صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ماهیت پاداش در آخرت چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579

    ماهیت پاداش در آخرت چیست؟




    ماهیت پاداشها در آخرت چیست؟
    آیا ماهیت آن همین چیزهایی است که انسانها در دنیا می خواهند
    آیا آن نفسی که در بهشت هرچه بخواهد برایش مهیا است همین نفسی است که در دنیا باید تذکیه شود

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله

    ماهیت پاداش در آخرت چیست؟



    ماهیت پاداش در آخرت چیست؟


    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۱/۱۱/۲۸ در ساعت ۲۲:۰۵

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما و عرض ادب


    در آیات و روایاتی که نعمت های بهشتی را بیان داشته ، نعمت ها منحصر در خواسته های مشروع دنیایی نیست و بسیاری از نعمتهای بهشتی هستند که در این دنیا وجود ندارند و مخصوص بهشتیان است.

    در سوره قمر، مقام متّقيان را مَقْعَدِ صِدْقٍ‏ در نزد مالك على الإطلاق و حكمران با اقتدار معيّن كرده است:

    إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ* فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ.[1]


    از آيات استفاده مى‏شود كه بهشت مقام صدق و امانت و تقوى و برداشتن گلايه از آثار و مظاهر عالم آفرينش كه مخلوق خداست، و حفظ مقام جلال و عظمت و ابّهت حضرت ذو الجلال است. در آنجا بطلان و لغو و دروغ و گناه نيست، و فتور و نقصان و عيب راه ندارد. شرابش مست ميكند ولى مست جمال خدا و صفات خدا و افعال خدا؛ و سر درد نمى‏آورد، و عقل را هم نمى‏برد. و آن را شراب طَهور گويند كه در سوره دهر ذكر شده است.

    غذاى آن ثقل و سنگينى نمى‏آورد، و نكاح آن فتور و سستى ندارد، همه عشق است و لذّت و سُرور و حُبور. و علّتش اينست كه در آنجا نقصان و عدم و نيستى راه ندارد. در دنيا كه نكاح و يا خوردن طعام هاى لذيذ و يا آشاميدن نوشابه‏ هاى لذيذ، لذّتش و اثرش ضعيف مى‏شود و از بين ميرود، به جهت نقصان اين عالم است. و اگر فرض كنيد جهات نقيصه در اينجا نباشد، هيچگاه بهجت و سرورش تبديل به گرفتگى و بدى احوال نمى‏شود، و هر لذّت و كيف و عيشى كه پيدا شود همان جاودان خواهد ماند؛ بدون ذرّه اى قصور و فتور و كمى و كاستى.و به عبارت روشن تر، نقصان و عيب و مرض و مرگ و سستى و كژى و كاستىِ اين عالم، معلول ثقل مادّه است، ولى در قيامت مادّه‏ ثقل ندارد.[2]
    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۱۲/۰۲ در ساعت ۲۱:۴۹
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    حضرت على‏ (علیه السلام) در ضمن یکى از خطبه ها، گوشه ‏اى از وصف بهشت را بیان مى‏فرماید:

    اگر با دیده دل بدان چه از بهشت برایت توصیف کرده ‏اند بنگرى از هر چه مربوط به دنیاست دل خواهى کند، هر چند جالب و زیباست و خواهش هاى نفسانى و خوشی هایش از امورى است که انسان را به خود جلب مى‏کند. اگر در حرکت درخت ها که در کنار جوی هاى بهشت است و در برخورد برگ ها به یکدیگر و صداى زیبایى که از آن بر مى‏خیزد و ریشه‏ هاى درخت ها که در تپه‏ هایى از مشک پنهان گردیده اندیشه کنى از خود بى‏خود خواهى شد. همچنین است آویزان بودن خوشه‏ هاى مروارید تر و تازه بر شاخه ‏هاى با طراوت و محکم و میوه‏هاى رنگارنگ در پوست شکوفه ‏ها و شاخه ‏ها که بدون زحمت چیده مى‏شود و طبق میل هر کس در دسترس قرار مى‏گیرد. قصرهاى اهل بهشت، عسل پاک و خالص و شربت هاى تصفیه شده گردش داده مى‏شود. ساکنین بهشت افرادى هستند که هماره عنایات الهى شامل حالشان مى‏گردد تا آن گاه که در خانه جاوید خویش جاى گیرند و از این جا و آن جا شدن آسوده گردند. پس اى شنونده بدان که اگر دل خود را به رسیدن به آن منظره‏ هاى زیبا که تصور مى‏کنى مشغول نمایى از شوق رسیدن به بهشت جان خواهى داد و از همین محفل به همسایگى اهل گورستان خواهى رفت و از دنیا دل خواهى کند[3]


    در آنجا فقط ملكوت الهى و اراده الهى ظهور دارد. شعور و آگاهى و به طور مطلق ديد و شنيد و درك انسان در آن جهان بسى شبيه ‏تر و نيرومندتر است، و به عبارت ديگر، پرده‏ ها و حجابها در آن جهان از جلو انسان برداشته شده و انسان با بينشى درونگر حقايق را درك مى‏كند چنانكه قرآن كريم مى‏فرمايد:فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ [4]ما پرده را اكنون از تو بر گرفتيم پس ديده‏ات تيز است. [5]





    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۱۲/۰۲ در ساعت ۲۱:۴۹
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    در قرآن کریم در مورد اراده بهشتیان چنین آمده است:

    لهم ما يشاؤن فيها و لدينا مزيد[6]
    اهل بهشت در حاليكه در بهشتند مالك و صاحب اختيار در هر چيزي هستند كه مشيت و اراده شان به آن تعلق بگيرد و نزد ما از اين بيشتر هم هست

    خلاصه اينكه هر چه را بخواهند در اختيارشان قرار مي گيرد، بدون هيچ قيدي و استثنائي پس هر چيزي كه ممكن باشد اراده و مشيت انسان به آن تعلق بگيرد آن را دارند.
    از ادامه آيه كه فرمود لدينا مزيد نيز استفاه مي شود كه وقتي قرار شد كه اهل بهشت هر آنچه را كه امكان دارد مشيت و خواست آدمي به آن تعلق گيرد و آنچه از مقاصد و لذائذ كه علم آدمي سراغش را داشته باشند. در اختيار داشته باشند. قهراً زيادتر از آن. امري عظيم تر خواهد بود كه علم و مشيت انسان درك آن را ندارد، چون كمالاتي است ما فوق آنچه كه علم بشر بدان برسد[7]

    بهشتيان چون چشم حقيقت بين دارند هرگز به فكر چيزي كه برخلاف حق و عدالت و برخلاف اصل توازن «شايستگي ها» و «پاداش ها» است، نمي افتند. و به تعبير ديگر امكان ندارد افرادي كه در درجات متفاوت در ايمان و عمل هستند جزاي مشابهي داشته باشند، بهشتيان چگونه آرزوي محال مي كنند؟ و در عين حال آنها از نظر روحي چنان هستند كه به آنچه دارند راضيند و هيچگونه حسد و رشك بر وجود آنان حاكم نيست[8] پس از طرف بهشتيان آرزوهاي غير منطقي صادر نمي شود.


    نتیجه آنکه:

    1-نعمت های بهشتی قابل مقایسه با نعمت های دنیا نیستند و برخی از نعمت ها مخصوص بهشت است.
    2-نفس انسان درخواست نعمت می کند ولی در آنجا انسان درخواستی بر خلاف رضایت خداوند انجام نمی دهد.


    [1] سوره قمر ، آيه 54 و 55
    [2] معاد شناسى، ج‏10، ص: 197، نويسنده: آيت الله سيد محمد حسين حسينى تهرانى‏ ، ناشر: نور ملكوت قرآن‏ ، مكان چاپ: مشهد ، سال چاپ: 1423 ق‏ ، نوبت چاپ: اول‏
    [3] نهج البلاغه، خ۱۶۵٫
    [4] سوره ق : آیه 22
    [5] مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏2، ص: 524 ، نويسنده: مرتضی مطهرى‏ ، ناشر: انتشارات صدرا ، مكان چاپ: تهران‏ ، بی تا
    [6] سوره ق: 35
    [7] طباطبايي، سيد محمد حسين، ترجمه الميزان، نشر بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي، ج 18، ص 563
    [8] مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج 19، ص 453
    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۱۲/۰۲ در ساعت ۲۱:۴۴
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    ماهیت پاداشها در آخرت چیست؟ آیا ماهیت آن همین چیزهایی است که انسانها در دنیا می خواهند آیا آن نفسی که در بهشت هرچه بخواهد برایش مهیا است همین نفسی است که در دنیا باید تذکیه شود


    سلام
    از بیانات مکرر قرآنی دانسته می شود که پاداش در آخرت ، خود عمل و بر محور آن است
    هل تجزون بما کنتم تعملون ( نمل 90)
    و لا تجزون الاما کنتم تعملون (صافات 39)
    پس پاداش خود عمل است اما عملی که به رتبه عالم معنا و تجرد مثالی و عقلی ارتقا یافته و نور حقیقت آن متجلی شده است
    والله الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۱/۱۲/۰۳ در ساعت ۰۸:۲۷
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    78



    با سلام

    شما در دنیا برای آنچه خواهان آن بوده اید از دین پیروی کرده اید .

    عده ای در دنیا اهل نماز و خمس و روزه و حج و رعایت احکام اسلامی بوده اند به امید اینکه در آخرت
    اهل بهشت باشند .
    خداوند اینان را در بهشتی که برای خود تصور کرده اند قرار میدهد و همین نهایت آمال آنان است
    در این بهشت هرآنچه اراده کنند در اختیار ایشان قرار میگیرد که همه چیز را به محض اراده
    از کن فیکون بدست میآورند وووو

    عده ای دیگر خداوند را برای خودش میخواهند هیچ چشمداشتی به بهشت ندارند
    بر این تفکرند که بهشت آفرین شیرین تر از بهشت است که چون 100 آمد 90 هم پیش ماست
    اینان فنا لله هستند و در قرب الهی مسکن دارند اهل مراقبت هستند
    اگر در دنیا به قدرتهای غیبی هم دست پیدا نمایند بی اذن ارباب دست تصرف انجام نمیدهند
    اینان در دنیا چنان امتحانی میشوند و به جایگاهی میرسندکه کمتر انسانی به آن دست پیدا مینماید

    حالا تا میل شما چه باشد

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    خلاصه اينكه هر چه را بخواهند در اختيارشان قرار مي گيرد، بدون هيچ قيدي و استثنائي پس هر چيزي كه ممكن باشد اراده و مشيت انسان به آن تعلق بگيرد آن را دارند. از ادامه آيه كه فرمود لدينا مزيد نيز استفاه مي شود كه وقتي قرار شد كه اهل بهشت هر آنچه را كه امكان دارد مشيت و خواست آدمي به آن تعلق گيرد و آنچه از مقاصد و لذائذ كه علم آدمي سراغش را داشته باشند. در اختيار داشته باشند. قهراً زيادتر از آن. امري عظيم تر خواهد بود كه علم و مشيت انسان درك آن را ندارد، چون كمالاتي است ما فوق آنچه كه علم بشر بدان برسد[7] بهشتيان چون چشم حقيقت بين دارند هرگز به فكر چيزي كه برخلاف حق و عدالت و برخلاف اصل توازن «شايستگي ها» و «پاداش ها» است، نمي افتند. و به تعبير ديگر امكان ندارد افرادي كه در درجات متفاوت در ايمان و عمل هستند جزاي مشابهي داشته باشند، بهشتيان چگونه آرزوي محال مي كنند؟ و در عين حال آنها از نظر روحي چنان هستند كه به آنچه دارند راضيند و هيچگونه حسد و رشك بر وجود آنان حاكم نيست[8] پس از طرف بهشتيان آرزوهاي غير منطقي صادر نمي شود.
    باسلام و تشکر
    سوال این است که آن دل حاجتمند در بهشت کدام دل است؟
    وعده به پاداش از طرف خداوند آن وقتی واقعا جنبه تشویق دارد که منطبق با همین دل دنیایی باشد(خواسته های مشروع)
    جایی خواندم که حضرت علی(ع) فرمودند: انسان برای بهشت آفریده شده
    لازمه این سخن اینست که بپذیریم آدمی در همین دنیا نیز به دنبال بهشت میگردد و این یعنی اینکه تمامی خواسته های انسان در ذات خود به حق اند ، و نتیجه اینکه بهشت تحقق همین خواسته های محسوس و نامحسوس دنیایی است که در عالمی دیگر شامل صالحان و مقربان میشود

    اگر اشکالی هست بفرمایید
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۱/۱۲/۰۴ در ساعت ۱۲:۳۲

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    باسلام و تشکر سوال این است که آن دل حاجتمند در بهشت کدام دل است؟ وعده به پاداش از طرف خداوند آن وقتی واقعا جنبه تشویق دارد که منطبق با همین دل دنیایی باشد(خواسته های مشروع) جایی خواندم که حضرت علی(ع) فرمودند: انسان برای بهشت آفریده شده لازمه این سخن اینست که بپذیریم آدمی در همین دنیا نیز به دنبال بهشت میگردد و این یعنی اینکه تمامی خواسته های انسان در ذات خود به حق اند ، و نتیجه اینکه بهشت تحقق همین خواسته های محسوس و نامحسوس دنیایی است که در عالمی دیگر شامل صالحان و مقربان میشود اگر اشکالی هست بفرمایید
    با سلام خدمت شما



    سخن خوبی می فرمایید و بنده هم قبول دارم که همین نفس(به قول شما دل ) در همان دنیا خواسته هایش برآورده میشود.انسان در این دنیا نیز به دنبال کمال می باشد و خواسته های نفسانی و معنوی دارد ولی علاوه بر این خواسته ها در آن دنیا نعمت های بیشمار و غیر قابل مقایسه با این دنیا نیز نصیب انسان می شود.


    امام علی (علیه السلام) به فرزندش امام حسین(علیه السلام) فرمود : كُلُّ نَعِيمٍ دُونَ الْجَنَّةِ مَحْقُورٌ وَ كُلُّ بَلَاءٍ دُونَ النَّارِ عَافِيَة[1]
    هر نعمتی در برابر بهشت حقیر و ناچیز است و هر بلایی در برابر دوزخ عافیت و آسایش است.



    حدیث مورد نظر شما که از امیرالمومنین(علیه السلام) نقل فرمودید به نظرم این حدیث باشد:


    «لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا ؛ نرخ تو بهشت است به كمتر از بهشت خودت را نفروش . »[2]


    این حدیث اشاره به این مطلب دارد که انسان می تواند با اطاعت ازفرامین الهی لیاقت جنت الهی را داشته باشد و کردار انسان باید به گونه ای باشد که انسان را به خدا نزدیک تر گرداند و از غیر او دور و در غیر این صورت انسان کمالی را که می توانست با اعمال و کردار صحیح انجام دهد و بهشت را برای خود بخرد راهی غیر از این را انتخاب کرده است و بها و ارزش انسانی خود را از بین برده است.


    خداوندمتعال می فرماید:چرا خودتان را ارزان مي فروشيد و به دنياي فاني راضي مي شويد ؟! « أَرَضيتُمْ بِالْحَياةِ الدُّنْيا مِنَ الْآخِرَةِ »[3]


    كسي كه بداند چقدر ارزش و مقام دارد ، ديگربه دنبال كارهاي پست و گناه نمي ‌رود ؛ « مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَيْهِ الدُّنْيَا ؛ كسي كه كرامت خود را بشناسد ، دنياي كوچك و فاني براي او خاروبي ارزش خواهد شد و او را فريب نمي دهد .»[4]


    [1] تحف العقول ؛ ص88 ، نويسنده: ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏ ، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر ، ناشر: جامعه مدرسين‏ ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1404 / 1363 ق‏ ، نوبت چاپ: دوم
    [2] نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 556
    [3] توبه / 38
    [4] تحف العقول : ص 278

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    این حدیث اشاره به این مطلب دارد که انسان می تواند با اطاعت ازفرامین الهی لیاقت جنت الهی را داشته باشد و کردار انسان باید به گونه ای باشد که انسان را به خدا نزدیک تر گرداند و از غیر او دور و در غیر این صورت انسان کمالی را که می توانست با اعمال و کردار صحیح انجام دهد و بهشت را برای خود بخرد راهی غیر از این را انتخاب کرده است و بها و ارزش انسانی خود را از بین برده است.
    با تشکر

    سوال دیگر در این زمینه اینست که اساسا چرا محقق شدن آنچه که انسان به دنبالش است(بهشت) در گرو ایمان و تقوای الهی است؟

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود