جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوتهای سنی های شافعی و وهابیت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    156
    حضور
    6 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    795

    تفاوتهای سنی های شافعی و وهابیت




    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما

    درباره ی سنی های شافعی و تفاوتهاشون با سنی های وهابی میخوام بدونم.
    آیا آنها نیز به شیعیان بی احترامی میکنند؟
    اگه کمک کنید که یک شناخت اجمالی از آنها داشته باشم ازتون سپاسگذار میشم چون موضوع برام خیلی مهم هست.
    ویرایش توسط راه روشن : ۱۳۹۱/۱۲/۱۷ در ساعت ۰۰:۰۰

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    175 روز 1 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58315



    با نام و یاد دوست


    تفاوتهای سنی های شافعی و وهابیت



    تفاوتهای سنی های شافعی و وهابیت


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب

    درمیان اهل سنت مذاهب فقهی مختلفی ظهور نمود که اکثر آنها در سیر تاریخ رو به انقراض نهاده و تنها چهار مذهب از مذاهب فقهی (حنفی، مالکی، شافعی، وحنبلی) موفق به ادامه حیات خویش گردیدند که این امر نیز معلول علتهای مختلفی بوده است.



    در میان مذاهب رایج سومین مذهب از لحاظ تاریخ پیدایش و دومین مذهب از لحاظ کثرت تابعین مذهب شافعی می باشد.
    مؤسس اين مذهب محمد بن ادريس شافعى (150 ـ 204) است.

    شافعی در همان سالى كه ابوحنيفه از دنيا رفت متولد گرديد.[1] او از قبيله قريش بود و نسب او در عبدمناف به پيامبر صلی الله علیه وآله مى‏ رسد.[2]


    از نکاتی که قابل توجه است این است که اهل سنت در فقه تابع یکی از این مذاهب چهارگانه فقهی می باشند، اما در عین حال در مباحث اعتقادی تابع یکی از مکاتیب کلامی معتزلی، اشعری، ماتریدی، و...می باشند، اکثر شافعی مذهبان در دیدگاه کلامی تابع مذهب کلامی اشعری و اکثر حنفی مذهبان تابع مذهب کلامی ماتریدی می باشند. البته در کنار اعتقاد فقهی و کلامی گرایش دیگری نیز در میان اهل سنت رواج دارد و آن گرایش به طریقت و تصوف می باشد، که از این زاویه گرایش به تصوف در پیروان مذهب شافعی بیش از پیروان مذاهب دیگر است. طریقتهایی که در این مذهب رواج دارد طریقت قادریه و نقشبندی و... می باشد که بسیاری از اهل سنت شافعی تابع طریقت (عبدالقادر گیلانی) می باشند.
    از نکاتی که در پیروان مذهب شافعی بیش از سایر مذاهب دیگر دیده می شود محبت به اهل بیت علیهم السلام است که در این راستا شعر ابن ادریس شافعی از شهرت بسزایی برخوردار است که گفته است:

    «إن كان رفضاً حبّ آل محمّد فليشهد الثقلان أنّى رافضى»؛[3]‏اگر دوستى آل محمد رفض به شمار مى‏آيد پس انس و جن رفض مرا گواه گردند.

    هر چند که نمی توان منکر آن شد که محبت شافعیان به اهل بیت علیهم السلام به واسطه محبت امام آنها ابن ادریس شافعی به اهل بیت علیهم السلام بوده است؛ اما با این حال می توان عامل بیشتر این محبت را در اعتقاد به طریقت قادریه ونقشبندیه جستجو نمود؛ زیرا که به اعتقاد آنان سر سلسله امامت و عرفان و طریقتشان به امام علی علیه السلام منتهی می گردد.
    لذا شافعی مذهبان ولو اینکه در مباحث اعتقادی همچون جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله دیدگاهی مخالف شیعه دارند و در مباحث فقهی نیز تابع امام مذهب خویش ابن ادریس شافعی اند، اما امام طریقت خویش را امام علی علیه السلام می دانند وبه واسطه همین امر بیش از فرق دیگر به اهل بیت علیهم السلام محبت می ورزند.

    از اموری که شافعی مذهبان به واسطه تبعیت از سنت بر آن استوار بوده اند و به واسطه ی گرایش به تصوف رنگ بیشتری به خود گرفته است اعتقاد به توسل به اولیای الهی، استغاثه و مدد خواستن از آنها، بنای بر قبور بزرگان و...دانست که در این زمینه می بینیم که شافعی مذهبان بیشترین ردیه ها را بر مذهب وهابیت وارد ساخته اند.



    شافعی مذهبان ایران که در مناطق غرب کشور و استان گلستان و هرمزگان وغیره به سر می برند همواره تعاملات و روابط بسیار حسنه ای با شیعیان داشته اند،[4] شرکت در مراسم عزاداری سیدالشهدا علیه السلام به همراه شیعیان از نمودهای برجسته وحدت میان شیعه وسنی بوده است. و علمای شافعی مذهب نیز بهترین روابط را با نظام جمهوری اسلامی داشته اند که در این رابطه عالمان بسیاری در دفاع از جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

    ------------------------------------------------------------------

    [1]. حياته و عصره آرائه و فقهه، شافعى، محمد ابو زهره، ص 14.

    [2]. محمد بن ادريس بن العباس ابن عثمان، بن شافع بن سائب بن عبيد بن عبد يزيد بن هاشم بن عبدالمطلب بن عبد مناف. همان.

    [3]. ديوان الامام الشافعى، ص 55.

    [4].http://www.dmsonnat.ir/
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ در ساعت ۲۲:۲۷
    تفاوتهای سنی های شافعی و وهابیت
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    آشنایی اجمالی با مذهب وهابیت
    مذهب وهابیت، منسوب به محمد بن عبدالوهاب نجدی است که در قرن دوازدهم هجری، ظهور نمود که مورد قبول و حمایت آل سعود قرار گرفت و به عنوان مذهب رسمی در عربستان سعودی پذیرفته گردید و با حمایت بی دریغ آنها توانست در بیرون از مرزهای عربستان هواداران و طرفدارانی را بدست بیاورد.
    پیروان این این مذهب خود را ادامه دهنده راه سلف امت(صحابه و تابعین) و سلفیه می دانند و دیگر مذاهب اسلامی را اهل بدعت و ضلالت می دانند.
    عقاید و اندیشه های افراطی و رفتار خشک و غیر قابل انعطاف آنان منشاء تفرق و نزاع وبرخوردهای خشونت آمیز در میان امت اسلامی گردیده که روز به روز بر دامنۀ آن افزوده می گردد.


    تفاوت شبهات اهل سنت و وهابیت

    یکی از مطالبی که در حوزه اهل سنت قابل توجه است تفاوت شبهاتی است که میان شیعه از طرفی و قاطبه اهل سنت از طرف دیگر مطرح است.و شبهاتی که میان مسلمانان(شیعه و اهل سنت) از طرفی و گرایشات سلفی گری از سویی دیگر مطرح است.

    توضیح:
    گروه‏هايى كه تحت عنوان اهل‏سنّت از آنها ياد مى‏شود، از نظر اعتقادى در دو ويژگى با يكديگر هماهنگ مى‏باشند:

    1. هيچ نصّى از پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) درباره امامت صادر نشده است. از اين‏رو، آنان امامت را از مصالح عامه مى‏دانند يعنى مردم خودشان امام را بر مى‏گزينند.

    2. برترى شيخين يعنى ابوبكر و عمر بر ساير صحابه.

    البته ويژگى دوم در صدر اسلام مطرح نبوده است، بلكه از مباحثى است كه اهل‏حديث به آن باور داشته و آن را پى‏ريزى نموده‏اند، چرا كه بخش بسيار زيادى از اهل‏سنّت را پيش از پيدايى اشاعره، معتزله تشكيل مى‏دادند و بسيارى از آنان حضرت على علیه السلام را بر ساير صحابه برتر مى‏دانستند.

    دراین مسائل و فروعات مختلف آن همه اهل سنت در مقابل شیعه قرار دارند.

    برخی تفاوت های اهل سنت با وهابیت

    1)اجتهاد در بدست آوردن فتوی و عدم التزام به فتوای فقهای اربعه.

    2)اختلاف در برخی مسائل کلامی در حیطه صفات خدا.(قائل به تشبیه اند و یا گرایش بدان دارند).

    3)شرک دانستن توسل و استغاثه به پیامبر صلی الله علیه و آله و اولیای الهی و تبرک جستن به آثار آنان .

    4)نفی بسیاری از روایات مناقب اهل بیت علیهم السلام ونفی حجیت بسیاری از کتب مناقب که در شان اهل بیت علیهم السلام نگاشته شده است.

    5)حرام و بدعت دانستن سفر برای زیارت قبور اولیای دین.

    6)حرمت بنای بر قبور اولیای دین.

    7)شرک دانستن درخواست شفاعت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله.

    8) عدم اعتقاد به اطلاع اولیای الهی در حیات برزخی از عالم دنیا.

    9) متهم نمودن تمام فرق اسلامی به خصوص تصوف به بدعت و شرک.

    لذا در حیطه این مسائل تشابهات زیادی میان شیعه و سنی وجود دارد و هر دو در مقابل وهابیت قرار گرفته اند.

    موفق باشید.


    --------------------------------------------------------------------------------


    برای شناخت بیشتر آرای وهابیت به این سایت مراجعه نمائید:http://www.vahhabiyat.com/default.aspx?siteid=1
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ در ساعت ۲۲:۳۳
    تفاوتهای سنی های شافعی و وهابیت
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط بنده خدا1 نمایش پست ها
    ا عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما درباره ی سنی های شافعی و تفاوتهاشون با سنی های وهابی میخوام بدونم. آیا آنها نیز به شیعیان بی احترامی میکنند؟ اگه کمک کنید که یک شناخت اجمالی از آنها داشته باشم ازتون سپاسگذار میشم چون موضوع برام خیلی هم هست.
    عليكم سلام و سلامت باشيد انشا الله

    با اجازه اساتيد من هم مي خواهم يه مطالبي را مكتوب كنم ببخشيد

    بهتر است كه نگوييم سني هاي وهابي چون علماي برجسته و طراز اول ما از جمله مولوي عبدالحميد اسماعيل زهي كه در واقع رهبر اهل سنت ايران هست وهابيت را به عنوان گروه تكفيري نام نهاده و آن را از اهل تسنن جدا كرده

    البته يه توضيح اجمالي درباره فرقه وهابيت خدمت شما عرض كنم و آن هم اين است كه در واقع وهابيت مذهب نيست بلكه يك فرقه و حزب سياسي است مانند القائده و طالبان
    براي آشنايي شجره نامه كامل وهابيت مي توانيد به كتاب مستر همفر احتجاج نماييد و به نتيجه برسيد
    اما در يك نگاه كلي وهابيت يك فرقه استعماري به دست انگليس است كه مستر همفر با ورود به كشور هاي اسلامي مانند عربستان، عراق، ايران و عثماني كه تركيه كنوني هست يكسري مطالعات و پژوهش هايي را در زمينه ديني و معارف اسلامي داشته و البته اقدامات جالب توجهي هم در اين كشور ها انجام ميده كه در عراق با آقايي به نام محمدبن عبدالوهاب كه يك شخص اصالتن سعودي بوده آشنا شده و بعد او را به انگليس انتقال داده كه نتيجه اين لقاح جامع شناختي از باب دوستي و رفاقت فرقه اي مي شود به نام وهابيت كه رهبر و امام آن محمد بن عبدالوهاب مي شود كه در قرن 19 بنيان گذاري شد.
    البته هدف اصلي طراحي اين فرقه، تفرقه افكني و اخلاف اندوزي مذهبي و اعتقادي و همچنين تضعيف تارو پود و شالوده ارزشي بين مسلمانان است
    تمامي اتفاقادي كه در منطقه و فرا منطقه عليه مسلمانان شكل گرفه و پياده سازي مي شود مانند سني كشي در كابل افغانستان، شيعه كشي در مزار شريف و مسلمان كشي در عراق و هم اكنون آن چيزي كه در سوريه شاهد آن هستيم دست مايه احزاب سياسي مانند: القائده، طالبان و اللخصوص وهابيت هست
    استراتژيست هاي انگليسي تئوري دارند و مي گويند در يك جامعه
    يا حكومت دعوا بنداز و رياست و رهبري كن، البته در سالهاي اخير نمونه اي از اين خصم هاي موزيانه اين نسل پادشاهي آنگلوساکسون‌ها را ديده ايم كه سناريو هايي را عليه كشور هاي اسلامي نوشته اند.


    اما تفاوت هايي كه بين سني هاي شافعي و وهابيت هست در مسئله احكام، عقايد و فقه هست كه در بالا كارشناس به آن اشاره نموده الته اينها مطلق نيستند و گاها با هم تشابهاتي نيز دارند
    اما در مسائل اصولياتي با هم برابرند
    در مذاهب اربعه اهل سنت آن مذهبي كه به لحاظ اخلاقي، احكامي،فقهي و عقيدتي به شيعه نزديك است شافعي ها هستند
    مثلا شافعي ها غسل جنابت كه جايگزين وضو هست را همانند علماي شيعه بر آن متفق هستند
    وهابيت حتي به اهل تسنن هم با افكار و عقايد منزوي و منفوري كه دارند اهانت مي كند ديگر چه برسد به تشيع اين را هم يكي ديگر از بزرگان ما به نام مولوي عبدالغاني باراني اشاره نموده كه وهابيت را غير از اسلام نام برده و فرموده كه اعمال و كارهاي آن ها در هيچ بابي وجود ندارد و آن ماهيت مشخصي دارد كه غير از اسلام و غير از مذهب اهل سنت است

    ویرایش توسط kheymegahabalfazl : ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ در ساعت ۲۳:۴۹

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب

    البته مطالب گفته شده به معنای این نیست که همه شافعی مذهبان اینگونه باشند، بلکه می توان گفت اکثر آنها چنین اعتقاداتی را دارند. لذا ممکن است شخصی شافعی مذهب باشد اما با این حال در مسائل اعتقادی سلفی باشد، همچنان که درفرقۀ زیدیه عالمانی ظهور نمودند که مورد اقتدای سلفیون شدند همچون شوکانی وغیره.

    لذا به صورت کلی می توان گفت در هر فرقه ای از فرق تسنن که گرایشات تصوف رواج داشته باشد محبت به اهل بیت علیهم السلام بیشتر خواهد بود و در اعتقاداتی همچون توسل و... دیدگاهی همچون دیدگاه شیعه دارند و این گروهها از مخالفان بارز سلفیون به شمار می روند.

    موفق باشید.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۱۲/۱۸ در ساعت ۲۲:۵۴
    تفاوتهای سنی های شافعی و وهابیت
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  13. صلوات ها 5


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۱۰/۲۱, ۲۰:۰۱ : 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود