صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: من دون الله؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    290
    حضور
    12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    247

    من دون الله؟!




    در قرآن 70 بار کلمه من دون الله ذکر شده!
    معنی دقیق آن را بیان کنید!
    در بعضی ار آیات قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُونِهِ فَلا يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنْكُمْ وَ لا تَحْوِيلاً
    بعضی می گویند اهل بیت من دون الله نیستند آیا این صحیح است؟


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله






    من دون الله؟!




    کارشناس بحث: صدرا

    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۱/۱۲/۲۰ در ساعت ۲۲:۲۱


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    با سلام و عرض ادب

    با تتبع در آیات قرآن کریم و بررسی آیاتی که واژه گان: من دون الله، من دونه، غیر الله، در آنها آمده است، به این نتیجه می رسیم که مراد از این آیات پرستش غیر خدا و اعتقاد به رب و سرپرستی غیر از الله،[1] و استقلال بخشیدن به غیر خدا؛[2] می باشد.(هر آنچه از شئون الله است استقلالا به غیر الله داده شود).

    در این آیه[3] و آیات شبیه به آن مخاطب آیات مشخص است که مشرکین اند،[4] کسانی که بتها وفرشتگان را می پرستیدند:«تدعون من دون الله»،نه مسلمانان، وبدیهی است که هر خواندنی نیز شرک نمی باشد در غیر این صورت همه انسانها مشرک محسوب می شوند.[5]

    نکته ای که باید در تفسیر این آیات لحاظ شود این است که: در تمام استعمالات قرآنی هنگامی که لفظ«یدعون» یا «تدعون» به همراه«الله» آمده، مراد از آن پرستش است نه مطلق خواندن؛ لذا آیاتی که لفظ «یدعون» و یا «تدعون» با «من دون الله» آمده مراد از آن پرستش غیر خدا خواهد بود،نه توسل به اولیای الهی با این اعتقاد که ولی خدا واسطه ای است که هر چه دارد از خدا است و به اذن او منشاء تصرفات خواهد بود. که ما برای نمونه مواردی از این آیات را ذکر می نمائیم:
    _____________________

    1. «قُلْ إِنِّي نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ قُلْ لا أَتَّبِعُ أَهْواءَكُمْ قَدْ ضَلَلْتُ إِذاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُهْتَدِينَ»[6].

    2.«إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبادٌ أَمْثالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ؛أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِها أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِها أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِها أَمْ لَهُمْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها قُلِ ادْعُوا شُرَكاءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلا تُنْظِرُونِ»[7].

    3.«وَ يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ ما لَيْسَ لَهُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ نَصِيرٍ؛ وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَيْهِمْ آياتُنا بَيِّناتٍ تَعْرِفُ فِي وُجُوهِ الَّذِينَ كَفَرُوا الْمُنْكَرَ يَكادُونَ يَسْطُونَ بِالَّذِينَ يَتْلُونَ عَلَيْهِمْ آياتِنا قُلْ أَ فَأُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذلِكُمُ النَّارُ وَعَدَهَا اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ؛يا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَيْئاً لا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ؛ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ ».[8]

    4. «قُلْ أَ رَأَيْتُمْ شُرَكاءَكُمُ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَرُونِي ما ذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْكٌ فِي السَّماواتِ أَمْ آتَيْناهُمْ كِتاباً فَهُمْ عَلى‏ بَيِّنَةٍ مِنْهُ بَلْ إِنْ يَعِدُ الظَّالِمُونَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً إِلاَّ غُرُوراً »[9].

    5.«وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ أَ فَرَأَيْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كاشِفاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ»[10].

    _______________________

    با توجه به آیات فوق می یابیم واژه« تدعون» در قرآن به معنای پرستش است نه مطلق خواندن، و پرستش نیز دارای دو رکن اساسی است که با فقدان یکی از آن دو نمی توان عملی را متصف به این نام نمود.

    1) انجام فعلي که گوياي خضوع و تذلّل باشد.
    2) عقيده و انگيزه خاصي که انسان را به عبادت و خضوع نسبت به آن شخص وا داشته است، از قبيل:

    الف) اعتقاد به الوهيت کسي که در مقابل اوخضوع کرده است.
    ب) اعتقاد به ربوبيت کسي که بر او خضوع شده است.

    لازمۀ عدم اخذ این دو رکن در مفهوم پرستش چنین است که سجدۀ ملائکه برآدم سجدۀ عبادی باشد و عنوان شرک بر عمل آنها صدق نماید و ملائکۀ مقرب الهی در خیل مشرکین جای گیرند و شیطان متمرد در سلک موحدین، در حالی که چنین سخنی باطل محض است.


    «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبى‏ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ»[11] . و هنگامى كه به فرشتگان گفتيم براى آدم سجده و خضوع كنيد، همگى سجده كردند جز شيطان كه سر باز زد و تكبر ورزيد (و به خاطر نافرمانى و تكبر) از كافران شد!

    ویا در مورد اکرام و خضوع نسبت به والدین باید بگوئیم که خداوند متعال به ما دستور شرک ورزیدن داده است.آیا چنین سخنانی قابل پذیرش است؟!

    «وَ قَضى‏ رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَرِيماً ، وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي صَغِيراً»[12].

    --------------------------------------------------------------
    -
    [1] .همانند آیۀ:الانعام/164:« قُلْ أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْ‏ء»؛بگو: آيا غير خدا پروردگارى بجويم در حالى كه او پروردگار همه چيز است»؛آِیۀ:هود/113:« وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِياءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُون»؛و به كسانى كه ستم كرده‏اند دل نبنديد و ميل و تكيه نكنيد كه آتش (غضب خدا) به شما مى‏رسد در حالى كه شما را جز خدا هيچ ياور و سرپرستى نباشد و نيز مورد نصرت خدا هم قرار نگيريد.

    [2] .همانند آیۀ:البقره/107:« أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِير؛آيا ندانسته‏اى كه ملكيت حقيقى و سلطه و حاكميت آسمان‏ها و زمين از آن خداوند است (زيرا آفرينش و حفظ و تدبير و فانى كردن همه در تحت اراده اوست) و شما را جز خدا هيچ سرپرست و ياورى نيست؟!؛ الفرقان/3:« وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لا يَخْلُقُونَ شَيْئاً وَ هُمْ يُخْلَقُونَ وَ لا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ لا يَمْلِكُونَ مَوْتاً وَ لا حَياةً وَ لا نُشُورا»؛و به جاى خدا معبودهايى گرفتند كه چيزى را نمى‏آفرينند و خود آفريده مى‏شوند و براى خودشان مالك زيان و سودى نيستند، و تسلّطى بر مرگ و حيات و برانگيختن پس از مرگ ندارند؛وآیۀ:لقمان/11:« هذا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي ما ذا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلالٍ مُبِين»؛ اينها آفريده‏هاى خداست، پس به من نشان دهيد كسان ديگرى غير او (كه آنها را شريك خدا مى‏پنداريد) چه آفريده‏اند.

    [3].الاسراء/56:«قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُونِهِ فَلا يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنْكُمْ وَ لا تَحْوِيلا؛بگو: كسانى را كه غير از او (خدا) درباره آنها گمان خدايى داريد (مانند بت‏ها و فرشته‏ها و مسيح و غيره) بخوانيد، پس (خواهيد ديد كه) هرگز نه مالك برطرف كردن ضرر و زيانى از شما، و نه قادر بر منتقل نمودن آن به ديگرى هستند».

    [4].در آيات پيش از این آیه سخن از مبداء و معاد و دلائلى بر اين دو مساله مهم اعتقادى در ميان بود، در آيات مورد بحث، روش گفتگو و استدلال با مشركان را مى‏آموزد.

    [5] .این آیات در مقام بیان شرک اعتقادی و شرک جلی در اعمال می باشند و شامل شرک خفی نمی باشند.

    [6].انعام/56. ». بگو من از پرستش كسانى كه غير از خدا مى‏خوانيد نهى شده‏ام، بگو من از هوى و هوسهاى شما پيروى نمى‏كنم اگر چنين كنم گمراه شده‏ام و از هدايت يافتگان نخواهم بود.

    [7] .اعراف/194-195. آنهايى را كه غير از خدا مى‏خوانيد (و پرستش مى‏كنيد) بندگانى همچون خود شما هستند، آنها را بخوانيد و اگر راست مى‏گوئيد بايد به شما پاسخ دهند (و تقاضايتان را بر آورند).آيا (آنها لا اقل همانند خود شما) پاهايى دارند كه با آن راه بروند؟ يا دستهايى دارند كه با آن چيزى را بگيرند (و كارى انجام دهند)؟ يا چشمانى دارند كه با آن ببينند؟ يا گوشهايى دارند كه با آن بشنوند؟ (نه، هرگز، هيچكدام) بگو (اكنون كه چنين است) اين بتهايى را كه شريك خدا قرار داده‏ايد (بر ضد من) بخوانيد و براى من نقشه بكشيد و لحظه‏اى مهلت ندهيد (تا بدانيد كارى از آنها ساخته نيست!).

    [8] .حج/73. آنها غير از خداوند چيزهايى را مى‏پرستند كه خدا هيچگونه دليلى براى آن نازل نكرده است، و چيزهايى كه علم و آگاهى به آن ندارند، و براى ظالمان ياور و راهنمايى نيست.و هنگامى كه آيات روشن ما بر آنهاخوانده مى‏شود در چهره كافران آثار انكار مشاهده مى‏كنى، آن چنان كه نزديك است برخيزند و با مشت به كسانى كه آيات ما را بر آنها مى‏خوانند حمله كنند! بگو: آيا شما را به بدتر از اين خبر دهم؟ همان آتش سوزنده (دوزخ) است كه خدا به كافران وعده داده، و بدترين جايگاه است! اى مردم مثلى زده شده است گوش به آن فرا دهيد: كسانى را كه غير از خدا مى‏خوانيد هرگز نمى‏توانند مگسى بيافرينند، هر چند براى اين كار دست به دست هم دهند و هر گاه مگس چيزى از آنها بربايد نمى‏توانند آن را باز پس گيرند، هم اين طلب كنندگان ناتوانند و هم آن مطلوبان (هم اين عابدان و هم آن معبودان)، آنها خدا را آن گونه كه بايد بشناسند نشناختند، خداوند قوى و شكست ناپذير است.

    [9] .فاطر /40. بگو آيا فكر نمى‏كنيد اين معبودانى را كه شريك خدا قرار داده‏ايد به من نشان دهيد چه چيزى از زمين را آفريده‏اند؟ يا اينكه شركتى در (آفرينش و مالكيت) آسمانها دارند؟ يا به آنها كتابى (آسمانى) داده‏ايم و دليلى از آن براى (شرك) خود دارند؟ نه هيچيك از اينها نيست، ظالمان فقط وعده‏هاى دروغين به يكديگر مى‏دهند.

    [10] .زمر/38. و اگر از آنها بپرسى چه كسى آسمانها و زمين را آفريده؟ حتما مى‏گويند: خدا، بگو آيا هيچ در باره معبودانى كه غير از خدا مى‏خوانيد انديشه مى‏كنيد كه اگر خدا زيانى براى من بخواهد آيا آنها مى‏توانند آن را بر طرف سازند؟ و يا اگر رحمتى براى من اراده كند آيا آنها توانايى دارند جلو رحمت او را بگيرند؟بگو: خدا مرا كافى است، و همه متوكلان بايد بر او توكل كنند.

    [11].البقرة/34.

    [12].الاسری/24.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۱۲/۲۱ در ساعت ۲۳:۴۱
    من دون الله؟!
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط استدلال نمایش پست ها
    بعضی می گویند اهل بیت من دون الله نیستند آیا این صحیح است؟






    اهل بیت من دون الله نیستند:

    در توسل مطلوب حقیقی خداوند است و (ولی خدا )تنها وسیله ای است که وصول انسان به مطلوبش را سهل می گرداند و شخص متوسل نیز هیچگاه وسیله را مستقل و در عرض خدا نمی داند، بلکه آن ولی خدا هرچه دارد به عنایت وتوجه خاص خداوند نسبت به اواست؛

    لذا توسل به اولیای الهی که به قصد توجه به خداوند متعال صورت می پذیرد تخصصا از تحت آیات پرستش خارج است؛ وعنوان من دون الله بر آنها صادق نخواهد بود، بلکه آنها واسطۀ ماذون می باشند؛ همچنان که قرآن کریم در مورد معجزۀ حضرت عیسی علیه السلام می فرماید:

    « وَ رَسُولاً إِلى‏ بَنِي إِسْرائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين»؛[1]
    و (او را به عنوان) رسول و فرستاده به سوى بنى اسرائيل (قرار داده، كه به آنها مى‏گويد:) من نشانه‏اى از طرف پروردگار شما، برايتان آورده‏ام من از گِل، چيزى به شكل پرنده مى‏سازم سپس در آن مى‏دمم و به فرمان خدا، پرنده‏اى مى‏گردد. و به اذن خدا، كورِ مادرزاد و مبتلايان به برص [پيسى‏] را بهبودى مى‏بخشم و مردگان را به اذن خدا زنده مى‏كنم و از آنچه مى‏خوريد، و در خانه‏هاى خود ذخيره مى‏كنيد، به شما خبر مى‏دهم مسلماً در اينها، نشانه‏اى براى شماست، اگر ايمان داشته باشيد.


    بنابراین آیات مذکور ارتباطی با بحث توسل به اولیای الهی نخواهند داشت.و اهل بیت علیهم السلام نیز من دون الله نخواهند بود.


    موفق باشید.

    __________________________________________________ ____


    [1] .آل عمران/49.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۱۲/۲۲ در ساعت ۱۷:۴۵
    من دون الله؟!
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط استدلال نمایش پست ها
    در قرآن 70 بار کلمه من دون الله ذکر شده! معنی دقیق آن را بیان کنید! در بعضی ار آیات قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُونِهِ فَلا يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنْكُمْ وَ لا تَحْوِيلاً بعضی می گویند اهل بیت من دون الله نیستند آیا این صحیح است؟
    سلام
    من دون الله فرد یا شیئی است که خدای تعالی وظیفه یا ارتباطی ایجابی با آن در تقرب به خویش تعیین نفرموده است
    یعنی مثلا نفرموده از او اطاعت کنید یا فرموده اطاعت نکنید یا نفرموده مراجعه کنید یا فرمود مراجعه نکنید
    لذا اهل بیت که خدای تعالی با بیانات مختلف امت را به ایشان دعوت کرده یا شوونی را برای تقرب به خویش برایشان ثابت نموده است من دون الله نیستند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    نقل قول نوشته اصلی توسط استدلال نمایش پست ها
    در قرآن 70 بار کلمه من دون الله ذکر شده! معنی دقیق آن را بیان کنید! در بعضی ار آیات قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُونِهِ فَلا يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنْكُمْ وَ لا تَحْوِيلاً بعضی می گویند اهل بیت من دون الله نیستند آیا این صحیح است؟


    با سلام

    اگر کسی قبول دارد 4=2*2 بیاید با دو آیه قرآن ثابت میکنیم :

    در یکجا خدای متعال فرمود :

    {وَمَا أَنتُم بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ }الشورى31

    ودر جای دیگر فرمود :

    {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ }المائدة55

    بالاخره چی شد اگر من دون الله ولیی وجود ندارد پس چرا در آیه 55 مائده فرمود ولیی وجود دارد ؟؟؟؟!!!!!

    پس نتیجه میشود که اولیاء ماذون من الله ، من دون الله نیستند بلکه از جانب و از سوی خدای متعال اذن ولایت دارند .

    البته از بعضی آیات مانند : {وَإِن يُرِيدُواْ أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللّهُ هُوَ الَّذِيَ أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ }الأنفال62

    نیز میتوان چنین نتیجه ای را گرفت زیرا کلمه ب بر سر المومنین یعنی به نصرت مومنین هم یاری کرد در حالیکه در آیه ای دیگر فرموده بود که هیچ ولیی ونصیری من دون الله وجود ندارد !!!!!


    http://www.askdin.com/thread8945.html
    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۱/۱۲/۲۲ در ساعت ۰۷:۳۵

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    290
    حضور
    12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    247



    بسم الله الرحمن الرحیم
    بعد از 3 ماه نام کاربریم رفع توقیف شد!
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    با تتبع در آیات قرآن کریم و بررسی آیاتی که واژه گان: من دون الله، من دونه، غیر الله، در آنها آمده است، به این نتیجه می رسیم که مراد از این آیات پرستش غیر خدا و اعتقاد به رب و سرپرستی غیر از الله،[1] و استقلال بخشیدن به غیر خدا؛[2] می باشد.(هر آنچه از شئون الله است استقلالا به غیر الله داده شود).
    شما گفتید که من دون الله یعنی او را مستقل بدانیم!
    پس طبق گفته شما بت پرستان هم اگر بت ها را مستقل ندانند و آن ها را بخوانند و به طور مستقل عبادت نکنند موحد هستند!!!!!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    در این آیه[3] و آیات شبیه به آن مخاطب آیات مشخص است که مشرکین اند
    شان نزول و یا مخاطب بودن به یک گروه خاص حکم را حصر نمی کند مگر به قرینه آیات و روایات دیگر که اینجا چنین چیزی نیست!
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    کسانی که بتها وفرشتگان را می پرستیدند:«تدعون من دون الله
    اینجا سخن از خواندن است نه پرستش! در حالی که می توانست بگوید یعبدون من دون الله
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    مسلمانان، وبدیهی است که هر خواندنی نیز شرک نمی باشد در غیر این صورت همه انسانها مشرک محسوب می شوند.
    هر خواندنی شرک است مگر سه شرط که قرآن برای آن بیان کرده را داشته باشد:
    وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلّا لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوّاباً رَحيماً
    1-جاوک:زنده باشد
    2-جاوک:حاضر باشد
    3-و استغفر لهم الرسول:توانایی انجام کار را داشته باشد
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    لذا آیاتی که لفظ «یدعون» و یا «تدعون» با «من دون الله» آمده مراد از آن پرستش غیر خدا خواهد بود
    یدعون یکی از مصادیق یعبدون است و با آن فرق می کند!!!
    خواندن یکی از مصادیق پرستش است اما پرستش نیست!
    بعد هم جناب صدرا بحث من یعبدون و یدعون و ... نبود،پرسیدم،منظور از من دون الله کیست؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    اهل بیت من دون الله نیستند:
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    .و اهل بیت علیهم السلام نیز من دون الله نخواهند بود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    لذا اهل بیت که خدای تعالی با بیانات مختلف امت را به ایشان دعوت کرده یا شوونی را برای تقرب به خویش برایشان ثابت نموده است من دون الله نیستند
    طبق سخن دو کارشناس اهل بیت من دون الله نیستند!!
    وَ يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللهِ ما لايَمْلِكُ لَهُمْ رِزْقاً مِنَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ شَيْئاً وَ لايَسْتَطِيعُونَ
    وَ يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللهِ ما لايَضُرُّهُمْ وَ لايَنْفَعُهُمْ وَ يَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللهِ قُلْ أَ تُنَبِّئُونَ اللهَ بِما لايَعْلَمُ فِي السَّماواتِ وَ لا فِي الْأَرْضِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمّا يُشْرِكُونَ
    وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللهِ فَيَقُولُ أَ أَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبادِي هؤُلاءِ أَمْ هُمْ ضَلُّوا السَّبِيلَ
    وَ يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللهِ ما لا يَنْفَعُهُمْ وَ لا يَضُرُّهُمْ وَ كانَ الْكافِرُ عَلى رَبِّهِ ظَهِيراً

    من از سخن دو کارشناس و آیات قرآن اینطور نتیجه گرفتم که چون اهل بیت من دون الله نیستند! و در قرآن پرستش من دون الله نفی شده پس اگر کسی علی اللهی شد من دون الله را نپرستیده و موحد است!!!!!!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    اگر کسی قبول دارد 4=2*2 بیاید با دو آیه قرآن ثابت میکنیم :
    بفرمایید....ما قبول داریم 4=2*2 اما ببینم شما هم قبول دارید!
    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    در یکجا خدای متعال فرمود : {وَمَا أَنتُم بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ }الشورى31
    وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ
    ترجمه الهی قمشه ای:و شما (مخلوق عاجز) نه هرگز (خداى قادر مطلق را) در زمين و آسمان عاجز توانيد كرد و نه جز خدا نگهبان و ياورى داريد
    ولی معانی مختلفی دارد و اینجا به گفته مترجمین به معنای سرپرست یا نگهبان است!
    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ }المائدة55
    ولی در اینجا به قرینه آیات قبل و بعد که دوستی با اهل کتاب را مطرح می کند و سخن مفسرین از جمله گفته ی امام فخر رازی معنای دوست است
    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    بالاخره چی شد اگر من دون الله ولیی وجود ندارد پس چرا در آیه 55 مائده فرمود ولیی وجود دارد ؟؟؟؟!!!!!
    همینه دیگه....ولی چندین معنا دارد!
    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    البته از بعضی آیات مانند : {وَإِن يُرِيدُواْ أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللّهُ هُوَ الَّذِيَ أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ }الأنفال62
    این آیه چه ربطی دارد به آن مورد؟؟؟
    می گوید خدا تو را تایید کرد (اید ب) با دو چیز با یاری اش و با مومنین!
    ترجمه انصاریان:و اگر بخواهند [در زمينه صلح و آشتى‏] تو را بفريبند، يقيناً خدا تو را بس است اوست كسى كه تو را با يارى خود و به وسيله مؤمنان نيرومند ساخت
    ترجمه المیزان:و اگر مى‏خواهند با تو نيرنگ كنند پس همانا بس است تو را خدا، او كسى است كه تو را به نصرت خود و به وسيله مؤمنين تاييد كرد


    ویرایش توسط استدلال : ۱۳۹۲/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۵:۵۸

  15. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط استدلال نمایش پست ها
    من از سخن دو کارشناس و آیات قرآن اینطور نتیجه گرفتم که چون اهل بیت من دون الله نیستند! و در قرآن پرستش من دون الله نفی شده پس اگر کسی علی اللهی شد من دون الله را نپرستیده و موحد است!!!!!!!!
    سلام
    این نتیجه گیری بر خلاف تعریفی است که ما ارائه کردیم :

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    من دون الله فرد یا شیئی است که خدای تعالی وظیفه یا ارتباطی ایجابی با آن در تقرب به خویش تعیین نفرموده است
    چه اینکه در هیچ جای قرآن کریم امر به عبادت مصطلح اهل بیت ع وارد نشده است
    بله در توسل در شفاعت که ابزارهای تقرب است مقاماتی برای ایشان ثابت شده است
    اما در عبادت مصطلح چنین چیزی برای هیچ کس جز ذات باریتعالی امری صادر نشده بلکه نهی هم شده است
    والله الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۲/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۶:۰۹
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600



    همونطور که دوست خوبمون گفتن طبق آیه ولایت "من دون الله" کسانی غیر از اهل بیت هستند.
    وجود انما در این آیه میرساند که موضوع ولایت حصر شده.پس در جایی که خدا میفرماید من دون الله،مراد اهل بیت نیستند.


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    290
    حضور
    12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    247



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
    همونطور که دوست خوبمون گفتن طبق آیه ولایت "من دون الله" کسانی غیر از اهل بیت هستند. وجود انما در این آیه میرساند که موضوع ولایت حصر شده.پس در جایی که خدا میفرماید من دون الله،مراد اهل بیت نیستند.
    آیه ولایت عام برای مونین است و "ولی" در آن به قرینه آیات قبل و بعد معنای دوست است و ولی در آن آیه به معنای سرپرست و یاور و موضوع دو آیه متفاوت است.
    چون من دون الله اهل بیت نیستند و خدا گفت من دون الله را نپرستید،پس شما اهل بیت را بپرستید!!!!


صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود