صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هدف خدا از خلقت حضرت آدم چه بوده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    اول از همه چیز دین خدا و همه ی متعلقاتش/دوست دارم یار امام زمان عج باشم/معماری
    نوشته
    1,465
    حضور
    17 روز 10 دقیقه
    دریافت
    132
    آپلود
    0
    گالری
    1169
    صلوات
    9815

    هدف خدا از خلقت حضرت آدم چه بوده است؟




    با نام و یاد خدا

    سلام و درود
    یکی از دوستان سوالی ازم پرسید،که نتوانستم جوابشو بدم از این قرار که:

    خدا چرا حضرت آدم رو آفرید؟
    خب میدونست که نافرمانی میکند و از بهشت خارج میشه!!
    و اینکه چرا بعد از اخراج آن از بهشت،این امکان را بهش داد که زاد و ولد و تولید مثل کند؟هد
    ف چیست؟


    با تشکر از شما
    یا علی




  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله


    هدف خدا از خلقت حضرت آدم چه بوده است؟


    هدف خدا از خلقت حضرت آدم چه بوده است؟



  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,328
    حضور
    28 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965

    چرایی خلقت




    نقل قول نوشته اصلی توسط سید رضوی نمایش پست ها
    با نام و یاد خدا

    سلام و درود
    یکی از دوستان سوالی ازم پرسید،که نتوانستم جوابشو بدم از این قرار که:

    خدا چرا حضرت آدم رو آفرید؟
    خب میدونست که نافرمانی میکند و از بهشت خارج میشه!!
    و اینکه چرا بعد از اخراج آن از بهشت،این امکان را بهش داد که زاد و ولد و تولید مثل کند؟هد
    ف چیست؟


    با تشکر از شما
    یا علی:gol:

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    آفریدن حضرت آدم (ع) که در واقع سرآغاز زندگی انسان هاست از این رو بوده است که انسان ها این استعداد و توانایی را دارند که به کمال و سعادت برسند و خداوند نیز طبق صفت فیاضیت خود ، امکان حیات و نیز امکان پرورش و کمال را برای انسان ها فراهم کرده است .
    به عبارت دیگر ، خداوند با توجه به صفت فیاضیت خود ، هر موجودی که شرایط رسیدن به کمالی را داشته باشد ، یاری می کند تا به کمال مطلوب خود برسد ، منظور از یاری کردن این است که شرایط رسیدن به کمال را برایش فراهم می کند . انسان ها موجوداتی هستند که استعداد و توانایی رسیدن به مقامات والای هستی را دارند و از همین رو ، خداوند آنها را خلق کرد ، برای آنها پیامبران الهی فرستاد تا راه صحیح را به آنها نشان بدهند و نیز برای حیات و زندگی آنها نعمت های دنیوی را خلق کرد . از سوی دیگر به انسان ها اختیار داد تا با انتخاب خود ، بین خیر و شر انتخاب کنند تا به خواست خود به کمال برسند .

    با توجه به مطالب فوق خلقت حضرت آدم و نیز امکان ادامه دادن نسل ایشان روشن میشود . و نیز هدف که کمال یافتن انسان هاست معلوم می شود. این کمال از طریق معرفت الله و نیز پیروی از آموزه های دینی است .

    موفق باشید


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    اول از همه چیز دین خدا و همه ی متعلقاتش/دوست دارم یار امام زمان عج باشم/معماری
    نوشته
    1,465
    حضور
    17 روز 10 دقیقه
    دریافت
    132
    آپلود
    0
    گالری
    1169
    صلوات
    9815



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    با توجه به مطالب فوق خلقت حضرت آدم و نیز امکان ادامه دادن نسل ایشان روشن میشود . و نیز هدف که کمال یافتن انسان هاست معلوم می شود. این کمال از طریق معرفت الله و نیز پیروی از آموزه های دینی است .
    تشکر از پاسختان
    سوال1:
    آیا خدا اول حضرت آدم را آفرید یا حوا؟و اینکه در بهشت فقط حضرت آدم تنها بوده اند و بعد از اینکه نافرمانی کرده خدا جفتی هم براش در نظر گرفته است و آنها را به روی زمین فرستاد؟

    سوال 2:
    آیا امکان تولید مثل و زاد ولد کردن،در بهشت هم برایشان وجود داشته؟




  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,328
    حضور
    28 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965

    بهشت آدم (ع)




    نقل قول نوشته اصلی توسط سید رضوی نمایش پست ها
    تشکر از پاسختان
    سوال1:
    آیا خدا اول حضرت آدم را آفرید یا حوا؟و اینکه در بهشت فقط حضرت آدم تنها بوده اند و بعد از اینکه نافرمانی کرده خدا جفتی هم براش در نظر گرفته است و آنها را به روی زمین فرستاد؟

    سوال 2:
    آیا امکان تولید مثل و زاد ولد کردن،در بهشت هم برایشان وجود داشته؟



    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    چند مطلب:

    - خداوند ابتدا حضرت آدم (ع) را خلق کرد و سپس از بقیه گل آن حضرت ، حوا را آفرید . این مسئله با توجه به برخی از احادیث اسلامی قابل بیان است . (1)

    - همچنین می توان گفت که حوا (ع) قبل از قضیه شجره منهیه خلق شده بودند زیرا خداوند در قرآن می فرماید : وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَـذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ (2)
    و گفتيم: «اى آدم، خود و همسرت در اين باغ سكونت گير [يد] و از هر كجاى آن خواهيد فراوان بخوريد و [لى‏] به اين درخت نزديك نشويد، كه از ستمكاران خواهيد بود.»
    براساس این آیه ، خلقت حوا قبل از داستان شجره منهیه بوده است زیرا خداوند هردوی آنها مورد خطاب قرار می دهد و از نزدیک شدن به آن درخت نهی می کند.

    - مطلب پایانی اینکه ، بهشت آدم و حوا (ع) با بهشتی که به انسان ها وعده داده شده است متفاوت است . بهشت آدم و حوا باغی بوده است و با بهشتی که به انسان در قیامت وعده داده شده است ، متفاوت است . در آن بهشت هرکسی که وارد شود ، خارج نخواهد شد .
    در حدیثی از امام صادق (ع) نقل است که بهشت آدم و حوا باغی در زمین بوده است (3)
    و با بهشت موعود متفاوت است . با توجه به این مطلب ، منعی از زاد ولد وجود ندارد .

    موفق باشید


    1. تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 430.
    2.بقره 35
    3.
    نور الثقلین، ج 1، ص 62

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام علیکم و رحمه الله

    هدف خدا از خلقت حضرت آدم چه بوده است؟

    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اسک دین و اسک دینی ها!
    نوشته
    2,191
    حضور
    300 روز 21 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    12
    صلوات
    5858



    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    آفریدن حضرت آدم (ع) که در واقع سرآغاز زندگی انسان هاست از این رو بوده است که انسان ها این استعداد و توانایی را دارند که به کمال و سعادت برسند و خداوند نیز طبق صفت فیاضیت خود ، امکان حیات و نیز امکان پرورش و کمال را برای انسان ها فراهم کرده است .
    به عبارت دیگر ، خداوند با توجه به صفت فیاضیت خود ، هر موجودی که شرایط رسیدن به کمالی را داشته باشد ، یاری می کند تا به کمال مطلوب خود برسد ، منظور از یاری کردن این است که شرایط رسیدن به کمال را برایش فراهم می کند . انسان ها موجوداتی هستند که استعداد و توانایی رسیدن به مقامات والای هستی را دارند و از همین رو ، خداوند آنها را خلق کرد ، برای آنها پیامبران الهی فرستاد تا راه صحیح را به آنها نشان بدهند و نیز برای حیات و زندگی آنها نعمت های دنیوی را خلق کرد . از سوی دیگر به انسان ها اختیار داد تا با انتخاب خود ، بین خیر و شر انتخاب کنند تا به خواست خود به کمال برسند .

    با توجه به مطالب فوق خلقت حضرت آدم و نیز امکان ادامه دادن نسل ایشان روشن میشود . و نیز هدف که کمال یافتن انسان هاست معلوم می شود. این کمال از طریق معرفت الله و نیز پیروی از آموزه های دینی است .
    با سلام و تشکر از پاسخ شما ولی قبول بفرمائید که پاسخ شما اصلا قانع کننده (برای یک ذهن بیطرف و غیر متعصب) نمی باشد , لذا نظرات خود را در مورد فرمایشات شما عرض می کنم :


    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوی نمایش پست ها
    خدا چرا حضرت آدم رو آفرید؟
    خب میدونست که نافرمانی میکند و از بهشت خارج میشه!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط رئوف نمایش پست ها
    آفریدن حضرت آدم (ع) که در واقع سرآغاز زندگی انسان هاست از این رو بوده است که انسان ها این استعداد و توانایی را دارند که به کمال و سعادت برسند و خداوند نیز طبق صفت فیاضیت خود ، امکان حیات و نیز امکان پرورش و کمال را برای انسان ها فراهم کرده است .
    دوستمون می پرسند که چرا خدا انسان را (یعنی این انسان ناقص و غیر کامل را) آفریده ؟
    بعد شما می فرمائید که چون انسان استعداد و توان رسیدن به کمال را دارد!!!
    پاسخ شما در واقع یک صفت و ویژگی انسانی را بیان می کند که اصلا قبل از خلقت (در زمان اراده خداوند برای خلقت او) وجود نداشته (آن انسان وجود نداشته) و پاسخ شما بیشتر به این می ماند که مثلا انسان نوع 1 وجود داشته و به دلیل غیر کامل بودنش خداوند انسان نوع 2 را آفریده و .........
    ولی من فک کنم که سوال روشنتر این باشه که چرا خدا این انسان "غیر کامل" را آفریده و بعد به او استعداد کامل شدن را داده و بعد برای کامل شدن او اینهمه حوادث رخ داده مثل : انبیا و جنگ و آزمایش انسانها و بهشت و جهنم و مومن و کافرو شیطان و .....!!
    واقعا اگه ممکنه یه پاسخ مناسبتری بدهید ممنون میشم.
    با تشکر
    اللهم ارزقنا توفیق الشهاده الجمیلة فی سبیلک و فی لیله القدر المبارک
    و
    احشرنا مع مولانا و سیدنا و حراره قلوبنا و سکینه انفسنا
    سید الشهداء و الاحرار ابا عبدلله
    الحسین علیه افضل الصلوات و السلام


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    کتاب خوندن
    نوشته
    2,888
    حضور
    56 روز 18 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    253
    صلوات
    19647



    آفرينش حضرت آدم (ع)

    در قرآن 17 بار سخن از حضرت آدم - عليه السلام - به ميان آمده.در اين جا به بخشي از زندگي ايشان که در قرآن آمده با توجه به روايات و گفتار مفسران، اشاره مي‌کنيم:
    خبر از آفرينش خليفه خدا به فرشتگان

    خداوند اراده کرد تا در زمين خليفه و نماينده‌اي که حاکم زمين باشد قرار دهد، چرا که خداوند همه چيز را براي انسان آفريده است.موقعيت و لياقت انسان را به گونه‌اي قرار داده تا بتواند به عنوان نماينده خدا در زمين باشد.
    خداوند قبل از آن که آدم - عليه السلام - پدر انسانها را به عنوان نماينده خود در زمين بيافريند، اين موضوع بسيار مهم را به فرشتگان خبر داد. فرشتگان با شنيدن اين خبر سؤالي نمودند که ظاهري اعتراض گونه داشت و عرض کردند:
    «پروردگارا! آيا کسي را در زمين قرار مي‌دهي که:
    1. فساد به راه مي‌اندازد؛
    2. و خونريزي مي‌کند؛
    اين ما هستيم که تسبيح و حمد تو را به جا مي‌آوريم، بنابراين چرا اين مقام را به انسان گنهکار مي‌دهي نه به ما که پاک و معصوم هستيم؟»
    خداوند در پاسخ آنها فرمود: «من حقايقي را مي‌دانم که شما نمي‌دانيد
    خداوند همه حقايق، اسرار و نامهاي همه چيز (و استعدادها و زمينه‌هاي رشد و تکامل در همه ابعاد) را به آدم - عليه السلام - آموخت. و آدم - عليه السلام - همه آنها را شناخت.
    آن گاه خداوند آن حقايق و اسرار را به فرشتگان عرضه کرد و در معرض نمايش آنها قرار داد و به آنها فرمود: «اگر راست مي‌گوييد که لياقت نمايندگي خدا را داريد نام اينها را به من خبر دهيد، و استعداد و شايستگي خود را براي نمايندگي خدا در زمين، نشان دهيد.»
    فرشتگان (دريافتند که لياقت و شايستگي، تنها با عبادت و تسبيح و حمد به دست نمي‌آيد، بلکه علم و آگاهي پايه اصلي لياقت است از اين رو) با عذرخواهي به خدا عرض کردند: «خدايا! تو پاک و منزّه هستي، ما چيزي جز آن چه تو به ما آموخته‌اي نمي‌دانيم، تو دانا و حکيم مي‌باشي».

    به اين ترتيب فرشتگان که به لياقت و برتري آدم - عليه السلام - نسبت به خود پي برده و پاسخ سؤال خود را قانع کننده يافتند، به عذرخواهي پرداخته، و دريافتند که خداوند مي‌خواهد انساني به نام آدم - عليه السلام - بيافريند که سمبل رشد و تکامل، و گل سرسبد موجودات است، و ساختار وجودي او به گونه‌اي آفريده شده که لايق مقام نمايندگي خدا است.
    آفرينش آدم، و نگاه او به نورهاي اشرف مخلوقات
    آدم از دو بعد تشکيل شده، جسم و روح. خداوند نخست جسم او را آفريد، سپس روح منسوب خود را در او دميد، و به صورت کامل او را زنده ساخت.


    اگه مطالبم بی ربطه ..پاکش نکنید ..لطفا بزارید خودم حذف اش کنم
    ویرایش توسط مهر... : ۱۳۹۲/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۴:۰۵

    هدف خدا از خلقت حضرت آدم چه بوده است؟

    پدرم تنها کسیه که باعث میشه بدون شک باورکنم که فرشته ها هم میتونن مرد باشن..

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    کتاب خوندن
    نوشته
    2,888
    حضور
    56 روز 18 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    253
    صلوات
    19647



    آدم داراي دو بُعد است: جسم و روح انساني. جسم او به حکم مادي بودنش، او را به امور منفي دعوت مي‌کرد و روح او به حکم ملکوتي بودنش او را به امور مثبت فرامي‌خواند.

    فرشتگان جنبه‌هاي مثبت آدم - عليه السلام - را بر اساس فرمان خدا، ديدند، و بدون چون و چرا آدم را سجده کردند، يعني در حقيقت خدا را در راستاي تجليل از آدم سجده نمودند.

    ولي ابليس جنبه منفي آدم، يعني جسم او را مورد مقايسه قرار داد، و از سجده کردن آدم خودداري نمود، و فرمان خدا را انجام نداد.

    درست است که سجده بر آدم - عليه السلام - واقع شده و آدم - عليه السلام - قبله اين سجده قرار گرفت. ولي همه انسانها در اين افتخار شرکت دارند، چرا که لياقت و استعدادهاي ذاتي آدم موجب چنين تجليلي از مقامش گرديد، و چنين لياقتي در ساير انسانها نيز وجود دارد.

    هدف خدا از خلقت حضرت آدم چه بوده است؟

    پدرم تنها کسیه که باعث میشه بدون شک باورکنم که فرشته ها هم میتونن مرد باشن..

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    کتاب خوندن
    نوشته
    2,888
    حضور
    56 روز 18 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    253
    صلوات
    19647



    آدم و حوّا در بهشت

    در دنيا جايگاهي بسيار خوب و پردرخت و شاداب وجود داشت که به آن بهشت دنيا مي‌گفتند. خداوند آدم - عليه السلام - را در همانجا آفريد و روح انساني را در او دميد، و به فرشتگان فرمان داد تا او را سجده کنند.(1)
    از آن جا که خداوند اراده کرده بود تا فرزنداني به آدم عطا کند، و نسل او را به وجود آورد، مشيت او چنين قرار گرفت که حضرت آدم همسري داشته باشد تا با او ازدواج نموده و از او داراي فرزند گردد.
    خداوند حوّا را از زيادي گِل آدم - عليه السلام - آفريد، بنابراين حوّا بعد از آفرينش آدم - عليه السلام - آفريده شده است.(2)
    عمرو بن ابي مقدام مي‌گويد: از امام باقر - عليه السلام - پرسيدم: «خداوند حوّا را از چه چيز آفريد؟»
    امام باقر - عليه السلام - فرمود: «مردم در اين مورد چه مي‌گويند؟» گفتم: «مي‌گويند خداوند حوّا را از يکي از دنده‌هاي آدم - عليه السلام - آفريد». فرمود: «آنها دروغ مي‌گويند، آيا خداوند ناتوان است که حوّا را از غير دنده آدم بيافريند؟»
    گفتم: «فدايت گردم اي پسر رسول خدا! پس خداوند حوّا را از چه چيز آفريد؟
    امام باقر - عليه السلام - فرمود: «پدرم از پدرانش نقل کرد که رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - فرمود: خداوند متعال مقداري از گِل را گرفت و آن را با دست قدرتش درهم آميخت، و از آن گِل، آدم - عليه السلام - را آفريد، و سپس از آن گل مقداري اضافه آمد، خداوند از آن اضافي، حوّا - عليها السلام - را آفريد.»(3)
    آدم - عليه السلام - به اين ترتيب از تنهايي بيرون آمد، و با حوّا اُنس گرفت؛ چنان که امام صادق - عليه السلام - فرمود: «ازاين رو زنان را «نساء» مي‌گويند، چون اين واژه در اصل اُنس است، و براي آدم - عليه السلام - جز حوّا کسي نبود تا با او اُنس بگيرد.»(4)
    آري زن و مرد از يک ريشه‌اند، و هر دو انسان بوده و تکميل کننده همديگر مي‌باشند، و آرامش آنها در زندگي و انس با همديگر تحقق مي‌يابد.
    آزمايش آدم و حوّا، در بهشت دنيا
    آدم از چگونگي زندگي بر روي زمين هيچ گونه اطلاعي نداشت، و تحمل زحمت‌هاي آن، بدون مقدمه براي او مشکل بود، و از چگونگي کردار و رفتار در زمين بايد اطّلاعات و آگاهي پيدا مي‌کرد. بنابراين مي‌بايست مدّتي کوتاه تمرين‌ها و آموزش‌هاي لازم را در محيط آرامِ بهشتِ دنيا ببيند، و بداند زندگي روي زمين با برنامه‌ها و تکاليف و مسئوليت‌ها آميخته است، که انجام صحيح آنها باعث سعادت و تکامل و بقاي نعمت است و سرباز زدن از آن، سبب رنج و ناراحتي.
    و نيز بداند هر چند او آزاد آفريده شده، اما اين آزادي به طور مطلق و نامحدود نيست که هر چه خواست انجام دهد. او مي‌بايست از پاره‌اي از اشياء روي زمين چشم بپوشد. نيز لازم بود بداند، چنان نيست که اگر خطا و لغزشي کند، درهاي سعادت براي هميشه به روي او بسته مي‌شود و راه بازگشت براي او نيست، بلکه راه بازگشت وجود دارد و او مي‌تواند پيمان ببندد که برخلاف دستور خدا کاري را انجام ندهد، تا بار ديگر به بهره‌مندي از نعمت‌هاي الهي نائل گردد.
    او در محيط بهشت لازم بود تا حدّي پخته شود. دوست و دشمن خود را بشناسد، چگونگي زندگي در زمين را فراگيرد، و با داشتن اين آمادگي، به روي زمين قدم بگذارد. اينها اموري بود که هم آدم و هم فرزندان او در زندگي آينده خود به آن نياز داشتند. بنابراين شايد علت اين که آدم - عليه السلام - در عين اين که براي خلافت و نمايندگي خدا در زمين، آفريده شده بود، اما مدتي در بهشت دنيا، درنگ کرد، اين بود که دستورهايي به او داده شود، تا تمرين و آموزش‌هاي لازم را براي ورود به زمين ببيند.(5) بنابراين سکونت آدم و حوّا در بهشت، در حقيقت دوره آموزشي آنها براي پاگذاشتن به ميدان زمين براي جبهه‌گيري در برابر انحرافات و ناملايمات، و کسب سعادت بود.
    اخراج آدم و حوّا از بهشت
    خداوند آدم - عليه السلام - و حوّا - عليها السلام - را در بهشت دنيا سکونت داد، و فرمود: شما در بهشت ساکن شويد و از هر جا مي‌خواهيد از نعمت‌هاي آن، گوارا بخوريد اما نزديک اين درخت نشويد که از ستمگران خواهيد شد.(6)
    ولي شيطان، آدم و همسرش را به لغزش انداخت و آنان را از آن چه در آن بودند (بهشت) خارج کرد. «در اين هنگام به آنها گفتيم؛ همگي بر زمين فرود آييد، در حالي که بعضي دشمن ديگري خواهيد بود، و براي شما تا مدت معيني در زمين قرارگاه و وسيله بهره‌برداري هست.»(7)
    خداوند به آدم - عليه السلام - و حوّا - عليها السلام - فرمود: «از همه ميوه‌ها و نعمت‌هاي بهشت آزاد هستيد بخوريد، گواراي وجودتان باشد، ولي تنها از اين درخت نخوريد، و حتي به آن درخت نزديک نشويد.» ولي شيطان به سراغ آنها آمد و آنها را وسوسه کرد تا لباسهاي تقوا را که باعث کرامتشان شده بود، از تنشان خارج سازد. به آنها گفت: پروردگارتان شما را از اين درخت نهي نکرده مگر به خاطر اين که (اگر از آن بخوريد) فرشته خواهيد شد، يا جاودانه در بهشت خواهيد ماند، و براي آنها سوگند ياد کرد که من خيرخواه شما هستم، به اين ترتيب آنها را با فريبکاري، از مقامشان فرود آورد. هنگامي که آنها فريب شيطان را خوردند، و از آن درخت چشيدند، لباسهاي کرامت و احترام، از اندامشان فرو ريخت و به چنين سرانجام شوم گرفتار آمده(8) و در نتيجه از بهشت رانده شده و اخراج گشتند.
    خداوند آنها را سرزنش کرد و فرمود: «آيا من شما را از آن درخت منع نکردم و نگفتم که شيطان دشمن آشکار شما است؟»(9)
    گفتگوي جبرئيل با آدم - عليه السلام -
    در روايت آمده: آدم و حوّا - عليهم السلام - وقتي که از بهشت دنيا اخراج شدند، در سرزمين مکه فرود آمدند. حضرت آدم - عليه السلام - بر کوه صفا در کنار کعبه، هبوط کرد و در آن جا سکونت گزيد و از اين رو آن کوه را صفا گويند که آدم صفي الله (برگزيده خدا) در آن جا وارد شد. حضرت حوّا - عليها السلام - بر روي کوه مروه (که نزديک کوه صفا است) فرود آمد و در آن جا سکونت گزيد. آن کوه را از اين رو مروه گويند که مرئه (يعني زن که منظور حوّا باشد) در آن سکونت نمود.
    آدم - عليه السلام - چهل شبانه روز به سجده پرداخت و از فراق بهشت گريه کرد. جبرئيل نزد آدم - عليه السلام - آمد و گفت: «اي آدم! آيا خداوند تو را با دست قدرت و مرحمتش نيافريد، و روح منسوب به خودش را در کالبد وجود تو ندميد، و فرشتگانش بر تو سجده نکردند؟!»
    آدم گفت: «آري، خداوند اين گونه به من عنايتها نمود».
    جبرئيل گفت: «خداوند به تو فرمان داد که از آن درخت مخصوص بهشت نخوري، چرا از آن خوردي؟»
    آدم - عليه السلام - گفت: «اي جبرئيل! ابليس سوگند ياد کرد که خيرخواه من است و گفت از اين درخت بخورم. من تصور نمي‌کردم و گمان نمي‌کردم موجودي که خدا او را آفريده، سوگند دروغ به خدا، ياد کند.»(10)
    چگونگي توبه حضرت آدم - عليه السلام -
    پس از آن که آدم و حوّا از آن درخت ممنوع خوردند و بر اثر اين گناه (ترک اولي) از آن همه نعمتها و آرامش بهشتي محروم گشتند، به طور سريع به اشتباه خود پي بردند و توبه کردند. به گناه خود اقرار نمودند و از درگاه الهي طلب رحمت کرده و گفتند:
    «پروردگارا! ما به خويشتن ستم کرديم، و اگر ما را نبخشي و بر ما رحم نکني از زيانکاران خواهيم بود.»
    خداوند به آنها فرمود: «از مقام خويش فرود آييد، در حالي که بعضي از شما نسبت به بعضي ديگر دشمن خواهيد بود (شيطان دشمن شما است و شما دشمن او) و براي شما در زمين قرارگاه و وسيله بهره گيري تا زمان معيني است، در زمين زنده مي‌شويد و در آن مي‌ميريد و در رستاخيز از آن خارج مي‌شويد.»(11)
    به اين ترتيب آدم و حوّا به زمين آمدند و گرفتار رنجهاي زمين شدند، ولي توبه حقيقي کردند و خداوند توبه آنها را پذيرفت.
    خداوند مهربان به آدم - عليه السلام - و حوّا - عليها السلام - لطف کرد و کلماتي را به آنها آموخت تا آنها در دعاي خود آن کلمات را از عمق جان بگويند و توبه خود را آشکار و تکميل نمايند.(12)
    از امام باقر - عليه السلام - نقل شده که آن کلمات که آدم و حوّا، هنگام توبه گفتند چنين بود:
    «اَللّهُمَّ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ سُبْحانَک وَ بِحَمْدِک رَبِّ ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي اِنَّک خَيرُ الْغافِرِينَ؛ خدايا! معبودي جز تو نيست، تو پاک و منزه هستي، تو را ستايش مي‌کنم، من به خود ستم کردم، مرا ببخش که تو بهترين بخشندگان هستي.»
    «اَللّهُمَّ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ، سُبْحانَک وَ بِحَمْدِک، رَبِّ اِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَارْحَمْنِي اِنَّک خَيرُ الرّاحِمِينَ؛ خدايا! معبودي جز تو نيست، تو پاک و منزهي تو را ستايش مي‌کنم، پروردگار من به خود ستم کردم، به من رحم کن که تو بهترين رحم کنندگان هستي.»
    «اَللّهُمَّ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ، سُبْحانَک وَ بِحَمْدِک، رَبِّ ظَلَمْتُ نَفْسِي فَتُبْ عَلَي اِنَّک اَنْتَ التَّوّابُ الرَّحِيمِ؛ خدايا! معبودي جز تو نيست، پاک و منزهي، تو را ستايش مي‌کنم، پروردگار من به خود ستم کردم، توبه‌ام را بپذير که تو بسيار توبه پذير و مهربان هستي.»(13)
    مطابق رواياتي که از طريق شيعه و اهل تسنّن نقل شده، در کلماتي که خداوند به آدم - عليه السلام - آموخت، و او به آنها متوسل شده و توبه‌اش پذيرفته شد نام پنج تن آل عبا بود، او گفت: «بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِي وَ فاطِمَة وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَينِ».(14)
    و در روايت امامان و اهلبيت - عليهم السلام - چنين آمده: «آدم - عليه السلام - سربلند کرد و عرش خدا را ديد، که در آن نامهاي ارجمندي نوشته شده بود، پرسيد اين نامهاي ارجمند از آن کيست؟ به او گفته شد: اين نامها نام برترين خلايق در پيشگاه خداوند متعال است که عبارتند از: محمد، علي، فاطمه، حسن و حسين - عليهم السلام -. آدم براي پذيرش توبه‌اش، به آنها متوسل شد و خداوند به برکت وجود آنها، توبه او را پذيرفت.»(15)
    ------------------------------
    1
    - در روايت امام صادق - عليه السلام - آمده: «منظور از بهشت، بهشت دنيا بوده» (نور الثقلين، ج 1، ص 62).
    2- چنان که اين مطلب به طور سربسته، از آيه اول سوره نساء و آيه ششم سوره روم استفاده مي‌شود. آن چه در بعضي روايات آمده که حوّا از آخرين دنده چپ آدم - عليه السلام - گرفته شده، از اسرائيليات است و از فصل دوم «سِفر تکوين» تورات تحريف يافته، وارد روايات اسلامي شده است، زيرا تعداد دنده‌هاي زن و مرد، تفاوتي با هم ندارند، و کمتر بودن يک دنده در مردان در جانب چپ از افسانه است. (سفر تکوين، قسمت اول اسفار موسي - عليه السلام - و يکي از کتب پنج‌گانه تورات است).
    3- تفسير نور الثقلين، ج 1، ص 430.
    4- همان مدرک.
    5- تفسير نمونه، ج 1، ص 184 و 185.
    6- بقره، 35؛ اعراف، 19. در قرآن در شش مورد از درخت ممنوعه سخن به ميان آمده، ولي از چگونگي و نام آن ذکري نشده است، و در روايات از حضرت رضا - عليه السلام - نقل شده که آن درخت، درخت گندم بوده و علاوه بر گندم، محصول انگور نيز مي‌داده است، و آدم - عليه السلام - وقتي که مسجود فرشتگان واقع شد، در ذهن خود به خود گفت: آيا خداوند انساني برتر از مرا آفريده است؟ خداوند به او فرمود: سرت را به سوي آسمان بلند کن، او چنين کرد، ديد در ساق عرش نوشته شده: «معبودي جز خداي يکتا و بي‌همتا نيست، محمد - صلّي الله عليه و آله - رسول خدا، و علي - عليه السلام - امير مؤمنان است، و همسرش فاطمه - سلام الله عليها - بانوي برجسته جهانيان است، و حسن و حسين - عليهما السلام - دوجوانان اهل بهشتند.» آدم عرض کرد: پروردگارا! اينها کيانند؟ خداوند فرمود: اينها از ذريه تو و بهتر از تو و همه خلايق مي‌باشند، اگر آنها نبودند تو و بهشت و دوزخ و آسمان و زمين را نمي‌آفريدم، از اين که با چشم حسادت به آنها نگاه کني بپرهيز، و آرزوي وصول به مقام آنها را نکن... (تفسير نور الثقلين، ج 1، ص 60، به نقل از عيون اخبار الرضا) بنابراين آن درخت ممنوعه هم جنبه مادي داشته که همان درخت گندم باشد و هم جنبه معنوي داشت که درخت حسد باشد. روي اين اساس آدم - عليه السلام - و حوّا - عليها السلام - از دو درخت (يا از يک درخت داراي دو ميوه) خوردند و از دو حد مادي و معنوي تجاوز نمودند، از اين رو از بهشت رانده شدند.
    7- بقره، 36.
    8- توضيح اين که: گناه بر دو گونه است: 1. مطلق؛ 2. نسبي؛ گناه نسبي آن است که عمل غيرحرامي از شخص بزرگي سر زند که با توجه به شخصيت او، شايسته او نباشد. اگر او آن را انجام داد گناه نسبي محسوب مي‌شود، مانند اين که فرد ثروتمندي در يک امر خيري که سزاوار است صد هزار تومان پول بدهد، ده تومان بدهد، يا هيچ ندهد يا اينکه اين کار از ديگران مباح و يا مستحب است و هيچ گونه گناهي ندارد، براي او گناه نسبي محسوب مي‌شود. گناه آدم نيز اين گونه بود که از آن به ترک اولي تعبير مي‌شود،. در روايتي آمده: حضرت رضا - عليه السلام - فرمود: «ماجراي لغزش آدم - عليه السلام - قبل از نبوت او بود، و از گناهان کوچکي بود که قابل عفو است». (نور الثقلين، ج 1، ص 50).
    به عبارت روشنتر: نهي خدا، ارشادي بود و جنبه توصيه و راهنمايي داشت، نه تکليفي که انجامش حرام باشد. مانند سفارش پزشک که فلان غذا را نخور که اگر بخوري بيمار مي‌گردي.
    9- اعراف، 22.
    10- تفسير نور الثقلين، ج 1، ص 61.
    11- اعراف، 23 - 25؛ بقره، 24 و 25.
    12- بقره، 37.
    13- مجمع البيان، ج 1، ص 89 (ذيل آيه 37 بقره).
    14- الدّر المنثور، ج 1، ص 60 و 61؛ مناقب ابن مغازلي شافعي، چاپ اسلاميه، ص 63.
    15- مجمع البيان، ج 1، ص 89؛ نور الثقلين، ج 1، ص 67 و 68؛ منافاتي ندارد که خداوند در عباراتي که به آدم و حوّا آموخت تا توبه کنند، هم کلمات توحيد، و هم نام پنج تن آل عبا - عليهم السلام - را واسطه توبه آنان قرار داده باشد.

    ویرایش توسط مهر... : ۱۳۹۲/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۴:۲۱

    هدف خدا از خلقت حضرت آدم چه بوده است؟

    پدرم تنها کسیه که باعث میشه بدون شک باورکنم که فرشته ها هم میتونن مرد باشن..

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود