صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خالق روح یا صادر روح!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    290
    حضور
    12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    247

    پرسش خالق روح یا صادر روح!




    سلام علیکم!
    در آیه شریفه آمده فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ
    دو سوال برایم پیش آمده!
    اولا آیا صادر اول با مخلوق اول تفاوت می کند اگر نه پس چرا این دو را به جای هم استعمال نمی کنند!
    دوما آیه از دمیدن روح خدا در انسان حکایت می کند! حال سوال اینجاست که خالق روح انسان کیست؟ اگر بگوییم خدا اینطور می توان برداشت کرد که روح انسان که طبق آیه همان روح خداست خلق شده! یعنی واجب الوجود بالذات خلق شده که این ظاهرا تناقض دارد! و اگر بگوییم خلق نشده پس آیا می توان خدا را خالق انسان دانست؟
    مگر آنکه آیه را مجاز در نظر بگیریم که این هم به دلایلی که فعلا ذکر نمی کنم صحیح نیست!

    لطفا اگر ممکن است دلایل عقلی را بیان کنید!


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 9 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58342



    با نام و یاد دوست






    خالق روح یا صادر روح!








    خالق روح یا صادر روح!



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۱/۱۲/۲۶ در ساعت ۱۲:۰۲ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما


    منظور از صدور این است که معلولی از علت فاعلی اش به وجود آید .از قواعد معروف فلسفه که زیاد مورد بحث واقع شده است قاعده معروف ( الواحد لا یصدر عنه الا الواحد) است که مفادش این است که علت واحد معلول واحد خواهد داشت. این قاعده در کلمات بسیاری از فلاسفه مسلم تصور شده و بعضی هم در صدر توضیح و استدلال برای آن برآمده اند و بعضی از فلاسفه ادعای بداهت یا قرب به براهت آن را کرده اند[1]


    طبق قاعده « الواحد لا یصدر منه الا الواحد» از واحد جز واحد صادر نمی شود. مراد از واحد که در موضوع آمده است واحد حقه حقیقیه اصلیه است و واحد حقه حقیقیه اصلیه چیزی جز ذات مقدس حق تعالی نیست. چنین واحدی علت فاعلی بیش از یک واحد نیست یعنی از او فقط واحد صادر می شود.


    ملاصدرا اين قاعده را مخصوص ذات الهي دانسته است که حتي مرکب از وجود و ماهيت نيز نيست و معلول بي­ واسطه او تنها يک موجود است و ساير مخلوقات با يک يا چند واسطه از معلول اول او صادر مي­شوند. ولي ساير فلاسفه، اين قاعده را کمابيش در موارد ديگري نيز جاري دانسته­ اند.[2]





    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    در اينكه اوّل مخلوق يا اوّل چيزي كه از ذات حق صادر شده است چيست؟ نظرهاي مختلفي ارائه شده است. فلاسفه، عرفا، دهريون، ثنويها، هر كدام نظر خاص خود را دارند. فلاسفه معتقدند كه: حق- تعالي- اوّل چيزي كه آفريد، ملكي بود كه آنرا «عقل اوّل»[3] مينامند.


    اقوال ديگري نيز در اين زمينه وجود دارد، وجود عام و تجلي ساري،[4] هيولي و صورت، جوهر و عرض، خير و شر، اثبات و نفي، ايجاب و، لوح و قلم، فيض و محبت و غلبه از جمله اين اقوال است.[5] اين موجود به نامهاي گوناگوني نيز ناميده ميشود؛ عقل اوّل، نور اقرب، عنصر اوّل، قلم، حضرت احديّت،[6] نور محمّدي، بهمن و تعدادي از اين نامها است.[7]


    از نظر حكما صدور و مصدر و صادر و ... مطرح است؛ يعنى فلاسفه معتقد به نظامى از موجوداتند كه به ترتيب از ذات حق صادر شده‏اند: صادر اول، دوم، سوم ...عارف معتقد به تجلّى است. مفهوم «خلق» كه در قرآن آمده، از نظر حكيم «علّيت» ذات حق است و از نظر عارف «تجلّى» ذات حق است ...ملا صدرا ثابت كرد كه معلول واقعى با تمام حقيقتش عين انتساب به علت است[8]





    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    به طور کلی عدم به کار بردن برخی اصطلاحات به جای یکدیگر بدین خاطر است که هر علمی اصطلاحات خاص خود را دارد مانند واجب الوجود که در اصطلاح فلاسفه و متکلمان بسیار به کار می رود و این بدین معنا نیست که آن ها اصطلاح قرآنی را قبول نداشته اند.



    اما در پاسخ به قسمت دوم سوال شما:


    روح خداوند نه در انسان است و نه در غیر انسان و خالق همه ارواح خداوند است و خداوند جزء ندارد تا از آن بر انسان ها بدمد.اما حتما سوالی پیش می آید که چرا در مورد انسان همچین تعبیری به کار برده شده است؟در پاسخ گفته می شود این نسبت از باب نشان دادن کرامت و فضیلت انسان است.[9]


    در جمله" وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي‏"[10] نفخ به معناى دميدن هوا در داخل جسمى است بوسيله دهان يا وسيله‏ اى ديگر- اين معناى لغوى نفخ است، ولى آن را بطور كنايه در تاثير گذاشتن در چيزى و يا القاء امر غير محسوسى در آن چيز استعمال مى‏كنند، و در آيه شريفه مقصود از آن ايجاد روح در آدمى است و معنايش ارتباط دادن و بر قرار كردن رابطه ميان بدن و روح است


    در آيه مورد بحث اگر روح را به خود نسبت داده و اضافه كرده به منظور تشريف و احترام بوده، و از باب اضافه لامى است كه اختصاص و ملكيت را مى‏رساند و معناى آيه اين مى‏شود: وقتى من تركيب آن را تعديل نموده و صنع بدنش را تمام كردم، و سپس روح بزرگ منسوب به خود را كه من ميان آن و بدن او ارتباط برقرار كرده ايجاد نمودم، شما براى سجده بر او به زمين بيفتيد.[11]


    [1] مصباح یزدی ،‌محمد تقی ، دروس فلسفه ، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی ، تهران ، 1363 ص 193
    [2] مصباح یزدی، محمد تقی؛ آموزش فلسفه، تهران، نشر امیرکبیر، 1382ه.ش، چاپ سوم، ج2، ص 71
    [3] میرداماد، محمد باقر؛ جذوات و مواقيت، تهران، نشر میراث مکتوب، 1380ه.ش، چاپ اول، ص: 12
    [4] فرهنگ معارف اسلامى، ج‏1، ص: 339
    [5] اخوان الصفا؛رسائل اخوان الصفاء و خلان الوفاء، الدار الاسلامية، بيروت، ‏1412 ه ق، چاپ اول، ج 3، ص 201
    [6] فرهنگ معارف اسلامى، ج‏1، ص: 339
    [7] فرهنگ اصطلاحات اثار شیخ اشراق، ص 216.
    [8] مجموعه‏ آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏13، ص: 214
    [9] و أضاف روح آدم الى نفسه تكرمة له، و هي اضافة الملك، لما شرفه و كرمه: التبيان في تفسير القرآن ج‏6 332‏ ، نويسنده: شيخ طوسى‏ ، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ، مكان چاپ: بيروت‏ ، بی تا
    [10] حجر: 29
    [11] ترجمه تفسير الميزان ج‏12 227 نويسنده: علامه طباطبايى- سيد محمد باقر موسوى همدانى‏، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى‏ ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1374 ش‏ ، نوبت چاپ: پنجم‏

    برای اطلاع بیشتر ر.ک:
    صادر اول ، پژوهشگر: مریم بلالی ، زیر نظر استاد دکتر حسینی شاهرودی
    صادر اول یا نخستین موجود ، نویسنده : علی خزائی
    صادر اول نویسنده : حسن رضايي

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741



    سلام علیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    ملاصدرا اين قاعده را مخصوص ذات الهي دانسته است که حتي مرکب از وجود و ماهيت نيز نيست و معلول بي­ واسطه او تنها يک موجود است و ساير مخلوقات با يک يا چند واسطه از معلول اول او صادر مي­شوند. ولي ساير فلاسفه، اين قاعده را کمابيش در موارد ديگري نيز جاري دانسته­ اند.
    آن طور که من متوجه شدم این است که معلول اول یا عقل اول یا صادر اول،علت سایر موجودات است. درست است؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    طبق قاعده « الواحد لا یصدر منه الا الواحد» از واحد جز واحد صادر نمی شود. مراد از واحد که در موضوع آمده است واحد حقه حقیقیه اصلیه است و واحد حقه حقیقیه اصلیه چیزی جز ذات مقدس حق تعالی نیست. چنین واحدی علت فاعلی بیش از یک واحد نیست یعنی از او فقط واحد صادر می شود.
    متوجه این قسمت نشدم.اگر ممکن است واضح تر توضیخ دهید یعنی چه که از واحد فقط یک واحد صادر می شود. خدا واحد است،اما صدور واحد به چه معناست؟از چه نظر واحدند؟


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    علاقه
    امام زمان عج
    نوشته
    194
    حضور
    2 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    816



    چه روح ارسال شه خلق شه خالقش خداست
    تا یه زائر می رسه از کربلا این گفتگومه،منم آقا آرزومه
    آقا یک عمره که صحبت حرم بغض گلومه،منم آقا آرزومه
    خوش به حال اون پرنده که لونش بین دو بومه،منم آقا آرزومه
    منم آقا آرزومه

  15. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط استدلال نمایش پست ها
    سلام علیکم! در آیه شریفه آمده فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ دو سوال برایم پیش آمده! اولا آیا صادر اول با مخلوق اول تفاوت می کند اگر نه پس چرا این دو را به جای هم استعمال نمی کنند! دوما آیه از دمیدن روح خدا در انسان حکایت می کند! حال سوال اینجاست که خالق روح انسان کیست؟ اگر بگوییم خدا اینطور می توان برداشت کرد که روح انسان که طبق آیه همان روح خداست خلق شده! یعنی واجب الوجود بالذات خلق شده که این ظاهرا تناقض دارد! و اگر بگوییم خلق نشده پس آیا می توان خدا را خالق انسان دانست؟ مگر آنکه آیه را مجاز در نظر بگیریم که این هم به دلایلی که فعلا ذکر نمی کنم صحیح نیست! لطفا اگر ممکن است دلایل عقلی را بیان کنید!
    سلام
    1- تغییر تعبیر مهم نیست
    2- منظور از نفخه ایجاد است پس او خالق جسم و روح است دلیل نسبت روح انسان به روح خودش یگانگی در حقیقت وجودی است یعنی از عالم امر و مجردات است
    قل الروح من امر ربی
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    دلیل نسبت روح انسان به روح خودش یگانگی در حقیقت وجودی است یعنی از عالم امر و مجردات است
    سلام
    یگانگی در حقیقت وجودی یعنی چه؟مگر فقط وجود انسان یگانگی وجودی دارد،یعنی از عالم امر و مجردات است؟
    اگر ممکن است به پست 6 هم پاسخ دهید.
    نقل قول نوشته اصلی توسط mohamad hamzeh نمایش پست ها
    چه روح ارسال شه خلق شه خالقش خداست
    روح ارسال بشود یعنی چه؟ آیا منظورتان صادر شود است؟


  18. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ask نمایش پست ها
    سلام یگانگی در حقیقت وجودی یعنی چه؟مگر فقط وجود انسان یگانگی وجودی دارد،یعنی از عالم امر و مجردات است؟
    سلام
    یگانگی یعنی روح انسان هم مانند روح الهی از جنس عالم امر و مجردات است
    پست 6 با جناب اندیشمند است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود