جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اهانت زمینه وعلل آن واقسام اهانت

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428

    اهانت زمینه وعلل آن واقسام اهانت




    باسمه تعالی
    با سلام:
    اهانت ،تحقیر ،تخفیف و کلمه هایی از این قبیل به معنای سبک کردن و پایین آوردن مقام و منزلت دیگری و کوچک کردن شخصیت او است به کار بردن برخی الفاظ یا نمایش بعضی حرکات از عظمت شخصیت دیگری کاسته ،سبب حقارت و خواری او می شود

    اهانت از ماده وهن و به معنای سست کردن شخصیت فرد در اذهان مردم و تخفیف به معنای سبک کردن و تحقیر به معنای کوچک کردن شخصیت او است

    این سه در واقع یکی بوده یا دست کم نزدیک به یکدیگر و ملازم هم هستند زیرا با هر سست کردنی سبک کردن و کوچک کردن نیز همراه است
    سست کردن ،سبک کردن و کوچک کردن شخصیت همه به معنای کاستن از ارزش و اعتبار دیگری نزد مردم است این رفتار گاه با رفتارهای ناپسند دیگری همانند فحش ،استهزا یکی می شود و گاه به شکلی مستقل و جداگانه از انسان سر می زند

    چه بسا اهانتی که نه می توان آن را فحش دانست و نه استهزایش خواند
    برای نمونه روی برگرداندن از کسی که با انسان سخن می گوید ،فحش به او یا استهزایش نیست ولی گاه اهانت به شمار می رود

    همچنین به کار بردن الفاظی چون بشین و بایست با فردی والا مرتبه اهانت شمرده می شود در حالی که فحش و استهزا نیست

  2. صلوات ها 25


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    اهانت از جهات گوناگون به اقسامی قابل تقسیم است که عبارتند از:
    1-اهانت گفتاری(لفظی)
    به کار بردن سخنی که خواری و سبکی دیگری را در پی داشته باشد اهانت لفظی نامیده می شود
    حال چه نوع کلمات به کار رفته در سخن سبب خواری دیگری شود و چه لحن گفتن پیامدی در پی داشته باشد ،گاه هم نوع کلمات و هم نحوه گفتن اهانت آمیز است

    2- اهانت رفتاری
    انجام دادن رفتاری که خواری و سبکی دیگری را در پی داشته باشد اهانت رفتاری نامیده می شود روی برگرداندن انسان از کسی که با او سخن می گوید گوش ندادن و توجه نکردن به سخن او در بسیاری از مواقع از مصادیق این قسم به شمار می رود

    3- اهانت نوشتاری
    نوشتن چیزی که سبب خواری دیگری شود اهانت نوشتاری نامیده می شود کتاب ها و نامه هایی که در تحقیر کسی یا چیزی نوشته می شود از این قسم به شمار می رود

    اهانت شدگان دارای انواع و اصناف گوناگون هستند که اهانت به اعتبار آنها به اقسامی تقسیم می شود
    الف:اهانت به انسان
    سبک کردن و تحقیر کردن هم نوعان از شایع ترین اقسام اهانت است که خود به اقسام ذیل قابل تقسیم است:

    1- اهانت به خود:گاه انسان خود را نزد دیگران خوار کرده و به تحقیر خود می پردازد این رفتار گاه با توجه وگاه از روی بی توجهی انجام می شود چه بسیار افرادی که بدون توجه به ناشایسته بودن سخن یا رفتار خویش سبب ذلت و حقارت خود می شوند

    2- اهانت به دیگری
    اهانت به دیگری از دو حال خارج نیست یا یک فرد مورد اهانت قرار می گیرد یا گروهی از انسان ها تحقیر شده سبک می شوند پس این قسم را می توان به دو قسم اهانت به فرد و اهانت به جمع تقسیم کرد.

  5. صلوات ها 20


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    اهانت، رفتار ی ناپسند است که خرد و شریعت همگام با هم ،آن را زشت و نادرست می دانند. عقل انسان به سبب حکم مستقلی که بر زشتی ستم دارد اهانت را زشت و نازیبا و اهانت کننده را مستحق سرزنش می داند چرا که خوار کردن دیگری از مظاهر قطعی ستم بر او بوده و اهانت کننده ستمگر به شمار می رود


    ستم گاه در زمینه امور مالی و گاه در زمینه امور جانی و گاه در زمینه امور مربوط به آبرو و شخصیت دیگری انجام می شود و عقل ستم را در هر صورتی ناپسند و زشت می داند

    روایات بسیاری درباره زشتی این رفتار وارد شده که به خوبی گویای تنفر خداوند از این رفتار است تا آن جا که سبک کننده فرد مومن نابود کننده حرمت خدا شمرده شده و خداوند را ه جنگ با خود فرا خوانده است

    امام صادق علیه السلام می فرمایند:
    هر کس مومنی را سبک بشمارد ما را سبک کرده و حرمت خدای عز و جل را از بین برده است(1

    امام باقر علیه السلام می فرمایند: زمانی که پیامبر صلی الله علیه و آله به معراج رفت از خداوند پرسید:
    پروردگار من مومن نزد تو چه حالی دارد ؟خداوند فرمود ای محمد هر کس به یکی از دوستان من اهانت کند به تحقیق مرا به جنگ طلبیده است و من در یاری کردن دوستانم سریع تر از هر چیزی هستم(2

    پی نوشت:
    1- کافی ،ج 2،ص 102
    2- وسائل الشیعه ج 12 ص 265

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۲/۰۴ در ساعت ۱۱:۵۷

  7. صلوات ها 16


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    منع و نهی شریعت از اهانت به دیگران به جهت کاستی هایی همانند تنگدستی،به اندازه ای است که شدّت نفرت شریعت از این رفتار را به خوبی نشان می دهد.

    رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرماید:
    برادران ضعیف خود را تحقیر نکنید.همانا هرکسی مومنی را کوچک کند.خداوند میان او و آن مومن در بهشت ،جمع نکند(او را با آن مومن وارد بهشت نسازد)مگر آن که توبه کند(1

    همچنین فرمودند:
    هر کس به مسلمان فقیری ،اهانت کند و او را سبک شمارد،به تحقیق خدا را سبک شمرده و در خشم و غضب خداوند عزّو جلّ باقی می ماند تا وقتی که آن فقیر را راضی کند.... وکسی که بر فقیری ستم کند یا بر او سخت گیرد یا او را کوچک شمارد،خداوند،روز قیامت،او را همانند ذره ای در شکل آدمی،کوچک می شمارد تا آن که وارد آتش شود.(2

    پی نوشت:
    1-مستدرک الوسائل ج9 ص 104
    2-وسائل الشیعه ج12 ص 268


  9. صلوات ها 17


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    شدت نکوهش و نهی بسیار معصومان علیهم السلام از این رفتار گویای الزام شریعت بر ترک آن است از این رو اهانت حرام و فاعل آن گناه کار و مستحق عذاب خواهد بود

    شریعت به اندازه ای از این رفتار تنفر دارد که افزون بر باز داشتن انسان از ارتکاب آن او را بر یاری کسی که به او اهانت می شود الزام کرده است

    حرمت مومن به اندازه ای با ارزش است که افزون بر نشکستن آن باید از شکسته شدن آن بازداشت و از آن پاسداری کرد

    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
    هر کس مومنی پیش رویش خوار شود و او بتواند یاری اش کند ولی یاری اش نکند خداوند او را در روز قیامت بر سر مردمان خوار خواهد ساخت«1» (کنایه از این که همه خواری او را خواهند دید)

    پی نوشت:
    1- بحارالانوار ج 72 ص 226

  11. صلوات ها 17


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    ریشه های درونی اهانت
    اهانت همانند افت های دیگر زبان در صفات زشت درونی ریشه دارد زشتی های باطنی این رفتار ناپسند را پدید می آورند که عبارتند از :

    1- دشمنی:گاه سبک کردن دیگری از روی دشمنی با اوست و اهانت کننده می کوشد با تحقیر شخص به او ضربه بزند و او را از بین ببرد

    2- حسد: تحقیر دیگران گاه از حسادت به مرتبه ایشان است شخص حسود تاب دیدن برتری دیگران را نداشته با اهانت و تحقیر می کوشد برتری دیگری را سست و نابود کند

    3- تکبر: برتر نشان دادن خویش انسان را به تحقیر و اهانت به دیگران وا می دارد البته اظهار برتری ،خود مستلزم گونه ای از تخفیف و تحقیر دیگران است چرا که فرد با این رفتار دیگران را پایین تر از خود نشان می دهد

    4- طمع: گاه چشمداشت به مال با جایگاه خاص ، آدمی را به تحقیر دیگران نزد متکبران برای جلب خوشایند ایشان وا می دارد

    5- بی ادبی(سوءخلق): پرورش و رشد آدمی در محیطی که به اهانت با یکدیگر سخن می گویند سبب عادی شدن این رفتار زشت برای او می شود فرد بیمار در چنین حالی بدون وجود انگیزه های پیشین و فقط به دلیل تربیت نادرست ،با دیگران به اهانت سخن می گوید

  13. صلوات ها 17


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    پیامدهای اهانت
    اهانت به دیگران پیامدهای ناخوشایندی را در دنیا و آخرت به بار خواهد آورد که عبارتند از:

    1- خوار و خفیف شدن: اهانت کننده خود مورد اهانت قرار گرفته در دنیا و آخرت خوار و خفیف خواهد شد خداوند متعال همان گونه که او دیگری را تحقیر کرده او را سبک شمرده خوار می کند
    امام صادق علیه السلام می فرمایند :
    هر کس مومنی را کوچک کند یا سبک شمارد خداوند او را کوچک خواهد کرد(1

    2- دشمنی خدا: اهانت سبب خشم خداوند می شود و این دشمنی تا دست کشیدن از اهانت یا توبه اهانت کننده ادامه خواهد یافت

    امام صادق علیه السلام در ادامه سخن پیشین می فرمایند:
    هرکس مومنی را کوچک شمارد خداوند همیشه او را دشمن می دارد تا وقتی که از تحقیرش دست برداشته یا توبه کند(2

    3- دشمنی مردم: کوچک کردن دیگری ،دشمنی او و دیگران با اهانت کننده را سبب می شود

    4-بلا و ناگواری: در دنیا خوار کردن اهل ایمان گاه غیر از خوار شدن اهانت کننده ناگواری و مصیبت های بزرگی را برای او در پی خواهد آورد که گریز از آنها میسر نیست و این نیست مگر از جهت ارزش بسیاری که خداوند برای مومن قرار داده است

    امام صادق علیه السلام درباره برخی از این بلاها فرموده اند:
    همانا خداوند عز و جل پیامبری را به سوی قومی بر انگیخت و به او وحی کرد که به قومت بگو.....و دوستان مرا خوار و خفیف نسازید پس همانا من هنگام خشم مجازات بسیار شدیدی دارم که هیچ یک از آفریده هایم را تاب آن نیست(3

    پی نوشت:
    1- وسائل الشیعه ،ج 12 ،ص 267
    2- همان
    3- کافی ج 2 ،ص 274

  15. صلوات ها 19


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود