صفحه 1 از 10 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه کسی سجده نمی کرد ؟ شیعه یا وهابی ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    چه کسی سجده نمی کرد ؟ شیعه یا وهابی ؟




    سلام

    وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبى‏ وَ اسْتَكْبَرَ (بقره34)
    ترجمه:
    34- و هنگامى كه به فرشتگان گفتيم براى آدم سجده و خضوع كنيد، همگى سجده كردند جز شيطان كه سر باز زد و تكبر ورزيد

    به نظر شما اگر در هنگام صدور فرمان سجده بر آدم یک شیعه و یک وهابی در صف فرشتگان حضور داشتند کدامیک سجده نمی کردند ؟
    قصد توهینی وجود ندارد لذا جواب فقط بر مبنای استدلال به افکار و اندیشه های این دو گروه باشد .
    والله الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۱/۱۲/۱۷ در ساعت ۱۲:۳۳
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    حب الحسین اجننی
    نوشته
    1
    حضور
    2 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6



    علیکم السلام و رحمة الله
    با توجه به اعتقادات وهابیون قطعا شخص وهابی امتثال امر الهی نمیکرد و در نتیجه به آدم سجده نمیکرد
    چرا که وهابیون توسل به غیر خدا رو شرک میدونن چه رسد به سجده بر غیر خدا
    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۱/۱۲/۱۷ در ساعت ۱۲:۳۴
    ما در ره عشق نقض پیمان نکنیم
    گر جان طلبد دریغ از جان نکنیم
    دنیا اگر از یزید لبریز شود
    ما پشت به سالار شهیدان نکنیم

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    1,956
    حضور
    95 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    126
    آپلود
    6
    گالری
    8
    صلوات
    5457



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    به نظر شما اگر در هنگام صدور فرمان سجده بر آدم یک شیعه و یک وهابی در صف فرشتگان حضور داشتند کدامیک سجده نمی کردند ؟
    بسم الله الرحمن الرحيم
    سلام عليكم و رحمه الله

    استاد حامد عزيز - سوال شما بسيار تند است چراكه جزء را نميتوان به كل تعميم داد و براي اينكه اجزاء دلالت بر كليتي نمايند نياز است در حد كليت ادله قطعي و بدون خدشه موجود باشد.

    آنچه كه شيطان انجام نداد ادله متعددي دارد كه نتيجه اش خروج از بندگي خدا و بندگي نفس بود
    شيطان آنچراكه در طول اين 6000 سال سجده انجام ميداد تبديل به شريعتي از جنس بدعت در برابر شريعت و قانون الهي
    كه يكي از ترفندهاي اين بدعت كفرآميز عامل اخراج حضرت آدم از بهشت برين گرديد.
    او در برابر خالقي مطلق و خداوند يگانه و بي همتا مدعي شد زماني كه به تمام شريعت الهي آگاه بود.

    اما
    بنا به تعبيري اين كلام شما صحيح است. و آن تعبير انكار ولايت اولي الامر - نبي اكرم و نهايت انكار ولايت الهي است
    وهابي كسي است كه حال چه ندانسته و يا دانسته
    منكر روايات قطعي و متواتر بوده و آيات را تفسير به ميل و راي ميكند. يا اينطور بگوئيم بهتر است كه او كسي است كه منكر سنت است
    و فكر ميكند كه چون پيامبر اكرم صل الله عليه و آله و سلم آدم عادي و عوام و العياذ بالله ناداني همچون او بوده و فقط كتاب را ميخوانده و براي خود فقه صادر ميكرده او نيز چنين ميكند.
    لذا منكر اولياء و نبي اكرم است و نتيجتا در فهم و نتيجه گيري از آيات هم مشكلات بسياري دارد
    در مراتب بعد
    برخي آيات را كه مطابق ميلش تفسير كرده را مبني قرار داده ( حتي اگر آيات متعدد ناقض استدلال او باشند ) و بشكلي بسيار تند و متعصبانه آنرا انجام ميدهد.لذا
    هنگامي كه او را متوجه اشتباهش كنيد همانگونه متعصبانه منكر آيات ديگر ميشود.
    و
    الي ماشاء الله اين مراتب ادامه دارد

    با اين وجود اين انحرافات جاهلانه را با عمل شيطان نميتوان مقايسه نمود.
    ولي در صورت عدم بازگشت و ادامه اين راه بدون شك او از مطرودين خواهد شد.

    ياحق

    قال الله سبحانه و تعالي : اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى ( مائده / 8 )

    قال النبي : بالعدل قامت السموات و الارض (تفسير صافي ذيل آيه 7 سوره الرحمن)
    و قال :
    اياكم و الظلم فان الظلم عند الله هو الظلمات يوم القيامة ( سفينة البحار ماده "ظلم" )

    مسئوليت قرآني مردم در قبل عدل

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    290
    حضور
    12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    247



    سوالی از شیعه : آیا طبق گفته جناب علی ابن ابی طالب سجده آن ها برای خدا نبود؟
    كانَ سُجُودُهُمْ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ عُبُودِيَّةً وَ لإِدَمَ إِكْراماً وَ طاعَةً لِكَوْنِنا فِي صُلْبِه«بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 139، حديث 6

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط استدلال نمایش پست ها
    سوالی از شیعه : آیا طبق گفته جناب علی ابن ابی طالب سجده آن ها برای خدا نبود؟
    كانَ سُجُودُهُمْ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ عُبُودِيَّةً وَ لإِدَمَ إِكْراماً وَ طاعَةً لِكَوْنِنا فِي صُلْبِه«بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 139، حديث 6
    وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِی بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِینَ«البقرة/31»
    و [خدا] همه [معانی] نامها را به آدم آموخت‏سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود اگر راست می‏گویید از اسامی اینها به من خبر دهید


    سجده به غیر خدا شرک است مگر انکه خدا بگوید چون اطاعت فرمان خدا خود سجده است .

    اما انکه سجده بر او واجب شد کسی بود که خدا کلیه اسماء را به اموخت حال باید دید در بین صحابه که بود که به واسطه نزدیکی به خدا و پیامبر همه اسماء به او اموخته شده بود و چه کسانی اطاعت از امر او را چون اطاعت از امر خدا دانستند و چه کسانی عصیان نمودند .

    خدایا مرا آن ده که آن به

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    421
    حضور
    2 روز 8 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    914



    نقل قول نوشته اصلی توسط استدلال نمایش پست ها
    سوالی از شیعه : آیا طبق گفته جناب علی ابن ابی طالب سجده آن ها برای خدا نبود؟ كانَ سُجُودُهُمْ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ عُبُودِيَّةً وَ لإِدَمَ إِكْراماً وَ طاعَةً لِكَوْنِنا فِي صُلْبِه«
    جالب است.
    مَنْ کانَ عَدُوّاً لِلّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْریلَ وَ میکالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرینَ

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    290
    حضور
    12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    247



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    اما انکه سجده بر او واجب شد کسی بود که خدا کلیه اسماء را به اموخت حال باید دید در بین صحابه که بود که به واسطه نزدیکی به خدا و پیامبر همه اسماء به او اموخته شده بود و چه کسانی اطاعت از امر او را چون اطاعت از امر خدا دانستند و چه کسانی عصیان نمودند .
    منظورتان از این جملات چیست؟

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    290
    حضور
    12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    247



    نقل قول نوشته اصلی توسط aminj نمایش پست ها
    جالب است.
    اگر به طرف کعبه سجده می کنید برای خداست یا برای کعبه که سنگ است و یا اینکه به دستور خدا برای سنگ سجده می کنید؟ آیا ممکن است خداوند به شرک فرمان دهد؟

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط استدلال نمایش پست ها
    منظورتان از این جملات چیست؟
    شما بفرمایید چگونه شد که یوسف در خواب دید خورشید و ماه و ستارگان بر او سجده میکنند و روزی رسید که پدر ، مادر و برادران ارشدش بر او سجده کردند مگر یعقوب پیامبر میشود به غیر خدا سجده کند وقتی کلام کسی و کردار کسی از خدا باشد نه ذات خودش سجده بر او واجب میشود .
    همانطور که آدم پاسخ سئوالات فرشتگان را به واسطه آموزش خدا داد نه ذات خودش .

    ویرایش توسط فتا 1 : ۱۳۹۱/۱۲/۱۷ در ساعت ۱۳:۳۳
    خدایا مرا آن ده که آن به

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    290
    حضور
    12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    247



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    شما بفرمایید چگونه شد که یوسف در خواب دید خورشید و ماه و ستارگان بر او سجده میکنند و روزی رسید که پدر ، مادر و برادران ارشدش بر او سجده کردند مگر یعقوب پیامبر میشود به غیر خدا سجده کند
    تفسیر نمونه: همان گونه كه در ذيل آيه 34 سوره بقره در بحث سجده فرشتگان بر آدم گفتيم، سجده به معنى پرستش و عبادت، مخصوص خداست و براى هيچ كس در هيچ مذهبى، پرستش جايز نيست و توحيد عبادت كه بخش مهمّى از مسأله توحيد است ـ و همه پيامبران مردم را به آن فرامى خواندند ـ مفهومش همين است. بنابراين نه يوسف كه پيامبر خدا بود اجازه مى داد بر او سجده كنند و نه پيامبر بزرگى همچون يعقوب اقدام به چنين كارى مى كرد و نه قرآن به عنوان يك عمل شايسته يا لااقل مجاز از آن ياد مى نمود. بر اين اساس، سجده مزبور يا براى خدا بود (سجده شكر); همان خدايى كه اين همه موهبت و مقام عظيم را به يوسف داد و مشكلات و گرفتارى هاى خاندان يعقوب(عليه السلام) را برطرف نمود. در اين صورت در عين اينكه براى خدا بوده، چون به خاطر عظمت يوسف(عليه السلام)انجام گرفته، تجليل و احترام براى او نيز محسوب مى شود.
    از اين نظر ضمير در «له» كه مسلّماً به يوسف(عليه السلام) بازمى گردد، با اين معنى به خوبى سازگار خواهد بود.
    يا اينكه منظور از «سجده» مفهوم وسيع آن يعنى خضوع و تواضع است، زيرا سجده هميشه به معنى معروفش نمى آيد، بلكه گاهى به معنى هر نوع تواضع نيز آمده است، ازاين رو بعضى از مفسّران گفته اند تحيّت و تواضع متداول در آن روز، خم شدن و تعظيم بوده و منظور از «سجود» در آيه مزبور همين است.
    ولى با توجّه به جمله «خرّوا» كه مفهومش بر زمين افتادن است، چنين برمى آيد كه «سجود» آنها به معنى انحناء و سر فرود آوردن نبوده است.
    بعضى ديگر از مفسّران بزرگ گفته اند: سجود يعقوب(عليه السلام) و برادران و مادرشان براى خدا بوده امّا يوسف(عليه السلام)همچون خانه كعبه، قبله بوده است. ازاين رو در تعبيرات عرب گاهى گفته مى شود: فُلانٌ صَلّى لِلقِبلَةِ: «فلان كس به سوى قبله نماز خواند».(1)
    ولى معنى اوّل نزديك تر به نظر مى رسد به خصوص اينكه در روايات متعدّدى كه از ائمّه اهل بيت(عليهم السلام) نقل شده مى خوانيم: كانَ سُجودُهُم لِلّهِ ـ يا ـ عِبادَةً لِلّهِ: «سجود آنها به عنوان عبادت براى پروردگار بوده است».(2)
    در بعضى ديگر از احاديث مى خوانيم: كانَ طاعَةً لِلّهِ وَ تَحيَّةً لِيوسُفَ: «به عنوان اطاعت پروردگار و تحيّت و احترام به يوسف بوده است».(3)
    همان گونه كه در داستان آدم نيز سجده براى آفريدگار بزرگى بوده است كه چنين خلقت بديعى را آفريده، كه در عين عبادت خدا بودن دليلى است بر احترام و عظمت مقام آدم.(4)
    اين درست به آن مى مانَد كه شخصى كار بسيار مهم و شايسته اى انجام دهد و ما به خاطر آن براى خدايى كه چنين بنده اى را آفريده است سجده كنيم، كه هم سجده براى خداست و هم براى احترام اين شخص.

    (1):تفسير الميزان و تفسير كبير، ذيل آيه مورد بحث
    (2):تفسير نورالثقلين، ج 2، ص 467
    (3):تفسير نورالثقلين، ج 2، ص 467
    (4):تفسير نورالثقلين، ج 2، ص 467

    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    وقتی کلام کسی و کردار کسی از خدا باشد نه ذات خودش سجده بر او واجب میشود .
    عجب! سجده بر او واجب می شود!
    تمام مراجع شما می گویند سجده برای غیر خدا حتی برای امام معصوم حرام است! حالا شما می گویید وقتی کلام کسی و کردار کسی از خدا باشد نه ذات خودش سجده بر او واجب میشود!
    از کی تا حالا فتوا می دهید؟!!


  21. صلوات


صفحه 1 از 10 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود