جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: غدير يا قدر؟ کدامیک برتر است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1

    غدير يا قدر؟ کدامیک برتر است؟




    با سلام بنده مقلد حضرت آقاي خامنه اي هستم در كتاب عوالم حديثي از امام صادق خواندم كه فرمود آيا گمان مي كني كه خدا وند روزي بالاتر از غدير آفريده نه به خدا قسم نه به خدا قسم نه به خدا قسم) آيا با اينكه قرآن تاكيد فراوان بر شب قدر دارد من جمله كه از هزار ماه بالاتر است باز هم روز غدير از شب قدر بالاتر است يا به طور كلي آيا شب قدر بالاتر است يا روز غدير؟ با تشكر

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,556
    حضور
    175 روز 12 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58349



    با نام و یاد دوست


    غدير يا قدر؟ کدامیک برتر است؟



    غدير يا قدر؟ کدامیک برتر است؟

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۱/۱۲/۱۴ در ساعت ۲۱:۳۰

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    با سلام و درود

    در روایتی از امام صادق علیه السلام در عظمت و بزرگی روز غدیر، چنین آمده:

    "لعلّك ترى أنّ الله عزّوجلّ خلق يوماً أعظم حرمة منه؟ لا والله، لا والله، لاوالله"

    آیا گمان می کنی خداوند عزّوجلّروزی را بزرگ تر و عظیم تر از روز غدیر خلق کرده است؟ نه! به خدا قسم! نه! به خداقسم! نه! به خدا قسم! (روزی مهم تر و محترم تر از غدیرنیست). (تهذیب، شیخ طوسی، ج 3، ص 144؛ وسائل الشیعه، ج 8، ص 90، ح 1)


    در توضیح چنین فرمایشی باید گفت غدیر و قدر، اصلا در عرض هم نیستند تا تعارضی پیدا کنند زیرا نکته شب قدر هم همین ولایتی است که در روز غدیر مشخص شده است.

    شب قدر، مقدرات انسانها بر قلب ولیّ خدا نازل می شود، و ولیّ خدا هم همان ولایتی است که در غدیر مشخص شده است.

    مطلب دیگر این که می توان از حیثیات مختلف به موضوع غدیر و شب قدر پرداخت. اهمیت شب قدر به جهت تعیین و حتمی شدن مقدرات انسان باشد و اهمیت روز غدیر به جهت نصب ولایت باشد.

    بنا بر این، غدیر و قدر در عرض هم نیستند تا تعارضی با هم داشته باشند.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۲/۱۷ در ساعت ۱۸:۴۵
    غدير يا قدر؟ کدامیک برتر است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    290
    حضور
    12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    247



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    شب قدر، مقدرات انسانها بر قلب ولیّ خدا نازل می شود
    منظور از مقدرات چیست؟

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    136
    حضور
    4 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    80



    واقعا حرفتان عجیب است!!!
    بنده عرض می کنم اگر ممکن است اول سند این روایت را بیاورید ببنیم صحیح السند هست یا خیر؟؟؟

    این حرف مخالف کلام الله است

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط استدلال نمایش پست ها
    منظور از مقدرات چیست؟

    منظور آوردن و تعیین سرنوشت و تقدیر انسانها به محضر امام معصوم است.

    برای روشنتر شدن موضوع، به مطالب ذیل توجه فرمایید:

    مطلب اول:

    «تَنزّلُ الْمَلَئكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبّهِم مِّن كلُ‏ِّ أَمْرٍ»
    فرشتگان و روح، در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدير) هر كارى نازل مى‏ شوند. (قدر، 4)

    با توجه به اينكه "تنزل" فعل مضارع است، و دلالت بر استمرار دارد روشن مى ‏شود كه شب قدر مخصوص به زمان پیامبر(ص) و نزول قرآن مجيد نبوده، بلكه امرى است مستمر و شبى است مداوم كه در همه سال تكرار مى ‏شود.


    مطلب دوم:

    شب قدر به اين جهت "قدر" ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى‏ شود:

    «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ»

    ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم، و ما همواره انذار كننده بوده ‏ايم، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مى ‏گردد. (دخان، 3 و 4)


    مطلب سوم:

    در شب قدر، ملائکه و روح، امر الهی را بر قلب ولیّ خدا و حجت او در زمین فرود می‌ آورند، زیرا تنها آن قلب شایستگی و توانایی نزول اوامر الهی را داراست.

    این ولایت در عصر رسول خدا(ص) در آن حضرت متجلّی بود و آن حضرت(ص) محور لیلة القدر در زمان حیات خود بودند.

    اما استمرار شب قدر در هر سال، و استمرار نزول همه امور به وسیله ملائکه، بعد از رحلت رسول خدا(ص)، وجود جانشین و خلیفه آن حضرت(ص) را، به منظور ایفای همان نقش در شب قدر، اثبات می ‌نماید.

    امیرمؤمنان حضرت علی(ع) به ابن عباس فرمودند:

    "إِنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي كُلِّ سَنَةٍ وَ إِنَّهُ يَنْزِلُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ أَمْرُ السَّنَةِ وَ لِذَلِكَ الْأَمْرِ وُلَاةٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (ص). فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: مَنْ هُمْ؟ قَالَ: أَنَا وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ صُلْبِي"‏

    به حقیقت، شب قدر در هر سال وجود دارد، در آن شب، امر همه سال نازل می‌ شود، و آن امر، بعد از رسول خدا(ص) صاحبانی دارد. ابن عباس عرض کرد: آنان کیستند؟ امام(ع) فرمودند: من و یازده [فرزند] از صلب من (نسل من). (الكافي، ج ‏1، ص 532، ح 11)

    غدير يا قدر؟ کدامیک برتر است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  13. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط مکه نمایش پست ها
    واقعا حرفتان عجیب است!!!
    بنده عرض می کنم اگر ممکن است اول سند این روایت را بیاورید ببنیم صحیح السند هست یا خیر؟؟؟

    این حرف مخالف کلام الله است

    در پست شماره 3، هم سند روایت ذکر شده و هم به نبود هیچ تعارضی بین روایت و آیه قرآن اشاره شده است.

    لذا اگر مطلب خاصی مد نظرتان است به صورت مستدل بیان کنید تا بهتر بتوانیم گفتگو را ادامه دهیم.

    غدير يا قدر؟ کدامیک برتر است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  14. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125

    جمع بندی




    شب قدر یا روز غدیر؟


    پرسش:
    در كتاب عوالم حديثي ازامام صادق خواندم كه فرمود آيا گمان مي كني كه خداوند روزي بالاتر از غدير آفريده نه به خدا قسم نه به خدا قسم نه به خدا قسم)
    آيا با اينكه قرآن تاكيد فراوان بر شب قدر دارد من جمله كه از هزار ماه بالاتر است باز هم روز غدير از شب قدر بالاتر است
    به طور كلي آيا شب قدر بالاتر است يا روز غدير؟

    پاسخ:
    با سلام و درود
    در روایتی از امام صادق علیه السلام در عظمت و بزرگی روز غدیر، چنین آمده:
    "لعلّك ترى أنّ الله عزّوجلّ خلق يوماً أعظم حرمة منه؟ لا والله، لا والله، لاوالله"
    آیا گمان می کنی خداوند عزّوجلّروزی را بزرگ تر و عظیم تر از روز غدیر خلق کرده است؟ نه! به خدا قسم! نه! به خداقسم! نه! به خدا قسم! (روزی مهم تر و محترم تر از غدیرنیست).(1)
    در توضیح چنین فرمایشی باید گفت غدیر و قدر، اصلا در عرض هم نیستند تا تعارضی پیدا کنند زیرا نکته شب قدر هم همین ولایتی است که در روز غدیر مشخص شده است.
    شب قدر، مقدرات انسانها بر قلب ولیّ خدا نازل می شود، و ولیّ خدا هم همان ولایتی است که در غدیر مشخص شده است.
    مطلب دیگر این که می توان از حیثیات مختلف به موضوع غدیر و شب قدر پرداخت. اهمیت شب قدر به جهت تعیین و حتمی شدن مقدرات انسان باشد و اهمیت روز غدیر به جهت نصب ولایت باشد.
    بنا بر این، غدیر و قدر در عرض هم نیستند تا تعارضی با هم داشته باشند.


    پرسش:
    منظور از مقدرات چیست؟

    پاسخ:
    منظور آوردن و تعیین سرنوشت و تقدیر انسانها به محضر امام معصوم است.
    برای روشنتر شدن موضوع، به مطالب ذیل توجه فرمایید:
    مطلب اول:
    «تَنزّلُ الْمَلَئكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبّهِم مِّن كلِ أَمْرٍ»
    فرشتگان و روح، در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدير) هر كارى نازل مى‏ شوند.(2)
    با توجه به اينكه "تنزل" فعل مضارع است، و دلالت بر استمرار دارد روشن مى ‏شود كه شب قدر مخصوص به زمان پیامبر(ص) و نزول قرآن مجيد نبوده، بلكه امرى است مستمر و شبى است مداوم كه در همه سال تكرار مى ‏شود.
    مطلب دوم:
    شب قدر به اين جهت "قدر" ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى‏ شود:
    «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ»
    ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم، و ما همواره انذار كننده بوده ‏ايم، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مى ‏گردد.(3)
    مطلب سوم:
    در شب قدر، ملائکه و روح، امر الهی را بر قلب ولیّ خدا و حجت او در زمین فرود می‌ آورند، زیرا تنها آن قلب شایستگی و توانایی نزول اوامر الهی را داراست.
    این ولایت در عصر رسول خدا(ص) در آن حضرت متجلّی بود و آن حضرت(ص) محور لیلة القدر در زمان حیات خود بودند.
    اما استمرار شب قدر در هر سال، و استمرار نزول همه امور به وسیله ملائکه، بعد از رحلت رسول خدا(ص)، وجود جانشین و خلیفه آن حضرت(ص) را، به منظور ایفای همان نقش در شب قدر، اثبات می ‌نماید.
    امیرمؤمنان حضرت علی(ع) به ابن عباس فرمودند:
    "إِنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي كُلِّ سَنَةٍ وَ إِنَّهُ يَنْزِلُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ أَمْرُ السَّنَةِ وَ لِذَلِكَ الْأَمْرِ وُلَاةٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (ص). فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: مَنْ هُمْ؟ قَالَ: أَنَا وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ صُلْبِي"‏
    به حقیقت، شب قدر در هر سال وجود دارد، در آن شب، امر همه سال نازل می‌ شود، و آن امر، بعد از رسول خدا(ص) صاحبانی دارد. ابن عباس عرض کرد: آنان کیستند؟ امام(ع) فرمودند: من و یازده [فرزند] از صلب من (نسل من). (4)

    ___________
    (1) تهذیب، شیخ طوسی، ج 3، ص 144؛ وسائل الشیعه، ج 8، ص 90، ح 1.
    (2) قدر، 4.
    (3) دخان، 3 و 4.
    (4) الكافي، ج ‏1، ص 532، ح 11.

    غدير يا قدر؟ کدامیک برتر است؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود