جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اللائی و اللاتی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    45

    اشاره اللائی و اللاتی




    با سلام
    فرق بین اللائی و اللاتی در قرآن در چیست؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۵/۲۹ در ساعت ۱۷:۱۳

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله


    اللائی و اللاتی



    اللائی و اللاتی


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125

    جمع‌بندی




    سوال:
    فرق بین «اللائی» و «اللاتی» در قرآن در چیست؟

    پاسخ:

    این واژه را می توان از دو جهت ادبی و تفسیری مورد بررسی قرار داد.

    وجه ادبی:
    نقطه اشتراک این دو واژه این است که هر دو برای جمع
    «التی» به کار می‌روند.
    اما در وجه تفاوت آنها می‌توان گفت:
    واژه
    «اللاتی» جمع مؤنث است که مفرد آن «التی» است.
    واژه
    «اللائی» جمع است که مفرد آن می‌تواند «الذی» و «التی» باشد یعنی «اللائی» برای جمع به طور مطلق می‌آید و فرقی ندارد که مذکر باشد یا مؤنث.
    به بیان دیگر،
    «اللاتی» فقط برای جمع مؤنث می‌آید ولی "اللائی» جمع است که برای مؤنث و مذکر می‌تواند به کار برود. (1)
    حتی گفته اند:
    «اللائی» برای هر حالتی و بطور مساوی برای جمع مذکر و مؤنث به کار می رود. (2)
    موارد زیادی هست که
    «اللائی» برای مردان به کار برده شده‌‍‌‌‌است. (3)

    وجه تفسیری:
    با این که جستجوی زیادی انجام دادم مطلب خاصی در این زمینه نیافتم.
    البته برخی به نکته‌ای بدون ذکر مستندات خود، اشاره کرده‌اند و آن این که
    «اللائی» برای جمع مؤنث به کار می‌رود ولی برای مواردی است که با سختی و زحمتی همراه باشد.
    در قرآن نیز در آیه‌ای که مربوط به زایمان و وضع حمل (4)، و نیز آیه ای که مربوط به حیض (5)، است که نوعی سختی و زحمت را به همراه دارد از این تعبیر استفاده شده است.

    نکته:

    این ادعا نیاز به بررسی و دقت دارد و نمی‌توان گفت تفاوت تعبیر در قرآن حتما به خاطر همین جهت است، زیرا نسبت به دو آیه‌ای که اشاره شد می‌تواند صحیح باشد ولی آیه دیگری هم هست که در آن تعبیر
    «اللائی» به کار رفته و در مورد حکم ظهار (6) است، در حالی که سختی و زحمتی هم ندارد.

    منابع:
    1. طریحی، فخرالدین، مجمع البحرين، ناشر:کتاب‌فروشی مرتضوی، ج ‏1، ص 372، واژه
    «لتا»؛ ابن منظور، محمد، لسان العرب، ج ‏15، ص 240.
    2.
    طریحی، فخرالدین، مجمع البحرين، ناشر:کتاب‌فروشی مرتضوی، ج 4، ص 185.
    3. زبیدی، مرتضی، تاج العروس، ج 20، ص 141.
    4. مجادله: 58/ 2.
    5. طلاق: 65/ 4.
    6. احزاب: 33/ 4.






    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۶/۱۰ در ساعت ۲۱:۱۰ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندیها
    اللائی و اللاتی

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود