جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا ازدواج با محارم حرام است

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    چرا ازدواج با محارم حرام است





    دليل اين حكم، آيه 23 سوره نساء است كه خداوند بر مردان، ازدواج با مادر، خواهر، عمه، خاله، دختر خواهر، دختر برادر و... را حرام نموده است، هر چند حكمت اصلى اين حكم براى ما روشن نيست، ولى مفسران در ذيل اين آيه شريف به برخى حكمت هاى آن اشاره كرده اند، مانند:
    1. همه انسان ها به طور طبيعى از ازدواج با محارم تنفر دارند; به همين دليل همه اقوام و ملل (جز افراد كمى) ازدواج با محارم را ممنوع مى دانند.
    2. در ميان محارم معمولا جاذبه و كشش جنسى وجود ندارد; زيرا محارم اغلب با هم بزرگ مى شوند و براى يك ديگر فرد عادى و معمولى هستند، در حالى كه يكى از شرايط استحكام پيوند زناشويى، جاذبه جنسى است; بنابراين اگر ازدواج در ميان محارم صورت گيرد نا پايدار و سست خواهد بود.
    3. از جهت علمى ثابت شده است كه از ازدواج هم خون با يك ديگر، بيمارى هاى نهفته و ارثى را آشكار و تشديد مى كند.
    4. ازدواج با غير محارم، عامل گسترش ارتباط خانواده ها است.

    1_ 1. برگرفته از: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازى و همكاران، ج 3، ص 327ـ 328
    2_ 1. تفسير نور، محسن قرائتى، ج 2، ص 265، مركز فرهنگى درسهايى از قرآن.


    ویرایش توسط محمد : ۱۳۸۸/۱۰/۳۰ در ساعت ۱۲:۲۰
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    دليل اين حكم، آيه 23 سوره نساء است كه خداوند بر مردان، ازدواج با مادر، خواهر، عمه، خاله، دختر خواهر، دختر برادر و... را حرام نموده است، هر چند حكمت اصلى اين حكم براى ما روشن نيست، ولى مفسران در ذيل اين آيه شريف به برخى حكمت هاى آن اشاره كرده اند، مانند: 1. همه انسان ها به طور طبيعى از ازدواج با محارم تنفر دارند; به همين دليل همه اقوام و ملل (جز افراد كمى) ازدواج با محارم را ممنوع مى دانند. 2. در ميان محارم معمولا جاذبه و كشش جنسى وجود ندارد; زيرا محارم اغلب با هم بزرگ مى شوند و براى يك ديگر فرد عادى و معمولى هستند، در حالى كه يكى از شرايط استحكام پيوند زناشويى، جاذبه جنسى است; بنابراين اگر ازدواج در ميان محارم صورت گيرد نا پايدار و سست خواهد بود. 3. از جهت علمى ثابت شده است كه از ازدواج هم خون با يك ديگر، بيمارى هاى نهفته و ارثى را آشكار و تشديد مى كند. 4. ازدواج با غير محارم، عامل گسترش ارتباط خانواده ها است.
    با سلام

    محمد عزيز اين هم باز مثل همان گوشت خوك كه بحث اش كذشت
    http://askdin.com/showthread.php?p=8693#post8693

    نمي شود دلايل را قطعي دانست نمونه اش در همين سايت در بحثي كه با يكي از كاربران داشتيم ايشان مدعي بودند كه
    بشر به صورت تجربي به عدم ازدواج با محارم رسيده است و دليل اش هم مضراتي از قبيل نقص عضو در اولاد و.....است

    و براي همين انسانها ان را قبول كرده اند خوب مفهوم مخالفه اين يعني كه اكر همين انسانها دلايلي برخلاف همين دلايل شما پيدا كنند -- مشكل تنفر را با عادي شدن و بقيه را با دارو و....--- مي كويند اكر دين به اين خاطر مي كفت ما اينها را حل كرديم و ديكر نبايد حرام باشد


    ولي اگر از اول تعبد و اعتماد به فرموده خداوند در قران و سخنان ائمه مطرح شود ديگه اينها با علم و دارو و... حل شدني نيست
    و اين به نظر بهترين راه كار مي رسد هرچند كه كذشت---در پست قبل --- كه براي توضيح و تشريح مساله خوب است اما از باب دليل و فلسفه حرمت نه.




  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    تشکر از جناب طاها
    آیا از معصومین علیهم السلام بیانی در خصوص دلائل احکام نداریم؟ اگر داشته باشیم در مورد آن چه می گویید؟همانطور که در مسئله حرمت گوشت خوک عرض کردم
    بیان دلائل ضرری به بیان شارع وارد نمی کند بلکه پذیرش آنرا راحت تر می کند.اگر طبق بیانی که شما فرموده اید عمل کنیم بنی بشر همه چیز را میتواند توجیه کند وحکمتی جعلی برایش درست کند.می پذیرم که هر دلیلی را به عنوان حکمت حرمت نمی توان ارائه کرداما بعضی حکمت ها را هم نمی توان تغییر داد.در ضمن آنکس که مقید به تعبد شده است در پی جعل وتغییر حکمت نیست

    ویرایش توسط محمد : ۱۳۸۸/۱۰/۳۰ در ساعت ۱۸:۵۷
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    اگر طبق بیانی که شما فرموده اید عمل کنیم بنی بشر همه چیز را میتواند توجیه کند وحکمتی جعلی برایش درست کند.


    با سلام

    جناب محمد

    از کدام مطلب بنده این تعبیر را برداشت کرده اید بفرمایید تغییر دهم


    همان طور که شما هم در ادامه اورده اید هر دلیلی نمی تواند حکمت باشد
    بنده هم عرض کردم با این کفته سوء برداشت پیش نیاید که با این فلسفه ها و دلایل احکام را قبول کرده ایم که در ان صورت با یافتن دلایلی بر ضد این مطالب باز دین را زیر سوال می برند و در صورت مخالفت هم دین را مخالف علم قلمداد می کنند


    بنده برای این که از اول جلوی این بحث گرفته شود تاکیدی بر حرفهای جنابعالی اوردم که اینها دلیل و حکمت احکام نیست و فقط دلایلی است که از ایمه رسیده یا علم بدانها دست یافته است.


    والا حکمت اصلی انها معلوم نیست و ما تعبدا بدانها پایبندیم و صد البته که به تعبدو منبع این احکام دلایل قطعی و یقینی عقلی و نقلی داریم که در عقاید اثبات شده است

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    از کدام مطلب بنده این تعبیر را برداشت کرده اید بفرمایید تغییر دهم
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    خوب مفهوم مخالفه اين يعني كه اكر همين انسانها دلايلي برخلاف همين دلايل شما پيدا كنند -- مشكل تنفر را با عادي شدن و بقيه را با دارو و....--- مي كويند اكر دين به اين خاطر مي كفت ما اينها را حل كرديم و ديكر نبايد حرام باشد
    شاید من اشتباه برداشت کرده ام
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    بنده در اين مطلب نقل قولي كردم از يكي از كاربران كه در همين سايت بحث مي كرديم كه ايشان عدم ازدواج با محارم را امري مي دانستن كه انسان ان را به تجربه يافته است و شاهد مثال اوردم

    كه اكر ما احكام را بر روي اين مباني استوار كنيم چنين افرادي با دلايل علمي كه با همين دلايل ان احكام را ثابت كرده بودن با همين دلايل هم ان را نفي خواهند كرد منظورم اين بود

    البته منظورمامن يكي است فقط بنده قصدم اين است كه ---براي جلو كيري از سوء استفاده بعدي--- بر تعبدي بودن احكام نيز تاكيد داشته باشيم


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203

    پست جمع بندي موضوع.




    پرسش:
    چرا ازدواج با محارم حرام است؟

    پاسخ:
    حکمت اصلی این حکم معلوم نیست و ما تعبدا بدانها پایبندیم.مواردی هم که به عنوان فلسفه احکام ذکر شده است دلیل و حکمت تامه احکام نیست و فقط دلایلی است که از ایمه رسیده یا علم بدانها دست یافته است.
    دليل اين حكم هم، آيه 23 سوره نساء است كه خداوند بر مردان، ازدواج با مادر، خواهر، عمه، خاله، دختر خواهر، دختر برادر و... را حرام نموده است، هر چند حكمت اصلى اين حكم براى ما روشن نيست، ولى مفسران در ذيل اين آيه شريف به برخى حكمت هاى آن اشاره كرده اند، مانند:
    1. همه انسان ها به طور طبيعى از ازدواج با محارم تنفر دارند; به همين دليل همه اقوام و ملل (جز افراد كمى) ازدواج با محارم را ممنوع مى دانند.
    2. در ميان محارم معمولا جاذبه و كشش جنسى وجود ندارد; زيرا محارم اغلب با هم بزرگ مى شوند و براى يك ديگر فرد عادى و معمولى هستند، در حالى كه يكى از شرايط استحكام پيوند زناشويى، جاذبه جنسى است; بنابراين اگر ازدواج در ميان محارم صورت گيرد نا پايدار و سست خواهد بود.
    3. از جهت علمى ثابت شده است كه از ازدواج هم خون با يك ديگر، بيمارى هاى نهفته و ارثى را آشكار و تشديد مى كند.
    4. ازدواج با غير محارم، عامل گسترش ارتباط خانواده ها است.

    منابع:
    1. برگرفته ازتفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازى و همكاران، ج 3، ص 327ـ 328
    2. تفسير نور، محسن قرائتى، ج 2، ص 265، مركز فرهنگى درسهايى از قرآن.


    چرا ازدواج با محارم حرام است

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  15. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود