جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شیوه های شادی

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,353
    حضور
    30 روز 9 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12339

    شیوه های شادی




    شيوه‌هائی برای شاد بودن
    هيچ کس نمی‌تواند با گفتن کلمات ناخوشايند، برای مثال از طريق امواج صوتی روی مغز فرد ديگر تأثير بگذارد و اهرم غمگينی را به حرکت در بياورد. محرک‌های بيرونی نظير افراد و شرايط می‌توانند بر باورهای ما تأثير بگذارند...
    ۱) مسئوليت هيجان‌هاي خود را بر عهده بگيريم
    اگر مي‌خواهيد شاد باشيد بايد بدانيد که مي‌توانيد شاد بودن خود را کنترل کنيد. يک باور رايج در ميان مردم اين است که يک فرد مي‌تواند احساس‌هاي ناخوشايند در فرد ديگر ايجاد کند: ”او مرا عصباني کرد“، ”تو مرا غمگين مي‌کني“ اما بايد گفت که شما هرگز، به هيچ طريقي، قادر نيستيد هيچ احساسي را در ديگران ايجاد کنيد. روابط علت و معلولي در دنياي فيزيک وجود دارند. وقتي مداد را رها مي‌کنيم، مي‌افتد. وقتي به شيشه ضربه مي‌زنيم مي‌شکند. اما اين موضوع در دنياي هيجانات قابل تصور نيستند.
    هيچ کس نمي‌تواند با گفتن کلمات ناخوشايند، براي مثال از طريق امواج صوتي روي مغز فرد ديگر تأثير بگذارد و اهرم غمگيني را به حرکت در بياورد. محرک‌هاي بيروني نظير افراد و شرايط مي‌توانند بر باورهاي ما تأثير بگذارند. اما کنترل مستقيم اين باورها به عهده خود ماست اين ما هستيم که مي‌توانيم از طريق تغيير دادن باورهائي که موجب اندوه ما مي‌شوند، در خود احساس شادي ايجاد کنيم. باورهاي خود را ارزيابي کنيد و مسئوليت آنها را بپذيريد. خود را سرزنش نکنيد يا مورد قضاوت قرار ندهيد بلکه براي يافتن پاسخ و رشد فردي تلاش کنيد.
    ۲) آگاهانه براي شاد بودن تلاش کنيد
    وقتي روي موضوعي تمرکز مي‌کنيم، آن موضوع اهميت بيشتري پيدا مي‌کند. اگر روي احساس شادي تمرکز کنيد، شادتر خواهيد بود. اگر براي شاد بودن به دنبال بهانه (ثروت، علم، حل مشکلات، خريد خانه، ماشين و ...) نگرديد، مي‌توانيد همين حالا و همين‌جا احساس شادي کنيد. شاد بودن را به‌عنوان مهمترين هدف در ليست اهداف خود انتخاب نمائيد.
    ۳) خود را همان‌گونه که هستيد بپذيريد
    پذيرفتن خود عبارت است از دوست داشتن خود به همان شکلي که در حال حاضر هستيد. بسياري از مردم تصور مي‌کنند که اگر از آن‌چه که هستند خشنود باشند، هرگز تغيير نخواهند کرد و بهتر از آن‌چه که هستند نخواهند شد.
    ما از چاق بودنمان متنفريم زيرا مي‌خواهيم لاغر باشيم. از اشتباهات خود متنفريم زيرا مي‌خواهيم بهتر باشيم. خود را مورد قضاوت قرار مي‌دهيم چون مي‌خواهيم تغيير کنيم. اما همه اينها به‌ندرت مؤثرند. احساس بد بودن صرفاً انرژي را که مي‌توانست صرف تغيير شود، هدر مي‌دهد. ما ياد گرفته‌ايم که اگر بخواهيم چيزي را تغيير دهيم بايد احساس بدي نسبت به آن داشته باشيم، در حالي‌که پذيرش معمولاً اولين قدم براي تغيير است. پذيرفتن خود بستر امني را فراهم مي‌کند تا خود و زندگي را آن‌گونه که مايليم بسازيم.
    ۴) باورهاي خود را بشناسيد و تغيير دهيد
    باورها شامل اعتقاداتي هستند که در مورد خود، ديگران و زندگي داريم. متأسفانه ما را از باورهاي خود که اغلب آنها را در کودکي کسب کرده‌ايم، آگاه نيستيم و غالباً بدون اين‌که از تأثير باورها بر احساسات، افکار و اعمال آگاه باشيم، زندگي مي‌کنيم. برخي از باورهاي خود تخريب‌گر عبارتند از:
    اگر شاد باشيم، انگيزه براي تغيير هيچ‌ چيز نخواهيم داشت.
    احساسات من واکنش‌هاي طبيعي هستند، نه چيزي که بتوانم تغيير دهم.
    بايد همه چيز (ثروت، عشق، علم) داشته باشم تا احساس خوشحالي کنم.
    اين باورها موانعي بر سر راه شاد بودن هستند. تلاش کنيد تا باورهاي خود تخريب‌گر را شناسائي نموده و آنها را تغيير دهيد. مي‌توانيد از يک روان‌درمان‌گر کمک بگيريد.
    ۵) قدردان و سپاس‌گزار باشيد
    سپاس‌گزاري يکي از ويژگي‌هائي است که اغلب با احساس شادي همراه است. تلاش کنيد که قدرداني يک بعد مهم از افکار شما باشد. اين تمرين را انجام دهيد. به مدت ۱۰ دقيقه در مورد فهرست تمام چيزهائي که داريد فکر کنيد. مواردي را که فکر مي‌کنيد بايد به خاطر آنها قدردان باشيد مشخص کرده و براي آن‌چه که داريد از صميم قلب خشنود باشيد. از احساس خوبي که به شما دست خواهد داد تعجب خواهيد کرد.
    اگر عادت قدردان بودن را نداريد، موارد فوق را در جائي در معرض ديد خود يادداشت کنيد. به‌طوري‌که هر روز اين موارد را ببينيد. پس از مدت کوتاهي، فهرستي طولاني از مواردي را خواهيد داشت که وجودشان موجب خوشنودي شما مي‌شود و بهتر است نسبت به آنها قدردان و سپاس‌گزار باشيد.
    ۶) در لحظه حال زندگي کنيد
    اندوه مربوط به گذشته و آينده است، در لحظه حال هيچ غمي وجود ندارد. به‌نظر مي‌رسد که ما بخش زيادي از وقت خود را صرف نگراني از آينده و يا اندوه حوادث گذشته مي‌کنيم. در صورت داشتن احساس ناامني و ترديد به سختي مي‌توانيم بر آن‌چه که در حال حاضر اتفاق مي‌افتد تمرکز کنيم.
    در صورتي‌که نسبت به زمان حال هشيار شويد، نگراني‌هاي مربوط به گذشته و ترس ناشي از تصور آينده ناپديد خواهد شد و آ‌ن‌چه باقي مي‌ماند لحظه ناب اکنون است. اين تنها راه براي تجربه واقعي زندگي است. شادي هميشه در لحظه حال تجربه مي‌شود. اگر منتظريد که در آينده لحظه‌هاي شادي را تجربه کنيد، زمان بسيار طولاني منتظر خواهيد ماند.
    ۷) صادق و روراست باشيد
    عدم صداقت سهم عمده‌اي در بروز غمگيني و مشکلات گوناگون دارد. تعريفي که اجتماع از صداقت دارد با معناي واقعي صداقت و درستي متفاوت است. صداقت عبارت است از گفتن حقيقت، حقيقت کامل و محض. تعريف کامل جامعه از صداقت عبارت است از گفتن حقيقت فقط زماني که:
    موجب ناراحتي کسي نشود.
    موجب تعارض نگردد.
    شما را در چشم ديگران ناخوشايند جلوه ندهد.
    بهترين قدم براي شروع صداقت اين است که با خود روراست باشيد. يک دفتر يادداشت برداريد و هر روز در مورد افکار و احساسات خود بنويسيد. اجازه دهيد که صداقت درون شما سرچشمه بگيرد. در مورد احساس خود و افکاري که در مورد ديگران داريد بنويسيد. در مورد ترس‌ها و آرزوهايتان بنويسيد و هيچ چيز را از قلم نياندازيد.
    بعدها وقتي که ياد گرفتيد با خود روراست و صادق باشيد، صداقت در روابط و تعاملات شما نيز جريان خواهد يافت.
    ۸) نگرش خود را تغيير دهيد
    آيا دنيا بي‌رحم يا مهربان است؟ آيا سرشار از درد و رنج يا سرشار از شادي است؟ آيا طبيعت دوستانه يا متخاصم است؟ آيا دنيا مالامال از اميد يا بدبختي است؟
    همه اينها صحيح هستند. اين دنيا شامل تمام چشم‌اندازها و ارزش‌هاي خوب و بد است. تغيير دادن نگرش‌ها به معني چشم بستن بر ظلم و بي‌رحمي نيست بلکه به‌ معني ديدن تمام چيزهائي است که به شما انرژي مي‌دهند و شما را سرشار از لذت و شادي مي‌کنند. شما بايد تصميم بگيريد.
    آن‌چه را که در جستجويش هستيد، خواهيد يافت و اگر در جستجوي عشق و محبت باشيد نيز آن را پيدا خواهيد کرد. اگر نوع نگرش خود را تغيير دهيد دنيا را به‌صورتي متفاوت تجربه خواهيد نمود. نگرش خوش‌بينانه موجب مي‌شود:
    زيبائي را در انسان‌ها ببينيد.
    ايرادها به حسن تبديل شوند.
    عشق و تحسين بيشتري را تجربه کيند.
    اميدوارتر باشيد.

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    377
    حضور
    56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2068



    نقل قول نوشته اصلی توسط اميدوار نمایش پست ها
    تعريف کامل جامعه از صداقت عبارت است از گفتن حقيقت فقط زماني که:
    موجب ناراحتي کسي نشود.
    موجب تعارض نگردد.
    شما را در چشم ديگران ناخوشايند جلوه ندهد.

    چه جالب تا حالا نمی دونستم مفهوم حقیقت این موارد رو شامل میشه!!!!

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    4,747
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    41
    صلوات
    26912



    شیوه های شادی

    على(ع) فرمود:

    «اصل العقل القدرة و ثمرتها السّرور؛
    ریشه عقل قدرت است و میوه آن نشاط و خوشحالى»


    البته شادى و نشاط نیز اخلاق خوش و نرمى مى‏طلبد

    که همان حضرت فرمود:

    «لایستعان على السّرور الّا باللّین؛
    بر شادى و (نشاط) نمى‏توان دست یافت مگر با نرمى
    (و خوشخویى).»


    شیوه های شادی




  7. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود