صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداوند براى هيچ مردى در درونش دو دل ننهاده است

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    خداوند براى هيچ مردى در درونش دو دل ننهاده است




    مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ
    آيه 4سوره احزاب مرادش از دو قلب چيست؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    348
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2018



    گرايش‏هاى قلبى و فطرى انسان، يك چيز بيشتر نيست و هر چه انسان بر خلاف آن بگويد يا عمل كند، نفاق شخصى اوست نه اراده‏ى الهى. «و ما جَعَل اللّه لرجل من قلبين»

    * در يك دل، دو دوستى متضادّ جمع نمى‏شود. «من قلبين» (دوستى و پيروى از وحى، با ولايت و پيروى از كافران و منافقان سازگار نيست.)

    تفسیر نور




  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    985
    حضور
    1 روز 20 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8589



    در مورد این آیه اگر ممکن است بیشتر توضیح دهید.
    مشتاق شنیدنیم...


    از روزگار آموختم بغض هایم را نگویم گاهی سبک نشوم سنگین ترم.

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    " ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ"

    اين جمله كنايه است از اينكه ممكن نيست كسى بين دو اعتقاد متنافى و دو رأى متناقض جمع كند،

    اگر دو اعتقاد متنافى ديديم بايد بدانيم كه دو قلب به آن دو معتقد است، يعنى دو فرد مخالف هر يك به يكى از آن دو اعتقاد دارند، و ممكن نيست يك فرد به هر دو معتقد باشد،

    و اينكه فرمود:" ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ - خدا در درون كسى دو قلب ننهاده" منظور از آن بيشتر بيان كردن است، هم چنان كه در جمله" وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ" «1» نيز اين زيادى آمده.

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ
    (1) ليكن كور مى‏شود دلهايى كه در سينه‏ها است. سوره حج، آيه 46.

    ********************
    ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 410

    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    بعضى «1» از مفسرين گفته‏اند: جمله مورد بحث زمينه‏چينى و مقدمه‏اى است كه الغاى مساله" ظهار" و پسرگيرى را كه بعدا بيان مى‏كند تعليل نمايد، براى اينكه ظهار ( اينكه به همسرت بگويى پشت تو چون پشت مادرم است، و با اين سخن او را بر خود حرام كنى ) جمع بين دو متنافى است، يعنى زوجيت و مادرى، و همچنين فرزند ديگران را فرزند خود خواندن دو متنافى است، كه در يك قلب جمع نمى‏شوند:" ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ".

    ولى به نظر ما بعيد نيست كه بگوييم آيه شريفه تعليل مطلب قبل است، كه رسول خدا (ص) را از اطاعت كفار و منافقين نهى مى‏كرد و به پيروى آنچه به وى وحى مى‏شود امر مى‏فرمود، جمله مورد بحث اين امر و نهى را تعليل مى‏كند و مى‏فرمايد اطاعت خدا با اطاعت كفار و منافقين تنافى دارد ، چون قبول ولايت خدا و ولايت آنان متنافى است ، مثل توحيد و شرك، كه در يك قلب جمع نمى‏شود" ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ".

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ
    (1) تفسير كشاف، ج 3، ص 520.


    ********************
    ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 410
    ویرایش توسط رضوان : ۱۳۸۸/۱۱/۰۱ در ساعت ۱۶:۲۶
    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوان نمایش پست ها
    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام! کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟! مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!
    امضایتان زیباست واقعا اگر خدا با لیاقتمان میخواست چیزی به ما بدهد دیگر جرات دعا کردن هم نداشتیم
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    « ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ في‏ جَوْفِه‏ »
    جمله فوق معنى عميقى دارد و آن اين كه انسان يك قلب بيشتر ندارد و در اين قلب جز عشق يك معبود نمى‏گنجد، آنها كه دعوت به شرك و معبودهاى متعدد مى‏كنند، بايد قلبهاى متعددى داشته باشند تا هر يك را كانون عشق معبودى سازند!

    لذا در حديثى از امير مؤمنان على عليه السّلام در تفسير اين آيه مى‏خوانيم كه فرمود:

    « دوستى ما و دوستى دشمن ما در يك قلب نمى‏گنجد چرا كه خدا براى يك انسان دو قلب قرار نداده است كه با يكى دوست بدارد و با ديگرى دشمن، دوستان ما در دوستى ما خالصند همان‏گونه كه طلا در كوره خالص مى‏شود هر كس مى‏خواهد اين حقيقت را بداند، قلب خود را آزمايش كند اگر چيزى از محبت دشمنان ما در قلبش با محبت ما آميخته است از ما نيست و ما هم از او نيستيم».

    بنا بر اين قلب واحد، كانون اعتقاد واحدى است و آن هم برنامه عملى واحدى را اجرا مى‏كند چرا كه انسان نمى‏تواند حقيقتا معتقد به چيزى باشد اما در عمل از آن جدا شود.

    ****************************
    برگزيده تفسير نمونه، ج‏3، ص: 586 و 587
    ویرایش توسط رضوان : ۱۳۸۸/۱۱/۰۱ در ساعت ۱۶:۲۸
    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    آیا این آیه ارتباطی با عشق مجازی وحقیقی ندارد؟ به این معنی که با هم جمع نمی شوند؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    312
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1445



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    آیا این آیه ارتباطی با عشق مجازی وحقیقی ندارد؟ به این معنی که با هم جمع نمی شوند؟
    بر سر مسأله عشق حقیقی و مجازی بحث های زیادی است، ولی آنچه که از این آیه برداشت میشه اینه که دو چیز متضاد و متنافی نمیتونند با هم در یک قلب قرار گیرند.

    اگر عشق زمینی مقدمه ای برای رسیدن به عشق حقیقی و برتر قرار گیرد و مانع از آن نگردد ، با آن منافات ندارد ، بلکه گاهی راهی برای رسیدن به عشق حقیقی قرار می گیرد .

    شهید دکتر چمران جملاتی زیبا در این زمینه دارد :

    « خدايا ! هرگاه دلم رفت که محبت کسي را به دل بگيرد، تو او را خراب کردي. خدايا به هرکه و به هرچه دل بستم، تو دلم را شکستي. عشق هر کسي را که به دل گرفتم، تو قرار از من گرفتي. تو اين چنين کردي تا به غير از تو محبوبي نگيرم و به جز تو آرزويي نداشته باشم و جز تو به چيزي و يا به کسي اميد نبندم
    اگر خدا بهت فرمود که لیاقت شهادت را نداری؛ بگو : مگر آنچه را که تا بحال به من داده ای لیاقتش را داشته ام!
    کدام نعمت تو را من لیاقت داشته ام که این یکی را داشته باشم؟!
    مگر تو تا بحال در بذل نعمت هایت به لیاقت من نگاه می کردی؟!

    ***********************




  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    « ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ في‏ جَوْفِه‏ »


    با عرض سلام خدمت همه دوستان عزیز

    از همه کسانی که این بحث زیبا را تا این جا رسانده اند سپاسگذارم .

    این نکته هم قابل توجه است که :

    قلب دارای دو معنی است .

    1- گوشت صنوبری شکلی که در سمت چپ سینه قرار دارد و در رساندن خون به تمامی اعضای بدن ، بلکه دمیدن حیات و زندگی به همه آنها ، نقش اول را دارد .

    2- به معنای عقل است که گاه از آن تعبیر به نفس ، روح و انسان میشود .
    در حقیقت این همان قلبی است که مورد خطاب قرار میگیرد و از او مطالبه شده و نهایتا معاقب قرار می گیرد . (مجمع البحرین )

    معمولا قلب هایی که در قرآن از آن سخن به میان آمد ه همین قلب است که به بعضی از آنها اشاره می شود .


    إِنَّ فِي ذلِكَ لَذِكْرى‏ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ‏ [ق / 37]

    هر آینه در آن عبرتی است برای هر کسی که عقلی داشته باشد.

    لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها [ اعراف / 179.]

    عقل هایی دارند که با آن درک نمی کنند .

    خَتَمَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ [بقره / 7 ]

    عقل مهر زده ميشود و چيزى نمى‏فهمد.

    ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ [ احزاب / 4]

    خداوند در درون هیچ کسی دو عقل قرار نداده .

    و ...

    بنابر آنچه گذشت از آنجا که هر انسانی بیش از یک عقل نمی تواند داشته باشد و این عقل با خود در تعارض نیست . زیرا یا می فهمد و درک می کند و یا نمی فهد و درک نمی کند به عبارتی در هر مساله ای یا زنگی زنگ است یا رومی روم ؛ بنا بر این عقل جایگاه جمع اضداد نیست لذا یا به خدا ، پیامبر ، دین و ... رسیده یا اعتقادی ندارد .

    از این رو برای کسی جای این سخن باقی نمی ماند که بگوید من هم به خدا ایمان و اعتقاد دارم و هم ایمان ندارم .هم خدا معبود و محبوب من است هم بتهای مختلف ؛ هم خدا را دوست دارم و هم دشمنان خدا را .


    حضرات معصومین ( علیهم السلام ) فرموده اند:

    [ القلب حرم الله فلا تسکن غیر الله فی حرم الله ]

    قلب یا عقل حرم خداست پس غیر خدا را در آن راه مده .


    و چون بیش از یک قلب ندارد نمی تواند بیش از یکی را در آن جای دهد .

    البته نا گفته پیداست که هر چه در راستای محبت به محبوب ( خدا ) باشد و رنگ و بوی محبوب بگیرد از او جدا نیست بنا بر این محبت به پیامبران و ائمه هدی در راستای محبت به خداست .

    از اینکه بحث کمی طولانی شد پوزش می طلبم .

    التماس دعا
    ویرایش توسط ایمان : ۱۳۸۸/۱۱/۰۴ در ساعت ۰۱:۴۲

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود