جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وساطت و انجام وظیفه فرشتگان بر طبق سنت الهی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    وساطت و انجام وظیفه فرشتگان بر طبق سنت الهی




    وساطت و انجام وظیفه فرشتگان بر طبق سنت الهی

    و اگر کسی دقت کند در رابطه خداوند و فرشتگان در آیهوالنـ'زعـ'ت غرقا و آیات بعد آن، و آیة جاعل الملـ'ئکة رسلا أولی ´ أجنحة مثنی ' و ثلـ'ث و ربـ'ع، (آیه 1 سوره فاطر) و آیة بل عباد مکرمون * لا یسبقونه بالقول و هم بأمره یعملون، (آیه 26 و 27 سوره انبیاء) و آیة یخافون ربهم من فوقهم و یفعلون ما یؤمرون (آیه 50 سوره نحل)؛ می یابد که فرشتگان را خداوند بر سنت خود آفریده، و به آنها مأموریت های این عالم را داده است.

    پس فرشتگان فقط واسطة در فیض و رحمت الهی هستند بین خدا و خلقش. و این معنی بر سبیل اتفاق نیست که گاهی واسطه باشند و گاهی بدون واسطه امورات خلق انجام گیرد؛ چون خداوند آنها را جعل برای این معنی نموده است؛ جاعل الملـ'´نءکة رسلا. و این وظیفه و محدودة مأموریت آنهاست.

    و در سنت الهیه تغییر و تحویلی نیست؛ فلن تجد لسنت الله تبدیلا و لن تجد لسنت الله تحویلا. (آیه 43 سوره فاطر) و نیز إن ربی علی ' صر ' ط مستقیم.(آیه 56 سوره هود) «پروردگار پیوسته و همیشه بر منهاج مستقیم و صراطی که اعوجاج و انحراف ندارد امور خلق را تدبیر و افاضه میفرماید.»

    و این صراط، مستقیم است یعنی ثابت و پیوسته است که در کلیت و عمومیت آن ثلمه ای وارد نمی شود و خللی مشاهده نمی گردد.

    و منافاتی نیست بین این آیات که ملائکه را واسطة در فیض الهی قلمداد میکند و براساس آیة مبارکة:

    و ما منآ إلا له و مقام معلوم. (آیه 164 سوره صافات)

    «هیچکدام از افراد ما نیستند مگر آنکه از جانب خداوند برای او مقام معلومی مشخص شده است .»

    و آیة مبارکة: مطاع ثم أمین. (آیه 21 سوره تکویر)

    «جبرائیل که امین وحی الهی است در آنجا که مقام مقدس است، مورد اطاعت فرشتگان است .»

    و آیة مبارکة : حتی '´ إذا فزع عن قلوبهم قالوا ماذا قال ربکم قالوا الحق. (آیه 23 سوره سبا)

    «چون فزع و خوف از دلهای فرشتگان در روز قیامت و هنگام مأموریت شفاعت برداشته شود بعضی از طوائف ملائکه از بعض دیگر سؤال می کنند: پروردگار شما چه گفت؟ آنها در پاسخ میگویند: حق گفت .»

    و نیز بر اساس روایات مستفیضه بلکه متواتره ای که برای آنها درجات مختلف و مقامات متفاوت بیان میکند.

    و بین آیة: إن الذین عند ربک لایستکبرون عن عبادته ویسبحونه و له یسجدون. (آیه 206 سوره اعراف)

    «آن کسانی که در نزد پروردگار تو سکونت و منزل دارند هیچگاه از عبادت خدا سرپیچی نمی نمایند و استکبار نمی ورزند و دائما تسبیح و تقدیس او را بجای می آورند و برای خدا سجده می کنند.»

    معنای تسبیح ملائکه

    و آیة : و من عنده لا یستکبرون عن عبادته و لا یستحسرون * یسبحون الیل و النهار لا یفترون. (آیه 20 سوره انبیاء)

    «افرادی که منزل و اقامتشان در نزد خداست از عبودیت و پرستش خدا بلندمنشی نمی کنند و خسته نمی شوند، و در تمام دوران روز و شب به تسبیح اشتغال داشته و ملول نمی گردند.»

    زیرا که ممکن است مراد از عبادت و تسبیح و سجود ملائکه عین وظیفة مقررة آنها در تدبیر امور عالم و افاضة فیض و امتثال اوامر الهی محولة به آنها باشد؛ پس بنابراین هر فرشته ای که به کاری که به او سپرده شده مشغول باشد این فعل او عین عبادت و تسبیح اوست، و عین سجدة اوست، و شاید اشاره به همین معنی باشد گفتار خدای تعالی که میفرماید:

    و لله یسجد ما فی السمـ'و'ت و ما فی الارض من دآبة والملائکة و هم لا یستکبرون. (آیه 49 سوره نحل)

    و برای خدا به سجده در می آیند آنچه که در آسمانها و آنچه که در زمین است از اقسام جنبدگان و نیز فرشتگان به سجده در می آیند و ابدا بلندمنشی و استکبار ندارند.»

    و نیز باید دانست که: بر اساس تحقیق این معنائی را که نمودیم و وساطت فرشتگان در انجام امور تکوینیه و حوادث این عالم و امور و وقایع پس از مرگ را ثابت کردیم، هیچگونه جنبة استقلال در فعل فرشتگان به چشم نخورده است و آنها فقط عنوان وساطت دارند و بس.

    ملک مقرب از اسم اعظم پروردگار اخذ میکند و به ملک زیردست خود افاضه میکند و او نیز به فرشتة پائین تر، تا برسد به فرشتگان جزئیه ای که خود بالمباشره متصدی و مراقب امور عالم هستند، و بالاخره تمام حول و اراده و قدرت و قوت و علم و حیات به ذات حضرت احدیت اختصاص دارد و عنوان وساطت و آلیت و مر آتیت ابدا منافاتی با انحصار این اسماء و صفات در ذات حضرت حق ندارد.

    تعالی الله عما یقول الظالمون علوا کبیرا. و لاحول و لاقوة إلا بالله العلی العظیم.

    و از برای تقریب به ذهن، مثال قلم و دست و کتابت که بزرگان از حکماء و متکلمین آورده اند تشبیه و مثال خوبی است، گرچه هر مثال و تشبیهی از جهتی مقرب مطلب و از جهتی یا جهاتی مبعد است.

    میگویند: کسی که قلم را به دست میگیرد و مینویسد، میتوانیم نسبت کتابت را به قلم دهیم و میتوانیم به دست دهیم و میتوانیم به کاتب دهیم، ولی این سه نسبت عرضی نیست، یعنی در عرض هم نیستند بلکه در طول هم هستند و حقیقت نسبت کتابت اختصاص به کاتب دارد و به دست و به قلم بالمجاز و العرض نسبت داده میشود. و این معنای وساطت است.

    خداوندا. من بنده حقیری هستم که در مقابل عظمت و مهربانی تو سر به سجده می اورم چرا که تنها تو هستی که من را وجود بخشیدی و من تورا همیشه در همه حال می بویم و میستایم.

  2. صلوات


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود