صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بحثی در اخلاق بدون دین؛ آیا می شود بدون اعتقادات دینی اخلاقی بود؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    .....
    نوشته
    301
    حضور
    17 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    868

    مطلب بحثی در اخلاق بدون دین؛ آیا می شود بدون اعتقادات دینی اخلاقی بود؟




    برخی از دوستان سوال میکنند که در سیستم فکری غیر دینی تعریف اخلاق چیست و چرا شخص باید اخلاقی باشد.




    ویرایش توسط B-neshan : ۱۳۹۱/۱۱/۲۹ در ساعت ۱۴:۳۳

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167




    با نام الله


    بحثی در اخلاق بدون دین؛ آیا می شود بدون اعتقادات دینی اخلاقی بود؟


    کارشناس بحث: سمیع




  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط B-neshan نمایش پست ها
    برخی از دوستان سوال میکنند که در سیستم فکری غیر دینی تعریف اخلاق چیست و چرا شخص باید اخلاقی باشد.

    این بحث در تاپیکهای غیرمرتبط تکرار میشد و باعث به انحراف کشیدن تاپیک و نهایت قفل شدن آن میشد. به عنوان مثال تاپیک حکم مرتد!


    با ایجاد این تاپیک ، بحثهای مربوط به اخلاق غیردینی در اینجا طرح میشه تا از انحراف سایر تاپیک ها جلوگیری بشه.
    باسمه تعالی
    با سلام:
    در این مساله نظریات متعددی داده شده است که رایج ترین تصور در ارتباط دین و اخلاق این است که اخلاق جزء انفکاک ناپذیر دین است.

    دین اسلام به عنوان مجموعه­ای که دربردانده‌ی برنامه‌ی کامل وجامعه‌ زندگی بشر برای رسیدن به سعادت است، متشکّل از سه حوزه‌ی کلی احکام، عقاید و اخلاق می­باشد.

    یعنی از سوئی حقایق موجود در عالم پرده بر می­دارد و انسان را از وقایع که در پیرامونش وجود دارد و یا در آینده با آن مواجه خواهد شد آگاه می­سازد و از سوی دیگر متناسب با این هست­ها و حقایق، قوانین و احکامی را برای رفتار و عمل فردی و اجتماعی انسان وضع می­کند و در حوزه‌ی اخلاق و صفات نفسانی نیز دستورالعمل­های اخلاقی را ارائه می­دهد.


    در مورد مسیحیّت و یهودیّت عقیده بر این است که چنین نسبتی به اخلاق و دین برقرار است. «ده فرمان» و «قاعده‌ی ذرین» که به عنوان دو منشور کلّی احکام و قوانین در این دو دین شمرده می­شود حاوی بندهایی است که همگی دستورات و قواعدی اخلاقی شمرده می­شود.


    از اینرو می­توان گفت که «دین و اخلاق یک نوع اتحاد دارند و یا یک نوع وحدت بین آنها برقرار است و یا به تعبیر امروز یک رابطه‌ی ارگانیک بین آنها وجود دارد....
    دین مجموعه­ای از عقاید، احکام و اخلاق است، پس طبعاً اخلاق جزئی از مجموعه‌ی دین می­شود و رابطه­اش با دین رابطه‌ی یک جزء با کل است


    مثل رابطه‌ی سر با کل پیکر انسان. اگر دین را به یک درخت تشبیه کنیم، این درخت دارای ریشه­ها و تنه و شاخه است. عقاید ریشه­هاست و اخلاق تنه‌ی درخت است و شاخه وبرگ و میوه‌ی درخت نیز همان احکام است. رابطه‌ی تنه با خود درخت رابطه‌ی دو شیئ نیست بلکه تنه هم خود جزء درخت است(1


    پی نوشت:
    1-مصباح یزدی، دروس فلسفه‌ی اخلاق، ص 197- 199
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۱/۲۹ در ساعت ۱۲:۳۳

  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    ظرافتی که در این تشبه وجود دارد این است که علاوه بر نشان دادن رابطه‌ی هر جزء با کل دین، رابطه‌ی هر یک از اجزاء با یکدیگر را نیز به نمایش گذاشته است. توضیح اینکه هرچند هر یک از بخش­های دین از جمله اخلاق، جزئی از مجموعه‌ی کلی دین را تشکیل میدهند امّا اینگونه نیست که این اجزاء کاملاً از یکدیگر بیگانه بوده و با هم هیچ ارتباطی نداشته باشند.

    به عکس نظام دینی یک نظام در هم تنیده ایست که همه‌ی بخش­های آن اعم از احکام و اخلاق با یکدیگر مرتبط بوده و بر یکدیگر استوارند. کما اینکه اخلاق دینی نیز کاملاً مبتنی بر جهان­بینی آن استوار بوده و در حوزه­های مختلفی نیازمند آن است. ما در بخش دوّم این نوشتار به برخی از حوزه­هایی که اخلاق به دین نیازمند است و از آن بهره می­برد اشاره می­کنیم تا علاوه بر اثبات ادّعای فوق به یکی از کارکردهای بی بدیل دین یعنی پشتیبانی از فضائل اخلاقی نیز نظری افکنده باشیم
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۱/۲۹ در ساعت ۱۲:۳۳

  9. صلوات ها 14


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    آیت‌الله مصباح یزدى در کتاب فلسفه اخلاق، به طور تفصیلى، به بحث رابطه دین و اخلاق پرداخته‌است. خلاصه نظر وی به شرح ذیل است:

    خیر و شر اخلاقى، در واقع، مبین رابطه‌اى است که بین افعال اختیارى انسان و نتایج نهایى آنها وجود دارد و ما مى‌توانیم بفهمیم که کارى خیر است یا شر، که این رابطه را کشف کنیم و بدانیم که یک فعلى با کمال نهایى ما رابطه مثبت دارد، که خیر باشد، یا رابطه منفى، که شر باشد.


    در اصل این نظریه، هیچ اعتقاد دینى اخذ نشده است؛ یعنى لازمه پذیرفتن اصل این نظریه، متوقف بر پذیرفتن وجود خدا یا قیامت یا وحى نیست، چه رسد به دستورهاى دین.

    منتهى در این که کمال نهایى چیست ؟و چگونه باید رابطه ى بین افعال و کمال نهایى را کشف کرد.

    در این جاست که ارتباط با دین پدید مى‌آید؛ پس اگر ما فقط اصل میانى این نظریه را در نظر بگیریم، متوقف بر دین نیست؛ اما وقتى بخواهیم به آن شکل خاصى دهیم و معین کنیم که چه اخلاقى خوب است و چه اخلاقى بد است و چرا؟


    این جاست که این نظر، هم ارتباط با اصول دین پیدا مى‌کند و هم احیانا با محتواى وحى و نبوت. ... ما وقتى مى خواهیم کمال نهایى انسان را مشخص کنیم، ناچاریم مسئله خدا را مطرح کنیم، تا اثبات کنیم که کمال نهایى انسان با قرب به خداست.
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۱۱/۲۹ در ساعت ۱۲:۳۸

  11. صلوات ها 13


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    .....
    نوشته
    301
    حضور
    17 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    868



    با سلام و تشکر از پاسخ شما

    تا اونجا که متوجه شدم از دیدگاه دینی؛ هدف، کمال نهایی انسان با قرب به خداست. حال هر عملی که از حرکت انسان به سوی کمال جلوگیری کند غیر اخلاقیست.
    از طرف دیگر راه و رسم رسیدن به این کمال وقرب الهی بر ما پوشیده است، پس لازم است با کمک وحی اعمالی که به این کمال کمک میکند؛ یعنی اعمال اخلاقی را شناسایی کنیم.

    ===========
    چرا انسان باید اخلاقی باشد؟
    در این سیستم، درسته که معلوم شد اخلاقیات چی هست ،اما جرا شخص باید اخلاقی باشه؟

    بر فرض اگر بتوانیم ثابت کنیم هدف بایستی کمال انسان باشه و ... ،اگر کسی بگه که "من خواهان کمال و ... نیستم، و اخلاق رعایت نمیکنم ،" جواب چیه؟

    در این سیستم فکری هم این سوال هست که اگر کسی خواستار قرب الهی نیست چرا باید اخلاقی باشه؟

    =========================================


  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا
    نوشته
    866
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5343



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    با سلام:

    مثل رابطه‌ی سر با کل پیکر انسان. اگر دین را به یک درخت تشبیه کنیم، این درخت دارای ریشه­ها و تنه و شاخه است. عقاید ریشه­هاست و اخلاق تنه‌ی درخت است و شاخه وبرگ و میوه‌ی درخت نیز همان احکام است. رابطه‌ی تنه با خود درخت رابطه‌ی دو شیئ نیست بلکه تنه هم خود جزء درخت است(1
    به نام خدا
    سلام
    جناب سمیع گرامی
    ضمن تشکر از مطالب ارزنده جنابعالی , خواهشمندم این را هم توضیح دهید که چرا تنه درخت اخلاق است و شاخ برگ و میوه آن احکام است ؟ شاید اگر تعریفی از احکام را هم توضیح دهید بهتر متوجه شوم .
    البته شاید هم هدف از این مثال همان نشان دادن در هم تنیده بودن اخلاق , عقاید و احکام هست نه بیشتر از این , که در این صورت عذر می خواهم که این سوال را پرسیدم .


    با تشکر
    ویرایش توسط vahid_barvarz : ۱۳۹۱/۱۱/۲۹ در ساعت ۱۹:۳۱
    شادی و آرام نبود هر کرا وصل تو نیست / هر کرا وصل تو باشد هر چه باید جمله هست
    اگر لذت ترک لذت بدانی , دگر لذت نفس را لذت نخوانی
    انرژی هسته ای برای همه؛ سلاح هسته ای برای هیچکس

  15. صلوات ها 9


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط vahid_barvarz نمایش پست ها
    به نام خدا
    سلام
    جناب سمیع گرامی
    ضمن تشکر از مطالب ارزنده جنابعالی , خواهشمندم این را هم توضیح دهید که چرا تنه درخت اخلاق است و شاخ برگ و میوه آن احکام است ؟ شاید اگر تعریفی از احکام را هم توضیح دهید بهتر متوجه شوم .
    البته شاید هم هدف از این مثال همان نشان دادن در هم تنیده بودن اخلاق , عقاید و احکام هست نه بیشتر از این , که در این صورت عذر می خواهم که این سوال را پرسیدم .


    با تشکر
    باسمه تعالی
    با سلام:
    منظور از مثال همان ارتباط تنگاتنگی است که بین اجزای دین برقرار می باشد

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    نقل قول نوشته اصلی توسط b-neshan نمایش پست ها
    بر فرض اگر بتوانیم ثابت کنیم هدف بایستی کمال انسان باشه و ... ،اگر کسی بگه که "من خواهان کمال و ... نیستم، و اخلاق رعایت نمیکنم ،" جواب چیه؟ در این سیستم فکری هم این سوال هست که اگر کسی خواستار قرب الهی نیست چرا باید اخلاقی باشه؟
    با عذر خواهی از کارشناس محترم بنده هم نظر شخصیم رو میگم!
    خب ما داریم در اینجا یک سیستم تعریف میکنیم شامل یک هدف و کارهایی که باید برای رسیدن به ان هدف انجام داد.حالا اگر کسی معتقد به ایدئولوژیی که این سیستم از اون گرفته شده باشد (که اینجا منظور اسلام است)دیگه مشمول سوال شما نمیشه و اگر به ان معتقد نباشه میشود یک فرد لاییک که مورد بحث ما هم هست (که ایا اصلا میتوان برای این فرد یک هدف غیر قابل نقض برای کارهای اخلاقی و معیار خوب و بد تعیین کرد یا نه!؟)

    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۱/۱۱/۳۰ در ساعت ۱۶:۵۵
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    .....
    نوشته
    301
    حضور
    17 روز 1 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    868



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    با عذر خواهی از کارشناس محترم بنده هم نظر شخصیم رو میگم!
    خب ما داریم در اینجا یک سیستم تعریف میکنیم شامل یک هدف و کارهایی که باید برای رسیدن به ان هدف انجام داد.حالا اگر کسی معتقد به ایدئولوژیی که این سیستم از اون گرفته شده باشد (که اینجا منظور اسلام است)دیگه مشمول سوال شما نمیشه و اگر به ان معتقد نباشه میشود یک فرد لاییک که مورد بحث ما هم هست (که ایا اصلا میتوان برای این فرد یک هدف غیر قابل نقض برای کارهای اخلاقی و معیار خوب و بد تعیین کرد یا نه!؟)

    فرض کنید یک شخصی قبول کرد که اسلام دین حقه و انسانها برای کمال افریده شده اند و افراد غیر اخلاقی در جهنم خواهند بود؛

    باز میگه با تمام اینها من میخام برم جهنم و علاقه ای به کمال و قرب الهی ندارم. چرا اخلاقی باشم.

    ===========

    میخوام بگم که کسی که بیوفته رو دور لج بازی برای متقاعد کردنش کار سختی در پیش هست.


    ------
    احتمالن من تا دو ماه نیستم که جواب پست بعدی شما رو بدم. خداحافظ


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود