صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا قرآن از طرف خدا نازل شده و اسلام دين حق است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    و...
    نوشته
    116
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    199

    آيا قرآن از طرف خدا نازل شده و اسلام دين حق است؟




    در ايه 34سوره لقمان بيان شده که يقينا خداست که دانش قيامت فقط نزد اوست و تنها او باران را نازل مي کند و اوضاع و احوال انچه را در رحم هاست ميداند و هيچکس نمي داند فردا چه چيزي به دست مي اورد و هيچ کس نمي داند در چه سرزميني مي ميرد بي ترديد خدا دانا و اگاه است
    خوب حالا يه سري مشکل وجود دا ره
    1 در قران از کلمه هيچ کس استفاده شده
    2 اگه خدا نازل کننده قران است چرا در سوره وايه ديگه هرف خودش را عوض ميکنه ايا اين عوض کردن حرف کار بشر نيست ايا شما به کسي که هر لحظه حرف خودش را عوض ميکنه اعتماد ميکنيد
    3 در اين ايه بيان شده انچه در رحم هاست ميداند خوب اينکه ماهم ميدونيم فقط کافيه بري بيمارستان از جنسيت طفل تا حال و احوالشو ميگن
    4 باز در اين ايه بيان شد هيچ کس نمي داند در چه سرزميني ميميرد چرا اوني که خود کشي ميکنه ميدونه هم در کجا وهم به چه شکلي ميميره و اگه خودکشي از ديد شما گناهه خوب پس معصومينم به نهوي خود کشي کردن
    5 باز در اين ايه امده که خدا باران را نازل مي کند خوب ماهم ميتونيم فکر کنم شنيده باشد که الان علم اونقدر پيشرفت کرده که ابر را ميشه باربر کرد
    6 مگه شما از اديان ديگه همينجوري ايراد نميگيريد شما مثلا از چه نظر از مسيت و يهوديت بهتريد
    گر مرد رهي ميان خون بايد رفت از پاي فتاده سرنگون بايد رفت
    تو پاي به راه در نه و هيچ مپرس. خود راه بگويدت که چون بايد رفت

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167




    با نام و یاد دوست




    آيا قرآن از طرف خدا نازل شده و اسلام دين حق است؟




    آيا قرآن از طرف خدا نازل شده و اسلام دين حق است؟



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    به نام خدا
    نقل قول نوشته اصلی توسط شهامت نمایش پست ها
    در ايه 34سوره لقمان بيان شده که يقينا خداست که دانش قيامت فقط نزد اوست و تنها او باران را نازل مي کند و اوضاع و احوال انچه را در رحم هاست ميداند و هيچکس نمي داند فردا چه چيزي به دست مي اورد و هيچ کس نمي داند در چه سرزميني مي ميرد بي ترديد خدا دانا و اگاه است خوب حالا يه سري مشکل وجود دا ره 1 در قران از کلمه هيچ کس استفاده شده 2 اگه خدا نازل کننده قران است چرا در سوره وايه ديگه هرف خودش را عوض ميکنه ايا اين عوض کردن حرف کار بشر نيست ايا شما به کسي که هر لحظه حرف خودش را عوض ميکنه اعتماد ميکنيد
    لطفا هر دو آيه مورد نظرتان را كه معتقديد خداوند متعال سخنش را در اين دو آيه تغيير داده است بيان نماييد . تا بتوانيم بر روي آن بحث كنيم .


    نقل قول نوشته اصلی توسط شهامت نمایش پست ها
    3 در اين ايه بيان شده انچه در رحم هاست ميداند خوب اينکه ماهم ميدونيم فقط کافيه بري بيمارستان از جنسيت طفل تا حال و احوالشو ميگن



    گذشته از اينكه لحن آيه فوق حكايت از اين دارد كه آگاهى از قيامت و نزول باران و چگونگى جنين در رحم مادر ، و امورى را كه انسان در آينده انجام مى‏ دهد ، و محل مرگ او ، در اختيار خداوند است و ديگران را به آن راهى نيست ، رواياتى كه در تفسير آيه نيز وارد شده اين حقيقت را تاكيد مى ‏كند
    در نهج البلاغه آمده است هنگامى كه على (عليه ‏السلام‏) از بعضى حوادث آينده خبر مى ‏داد يكى از ياران عرض كرد : اى امير مؤمنان ! از غيب سخن مى ‏گوئى ؟ و به علم غيب آشنائى ؟ امام خنديد و به آن مرد كه از طايفه بنى كلب بود فرمود : يا اخا كلب ! ليس هو بعلم غيب ، و انما هو تعلم من ذى علم ، و انما علم الغيب علم الساعة و ما عدده الله سبحانه بقوله ان الله عنده علم الساعة ... فيعلم الله سبحانه ما فى الارحام ، من ذكر او انثى ، و قبيح او جميل ، و سخى او بخيل ، و شقى او سعيد ، و من يكون فى النار حطبا و فى الجنان للنبيين مرافقا ، فهذا علم الغيب الذى لا يعلمه احد الا الله ، و ما سوى ذلك فعلم علمه الله نبيه فعلمنيه و دعا لى بان يعيه صدرى و تضطم عليه جوانحى : اى برادر كلبى ! اين علم غيب نيست ، اين فرا گرفته‏ اى است از عالمى ( يعنى پيامبر ) علم غيب تنها علم قيامت است ، و آنچه خداوند سبحان در اين آيه بر شمرده ... و بعد از ذكر آيه شريفه فرمود : خداوند سبحان از آنچه در رحمها قرار دارد آگاه است ، پسر است يا دختر ؟ زشت است يا زيبا ؟ سخاوتمند است يا بخيل ؟ سعادتمند است يا شقى ؟ چه كسى آتش‏گيره دوزخ است و چه كسى در بهشت دوست پيامبران ؟ ... اينها علوم غيبيه‏ اى است كه غير از خدا كسى نمى ‏داند و غير از آن علومى است كه خداوند به پيامبرش تعليم كرده و او به من آموخته است ، و برايم دعا نمود كه خدا آن را در سينه‏ ام جاى دهد و اعضاى پيكرم را از آن مالامال سازد
    از اين روايت به خوبىبر مى ‏آيد كه منظور از عدم آگاهى مردم از اين امور پنجگانه تمام خصوصيات آنها است ، فى المثل اگر روزى وسائلى در اختيار بشر قرار گيرد - كه هنوز آن روز فرا نرسيده است - و از پسر يا دختر بودن جنين به طور قطع آگاه شوند ، باز اين امر مساله‏ اى ايجاد نمى ‏كند ، چرا كه آگاهى از جنين به آن است كه تمام خصوصيات جسمانى ، زشتى و زيبائى ، سلامت و بيمارى ، استعدادهاى درونى ، ذوق علمى و فلسفى و ادبى ، و ساير صفات و كيفيات روحى را بدانيم ، و اين امر براى غير خدا امكان پذير نيست.
    .( 1)


    (1)- تفسير نمونه ، ج 17، ص98







  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706




    وانگهي علم به «ما فى الارحام» تنها مربوط به پسر یا دختر بودن جنین نیست، بلكه استعدادها، حالات، روحیّات، و صدها دانستنى دیگر را نیز شامل مى‏شود كه با هیچ دستگاه و آزمایش و امكانات بشرى، قابل دست‏یابى نیست . (1)
    دقت كنيد در آيه شريفه علم را بصورت مطلق و در خصوص "مافي الارحام" بكار برده است و اين منحصر در جنسيت جنين نمي شود .
    نكته در خور توجه اين است كه بايد ميان "علم "و "ظن " تفاوت قائل شد ، به اين معنا كه كلمه "علم " به اعتقاد و دانشي اطلاق مي شود كه هيچ درصد خلافي در آن راه نداشته باشد و صد درصدي باشد برخلاف "ظن" و "شك" كه درصدي از دانش يا اعتقاد خلاف در آن راه دارد .(2)مثلا دانش ما به بارش باران با توجه به پيشرفت علم هواشناسي و ... ظني است نه قطعي و يقيني، لذا در اصطلاح قرآني به آن علم اطلاق نمي شود اما آنچه خداوند در خصوص يك موضوع مي داند علم قطعي است نه ظني . حال با توجه به اين نكته دانش ما نسبت به حتي جنسيت جنين – حالا موارد ديگري مانند چگونگي چهره و ويژگي هاي جسمي و استعداد هاي دروني و ساير كيفيات روحي وي بماند – دانشي ظني است زيرا بسيار اتفاق افتاده كه حتي جنسيت جنين در سونوگرافي صحيح تشخيص داده نشده لذا حتي با پيشرفت بسيار علوم هم هنوز در خصوص جنسيت جنين نيز نمي توانيم علم قطعي و صد درصدي داشته باشيم چه رسد به ساير خصوصيات وي – توجه داشته باشيد كه عرض كرديم كه در آيه شريفه ذكر شده است :" يعلم ما في الارحام " و علم خداوند را به صورت مطلق در مورد آنچه در ارحام است بيان نموده نه فقط در مورد جنسيت جنين .

    بنابراين چه به لحاظ كميت - علم به تمامي خصوصيت جنيني كه در رحم است - و چه به لحاظ كيفيت - آگاهي و دانش قطعي و صد درصدي نه ظني و ترديدي - علم ما نسبت به اين موضوع با علم خداوند نسبت به اين موضوع كاملا متفاوت است و هيچگاه هيچ كس نخواهد توانست به تمامي ويژگي هاي يك جنين - كه در بالا برشمرديم - غلم قطعي و صدر در صدي داشته باشد جز خداوند متعال .



    (1)- تفسير نور ذيل آيه 34 سوره لقمان

    (2)- حالت نفسانی بین قطع و شک را ظن گویند، فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول، ص 209..



  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهامت نمایش پست ها
    4 باز در اين ايه بيان شد هيچ کس نمي داند در چه سرزميني ميميرد چرا اوني که خود کشي ميکنه ميدونه هم در کجا وهم به چه شکلي ميميره
    باز هم علم - به معنايي كه در بالا ذكر شد - ندارد زيرا برخي از افراد در خانه خودكشي مي كنند اما در خانه نمي ميرند به بيمارستان منتقل مي شوند و در انجا از دنيا مي روند و يا اصلا خودكشي موفقي ندارند ، بهر حال هر طور كه حساب كنيد يك درصدي از احتمالات وجود دارد كه علم او را به ظن تبديل مي كند حتي اگر در همانجا هم بميرد باز هم در محاسبات او ، علم بشمار نمي رود بلكه ظن محسوب مي شود .
    نقل قول نوشته اصلی توسط شهامت نمایش پست ها
    اگه خودکشي از ديد شما گناهه خوب پس معصومينم به نهوي خود کشي کردن
    خير نحوه ي شهادت ائمه (ع) خودكشي محسوب نمي شود و خودكشي نيست .لطفا در خصوص اين موضوع تاپيك جداگانه ايجاد كنيد زيرا خارج از موضوع اصلي و عنوان تاپيك است .


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهامت نمایش پست ها
    5 باز در اين ايه امده که خدا باران را نازل مي کند خوب ماهم ميتونيم فکر کنم شنيده باشد که الان علم اونقدر پيشرفت کرده که ابر را ميشه باربر کرد


    اينكه باران در چه موقع نازل مى ‏شود ؟ وكدام منطقه را زير پوشش قرار مى ‏دهد ؟ و دقيقا چه مقدار در دريا و چه مقدار در صحرا و دره و كوه و بيابان مى ‏بارد ؟ جز خدا كسى نمى ‏داند.
    در مورد حوادث فردا ، و فرداها ، و خصوصيات و جزئيات آنها نيز همين گونه است.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600



    در حدیثی از معصوم علیه السلام داریم که میفرماید:"الاسلام هو التسلیم"
    در قران در ایه 18 سوره آل عمران خدا میفرماید:"ان الدین عندالله الاسلام ..."
    باتوجه به این ایه میفهمیم که دین اسلام دین تاییدشده از جانب خداست و بعد از اینکه اسلام وارد شد دینهای دیگر نزد خدا باطل هستند.در پاسخ به اینکه قران نازل شده از سمت خداست یا خیر،ایه ی "انا نحن نزلنا الذکر و
    انا له لحافظون" پاسخ شما را خواهد داد.

    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهامت نمایش پست ها
    در ايه ١79 ال عمران اومده خدا بر ان نيست که مومنان را بر اين وضعي که شما بر ان قرار داريد که منافق از مومن, خوب از بد مشخص نيست واگذارد, بر ان است تا پليد را از پاک به سبب ازمايش هاي مختلف جدا سازد. و خدا بر ان نيست که شما را بر غيب اگاه کند. ولي خدا از ميان فرستادگانش هر کس را بخواهد براي اگاه کردن به غيب برمي گزيند, پس به خدا و فرستادگانش ايمان اوريد و تقوا پيشه کنيد, براي شما پاداشي بزرگ خواهد بود خوب اين ايه بر خلاف ايه 34سوره لقمانه که از کلمه هيچ استفاده کرده
    خود آيه 179 آل عمران پاسخ سوال شما را بوضوح داده است :
    "﴿وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَي الْغَيْبِ﴾ البته اين چنين نيست كه اين سالب كليّه باشد[يعني اين علم را به هيچ كس ندهد] كه هيچ كسي را خدا از علم غيب مطّلع نكند گروه خاصّي به نام انبيا و مرسلين و معصومين(عليهم السلام) هستند كه ذات اقدس الهي آنها را به علم غيب آگاه كرده است ﴿وَلكِنَّ اللّهَ يَجْتَبِي مِن رُسُلِهِ مَن يَشَاءُ﴾ به آنها علم غيب مي‌دهد لذا به وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: ﴿وَلَوْ نَشَاءُ لَأَرَيْنَاكُهُمْ فَلَعَرَفْتَهُم بِسِيَماهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْل﴾ و مانند آن، يا در بعضي از موارد اخبار مشخصّه را به پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) اعلام مي‌كند اما همه كس كه شايستهٴ دريافت علم غيب نيستند ﴿وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَي الْغَيْبِ وَلكِنَّ اللّهَ يَجْتَبِي مِن رُسُلِهِ مَن يَشَاءُ﴾"(1)
    مراد از آیات‌ وروایاتی‌ که‌ علم‌ را به‌ خدا نسبت‌ می‌دهند و آن‌ را برای‌ خدا می‌دانند، علم‌ ذاتی‌ است‌، نه‌علم‌ موهبتی‌ که‌ از خدا افاضه‌ می‌شود.( 2)

    در آيه 34 لقمان مراد علم ذاتي است و در ايه 179 آل عمران مراد علم موهبتي است كه به رسولان برگزيده خود افاضه مي نمايد .
    وجه جمع دو آيه 34 لقمان و 179 آل عمران اين است كه علومي را كه در آيه 34 لقمان فرموده است كه مختص به خداست – و جزيي از علم غيب است و ذاتي است – بر اساس كريمه 179 به هر كه از انبياء برگزيده اش بخواهد موهبت مي كند . واين دو مطلب هيچگونه تعارضي با يكديگر ندارند .



    (1)- ر.ك: تفسير استاد جوادي آملي ، بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ، سوره آل عمران ،آيه 179 ،جلسه 293

    (2)- نورالدین شریعتمدار جزائری،امام‌ حسین‌(ع) و علم‌ به‌ شهادت‌،سايت مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني




    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۱۲/۱۴ در ساعت ۱۰:۵۶

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهامت نمایش پست ها
    ي ايه بر خلاف حرف شماست که مي گوييد غيب فقط در باره قيامت است
    بنده در هيچ جا چنين حرفي نزدم .لطفا حتما با نقل قول از بنده اين مطلب را بياوريد .
    علم غيب فقط مختص به قيامت نيست زيرا غيب ، فقط قيامت نيست .

    نقل قول نوشته اصلی توسط شهامت نمایش پست ها
    شما معتقديد که امام علي(ع)مي دانست که ابن ملجم او را به شهادت ميرسانه و حتي در ان روز خود امام علي (ع)او را از خواب بيدار کرد که اين هم بر خلافه ايه 34سوره لقمانه هم يک نوع خودکشيه

    اجمالا به اين سوال شما پاسخ مي دهم و اگر بحث مبسوطي در اين زمينه داريد لطفا تاپيك ديگري ايجاد كنيد زيرا اين موضوع خارج از عنوان تاپيك است :
    امام‌ در اطاعت‌ فرمان‌ خدا و فرمان‌بری‌ از امر الهی‌ به‌ علم‌ باطنی‌ خویش‌ عمل‌نمی‌کند و همانند دیگر افراد عادی‌ رفتار می‌کند، و در عبادت‌ و معامله‌ و قراردادها با مردم‌و در تمام‌ احکام‌ شرع‌ هم‌سان‌ با دیگر افراد عادی‌ است‌؛ زیرا، خداوند تمام‌ دستورهای‌ خودرا از تمام‌ بندگان‌ یک‌سان‌ خواسته‌ است .
    بنابراین‌، هرچند به‌ علم‌ خدایی‌، امام‌ شهادت‌ خود را بداند، باید به‌ وظیفه‌عادی‌اش‌ عمل‌ کند و شروط‌ و ظروف‌ متعارف‌ را در نظر بگیرد و رفتار خود را بر آنها تطبیق‌کند.
    وانگهي شهادت در راه خدا اضرار به نفس و خود كشي نيست .
    جنگ‌ در راه‌ خدا برای‌ تبلیغ‌ دین‌ و ارشاد مردم‌ و برای‌ امر به‌معروف‌ و نهی‌ از منکر و حفظ‌ اسلام‌ از نابودی‌ و دیگر اهداف‌ والا، خودکشی‌ و زیان‌ رسانی‌به‌ جان‌ نیست‌ وگرنه‌ باید باب‌ جهاد بسته‌ شود و به‌ بهانة‌ حرمت‌ اضرار به‌ نفس‌ هیچ‌حرکتی‌ بر ضد دشمنان‌ دین‌ نشود و آن‌ همه‌ فداکاری‌ از جان‌ گذشتگی‌ و ایثارگری‌ که‌ ازآغاز اسلام‌ تا امروز برای‌ احیای‌ دین‌ انجام‌ شده‌، همه‌ حرام‌ و مبغوض‌ خدا باشد.
    مفسران‌ اهل‌ سنت‌ در ذیل‌ آیة‌ شریفة‌ (و لا تلقوا بایدیکم‌ اءلی‌ التهلکه‌)(1) خود رابا دستهای‌تان‌ در هلاکت‌ نیفکنید، روایاتی‌ را آورده‌اند که‌ شهادت‌ در راه‌ خدا، از مدلول‌این‌ آیه‌ بیرون‌ است‌ و حرام‌ نیست‌(2)


    (1)- بقره/195
    (2)-نورالدین شریعتمدار جزائری،امام‌ حسین‌(ع) و علم‌ به‌ شهادت‌،سايت مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
    .



    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۱۲/۱۴ در ساعت ۱۱:۰۳

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,718
    حضور
    29 روز 8 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5706



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهامت نمایش پست ها
    شما گفتيد اگر کسي بخواهد خود کشي کند شايد همون جا نميره ولي اگه به کسي ديگه بگه که او را بکشد طرف همون جا ميميره

    جناب شهامت لطفا دقت كنيد همواره در اين موضوعات يك احتمال مخالف – ولو ضعيف – مطرح است كه مساله را از قطعي و يقيني بودن خارج نموده و علم نيست بلكه ظن است . لطفا ر.ك به توضيحاتي كه در مورد تفاوت علم و ظن بيان كرديم .

    نقل قول نوشته اصلی توسط شهامت نمایش پست ها
    شما گفتيد که منظور از درون رهم ها تمام ويژگي هاي کودک است در حالي که چنين چيزي در قران نيامده و اگر قران فرستاده خداست خود خدا منظورش را مي گفت نيازي نبود که شما منظور خدا را بگيد
    بله كاملا درست است خداوند متعال منظورش را درست و واضح بيان كرده است شما به فرمايش خداوند دقيقا توجه نمي فرماييد . خداوند نفرموده كه به جنسيت جنين هايي كه در رحم هاست علم دارد بلكه مي فرمايد :" وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ"به آنچه در رحم هاست علم دارد ، " آنچه " مطلق است فقط جنسيت را شامل نمي شود هر آنچه متعلق به آن جنين داخل رحم است همه را شامل مي شود.



  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود