جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: واضحات شرع یعنی چه؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    کار
    نوشته
    22
    حضور
    2 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    83

    واضحات شرع یعنی چه؟




    سلام

    "واضحات شرع" یعنی چه؟

    مثلا می گویند: اگر کسی به واضحات شرع عمل کند به همه مقامات و کمالات انسانی می رسد

    معنی آن چیست؟
    دینی که در آن آزادی بیان نباشد دین نیست


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58353





    با نام و یاد دوست


    واضحات شرع یعنی چه؟


    کارشناس بحث: استاد





  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط گربه کوچولو نمایش پست ها
    سلام

    "واضحات شرع" یعنی چه؟

    مثلا می گویند: اگر کسی به واضحات شرع عمل کند به همه مقامات و کمالات انسانی می رسد

    معنی آن چیست؟
    سلام علیکم
    مقصود همین امور واضح و روشن است که در شرع مقدس با عنوان واجبات و محرمات بیان شده است،که واجباتش را باید انجام داد و محرماتش را باید ترک کرد.
    همین امور را اگر کسی به طور کامل ملتزم باشد،إن شاء الله به مقامات عالیه خواهد رسید.
    بعد از این مقام اگر در حد توان مستحبات را انجام دهیم و مکروهات را نیز ترک کنیم،سیر و سلوک با سرعت بیشتر و کامل تر انجام خواهد گرفت.

    واضحات شرع یعنی چه؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116



    سلام خدمت استاد گرامی
    عده ای از عرفا در کلامشان آمده که سیر و سلوک خلاصه شده در "انجام واجبات و ترک محرمّات"
    میفرمایند بهترین راه رسیدن به مقامات عالیه همان "انجام واجبات و ترک محرمات" است
    اما از طرفی میبینیم که در کلمات بعضی دیگر از عرفا،دستورالعمل هایی فراتر از انجام واجبات و ترک محرمات مشهود است.ایشان میفرمایند مقدمه ی سلوک،انجام واجبات و ترک محرمات است،در صورتی که در کلمات عرفای قبل،انجام واجبات و ترک محرمات،عین سلوک است.

    صمت و جوع و سهر و خلوت و ذکر به دوام --------- نا تمامان جهان را کند این پنج تمام
    ما میدانیم که هیچ یک از امور فوق،از واجبات شریعت نییستند،اما انجامشان بر سالک واجب است.همچنین نماز شب وامور دیگری که در شریعت مقدّسه مستحب است،بعضاً بر سالک لازمند.
    دلیل سوالم آن است که عده ی کثیری،از مشقّت هایی اینچنینی مانند کم خوری و کم گویی و عزلت میگریزند و سخنشان آن است که "انجام واجبات و ترک محرمات،بالاترین شیوه ی سیر و سلوک است".در حالی که بالعیان می یابیم که مساله فوق این است.
    الهی،جان به لب آمد تا جام به لب آمد

    دلیل این اختلاف نظر چیست و آیا جمعی بین اینها میسور است؟
    یا حقّ

    ویرایش توسط **بنده‌ی خـدا** : ۱۳۹۲/۰۲/۱۵ در ساعت ۱۵:۴۴
    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    کار
    نوشته
    22
    حضور
    2 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    83



    سلام

    فکر کنم منظور جناب (رضاهو) این بود که چرا یک عده می گویند رسیدن به درجه عارفان فقط با انجام واجبات و ترک گناه امکانپذیر است ولی عده ای دیگر می گویند هم باید اینها باشد و هم باید مستحبات هم انجام شود...

    در مجموع عقل و قلب ناچیز بنده با همدیگه به اتفاق می گن اصلا این دو گروه رو ول کن. میگن که شما برای اینکه عارف بشی... باید در مرحله اول تمرین کنی که واجبات رو حتما و در حد عالی انجام بدی و همینطور که از خوردن سم ممانعت می کنی از گناه هم بطور کامل دوری کنی و سپس در مرحله دوم بری سراغ مستحبات و اونها رو هم به خودت واجب کنی تا انشالله به اون درجه معنوی برسی و در این مسیر همواره به یاد داشته باشی که تمام کارهایی که می کنی فقط به هدف تشکر از خداوند باشه نه برای اینکه خداوند در قبال اونها کاری برای شما انجام بده... خداوند اینقدر برای شما انسانها کار کرده که اگر تا آخر عمرتون هم نماز بخونید نمی تونید محبتهای او رو رو جبران کنید...
    ویرایش توسط **بنده‌ی خـدا** : ۱۳۹۲/۰۲/۱۵ در ساعت ۱۵:۴۶
    دینی که در آن آزادی بیان نباشد دین نیست


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضاهو نمایش پست ها
    سلام خدمت استاد گرامی
    عده ای از عرفا در کلامشان آمده که سیر و سلوک خلاصه شده در "انجام واجبات و ترک محرمّات"
    میفرمایند بهترین راه رسیدن به مقامات عالیه همان "انجام واجبات و ترک محرمات" است
    اما از طرفی میبینیم که در کلمات بعضی دیگر از عرفا،دستورالعمل هایی فراتر از انجام واجبات و ترک محرمات مشهود است.ایشان میفرمایند مقدمه ی سلوک،انجام واجبات و ترک محرمات است،در صورتی که در کلمات عرفای قبل،انجام واجبات و ترک محرمات،عین سلوک است.

    صمت و جوع و سهر و خلوت و ذکر به دوام نا تمامان جهان را کند این پنج تمام
    ما میدانیم که هیچ یک از امور فوق،از واجبات شریعت نییستند،اما انجامشان بر سالک واجب است.همچنین نماز شب وامور دیگری که در شریعت مقدّسه مستحب است،بعضاً بر سالک لازمند.
    دلیل سوالم آن است که عده ی کثیری،از مشقّت هایی اینچنینی مانند کم خوری و کم گویی و عزلت میگریزند و سخنشان آن است که "انجام واجبات و ترک محرمات،بالاترین شیوه ی سیر و سلوک است".در حالی که بالعیان می یابیم که مساله فوق این است.
    الهی،جان به لب آمد تا جام بخه لب آمد

    دلیل این اختلاف نظر چیست و آیا جمعی بین اینها میسور است؟
    یا حقّ:gol:
    سلام علیکم
    واقعیت آنست که تمام دستورات شرع از واجبات و مستحبات گرفته تا ترک محرمات و مکروهات برای سیر انسان،لازم است.
    اما از آنجا که تا انجام واجبات و ترک محرمات نباشد،انجام مستحبات و ترک مکروهات نیز فائده چندانی نخواهد بخشید و همچنین برخی غرق در انجام مستحبات و ترک مکروهات شده اند،لذا برخی از عرفا تاکید فراوانی بر درست کردن قدم انجام واجبات و ترک مکروهات داشته اند.
    اصولا شرع مقدس هر چیزی را سر جای خودش وضع کرده و ما نباید با برداشت و قرائت بی مبنای خودمان سراغ دین برویم.
    به عنوان مثال اگر چیزی را واجب کرده،یعنی آن چیز مانند هوا که برای جسم ضروری است،برای روح و حقیقت انسان لازم است.و اگر ترک شود به آن حقیقت آسیب جدی وارد می شود.و اگر اتیان(انجام)شود حقیقت را زنده و سرپا نگه می دارد.
    بر اساس قاعده قویم(تشریعیات برخواسته از تکوینیات هستند)تمام اموری که در شرع آمده است،اعم از واجبات و محرمات و مستحبات و مکروهات،همگی با لحاظ تأثیر آن مورد بر روح و جان انسان لحاظ شده اند.

    واضحات شرع یعنی چه؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116



    سلام خدمت استاد عزیز و گرامی
    فرمایش شما تأییدی بود بر فرمایشات اکثر عرفا و مشایخ،که کلامشان صریح است در لزوم انجام بعضی مستحبّات و ترک محرّمات.مانند آن دستوراتی که به شدّت در احادیث ما وارد شده.اعم از سکوت،کم خوردن،عزلت و....
    اما سوال بنده متوجّه آن دستوراتی است که کلام،صریح در محصور بودن سیر و سلوک در انجام واجبات و ترک محرّمات است.کلمات ایشان چنان است که بعضی چنین پنداشته اند که سلوک الی الله فقط در ترک حرام و انجام واجب است،و نه اینکه مستحبّات بدون انجام واجبات و ترک محرّمات فایده ای نبخشند.
    خود بنده وقتی به چنین کلامی از دوستان برمیخورم،که مثلاً شخصی دستورالعملی از عارفی خواسته و ایشان فرموده اند ((دستورالعمل چیست؟ همه چیز در ترک حرام و انجام واجب است))،کمی ابراز بی توجهی میکنم.آخر مگر میشود این همه دستور العمل های رسیده از ائمه(سلام الله علیهم) و رسول اکرم(ص) بیهوده باشد؟

    به نظر میرسد که این فرمایشات اینچنینی از بعضی عرفا،از متشابهات فرمایشاتشان است.اگر آیت الله بهجت چنین چیزی فرموده اند،قطعاً محکمات فرمایشاتشان چیزی مافوقِ(و نه غیر) این مساله است.در بعضی از تاپیک ها که بحث های اخلاقی شکل میگیرید،دوستانی می آیند و ابراز میکنند ((این حرف ها چیست،همه چیز در ترک محرّمات و انجام واجبات و به عبارتی دستورات فقهی است)).اگر حقیقتاً اینطور است،چرا بعضاً مراجع تقلیدی با این شدّت در تقوایشان،منکر مقامات و شهودات عرفا هستند؟

    تفسیر دیگری هم به ذهن حقیر میرسد آن است که بعضی بزرگان فرموده اند برای درجات بالای انسانی،همچون ائمه(ع) و بعضی از عرفای حقیقتاً بالله،امر دایرمدار واجب و حرام است،و چیزی تحت عنوان مستحب و مکروه برای ایشان نیست.بلکه اعمال خیر(چه بر ما واجب باشد یا مستحب) بر ایشان واجب است و اعمال قبیح(چه بر ما حرام باشد و یا مکروه) بر ایشان حرام است.چرا که هیچ عملی را بدون اذن الهی انجام نمیدهند.و آنگاه که مخیّر باشند بین انجام و ترک،ترک را بر خود واجب میدانند،چرا که ادب اینچنین حکم میکند.
    با این تفسیر هم میتوان گفت فرمایش این عرفا بر ترک حرام و انجام واجب کاملاً صحیح و به حق و کامل است.اما:

    اى برادر قصه چون پيمانه ‏اى است// معنى اندر وى مثال دانه‏ اى است‏
    دانه ی معنی بگيرد مرد عقل//ننگردپيمانه را گر گشت نقل


    ویرایش توسط رضاهو : ۱۳۹۱/۱۲/۱۸ در ساعت ۱۹:۴۰
    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضاهو نمایش پست ها
    اما سوال بنده متوجّه آن دستوراتی است که کلام،صریح در محصور بودن سیر و سلوک در انجام واجبات و ترک محرّمات است.کلمات ایشان چنان است که بعضی چنین پنداشته اند که سلوک الی الله فقط در ترک حرام و انجام واجب است،و نه اینکه مستحبّات بدون انجام واجبات و ترک محرّمات فایده ای نبخشند.
    سلام علیکم
    قطعا اگر چنین کلامی از یک ولی خدا صادر شده باشد به معنای اهمیت بسیار بالای واجبات و محرمات است که توضیح کافی در موردشان به عرض محضر رسید.
    دلیل این قطعیت هم بی فائده نبودن انجام مستحبات و ترک مکروهات است.
    اگر هم کسی به غیر از این مطلب(اثر داشتن تمام دستورات شرع مقدس)اعتقاد داشته باشد،یا عقیده اش فاسد است و یا اسلام را درست نشناخته است.

    واضحات شرع یعنی چه؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,729
    حضور
    48 روز 21 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485

    جمع بندي




    پرسش :
    "واضحات شرع" یعنی چه؟ مثلا می گویند: اگر کسی به واضحات شرع عمل کند به همه مقامات و کمالات انسانی می رسد، معنی آن چیست؟

    پاسخ :
    مقصود مواردياست كه در شرع مقدس با عنوان واجبات و محرمات بیان شده است. اگر کسی به طور کامل ملتزم باشد به انجام واجبات و ترك محرمات، إن شاء الله به مقامات عالیه خواهد رسید.
    بعد از این،اگر در حد توان مستحبات را انجام دهیم و مکروهات را نیز ترک کنیم،سیر و سلوک با سرعت بیشتر و کامل تر انجام خواهد گرفت.



  19. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود