

    مِنّی =

    جَمیعاً =

    سَلامُ اللهِ =

    اَبَداً =

    ما =

    بَقیتُ =

    وَ بَقِیَ اللَّیلُ وَ النَّهار =


    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۵/۰۸/۲۳ در ساعت ۲۰:۱۹
    دینی که در آن آزادی بیان نباشد دین نیست


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست


    ترجمه کلمه به کلمه زیارت عاشورا




    کارشناس بحث: مجید




  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط گربه کوچولو نمایش پست ها
    سلام معنی فارسی زیارت عاشورا همه جا هست. ولی منبعی که بتواند کلمه به کلمه ترجمه کند وجود ندارد. اگر کسی بخواهد درست معنی ها را یاد بگیرد می تواند با کمی جستجو در اینترنت بصورت کلمه به کلمه معانی فارسی آنرا یاد بگیرد ولی متاسفانه بعد از عبارت (و علی الارواح التی حلت بفنائک) ظاهرا دیگر منبعی در اینترنت نیست. خواهشمندم کسانی که عربی بطور کامل بلد هستند. معنی فارسی هر جمله در زیارت عاشورا را کلمه به کلمه بیان کنند که انشالله آنهایی که عربی بلد نیستند بتوانند زیارت عاشورا را با درک کامل از معنی و بصورت قلبی بخوانند و صواب آن را دو چندان کنند. برای شروع لطفا جمله زیر را معنی کنید و بعد می ریم سراغ جمله های بعد: عَلَیکُم مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیلُ وَ النَّهار عَلَیکُم = مِنّی = جَمیعاً = سَلامُ اللهِ = اَبَداً = ما = بَقیتُ = وَ بَقِیَ اللَّیلُ وَ النَّهار =
    ___________________________________
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    با سلام وعرض ادب بر شما پوینده راه اهل بیت (ع)
    «عَلَیکُم مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیلُ وَ النَّهار ؛
    بر شما باد از طرف من سلام ورحمت خدای،همیشه ومستمر،مادام که من زنده ام، وشب و روز پاینده است
    عَلَیکُم = بر شما باد
    مِنّی =از طرف من
    جَمیعاً = همگی
    سَلامُ اللهِ =سلام خدا
    اَبَداً = مستمر وهمیشگی
    ما بَقیتُ = تا زمانی که من زنده هستم پاینده ام
    وَ بَقِیَ اللَّیلُ وَ النَّهار =و باقی وپاینده است شب و روز

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۲/۰۱/۱۴ در ساعت ۱۲:۰۳

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    کار
    نوشته
    22
    حضور
    2 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    83

    شاد




    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    ___________________________________
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    با سلام وعرض ادب بر شما پوینده راه اهل بیت (ع)
    عَلَیکُم مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیلُ وَ النَّهار عَلَیکُم = بر شما باد از طرف من سلام ورحمت خدای،همیشه ومستمر،مادام که من زنده ام، وشب و روز پاینده ام.
    مِنّی =از طرف من
    جَمیعاً = همگی
    سَلامُ اللهِ =سلام خدا
    اَبَداً = مستمر وهمیشگی
    ما بَقیتُ = تا زمانی که من زنده هستم پاینده ام
    وَ بَقِیَ اللَّیلُ وَ النَّهار =و باقی وپاینده است شب و روز

    سلام

    با تشکر فراوان از شما

    (1) فقط لطفا در پست خودتون در عبارت
    بَقِیَ اللَّیلُ وَ النَّهار عَلَیکُم لطفا علیکم را از آخر جمله بردارید. فکر کنم بخاطر کپی و پیست اشتباها در انتهای جلمه شما قرار گرفته است.

    (2) (و شب و روز پاینده ام) یا (و شب و روز پاینده است) ؟

    با تشکر فراوان


    ویرایش توسط گربه کوچولو : ۱۳۹۱/۱۲/۲۰ در ساعت ۰۵:۴۱ دلیل: اضافه کردن گزینه دو
    دینی که در آن آزادی بیان نباشد دین نیست


  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    کار
    نوشته
    22
    حضور
    2 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    83



    بنام خدا

    سلام

    معنی فارسی متن زیر هم در زیارت عاشورا برای بنده کمی گیج کننده بود.

    لطفا آن را هم کلمه به کلمه ترجمه کنید ممنون می شوم:

    وَ اَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فيها

    اَزالَتْكُمْ = ؟

    عَنْ = ؟

    مَراتِبِكُمُ = ؟

    الَّتى = ؟

    رَتَّبَكُمُ اللَّهُ = ؟

    فيها = ؟


    با تشکر
    دینی که در آن آزادی بیان نباشد دین نیست


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    10
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4



    سلام علیکم
    در زیارت عاشورا در عبارت( اللهم خص انت اول ظالم باللعن منی وابدا به اولا ثم الثانی و الثالث و الرابع اللهم العن یزید خامسا)،منظور از اول و الثانی و الثالث و الرابع کیست؟


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط گربه کوچولو نمایش پست ها
    بنام خدا سلام معنی فارسی متن زیر هم در زیارت عاشورا برای بنده کمی گیج کننده بود. لطفا آن را هم کلمه به کلمه ترجمه کنید ممنون می شوم: وَ اَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فيها اَزالَتْكُمْ = ؟ عَنْ = ؟ مَراتِبِكُمُ = ؟ الَّتى = ؟ رَتَّبَكُمُ اللَّهُ = ؟ فيها = ؟
    _____________________________________________
    با صلوات بر محمد وآل طاهرینش وتبریک سال نو
    «...وَ اَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فيها؛و شما را از مراتب ظاهری که خدا شما را در آن مرتبه قرار داده بود دور نمودند.»
    اَزالَتْكُمْ = ازاله به معنای دوری کردن
    عَنْ = از
    مَراتِبِكُمُ =رتبّ:آن را پا برجا واستوار گردانید. مراتب جمع مرتبه در این جا به معنی منزلت ومقام بلند آمده است،ومنظور مرتبه ی معنوی است که برای ائمه در عالم حقیقت ثابت وپا برجا بوده است.
    الَّتى = که
    رَتَّبَكُمُ اللَّهُ =مقام ومرتبه ای که خدا برای شما قرار داده است.
    فيها =در آن (مرتبه)
    در ضمن می توان گفت که امامت ادامه راه نبوت است ودر تمام شئونات آن مکمل آن می باشد از جمله:
    1-مرجعیت دینی وفرهنگی وعلمی
    2-زمامداری وزعامت مسلمین
    3-ولایت معنوی

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۲/۰۱/۱۴ در ساعت ۱۲:۱۹

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط استدلال 2 نمایش پست ها
    سلام علیکم در زیارت عاشورا در عبارت( اللهم خص انت اول ظالم باللعن منی وابدا به اولا ثم الثانی و الثالث و الرابع اللهم العن یزید خامسا)،منظور از اول و الثانی و الثالث و الرابع کیست؟
    ______________________________________________
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    اما اين كه منظور از لعن هاى 4 گانه در زيارت عاشورا چيست؟ افشاى اسرار نزد دشمنان و مخالفان و تحريك عواطف مردم عوام دو فاكتور مهمى است كه بايد در ميان مسلمانان به حداقل برسد لذا امامان در دعا و روايات برخى از مختصات شيعه را با كنايه و رمزى بيان مى كردند. اگر ضرورت داشت، خود امام معصوم آن را به صراحت بيان مى‏ كرد. از اين كه امام معصوم به آن تصريح نكرده به دست مى‏ آوريم كه اين از اسرار آل محمد است و فاش ساختن اسرار آل محمد (ص) گناه نابخشودنى است. خواص ياران آل محمد بر اين اسرار آگاهى دارند، شما مى‏ توانيد به يكى از خواص مراجعه كنيد و از
    اين «سرّ» سر درآوريد. البته به اين توجه داشته باشيم كه محمد و آل محمد مورد ظلم واقع شده‏ اند و پيروان محمد و آل محمد از آن ظالمان متنفرند. اين عمل براى آنان يك امر طبيعى است و هيچ‏ گونه اشكالى ندارد و اگر ما در خط محمد و آل محمد حركت كنيم، مشمول اين جمله نيستيم و اگر در خط دشمنان محمد و آل محمد باشيم، جزو همان ظالمان هستيم. با توجه به اصل تناسب در عبارت، كسانى كه مورد لعن قرار مى گيرند بايد از جهاتى تشابه داشته باشند كه مهمترين آن ها غصب خلافت، و آزار رساندن خاندان پيامبر (ص) و به حاشيه راندن اهل بيت (ع) و صحابه پاك آن ها مى باشد كه مصاديق در صدر اسلام افرادى مانند معاويه بن ابوسفيان مى باشند و چون به صورت رمز آمده است تفسيرهاى مختلف دارد از جمله: 1- قابيل (قاتل هابيل) 2- قدار بن سالف (پى كننده ء ناقه ء صالح) 3- ابن ملجم (قاتل على (ع) 4- معاويه (پدر يزيد)
    درباره اقوال ديگر و توضيح بيشتر ر. ك: شفاءالصدور فى شرح زيارةالعاشور، تأليف ميرزا ابوالفضل طهرانى. وامّا در مورد لعن، بايد گفت لعن به معناى دورى از لطف و رحمت الهى است و آنچه نكوهش شده ناسزاگويى و سب به خدايان مشركان است «لا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم؛ و آنهايى را كه جز خدا را مى خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد» (انعام، آيه 108 )
    اما لعن به معناى طلب دورى از رحمت الهى، نسبت به كافران و ظالمان در قرآن نيز آمده است «ان الله لعن الكافرين و اعد لهم سعيرا ؛ خداوند كافران را لعن مى كند و عذاب را براى آنان آماده كرده است» (احزاب، ايه 64)
    و هم چنين كسانى كه پيامبر را آزار داده اند مورد لعن قرار گرفته اند. «ان الذين يؤذون الله و رسوله لعنهم الله فى الدنيا و الاخره؛ كسانى كه خداوند و پيامبرش را آزار مى دهند خداوند آنان را در دنيا و آخرت مورد لعن قرار مى دهد» (احزاب، آيه 57)
    لعن براى معاندان و محاربان با امام حسين (ع) و ظالمين به اسوه ‏ها و الگوهاى هدايت مردم، ابدى است. زيرا ملاك آن، ابدى است. آن چه كه موجب لعن و نفرين نسبت به ظالمين به حق محمد و آل محمد (ص) شده است، و ملاك لعن است، چون باقى است لعن هم باقى است.
    علاوه بر اين، حقيقت و روح دين را همين حب و بغض‏ ها تشكيل مى‏ دهد. حب و عشق نسبت به كسانى كه بندگان مطيع و عارف درگاه الهى بوده‏ اند و بغض نسبت به كسانى كه دشمن حق و حقيقت بوده‏ اند (تولى و تبرى) از نشانه هاى ايمان است. هم چنان كه در متون دينى آمده است «هل الدين الّا الحبّ؟ و هل الايمان الّا الحبّ و البغض؟ آيا دين و ايمان چيزى غير از حبّ و بغض است؟»، (ميزان الحكمه، ج 2، ص 944 )

    و در حديث قدسى آمده است: «خداوند به موسى (ع) فرمود: آيا هرگز كارى براى من انجام داده‏ اى؟ موسى عرض كرد: برايت نماز گزاردم، روزه گرفتم، صدقه دادم و تو را ياد كردم خداوند فرمود: نماز برهان و حجّت براى توست و روزه سپر تو در برابر آتش جهنم است و صدقه، سايه‏ ى سرت و ياد من، نورى است براى تو. چه كارى براى من كرده‏ اى؟ موسى (ع) عرض كرد: مرا به كارى كه براى توست راهنمايى فرما. خداوند فرمود: اى موسى آيا هرگز براى من با كسى دوستى كرده‏ اى و براى من با كسى دشمنى كرده‏ اى؟ پس، موسى دانست كه برترين اعمال، حبّ و دوستى به خاطر خدا و بغض و دشمنى به خاطر خداست»، (همان، ص 966)
    در زمينه حب و بغض بخاطر خدا، نقل متواتر از شيعه و سنى رسيده است. نبى اكرم مى‏ فرمايد: «حبّ و بغض به خاطر خداوند، واجب است»، (كنزالعمّال، ح 24688 )
    بنابراين، يكى ديگر از فلسفه‏ هاى زيارت عاشورا را همين تحكيم حبّ و بغض به خاطر خدا مى‏ توان برشمرد.
    نكته آخر آن كه زيارت شريف عاشورا و خواندن با اصل تأكيد بر وحدت اسلامى تنافى و تناقض ندارد زيرا از نظر فقه شيعه آنجا كه انجام كارى باعث نزاع و تفرقه مى شود حتما بايد از آن پرهيز كرد و با تكيه بر اصل ديگر دينى یعنی «تقيه» از انجام آن بايد خوددارى شود چنان كه هر سال در موسم حج اتفاق مى افتد كه طبق نظر فقهاى شيعه براى حفظ وحدت و هماهنگى اسلامى، مهر گذاشتن در نماز لازم نيست و شركت در نماز جماعت اهل سنت جايز بوده و نماز هم اعاده ندارد. گذشته از همه اين ها، خواندن زيارت عاشورا نوعا در جمع شيعيان است و يا هر كسى در خانه خود آن را مى خواند، در اين صورت هيچ ضرر و زيانى به وحدت بين المللى اسلامى با ديگر مسلمانان وارد نمى كند.
    التماس دعا


  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    کار
    نوشته
    22
    حضور
    2 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    83



    بنام خدا

    سلام

    ممنونم تا اینجاش رو شکر خدا به مدد فهم درست معنی حفظ کردم

    حالا رسیدم به قسمت زیر، لطفا هر زمان وقت داشتید برای بنده معنی این دو کلمه زیر رو بفرمائید ممنون میشم:

    المُمَهِّدین =

    بِالتَّمکین =

    بَر ِئتُ =

    با تشکر فراوان از لطف شما
    دینی که در آن آزادی بیان نباشد دین نیست


  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط گربه کوچولو نمایش پست ها
    بنام خدا سلام ممنونم تا اینجاش رو شکر خدا به مدد فهم درست معنی حفظ کردم حالا رسیدم به قسمت زیر، لطفا هر زمان وقت داشتید برای بنده معنی این دو کلمه زیر رو بفرمائید ممنون میشم: المُمَهِّدین = بِالتَّمکین = بَر ِئتُ = با تشکر فراوان از لطف شما
    ____________________________________________
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    المُمَهِّدین = ممهدین از مهاد به معنای بستروفراش است یا به معنای آماده نمودن وتسهیل امر است ودر این جا تهیه کنندگان اسباب کشتار می باشد.
    بِالتَّمکین = تمکین به معنای متمکن ساختن ونیرومند وتنومند ومستقر شدن است.
    بَر ِئتُ = از براءة به معنای بیزاری جستن است.


  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۷/۲۳, ۱۴:۵۵ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود