جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مکه و بکة

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    45

    مکه و بکة




    با سلام و عرض خسته نباشید

    فرق بین مکه و بکة که در قرآن ذکر شده در چیست؟

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165




    با نام الله



    مکه و بکة



    مکه و بکة



    ویرایش توسط حکمت : ۱۳۹۱/۱۱/۲۸ در ساعت ۱۳:۰۳

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط marjanfeyz نمایش پست ها
    با سلام و عرض خسته نباشید فرق بین مکه و بکة که در قرآن ذکر شده در چیست؟
    در مورد "مكه " و "بكه" مفسران و لغت دانان اختلاف نظر دارند به اين معنا كه برخي ، "مكه"و"بكه" را دو نام براي يك محل مي دانند و برخي ، "مكه"و"بكه" را دو نام براي دو محل مي دانند .
    در واقع برخي معتقدند "مكه"و"بكه" هر دو يكي است و تنها اختلاف لهجه آنها را به دو صورت درآورده است. و اينكه حرف «ميم» به حرف «با» قلب شود، در زبان عربي نمونه هاي بسيار دارد. اساساً در زبان عربي قلب و ابدال چيز رايجي است.
    در ذيل برخي نظرات مشهور در اين زمينه آورده مي شود :
    زمخشري مي گويد: بكّه همان مكه است. مكه و بكه دو لغت هستند به يك معنا.(1)
    فخر رازي و ابن منظور نيز همين نظر را دارند و هر دو را يكي مي دانند.(2) همچنين سيوطي گفته است: بكّة لغتي در مكه است.(3)



    (1)-
    زمخشري،تفسير كشاف، ج 1 ، ص 386
    (2)- فخر رازي، تفسير كبير، ج 8 ، ص 157 ؛ ابن منظور، لسان العرب، ج 10 ، ص 402 .
    (3)- سيوطي، تفسير الجلالين، ص 95


  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,710
    حضور
    29 روز 5 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5703

    پاسخ و جمع بندي




    در مقابل اين نظريه كه "بكه" و "مكه "از لحاظ مفهوم يكي هستند و هر دو نام آن شهر است، نظريه هاي ديگري است كه ميان دو كلمه فرق گذاشته اند و آنها را يكي نمي دانند. اين نظريات در كتب تفسيري و لغوي ذكر شده و معمولاً قائل آنها مشخص نيست.
    1 ـ "بكه" اسم محل بيت است و "مكه" اسم تمام شهر(1) در روايتي كه از امام صادق ـ عليه السلام ـ آمده است كه بكه موضع بيت است و مكه خود شهر.(2)
    2 ـ بكه اسم مسجدالحرام و مكه اسم شهر است; زيرا كه بكه به معناي ازدحام است و ازدحام تنها در مسجد است.(3)
    3 ـ عكس قول قبلي گفته اند مكه اسم مسجد است و بكه اسم شهر.(4)
    4 ـ بكه اسم منطقه اي است ميان دو كوه مكه كه مردم در حال طواف در آنجا ازدحام مي كنند.(5)
    5 ـ بكّه وسط مكه است و مكه همه شهر را شامل مي شود.(6)
    6 ـ بكّه اسم محل طواف است و مكه همه شهر.(7)
    اين بود نظرياتي كه در مورد فرق ميان دو واژه «بكه» و «مكه» به آن دست يافتيم و چنين مي نمايد كه بعضي از اين نظريات با بعضي ديگر قابل تطبيق و تداخل است.(8)

    (1)-
    راغب اصفهاني، المفردات ، ص 55 ؛ تاج العروس، ج 7 ، ص 111
    (2)- تفسير صافي، ج 1 ، ص 230
    (3)- تفسير فخر رازي، ج 8 ، ص 157
    (4)- همان
    (5)- زبيدي: تاج العروس ج 7 ، ص 111
    (6)- راغب اصفهاني: المفردات ص 55

    (7)- همان
    (8)- برگرفته از سايت تبيان


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ در ساعت ۰۹:۲۵

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    1,956
    حضور
    95 روز 7 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    126
    آپلود
    6
    گالری
    8
    صلوات
    5455



    سلام عليكم و رحمه الله

    بنا بر اين نقل استاد هدي گرامي
    ظاهرا اختلاف نظر بين ائمه لغت - راغب و زبيدي - است با زمخشري
    چون راغب و زبيدي بترتيب در مفردات و تاج العروس نقل قول داشته اند از زمخشتري ولي آنرا قلب لفظي "ميم" به "باء" ندانسته اند و رد كرده اند
    و آنرا ( بنا بر معناي لغت ) محل ازدحام و تجمع هنگام طواف معني كرده اند
    ولي
    زمخشتري معتقد به قلب "ميم" به "باء" بوده اند و بكه را همان مكه دانسته .
    فخر رازي هم كه هر دو را در تفسيرش نقل كرده
    نميدانم
    درست متوجه شده ام يا خير

    باسپاس

    قال الله سبحانه و تعالي : اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى ( مائده / 8 )

    قال النبي : بالعدل قامت السموات و الارض (تفسير صافي ذيل آيه 7 سوره الرحمن)
    و قال :
    اياكم و الظلم فان الظلم عند الله هو الظلمات يوم القيامة ( سفينة البحار ماده "ظلم" )

    مسئوليت قرآني مردم در قبل عدل

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    علاقه
    پژوهش
    نوشته
    220
    حضور
    20 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    326



    بسم الله الرحمن الرحیم و الصلاة و السلام علی رسولنا الکریم و آله الطیبین الطاهرین .

    أما بعد ,

    إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمينَ . آل‏ عمران : 96

    وَ هُوَ الَّذي كَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ عَنْهُمْ بِبَطْنِ مَكَّةَ مِنْ بَعْدِ أَنْ أَظْفَرَكُمْ عَلَيْهِمْ وَ كانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيراً .الفتح : 24


    قبل از همه چیز هنر قرآن این است که مفرده را به طور دقیق اختیار می کند و به طور بسیار اعجاز انگیر در جا و سیاق مناسب به کار می برد .

    مفسرین یه ذره دقت نکردن به قرآن و سیاق آیات شریفه متاسفانه عجیب است از فخر رازی و یا حتی زمخشری - که نوع علمای ما در این گونه موارد از آنها تبیعت می کنن - به هر حال پیش می یاد .

    اما مکه و بکه بی شک مراد همان مکه مکرمه است و بحث این که مکه همه شهر است و بکه جزیی از آن و غیره خیلی شاید جا نداشته باشد .

    مکه از مکک گرفته شده به معنای نقض و هلاک .

    صاحب مجمع البحرین می فرماید :

    (مكك) المك: النقض و الهلاك. و سمي البلد الحرام مكة لأنها تنقض الذنوب و تنفيها. أو تمك من قصدها بالظلم أي تهلكه كما وقع لأصحاب الفيل أو لقلة الماء بها.


    بکة هم از بک گرفته شده به معنای ازدحام است .

    صاحب العین اعلی الله مقامه می فرماید :

    بك: البك: دق العنق. و سميت مكة: بكة، لأن الناس يبك بعضهم بعضا في الطواف، [أي‏]: يدفع بعضهم بعضا بالازدحام .


    حالا به آیه شریفه بعد 96 آل عمران دقت بفرمایید :

    فيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إِبْراهيمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبيلاً وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمينَ .آل ‏عمران : 97

    چون بحث در مورد حج و در سیاق حج بیت خدا بود لفظ و مفرده بکة را به کار برد چون محل اجتماع حجاج و ازدحام آنها است لذا بهترین مفرده همین بکة بود در ضمن این که دلالت بر بکاء نیز می شه از آن استفاده کرد و چون حج محل عبادت است و همراه با بکاء حجاج از خشیت خدا و ... است لذا بهترین لفظ بکة است که دقیقا آن را در محل خود استعمال کرد .

    اما مکة خود آیه شریفه الفتح دلالت واضح به استعمال لفظ مکة که از مک گرفته شده چون سیاق بحث در رابطه با هلاک عدو و استئصال دشمن است بهترین لفظ و مفرده همین مکة است که آن را در معنای خود و در جای مناسب خود به کار برد .

    و این است فصاحت و بلاغت قرآن تفاوت این دو از آن جهتی که مفسرین ذکر کردن شاید جا داشته باشد ولی اصلا و ابدا مد نظر قرآن کریم نبوده است .

    علی کل , هذه فصاحة القرآن و بلاغته , یا لیت قومی یعلمون .



    لطفا به این سایت حتما سر بزنید واقعا جالبه .

    http://h-varjani.blogfa.com/cat-3.aspx

  13. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود