صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کتاب احکام طلبگی(گردآوری):

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469

    کتاب احکام طلبگی(گردآوری):




    با سلام و عرض ارادت زیاد

    حدود یک سال قبل تاپبکی زدم به نام احکام طلبگی
    http://www.askdin.com/thread9064.html.
    در این تاپیک سئوالات طلاب،روحانیون و سئوالات مردم و خانواده طلاب درباره این صنف را به تدریج در سایت ثبت کردم و گروه فقه سایت یکی یکی به آنها پاسخ دادند که ان شاالله به زودی این تاپیک در قالب نرم افزار ارائه خواهد شد.

    کتابی با عنوان احکام طلبگی نيز در این کتاب تاپيك درج خواهد شد كه محصول نظرات و استفتائات مراجع در مورد طلاب و روحانیون بود که در کتب و سایت ایشان بوده است.
    کتاب:محاسبه خمس
    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۳/۰۶/۰۲ در ساعت ۱۲:۱۲
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    قرآن هدف خلقت ما را بندگی بیان کرده است؛ بنابراین در همه شئوون زندگی؛ گفتار، پندار و رفتارهای فردی، اجتماعی، معاشرتی، سیاسی، اقتصادی، تفریحی باید رضایت خدا، محور کارهای ما قرار گیرد. امام کاظم (ع) مى­فرمايند: تلاش كنيد كه زمانتان را چهار قسمت كنيد: 1. بخشی براى مناجات با پروردگار، 2.ساعاتى براى امر معاش، 3 . قسمتی براى معاشرت با برادران راستگويى كه عيوبتان را به شما مى شناسانند و در باطن خالصانه دوست شمایند، 4. زمانی را نيز براى لذات حلال­تان در نظر بگیرید و به واسطه اين ساعت چهارم (لذات حلال) است كه قادر به انجام سه ساعت ديگر هستيد.[5]
    همه این چهار قسمت براساس هدف خلقت، باید در مسیر عبادت و بندگی خدا باشد؛ بنابراین بندگی خدا دو گونه است بندگی خاص که به شکل نماز و روزه و..است و بندگی عام که در کار، معاشرت و تفریح است یعنی این سه هم­سوی با هدف کلی خلقت یعنی بندگی خدا باید باشد.

    مراحل خودتربیتی[6] از دقیق ترین راه برای خودسازی و تقویت قدرت اراده و اجرایی کردن برنامه های زندگی است. این برنامه با دقیق ترین برنامه­هایی که روان شناسان برای کنترل خود و تقویت اراده داده اند همخوانی داردو شامل مراحل زیر است:


    1- مشارطه: از اول صبح با خود یا فرد محترم و مورد قبولی، عهد (کتبی یا شفاهی) می کند که کاری را انجام دهد یا ترک کند.


    2- مراقبه: در طول روز بر حسن اجرای شرط و پیمان خود مراقبت دارد.


    3- محاسبه: شب حساب و کتاب می کند که چقدر موفق بوده و چقدر در برنامه کاهلی داشته است


    4- معاتبه: اگر موفق بوده خود را تشویق کلامی و اگرناموفق بوده خود را تنبیه و سرزنش کلامی می کند


    5- معاقبه: مرحله ای شدیدتر از معاتبه و سرزنش است در رفتار خود را تشویق یا تنبیه ( انفاق، روزه، و..) می کند.[7]


    به یاد داشته باشید:
    - در جدول الگوی دینی مدیریت زمان براساس تقسیم ساعات به چهار قسمت و الگوی 5 مرحله ای خودسازی و برنامه هفته حرکت می­کنیم. در صورت موفق بودن به خود نمره مثبت(پاداش مانند خرید عطر برای خود یا تماس به دوست صمیمی و..) در صورت سستی و اهمالکاری به خود نمره منفی (جریمه مانند انفاق، شستن ظروف و..)بدهید.
    آیت الله بروجردی عهد کرده بود اگر بی­جهت تندی کند و عصبانی شود یک سال روزه بگیرید و شهید رجایی عهد کرده بودند اگر نماز اول وقتش ترکش شود، فردای آن روز را روزه بگیرد.
    در حدیث تقسیم شبانه روز به چهار قسمت به معنی چهار قسمت مساوی( 4 تا 6 ساعت) نیست.
    - براساس روایات و توصیه­های پزشکان به 7-8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز داریم و بهتر است شب زودتر بخوابیم تا سحر خیز، کامروا و بانشاط باشیم.
    - برنامه مکتوب به دلیل عینی بودن و درگیر شدن بخش خاکستری مغز مفید تر از برنامه ذهنی است.
    - براساس این چهار ساعت، هر فردی می­تواند در زندگی برای خود، برنامه فردی متعادل تنظیم کند. یعنی زمانی عبادت فردی کند، به کار شخصصی خود برسد، با دوستان خود باشد و در آخر و ورزش، تفریح مورد علاقه خود را بپردازد.
    - در عبادات نباید مستحبات را بر خود تحمیل کرد چون این کار به اصل واجبات نیز ضرر می­زند و نشاط را می­گیرد ولی باید مراقب وسوسه­های شیطان هم باشیم تا با وسوسه، همیشه احساس بی­حالی نکنیم و از مستحبات در حد نشاط بی­بهره نشویم.[8]
    - عبادت ده جز دارد، نه قسمت آن تلاش برای کسب رزق حلال است. علامه جعفری می­گوید اسلام آن قدر بع کار سفارش کرده است که می­توان گفت اسلام دین تلاش و کار است. ویکتور فرانکل نویسنده کتاب انسان در جستجوی معنا اعتقاد دارد که کار خلاقانه از مهم­ترین عوامل معنابخش به زندگی است.
    - تفریح به موقع مانند روغن ماشین است؛ اگر بدون روغن با ماشین سفر برویم موتور آسیب می­بیند ما هم اگر به موقع استراحت و تفریح نکنیم آسیب می­بینیم. طلاب می­گویند: «هر که شود تعطیل او تحصیل، شود تحصیل او تعطیل
    - احساس گناه در هنگام تفریح بموقع و متناسب به دلیل احساس عقب افتادن از کار یا احساس گناه از لذت بردن در حالی که مثلا مادر یا برادر در گرفتاری است، باوری سمّی است که باید از بین برود. بله به موقع برای آنها هم برنامه خاص خودشان را خواهید داشت.
    - آیت­الله بهجت به زود خوابیدن و سحر خیزی سفارش می­کردند و می­گفتند باید قسمتی از برنامه شبانه روزی شما اختصاص به خانواده باشد روی همین اصل به شوخی به طلاب می­فرمودند: بعد از تلاش روزانه وقتی به خانه بر می­گردید کتاب­های تان را پشت در بگذارید(کنایه نکشیدن کار به امور خانواده و اهل عیال) ولی مراقب باشید دزدی کتاب­هایتان را نبرد.
    - جدول زیر که حاصل جمع بندی مجموعه احادیث مرتبط به تقسیم زمان است را در اندازه بزرگ تر برای خود و اهل خانواده یا مدارس و...تهیه کنید و روزانه برنامه خود را بر آن بنویسید.[9]



    .................................................. .........................
    [1]. یونس، 62. «خوف»: از ترس و اضطراب درونى از روي دادن، رويدادى ناگوار خبر مى‏دهند. با اين بيان خوف به مفهوم دلهره، ترس و احساس نا امنى‏است كه در برابر آن، آرامش خاطر و امنيّت است. «حزن»: به مفهوم اوج اندوه - در برابر شادمانى - است. اين واژه در اصل از ريشه «حزن» كه به معناى زمين سخت است، برگرفته شده است، رک: تفسیر مجمع البیان ذیل آیه 62 سوره یونس.
    [2] . نهج­البلاغه، حکمت122.

    [3] . بحار، ج 74، ص 71. امام على عليه السلام : حضرت علی نیز می­فرماید: عنه عليه السلام: للمؤمنِ ثلاثُ ساعاتٍ: فساعَةٌ يُناجِي فيها رَبَّهُ، و ساعَةٌ يَرُمُّ مَعاشَهُ، و ساعَةٌ يُخَلِّي بينَ نفسِهِ و بينَ لَذَّتِها فيما يَحِلُّ و يَجمُلُ ؛ مؤمن اوقات خود را سه بخش مى كند : زمانى كه در آن با پروردگار خود به راز و نياز مى پردازد و زمانى كه به تحصيل معاش دست مى يازد و زمانى كه به لذّتهاى حلال و نيكو مى گذراند. نهج البلاغة، حكمت 390.

    [4] . بحارالانوار، ج16، ص298.

    [5] «اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَات»؛‏ 1. سَاعَه لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ :2. وَ سَاعَه لِأَمْرِ الْمَعَاشِ: 3. وَ سَاعَه لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَكُمْ عُیُوبَكُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَكُمْ فِی الْبَاطِنِ:4. وَ سَاعَه تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات‏:تحف العقول، ص 409.بحارالأنوار،نیز رک: جلد 75،ص346.

    [6] . مرابطه

    [7] . مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص 370، مسعود آذربایجانی، اخلاق اسلامی، ص223 و 224.

    [8] . علی ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «لا قُربَه بِالنَوافِلِ اِذا اَضرَّتْ بِالْفَرائِضِ» نوافل (مستحبات) اگر به واجبات ضرر برسانند موجب تقرب به درگاه خدای تعالی نخواهند بود. نهج البلاغه، حکمت 30.

    [9] . ماهنامه فرهنگی اجتماعی و آموزشی قدر، محمدحسین قدیری، ش59، اسفند ماه سال 91.

    کتاب احکام طلبگی(گردآوری):




    پرداخت شهریه توسط وکلا


    آیا وکلای حضرتعالی می توانند از وجوهات دریافتی به صورت جداگانه و به نام خود در حوزه علمیه قم شهریه پرداخت کنند؟
    سیستانی: اگر وکیل باشند در مقدار مجاز می ­توانند.
    بهجت: به قدری که مجاز هستند می­ توانند تصرف کنند.
    صافی گلپایگانی: حقیر اجازه به احدی نداده ­ام.
    فاضل لنکرانی: خیر، مگر با اجازه مخصوص.
    تبریزی: اشخاصی از مؤمنین که به ما رجوع می ­کنند سهم مبارک امام را لازم است به ما برسانند.
    مکارم شیرازی: بدون اجازه نمی­ توانند. [1]

    [1]. سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، جلد4، ص 45.



    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ در ساعت ۲۱:۵۰
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    صدور قبض وجوهات
    سؤال: برخی از وکلای مراجع خودشان قبض دریافت وجوهات صادر می کنند آیا جایز است؟
    فاضل: خیر، کفایت نمی­کند.
    صافی گلپایگانی: این امر منوط به نحوه اجازه از مجتهد است.
    مکارم شیرازی: مقلدین ما وجوهاتشان را به هرکس می­دهند باید قبض رسید ما را از آنها طلب کنند.
    بهجت: اگر مجاز و یا وکیل از طرف مرجع باشد، اشکال ندارد.
    سیستانی: کافی نیست و باید از دفتر مرجع رسید ارائه شود.
    تبریزی: کسانی که از طرف ما مجاز در گرفتن وجوه هستند با آنها شرط کرده­ایم که قبض ما را ولو به صاحبان وجوه برسانند.[1]

    [1]. سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، جلد4، ص 47-48.
    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۱/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۷:۴۶
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469




    پوشش لباس شهرت
    و لباس روحانیت
    سؤال: پوشش لباس شهرت چه صورت دارد و معيار لباس شهرت چيست؟

    آيه الله خامنه اي:لباس شهرت لباسي است که پوشيدن آن براي شخص به خاطر رنگ يا کيفيت دوخت يا مندرس بودن آن و علل ديگر مناسب نيست به طوري که اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما مي شود.
    آيه الله بهجت: حرام است و عبارت از لباسي است که از جهت جنس يا رنگ يا نحوه برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زيّ پوشنده لباس باشد.
    آيه الله تبريزي: لباسي که در زيّ شخص نيست آن را بپوشد جايز نيست.
    آيه الله فاضل لنکراني: حرام است و منظور از لباس شهرت لباسي است که از جهت جنس، رنگ، نـوع دوخت و امثـال آن به گونه اي باشد که پوشيدن آن عرفاً موجب انگشت نما شدن او شود.
    آيه الله صافي گلپايگاني: پوشيدن لباس شهرت جايز نيست و لباس شهرت آن است که پوشيدن آن در نظر عرف براي پوشنده قبيح و موجب وهن باشد.
    آيه الله سيستاني: لباس شهرت لباسي است که موجب تحقير و استهزاء ديگران باشد و بنابر احتياط واجب نبايد بپوشند.
    حضرت آيه الله مکارم شيرازي: بنابر احتياط واجب بايد انسان از پوشيدن لباس شهرت خودداري کند. منظور از لباس شهرت لباسي است که جنبه رياکاري دارد و مي خواهد بوسيله آن مثلاً به زهد و ترک دنيا مشهور شود، خواه از جهت پارچه يا رنگ آن باشد يا دوخت آن، اما اگر واقعاً قصدش ساده پوشيدن است و جنبه ي رياکاري ندارد نه تنها جايز است بلکه عملي است شايسته.[1]

    [1]
    . سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، جلد3، ص 169-171.




    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۱/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۷:۴۸
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    رفت و آمد و معاشرت با خانواده های لاابالی

    سؤال: معاشرت و رفت و آمد خانوادگی با خانواده های لاابالی، معتاد و غیرمقید به محرم و نامحرم با توجه به اثرات منفی آن بر روی فرزندان چه صورت دارد؟

    آیت الله خامنه ای: رفت و آمد خانوادگی با افراد مذکور اگر مستلزم حرام یا همراه با خطر معتاد شدن فرزندان باشد جایز نیست.
    آیت الله فاضل لنکرانی: اگر مفسده داشته باشد جایز نیست.
    آیت الله صافی گلپایگانی: معاشرت با آنها آثار منفی دارد و چه بسا علاوه بر تأثیر اخلاق و رفتار آنها در بچه ها در بزرگترها هم مؤثر باشد ولی برای کسی که نهی از منکر بتواند انجام دهد و آنها را راهنمایی نماید اشکال ندارد بلکه مستحسن است.
    آیت الله تبریزی: مخالطه زن و مرد نامحرم و پسر و دختر بالغ نامحرم جایز نیست و معرض نشر فساد است و شارع حرام کرده است.
    آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سؤال جایز نیست.
    آیت الله بهجت: اگر مؤثر در آنها نیستید بلکه متأثر از آنها می شوید نباید با آنها معاشرت و رفت و آمد کنید.
    آیت الله سیستانی: بهتر است ترک شود مگر اینکه امید به تأثیر در آنها و هدایت آنها باشد.[1]

    [1]. سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع ،جلد3، ص 219-220.



    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۱/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۷:۵۰
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    استفاده از مال خمس نداده
    سؤال : پدری اهل وجوهات و خمس نیست ، استفاده خانواده و فرزندان او از عین مالی که خمس به آن تعلق گرفته چه صورت دارد ؟ با توجه به اینکه در آمد دیگری برای گذراندن زندگی ندارند .
    آیت الله تبریزی : برای آنها مانعی ندارد .
    آیت الله فاضل لنکرانی: حق استفاده ندارند و اگر ناچار به استفاده هستند خمس آن را به ذمه بگیرند و بعدا که توان مالی پیدا کردند بپردازند.
    آیت الله بهجت: قبل از پرداخت خمس تصرف در آن مال خمس دار جایز نیست و در مشکوکات تصرف مانعی ندارد (مسئله 1408 رساله)
    آیت الله صافی گلپایگانی: اگر به عین آن خمس تعلق گرفته و بدانند ادا نشده جایز نیست .
    آیت الله سیستانی : بر آنها گناه نیست.
    آیت الله مکارم شیرازی : به آنها اجازه می دهیم که در آن اموال تصرف کنند و خمس مقداری که مصرف می کنند به ذمه بسپارند هر زمان توانایی پیدا کردند بپردازند.[1]
    ....................................
    [1]. سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع ،جلد3، ص 47.



    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۱/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۷:۵۴
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    سیادت از جانب مادر :

    «کسی که به فرزندان من احترام بگذارد و آنان را تکیم کند ، در واقع مرا تکریم کرده است . » (پیامبر اکرم مستدرک الوسائل ، 12/367)


    سؤال : آیا کسانی که مادر آنان سید است از سادات و فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها محسوب می شوند و احکام سیادت را دارند ؟
    آیت الله خامنه ای : گر چه منتسبین به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از طرف مادر هم از اولاد آن حضرت محسوب می شوند ولی ملاک ترتب آثار و احکام شرعی سیادت انتساب از طرف پدر است .
    آیت الله فاضل لنکرانی: خیر ، احکام فقهی سید را ندارند اگر چه از ذریه محسوب می شوند .
    آیت الله صافی گلپایگانی: از فرزندان آن حضرت محسوب می شوند ولی احکام خاص منتسبین از طریق پدر به جناب هاشم را ندارند .
    آیت الله سیستانی: سزاوار احترام خاص سادات هستند ولی مستحق خمس نیستند .
    آیت الله مکارم شیرازی: از جهاتی حکم سید را دارند و از جهاتی خمس نمی توانند بگیرند و از لباس مخصوص سادات نمی توانند استفاده کنند اما از جهاتی شرافت سیادت دارند.
    آیت الله بهجت: احکام سیادت را ندارند .
    آیت الله تبریزی: موضوع خمس کسی است که هاشمی یعنی منسوب به هاشم از جانب پدر باشد.[1]

    [1]. سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع ،جلد3، ص 55.

    نکته اخلاقی:
    1- آیت الله مشکینی و اساتید اخلاق اصرار داشتند طلاب سید نماد سبز عمامه یا شال سبز داشته باشند تا مردم با دیدن آنها به یاد ائمه بیفتند و از روی غفلت کسی اولاد پیامبر به آنها بی احترامی نکند. البته سادات هم به دلیل انتساب شان به ائمه وظیفه شان سنگین تر است و باید مراقب عملکرد و گفتارشان باشند.
    2- برخی از علما منصب نقابت داشتند ایشان مؤظف بودند آمار سادات را به دست آوردند و مراقب آنها باشد که تربیت و رشد اسلامی داشته باشند و در فقر زندگی نکنند و مورد ظلم قرار نگیرند.



    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۱/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۸:۲۷
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    بهترین عمل برای تعجیل در فرج

    سؤال: به نظر حضرتعالی بهترین عمل جهت تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست ؟
    آیت الله خامنه ای: عمل به دستورات اسلام و دعوت دیگران به آن و دعا برای تعجیل در فرج آن حضرت علیه السلام .
    آیت الله تبریزی: اتیان به واجبات و ترک محرمات و دعا برای فرج آن حضرت نمودن .
    آیت الله صافی گلپایگانی: یکی از دستورات دعا جهت تعجیل فرج آن بزرگوار است .
    آیت الله مکارم شیرازی: اصلاح خود و خانواده و جامعه برای تعجیل در فرج است.[1]

    ...............................
    [1]
    . سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع ،جلد3، ص 45.
    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۱/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۷:۵۹
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    روضه های دروغ و غیر معتبر
    خواندن روضه های دروغ و غیر معتبر که بعضا موجب تمسخر و هتک می گردد چه صورت دارد ؟
    آیت الله خامنه ای: اگر دروغ موجب هتک و تمسخر باشد جایز نیست .
    آیت الله فاضل لنکرانی: جایز نیست.
    آیت الله صافی گلپایگانی: جایز نیست.
    آیت الله بهجت: جایز نیست.
    آیت الله مکارم شیرازی: جایز نیست.
    آیت الله تبریزی: چیزهایی که دروغ بودن آنها پیش علمای خبره معلوم است نقل آنها جایز نیست.
    آیت الله سیستانی: اگر موجب هتک حرمت باشد یا دروغ باشد جایز نیست.[1]

    جایز نیست = حرام است
    .................................................. .
    نکته تربیتی: متأسفانه به دلیل عدم توجه و نظارت کافی مراکز و سازمان های تبلیغی، عده ای که اهل علم نیستند به سخنرانی مذهبی و مداحی می پردازند و در سخنان خود نکات تحریف شده و بی اساس، خرافات و دروغ می گویند. این امر در برخی از خانم های جلسه ای بیشتر دیده می شود که صرفا به دلیل داشتن صدای خوب برای زنان او را برای سخنرانی دعوت می کنند. خانمی می گفت: یکی از این خانم ها نظر مراجع درباره موسیقی را بیان کرد و بعد در جمع بندی گفت ولی نظر من این است. برخی از سران عرفان های نو ظهور مزدورانی که ایجاد شبهه می­کنند از این قماش هستند.نمونه عيني: خانم پزشكي مي‌گفت: يكي از پزشكان برجسته سخنان عرفاني و جذاب مي‌زد من كه گرايش معنوي زيادي داشتم در جلسات او شركت كردم. شوهرم نيز پزشك بود. تنها مشكل من با او در نماز نخواندن او خلاصه مي‌شد. براي جذب او به دين او را به جلسات اين استاد دعوت كردم ما كه او را برجسته و حاذق‌ترين پزشك مي‌ديديم. جذب سخنان و آموزه‌هاي عرفاني، گيرا و دلنشين او كه هنوز نشنيده بوديم. بعد از چند ماه متوجه انحرافات فكري و عملي او شدم. در عرفاني كه او آموزش مي‌داد خبري از شريعت و نبود. در ارتباط با جنس مخالفش قائل به تسامح بود و داراي انحرافاتي جنسي بود. خواستم مانع حضور شوهر و فرزندم كه دانشجوي پزشكي بود، در جلسه‌اش شوم ولي او با نفوذي كه پيدا كرده بود به شوهرم دستور داد كه براي رشد عرفاني بايد از من جدا شود[2].
    برای مطالعه بیشتر به کتاب قبیله حیله رجوع کنید :
    قبيله حيله(نگرشي بر كارنامه مدعيان معنويت و مهدويت)، معاونت جامعه و نظام، مديريت سياسي، جامعه‌مدرسين حوزه علميه قم، قم،1429 ق .
    نیز رک: نرم افزار ناقوس شیطان، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علیمه قم.
    .................................................. .....
    [1]. سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع ،جلد3، ص 71

    [2] . فصلنامه معنوی، الهیاتی، انتقادی، پژوهشگاه باقرالعلوم، محمدحسین قدیری، شماره 3، ص104، بهار 1391.






    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۱/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۹:۰۲
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    حضور سخنران و مداح مرد در مجالس زنانه

    سؤال: با وجود سخنرانان و مداحان برجسته میان بانوان استفاده از سخنران و مداح مرد در جلسات خانم ها چه صورت دارد؟

    آیت الله مکارم شیرازی:با رعایت موازین شرع اشکالی ندارد .
    آیت الله صافی گلپایگانی: در مجالس زنانه با حفظ حدود شرعی مانعی ندارد .
    آیت الله فاضل لنکرانی: با رعایت کامل موازین شرعی مانعی ندارد.
    آیت الله بهجت: مراعات احکام شرعی چه در صورت استفاده از مرد و چه زن باید بشود.
    آیت الله تبریزی: با حفظ حجاب و مصون بودن از معرضیت فساد مانعی ندارد.
    آیت الله سیستانی: فی حد نفسه مانعی ندارد.[1]
    ..................................

    تذکر تربیتی:
    1- امروزه حوزه خواهران فعال هستند و بهتر است از کارشناسان خانم در جلسات مذهبی خواهران استفاده شود.
    2- وقتی مجال سخنرانی به کارشناسان خواهر داده نمی شود احساس خوبی نسبت به رشد خود ندارند و ممکن است احساس ناکارآمدی کنند بنابراین برادران فاضل بهتر است جایی که مقدور است اجازه دهند کارشناس خانم دعوت شود و یا راهنمایی کنند تا از خواهران کارشناس استفاده کنند.
    3- مراجع فرموده اند با مراعات احکام شرعی حضور در این جلسات اشکال ندارد این قید بسیار دشوار است. و عالمان و مداحان باید بسیار خود ساخته باشند و به دستورات اسلامی دقت کافی کنند. زراره از عالمان بزرگ بودند در جلسه ای که از پشت پرده به خانمی قرآن آموزش می دادند شوخی ای کردند. وقتی نزد امام باقر(ع) رفتند امام با تندی فرمودند چرا شوخی کردید زراره از شرم سر را زیر انداخته بود امام فرمودند دیگر این کار را نکن یا به آن جلسه نرو.
    از سویی پیامبر فرمودند سخت ترین آزمایش بعد از من آزمایش مردان به وسیله خانم هاست:
    پيامبر صلى الله عليه و آله: مَا تَرَكتُ بَعدِى فِتنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ ؛
    هيچ چيزى را مربوط به زمان هاى بعد ، خطرناك تر از اختلاط و ارتباط مردان با زنان، نمى بينم.[2]
    الشَّرْحُ: إن النبي صلى الله عليه وسلم قال :" ما تركت بعدي فتنة هي أضر على الرجال من النساء " والمعنى أن النبي صلى الله عليه وسلم يخبر بأنه ما ترك فتنة أضر على الرجال من النساء وذلك أن الناس كما قال الله تعالى ( زين للناس حب الشهوات من النساء والبنين والقناطير المقنطرة من الذهب والفضة والخيل المسومة والأنعام والحرث) كل هذه مما زين للناس في دنياهم وصار سببا لفتنتهم فيها لكن أشدها فتنة النساء ولهذا بدأ الله بها فقال { زين للناس حب الشهوات من النساء} وإخبار النبي صلى الله عليه وسلم بذلك يريد به الحذر من فتنة النساء وأن يكون الناس منها على حذر لأن الإنسان بشر إذا عرضت عليه الفتن فإنه يخشى عليه منها
    ويستفاد منه سد كل طريق يوجب الفتنة بالمرأة فكل طريق يوجب الفتنة بالمرأة فإن الواجب على المسلمين سده ولذلك وجب على المرأة أن تحتجب عن الرجال الأجانب فتغطي وجهها وكذلك تغطي يديها ورجليها عند كثير من أهل العلم ويجب عليها كذلك أن تبتعد عن الاختلاط بالرجال لأن الاختلاط بالرجال فتنة وسبب للشر من الجانبين من جانب الرجال ومن جانب النساء ولهذا قال النبي صلى الله عليه وسلم :"خير صفوف الرجال أولها وشرها آخرها وخير صفوف النساء آخرها وشرها أولها " وما ذلك إلا من أجل بعد المرأة عن الرجال فكلما بعدت فهو خير وأفضل .
    وقد كان النبي صلى الله عليه وسلم يأمر النساء أن يخرجن إلى صلاة العيد ولكنهن لا يختلطن مع الرجال بل يكون لهن موضع خاص حتى إن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا خطب الرجال وانتهى من خطبتهم نزل فذهب إلى النساء فوعظهن وذكرهن وهذا يدل على أن النساء كن في مكان منعزل عن الرجال وكان هذا والعصر عصر قوة في الدين وبعد عن الفواحش فكيف بعصرنا هذا فإن الواجب توقي فتنة النساء بكل ما يستطاع ولا ينبغي أن يغرنا ما يدعو إليه أهل الشر والفساد من المقلدين للكفار من الدعوة إلى اختلاط المرأة بالرجال فإن ذلك من وحي الشيطان والعياذ بالله هو الذي يزين ذلك في قلوبهم وإلا فلا شك أن الأمم التي كانت تقدم النساء وتجعلهن مع الرجال مختلطات لا شك أنها اليوم في ويلات عظيمة من هذا الأمر يتمنون الخلاص منه فلا يستطيعون ولكن مع الأسف فإن بعض الناس منا ومن أبنائنا ومن أبناء جلدتنا يدعون إلى التحلل من مكارم الأخلاق وإلى جلب الفتن إلى بلادنا عن طريق التوسع في خروج المرأة واختلاطها بالرجال ومحاولة توظيفهن مع الرجال جنبا إلى جنب نسأل الله تعالى أن يعصمنا والمسلمين من الشر والفتن إنه جواد كريم
    ...............................
    [1]سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، جلد4، ص 75 و 74.
    [2] . مستدرك الوسائل ، ج ۱۴ ، ص ۳۰۶





    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۱/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۹:۲۳
    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود