صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تغییر مرجع تقلید به وسیله تغییر ملاک تشخیص اعلم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116

    راهنما تغییر مرجع تقلید به وسیله تغییر ملاک تشخیص اعلم




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام خدمت کارشناسان محترم

    سوال اوّل:با توجه به اینکه برای تشخیص اعلم،سه روش وجود دارد،اگر شخصی به واسطه ی رای جمعی از علما(مانند جامعه مدرسین که روش سوّم هست) اعلمیت را برای تقلید تشخیص داد و ایشان را به عنوان مرجع تقلید انتخاب کرد،اگر از دو عادل سوال کرد و ایشان شخص دیگری را به عنوان اعلم به وی معرّفی کردند،آیا میتواند مرجعش را تغییر دهد؟
    به عبارتی آیا میتواند از مرجع اعلم شناخته شده از شیوه ی سوّم،مرجعش را به مرجع اعلم شناخته شده از روش دوم تغییر دهد؟

    سوال دوم:در مورد برعکس این روال چطور؟(یعنی از اعلمِ شناخته شده از راه دوم به اعلمِ شناخته شده از طریق راه سوم)

    سوال سوم:در مورد وضعیت کنونی مقلدانِ پیرو نظر جامعه مدرسین چطور؟ آیا ایشان میتوانند به مرجعی که از راه دوم اعمیتش برایشان ثابت شده رجوع کنند؟

    با تشکرّ
    یا حقّ

    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58304



    با نام و یاد دوست


    تغییر مرجع تقلید به وسیله تغییر ملاک تشخیص اعلم


    تغییر مرجع تقلید به وسیله تغییر ملاک تشخیص اعلم


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضاهو نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم سلام خدمت کارشناسان محترم سوال اوّل:با توجه به اینکه برای تشخیص اعلم،سه روش وجود دارد،اگر شخصی به واسطه ی رای جمعی از علما(مانند جامعه مدرسین که روش سوّم هست) اعلمیت را برای تقلید تشخیص داد و ایشان را به عنوان مرجع تقلید انتخاب کرد،اگر از دو عادل سوال کرد و ایشان شخص دیگری را به عنوان اعلم به وی معرّفی کردند،آیا میتواند مرجعش را تغییر دهد؟ به عبارتی آیا میتواند از مرجع اعلم شناخته شده از شیوه ی سوّم،مرجعش را به مرجع اعلم شناخته شده از روش دوم تغییر دهد؟ سوال دوم:در مورد برعکس این روال چطور؟(یعنی از اعلمِ شناخته شده از راه دوم به اعلمِ شناخته شده از طریق راه سوم) سوال سوم:در مورد وضعیت کنونی مقلدانِ پیرو نظر جامعه مدرسین چطور؟ آیا ایشان میتوانند به مرجعی که از راه دوم اعمیتش برایشان ثابت شده رجوع کنند؟ با تشکرّ یا حقّ
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سؤالتان

    در فرض سؤال تفاوتی بین روش های صحیح انتخاب مرجع نیست از هر کدام که به یقین برسد مرجع دیگری اعلم است لازم است تغییر مرجع بدهد . (1)

    در پناه حضرت حق سالم و موفق باشید

    پی نوشت:
    1. توضیح المسائل مراجع ، احکام تقلید ؛ استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116



    سلام مجدد خدمت استاد سجاد
    فرض این است که شخص،از طریق اعتماد به جامعه مدرسین مرجع فعلی اش را انتخاب کرده(مثلاً آیت الله مکارم).حال از دو عالم عادل سوال میکند و آن دو نفر،نفری غیر از علمای معرفی شده ی جامعه مدرسین را معرّفی میکنند(مثلاً آیت الله جوادی).حال در اینجا آیا میتواند مرجعش را به آیت الله جوادی تغییر دهد و یا واجب است؟(فرض بر این است که اعتمادش از جامعه مدرسین نیز سلب نشده است)

    با تشکر
    مقلد آیت الله مکارم شیرازی

    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضاهو نمایش پست ها
    سلام مجدد خدمت استاد سجاد فرض این است که شخص،از طریق اعتماد به جامعه مدرسین مرجع فعلی اش را انتخاب کرده(مثلاً آیت الله مکارم).حال از دو عالم عادل سوال میکند و آن دو نفر،نفری غیر از علمای معرفی شده ی جامعه مدرسین را معرّفی میکنند(مثلاً آیت الله جوادی).حال در اینجا آیا میتواند مرجعش را به آیت الله جوادی تغییر دهد و یا واجب است؟(فرض بر این است که اعتمادش از جامعه مدرسین نیز سلب نشده است) با تشکر مقلد آیت الله مکارم شیرازی
    بنده هم عرض سلام و احترام مجدد خدمتتان دارم

    همان طور که عرض کردم نه تنها مانعی ندارد بلکه در صورتی که اعلم دیگری از طرق شرعی تشخیص داده شد واجب است تغییر مرجع داده شود.

    لازم به تذکر نیست که وقتی مرجع اعلمی از یکی از طرق شرعی انتخاب شد نیازی به سؤال مجدد و پیمودن طرق دیگر نیست و این کار چه بسا موجب سردرگمی و گرفتاری بیشتر شود.

    همیشه سالم و سربلند باشید


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    649
    حضور
    5 روز 7 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2877



    باسلام خدمت جناب سجاد

    1- میشه بفرمایید این روشهای انتخاب مرجع یا همان تشخیص اعلم را اولین بار چه کسی بنیان نهاده؟ و آیا از علمای قبل انقلاب بودند؟

    2- فقها میگویند اختلاف مراجع در احکام چیز مهمی نیست اما در روایات آمده که "علما امتی کانبیاء بنی اسرائیل! " خوب این چه علمایی هستند که مانند پیامبران بنی اسرائیل یک جهت و یک فکر نیستند؟
    یا روایت درست نیست یا منظور از علماء،عرفا هستند نه فقهاء! چون آنها به اوصاف پیامبران شبیه ترند تا فقهای محض!

    3-
    بنظر بنده این روشهای موجود برای تشخیص اعلمیت کامل یا صحیح نیست!
    چون بعد از فتنه 88 برخی مراجع، چهره دیگری از خود بروز دادند و جامعه مدرسین هم تا حدودی زیر سوال رفت! و هم مثل اینکه این جامعه، مراعات برخی مراجع را کرده و مرجعیتشان را فسخ نکرده! البته این حرفم براساس احکامی از مرجع فلانی که سال 88 تو سایت گفتگوی قرآنی نقل شد که مطابق اسلام نبود بنظرم یه حکم این بود که آرایش کردن زن برای بیرون رفتن از خانه را جایز گفته بود و...

    4- همچنین آنطور که بنده تجربه کردم وقتی از افراد مختلف میپرسی که مرجع تقلید اعلم کیست؟! مرجع خودش را معرفی میکند! پس اینکه از اشخاص دارای علم و عادل هم راهنمایی بخوایم حتما مرجع خودشان را ذکر میکنند!


    در خود قرآن هم آمده که تقوا پیشه کنید تا فرقان نصیبتان شود یعنی همان قدرت تشخیص "حق از باطل، حدیث صحیح از جعلی، استنباط صحیح از آیات برای احکام از استنباط غلط، اعلم از نا اعلم و..."

    يِا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إَن تَتَّقُواْ اللّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَاناً

    نظر بنده اینکه مرجع باید از متقینی باشد که در خطبه متقین وصفشان ذکر شده و دارای قدرت فرقان هستند و حکم صحیح را میدهند چون استنباطشان از آیات صحیحتر است!

    اعلم خداست پس هر که به خدا نزدیکتر، اعلم تر!

    مطالبی که عرض کردم نظر صرفا شخصی بود وگرنه تشخیص متقی بودن و دارای فرقان بودن و یا مقرب خداوند، برای افراد عادی و حتی عادل هم شاید ممکن نباشد!



    وفقکم الله
    ویرایش توسط اویس قرنی : ۱۳۹۱/۱۲/۰۵ در ساعت ۲۱:۱۹

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط اهل بلا نمایش پست ها
    باسلام خدمت جناب سجاد 1- میشه بفرمایید این روشهای انتخاب مرجع یا همان تشخیص اعلم را اولین بار چه کسی بنیان نهاده؟ و آیا از علمای قبل انقلاب بودند؟ 2- فقها میگویند اختلاف مراجع در احکام چیز مهمی نیست اما در روایات آمده که "علما امتی کانبیاء بنی اسرائیل! " خوب این چه علمایی هستند که مانند پیامبران بنی اسرائیل یک جهت و یک فکر نیستند؟ یا روایت درست نیست یا منظور از علماء،عرفا هستند نه فقهاء! چون آنها به اوصاف پیامبران شبیه ترند تا فقهای محض! 3- بنظر بنده این روشهای موجود برای تشخیص اعلمیت کامل یا صحیح نیست! چون بعد از فتنه 88 برخی مراجع، چهره دیگری از خود بروز دادند و جامعه مدرسین هم تا حدودی زیر سوال رفت! و هم مثل اینکه این جامعه، مراعات برخی مراجع را کرده و مرجعیتشان را فسخ نکرده! البته این حرفم براساس احکامی از مرجع فلانی که سال 88 تو سایت گفتگوی قرآنی نقل شد که مطابق اسلام نبود بنظرم یه حکم این بود که آرایش کردن زن برای بیرون رفتن از خانه را جایز گفته بود و... 4- همچنین آنطور که بنده تجربه کردم وقتی از افراد مختلف میپرسی که مرجع تقلید اعلم کیست؟! مرجع خودش را معرفی میکند! پس اینکه از اشخاص دارای علم و عادل هم راهنمایی بخوایم حتما مرجع خودشان را ذکر میکنند! در خود قرآن هم آمده که تقوا پیشه کنید تا فرقان نصیبتان شود یعنی همان قدرت تشخیص "حق از باطل، حدیث صحیح از جعلی، استنباط صحیح از آیات برای احکام از استنباط غلط، اعلم از نا اعلم و..." يِا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إَن تَتَّقُواْ اللّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَاناً نظر بنده اینکه مرجع باید از متقینی باشد که در خطبه متقین وصفشان ذکر شده و دارای قدرت فرقان هستند و حکم صحیح را میدهند چون استنباطشان از آیات صحیحتر است! اعلم خداست پس هر که به خدا نزدیکتر، اعلم تر! مطالبی که عرض کردم نظر صرفا شخصی بود وگرنه تشخیص متقی بودن و دارای فرقان بودن و یا مقرب خداوند، برای افراد عادی و حتی عادل هم شاید ممکن نباشد!
    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    1. این روش های انتخاب مرجع بر پایه حجیت عقلی و شرعی است و ربطی به علمای بعد یا قبل انقلاب ندارد و ریشه آن در کتب فقهی وجود دارد .

    روش اول یعنی تشخیص اعلم بواسطه علم به استنباط فقهی حجت است چون علم حجت شرعی است .

    روش دوم یعنی پرسش از دو عالم عادل ، حجت است چون بینه ، حجیت شرعی دارد .

    روش سوم یعنی شیاع مفید علم ، حجت شرعی است چون علم ، حجت است !

    اینها مسائلی نیست که بتوان آن را به سیاست و ... ربط داد .

    به هر حال هر کس از یکی از شیوه های یاد شده به یقین و اطمینان برسد و اعلم را بشناسد ، کافی است و نیازی به پیمودن یکی از طرق مثل جامعه مدرسین نیست .

    2. این روایت بر فرض صحت و اتقان سند نمی خواهد بگوید علمای امت نباید هیچ اختلافی با هم داشته باشند که این مسئله محال است علما ، عرفا ، فقها یا هر تعبیری که شما می کنید انسان هایی دارای علم هستند و طبیعی است که دیدگاه های مختلفی در مسائل علمی داشته باشند در عین حال اسلام عزیز دستور داده که دین داری ما مطابق نظر علمایی باشد که آنها را اعلم از دیگران می دانیم و قطعا جز این راه حداقل در زمان غیبت ، مسیر دیگری پذیرفته نیست و در قیامت حجیت ندارد .

    همیشه موفق و سلامت باشید


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    649
    حضور
    5 روز 7 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2877



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها

    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما
    1. این روش های انتخاب مرجع بر پایه حجیت عقلی و شرعی است و ربطی به علمای بعد یا قبل انقلاب ندارد و ریشه آن در کتب فقهی وجود دارد .
    روش اول یعنی تشخیص اعلم بواسطه علم به استنباط فقهی حجت است چون علم حجت شرعی است .
    روش دوم یعنی پرسش از دو عالم عادل ، حجت است چون بینه ، حجیت شرعی دارد .
    روش سوم یعنی شیاع مفید علم ، حجت شرعی است چون علم ، حجت است !
    اینها مسائلی نیست که بتوان آن را به سیاست و ... ربط داد .

    همیشه موفق و سلامت باشید
    باسلام و ممنون از پاسختون

    البته در خصوص مراجعی که زمان فتنه به فتنه دام زدند منظورم این نبود که وارد سیاست شدند و.. بلکه منظورم این بود که برخی شروط مرجعیتشان از بین میروند مانند تقوا و حق گویی و ...
    یا مراجعی که قبل انقلاب با امام مخالفت و حتی جنگیدند!


    مرجع تقليد: كسي كه به فراگيري علوم متعددي كه براي شناخت قرآن و سنت لازم است دست يافته و به عنوان يك كارشناس و فقيه قدرت تبيين فتوا در امور مختلف ديني بر اساس قرآن و سنت و عقل پيدا نموده است. و بر ديگران واجب است كه در عصر غيبت به وي مراجعه و در احكام شرعي از وي پيروي نمايد و بايد داراي شرايط زير باشد:


    1ـ مجتهد عالم و در صورت امكان بايد اعلم بوده، احاطه اش در مسائل فقهي از سايرين بيشتر باشد. 2ـ عادل با ورع بوده باشد. 3ـ ثروت خواه و رياست طلب به دنيا نباشد و در حديث آمده: فقيهي كه خويشتن دار، نگهبان دين و مخالف هوي و هوس بوده تنها مطيع و فرمانبردار دستورات الهي باشد. بر مردم عادي است كه از او پيروي كنند و راههايي كه نزد متخصصين فقه متعارف است و با تحصيل مقدمات اجتهاد بدست مي آيد، بدست آورد كه عبارتند: 1ـ فراگرفتن علوم عربي. 2ـ آشنايي با محاورات قرآني. 3ـ آشنايي به منطق. 4ـ دانستن مسائل اصول فقه. 5ـ آشنايي با علم رجال. 6- داشتن تمرين استنباط و...



    وفقکم الله لکل خیر


  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    نقل قول نوشته اصلی توسط اهل بلا نمایش پست ها
    البته در خصوص مراجعی که زمان فتنه به فتنه دام زدند منظورم این نبود که وارد سیاست شدند و.. بلکه منظورم این بود که برخی شروط مرجعیتشان از بین میروند مانند تقوا و حق گویی و ... یا مراجعی که قبل انقلاب با امام مخالفت و حتی جنگیدند!
    به نظر کارشناسان ایا مسائل مطروحه توسط ایشان می تواند سبب سلب مقام مرجعیت دینی شود؟
    باتشکر


  19. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها



    همان طور که عرض کردم نه تنها مانعی ندارد بلکه در صورتی که اعلم دیگری از طرق شرعی تشخیص داده شد واجب است تغییر مرجع داده شود.

    سلام علیکم
    با تشکر فراوان،متاسفانه بنده ابهامی هنوز دارم که با مثال عرض میکنم(پاسخ استاد سجاد را بارها خواندم،اما ابهامی دارم).از راه سوم تشخیص اعلم(اعتماد به جامعه مدرسین) پی به اعلمیت یا جایز التقلید بودن یک یا چند تن از مراجع برده ایم.حال دو نفر عادل عالم به ما خبر میدهند که شخص الف(که در آن فهرست نبوده) اعلم است،بدون آنکه صریحاً بگوییند مراجع جامعه مدرسین اعلم نیستند.
    حال که از دو طریق اعلم ثابت شد:
    1.در مورد تقلید اولیه تکلیف چیست؟
    2.در صورتی که از یکی از مراجع جامعه مدسین تقلید میکردیم،آیا میتوانیم به مرجعی که آن دو نفر اعلم معرفی کرده اند رجوع کنیم؟(چرا میتوانی؟ مگر شخصی که جامعه مدرسین به عنوان اعلم انتخاب کرده از اعلمیت افتاده است؟
    باتشکر

    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  20. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی نظرتون درباره مادر شوهر چیه؟ ((مادر شوهر کُشونه بیایید تماشا))
    توسط safir sabz در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 100
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۷/۰۹, ۱۱:۱۱
  2. جمع بندی تایید لات ها و کفتربازها توسط امام صادق علیه السلام
    توسط صدور انقلاب در انجمن جعل حدیث
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۰/۱۵, ۱۳:۴۵
  3. جمع بندی آیا دانش کنونی تایید می کند که سید های امروزی فرزند پیامبر اسلام هستند؟
    توسط نوری نیرو در انجمن دین و حقوق بشر
    پاسخ: 40
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۱۶, ۲۱:۱۶
  4. پاسخ: 105
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۱۶, ۰۹:۲۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود