صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: « تعيين عرف »

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    27
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    83

    « تعيين عرف »




    با سلام .
    منظور از عرف عرف متشرعه و دينداران و آگاه به مسائل است كه مي توانند از هر قشر و يا هر شغلي باشند .
    1_ در اين جمله اينكه گفته شده آگاه به مسائل منظور مسائل شرعي هستش يا غير مسائل شرعي ؟
    2_ اگر غير مسائل شرعي است ممكن است فردي در مسئله اي كمتر از نفر ديگر بداند ولي به لحاظ شرعي قوي تر از او باشد.
    مثلا يك طلبه كه از لحاظ تدين و آگاهي به احكام شرعي قويتر از يك خبرنگار متدين و آگاه به احكام شرعي هست . ولي اين خبرنگار در مورد مسئله اي اجتماعي كه مي تواند نظر عرف در مورد حكم شرعي اين مسئله باشد بيشتر از اين طلبه مي داند . حال آنكه به لحاظ شرعي ضعيف تر است ؟
    با توجه به اينكه مرجع تقليد فرموده كه نظر عرف را جويا شويد در اينصورت هر دو نفر جزو عرف محسوب مي شوند و نظر هر دو نفر رو بايد جويا شد و يا اينكه لازم نيست بدانيم چه كسي در عرف بيشتر مي داند و چه كسي كمتر ؟

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست



    « تعيين عرف »


    « تعيين عرف »




  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoseinlu نمایش پست ها
    با سلام . منظور از عرف عرف متشرعه و دينداران و آگاه به مسائل است كه مي توانند از هر قشر و يا هر شغلي باشند . 1_ در اين جمله اينكه گفته شده آگاه به مسائل منظور مسائل شرعي هستش يا غير مسائل شرعي ؟ 2_ اگر غير مسائل شرعي است ممكن است فردي در مسئله اي كمتر از نفر ديگر بداند ولي به لحاظ شرعي قوي تر از او باشد. مثلا يك طلبه كه از لحاظ تدين و آگاهي به احكام شرعي قويتر از يك خبرنگار متدين و آگاه به احكام شرعي هست . ولي اين خبرنگار در مورد مسئله اي اجتماعي كه مي تواند نظر عرف در مورد حكم شرعي اين مسئله باشد بيشتر از اين طلبه مي داند . حال آنكه به لحاظ شرعي ضعيف تر است ؟ با توجه به اينكه مرجع تقليد فرموده كه نظر عرف را جويا شويد در اينصورت هر دو نفر جزو عرف محسوب مي شوند و نظر هر دو نفر رو بايد جويا شد و يا اينكه لازم نيست بدانيم چه كسي در عرف بيشتر مي داند و چه كسي كمتر ؟
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سؤالتان

    منظور از عرف همان طور که فرمودید عرف دین داران آگاه به مسائل است که البته منظور مسائل شرعی است .

    در تشخیص عرف ملاک دیدگاه قاطبه یا عموم دین داران است نه افراد خاصی مثل یک طلبه یا یک خبرنگار دین دار از این رو دیدگاه فردی برای تشخیص عرف کافی نیست بلکه باید برای کشف دیدگاه جمعی تلاش کرد .
    البته این مسئله نباید مشکل بنماید چرا که با پرس و جویی کوتاه از چند نفر و پرسش از آنها در مورد دیدگاه عرف می توان تا حدود زیادی به نتیجه رسید و البته در برخی موارد مشکلاتی هم در این کار پیدا می شود که به صورت موردی باید بررسی شود.

    همیشه موفق و سلامت باشید


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    27
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    83



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها


    با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سؤالتان

    منظور از عرف همان طور که فرمودید عرف دین داران آگاه به مسائل است که البته منظور مسائل شرعی است .

    در تشخیص عرف ملاک دیدگاه قاطبه یا عموم دین داران است نه افراد خاصی مثل یک طلبه یا یک خبرنگار دین دار از این رو دیدگاه فردی برای تشخیص عرف کافی نیست بلکه باید برای کشف دیدگاه جمعی تلاش کرد .
    البته این مسئله نباید مشکل بنماید چرا که با پرس و جویی کوتاه از چند نفر و پرسش از آنها در مورد دیدگاه عرف می توان تا حدود زیادی به نتیجه رسید و البته در برخی موارد مشکلاتی هم در این کار پیدا می شود که به صورت موردی باید بررسی شود.

    همیشه موفق و سلامت باشید
    ممنون از پاسختون .
    1_ گفتید در برخی موارد مشکلاتی هم بوجود می آید . منظور شما از مشکلات چیست ؟
    مثلا در مورد آلت قمار بودن یا نبودن بازیهای جدید (از آلات قمار قدیم نباشد مثل بازی کامپیوتری فوتبال ) اگر از 10 نفری که پرس و جو کردم 8 نفر بگویند این وسیله آلت قمار نیست و 2 نفر که کمی بیشتر می دانند بگویند این وسیله آلت قمار است و طبق حکم چون از بازیهای جدید است آلت قمار محسوب نمی شود . حالا چون آن دو نفر کمی بیشتر می دانند من باید نظر آنها را بیشتر ملاک قرار دهم و آنرا آلت قمار بدانم و یا اینکه نظر عموم را ملاک قرار دهم که خوب طبیعتا آلت قمار محسوب نمیشود ؟
    2_ منظور از عرف عرف شهری است که در زندگی میکنیم یا عرف کشور یا عرف ممالک اسلامی ؟

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoseinlu نمایش پست ها
    ممنون از پاسختون . 1_ گفتید در برخی موارد مشکلاتی هم بوجود می آید . منظور شما از مشکلات چیست ؟ مثلا در مورد آلت قمار بودن یا نبودن بازیهای جدید (از آلات قمار قدیم نباشد مثل بازی کامپیوتری فوتبال ) اگر از 10 نفری که پرس و جو کردم 8 نفر بگویند این وسیله آلت قمار نیست و 2 نفر که کمی بیشتر می دانند بگویند این وسیله آلت قمار است و طبق حکم چون از بازیهای جدید است آلت قمار محسوب نمی شود . حالا چون آن دو نفر کمی بیشتر می دانند من باید نظر آنها را بیشتر ملاک قرار دهم و آنرا آلت قمار بدانم و یا اینکه نظر عموم را ملاک قرار دهم که خوب طبیعتا آلت قمار محسوب نمیشود ؟ 2_ منظور از عرف عرف شهری است که در زندگی میکنیم یا عرف کشور یا عرف ممالک اسلامی ؟
    خواهش می کنم

    1. نظر عموم افراد دین دار ملاک است مگر اینکه افراد آگاه تر نظر عرف را تشخیص دهند و مورد اطمینان شما باشند.

    2. نظر مراجع در موارد مختلف ، متفاوت است .

    همیشه موفق و سلامت باشید


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    27
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    83



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها


    خواهش می کنم

    1. نظر عموم افراد دین دار ملاک است مگر اینکه افراد آگاه تر نظر عرف را تشخیص دهند و مورد اطمینان شما باشند.

    2. نظر مراجع در موارد مختلف ، متفاوت است .

    همیشه موفق و سلامت باشید
    ببخشید که اینقدر میپرسم . چون این مسئله به حرام و حلال بودن رزقم برمیگرده مجبورم وسواس به خرج بدم .
    1 _در مورد سوال دوم بحث قبلی : مرجع تقلیدم آیت الله سیستانی هستن و در مورد تعیین آلت قمار در عرف میخواستم بدونم که منظور عرف عرف شهری است که من در آن زندگی میکنم و یا عرف کشور و یا عرف ممالک اسلامی ؟
    2 _ حالا اگر یه قمار باز حرفه ای که ممکن است در خانه نماز بخواند یا نخواند و یا روزه بگیرد یا نگیرد و یا اینکه متدین باشد یا نباشد و من در تدین و آگاهی او نسبت به مسائل شرعی شک داشته باشم و البته بیشتر احتمال بدهم که او متدین نباشد می توانم او را جزو عرف محسوب کنم ؟ ( با توجه به اینکه گفتید عرف باید متدین و متشرع و آگاه به مسایل باشد )

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoseinlu نمایش پست ها
    ببخشید که اینقدر میپرسم . چون این مسئله به حرام و حلال بودن رزقم برمیگرده مجبورم وسواس به خرج بدم . 1 _در مورد سوال دوم بحث قبلی : مرجع تقلیدم آیت الله سیستانی هستن و در مورد تعیین آلت قمار در عرف میخواستم بدونم که منظور عرف عرف شهری است که من در آن زندگی میکنم و یا عرف کشور و یا عرف ممالک اسلامی ؟ 2 _ حالا اگر یه قمار باز حرفه ای که ممکن است در خانه نماز بخواند یا نخواند و یا روزه بگیرد یا نگیرد و یا اینکه متدین باشد یا نباشد و من در تدین و آگاهی او نسبت به مسائل شرعی شک داشته باشم و البته بیشتر احتمال بدهم که او متدین نباشد می توانم او را جزو عرف محسوب کنم ؟ ( با توجه به اینکه گفتید عرف باید متدین و متشرع و آگاه به مسایل باشد )
    خواهش می کنم ان شاء الله توفیق خدمت داشته باشیم.

    1. به نظر معظم له منظور عرف محل یا شهر است .
    2. اگر از ظواهر او احتمال عدم تدین بدهید نظرش معتبر نیست .

    در پناه حضرت حق باشید

    پی نوشت:
    1. آیت الله سیستانی ، استفتائات سایت معظم له به آدرس:
    http://www.sistani.org/index.php?p=827020&id=995

    ویرایش توسط سجاد : ۱۳۹۱/۱۱/۳۰ در ساعت ۰۷:۵۷

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    27
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    83



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها


    خواهش می کنم ان شاء الله توفیق خدمت داشته باشیم.

    1. به نظر معظم له منظور عرف محل یا شهر است .
    2. اگر از ظواهر او احتمال عدم تدین بدهید نظرش معتبر نیست .

    در پناه حضرت حق باشید

    پی نوشت:
    1. آیت الله سیستانی ، استفتائات سایت معظم له به آدرس:
    http://www.sistani.org/index.php?p=827020&id=995
    واقعا ممنونم که صبورانه به سوالام جواب میدید . امیدوارم که سوال بعدیم آخریش باشه .
    در سایت آیت الله سیستانی سوال و جوابی مطرح شده که برام شبهه بوجود آورده .
    سوال : بازى كردن بيليارد و دائر كردن مراكز وسالنهاى بازى بيليارد چه حكمى دارد؟
    جواب: اگر بازى با برد وباخت نباشد وخود آن هم ازوسائل قمار درآن شهر شناخته نشود بازى اشكال ندارد ولى داير كردن ان جايزنيست .
    حالا من از سایت آیت الله سیستانی پرسیدم که دایر کردن گیم نت اگر بازی ها آلت قمار نباشند اشکال دارد یا نه که گفتند دایر کردن گیم نت اشکال ندارد .
    من واقعا نمی فهمم که چرا اگر بیلیارد آلت قمار محسوب نمیشه دایر کردنش مجاز نیست ولی اگه بازی کامپیوتری فوتبال آلت قمار نباشه دایر کردنش برای گیم نت مجازه ؟
    این میتونه به این ربط داشته باشه که قبلا بیلیارد از آلات قمار بوده و فوتبال کامپیوتری نبوده ؟
    آیا ممکنه که شخصی که جواب سوال منو از سایت مرجع تقلیدم میده اشتباه کنه و در صورت اشتباه اون شخص در قیامت چیزی بر گردن من هست ؟

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoseinlu نمایش پست ها
    واقعا ممنونم که صبورانه به سوالام جواب میدید . امیدوارم که سوال بعدیم آخریش باشه . در سایت آیت الله سیستانی سوال و جوابی مطرح شده که برام شبهه بوجود آورده . سوال : بازى كردن بيليارد و دائر كردن مراكز وسالنهاى بازى بيليارد چه حكمى دارد؟ جواب: اگر بازى با برد وباخت نباشد وخود آن هم ازوسائل قمار درآن شهر شناخته نشود بازى اشكال ندارد ولى داير كردن ان جايزنيست . حالا من از سایت آیت الله سیستانی پرسیدم که دایر کردن گیم نت اگر بازی ها آلت قمار نباشند اشکال دارد یا نه که گفتند دایر کردن گیم نت اشکال ندارد . من واقعا نمی فهمم که چرا اگر بیلیارد آلت قمار محسوب نمیشه دایر کردنش مجاز نیست ولی اگه بازی کامپیوتری فوتبال آلت قمار نباشه دایر کردنش برای گیم نت مجازه ؟ این میتونه به این ربط داشته باشه که قبلا بیلیارد از آلات قمار بوده و فوتبال کامپیوتری نبوده ؟ آیا ممکنه که شخصی که جواب سوال منو از سایت مرجع تقلیدم میده اشتباه کنه و در صورت اشتباه اون شخص در قیامت چیزی بر گردن من هست ؟
    خواهش می کنم

    برای یافتن علت تفاوت در پاسخ ها مشغول بررسی هستم و هر وقت نتیجه ای بدست آمد ان شاء الله در این جا عرض خواهم کرد.

    همیشه موفق و سرفراز باشید


  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    در تشخیص عرف ملاک دیدگاه قاطبه یا عموم دین داران است نه افراد خاصی مثل یک طلبه یا یک خبرنگار دین دار از این رو دیدگاه فردی برای تشخیص عرف کافی نیست بلکه باید برای کشف دیدگاه جمعی تلاش کرد .
    با سلام خدمت پاسخگوی محترم

    از طرفی برای تشخیص دینداران باید حکم دین را بدانیم و از سویی حکم دین در مواردی به تشخیص عرف دینداران واگذار شده است. این دور نیست؟ این ابهام چگونه برطرف می شود؟

    مثلاً عرف جامعه دینداران امروزی بسیاری از موسیقی ها که دینداران گذشته حرام می دانستند حلال یا غیرلهوی می داند. بنابراین در عالم واقع، موضع احکام متوقف بر تشخیص عرف، همواره در معرض تغییر و تبدیل و حتی نسخ قرار می گیرند.

    1- این دور باطل ایجاد شده را چگونه حل می کنید؟
    2- ملاک دیندار و دینداری چیست؟ نماز و روزه برای دینداری کافی است؟

    تشکر از توجه شما.

    ویرایش توسط مؤمن : ۱۳۹۱/۱۲/۰۷ در ساعت ۲۲:۴۳

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۲۰, ۱۸:۰۲
  2. ديگر نگوييم چرا شعار مرگ بر اسرائيل اثر ندارد!
    توسط آذر بانو در انجمن آسیب شناسی و آسیب زدایی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۶, ۱۰:۱۵
  3. آيين زرتشت از ديدگاه آرتور کریستینسن
    توسط jomhoori در انجمن آشنایی با ادیان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۲۳, ۱۵:۰۸
  4. دانلود کتاب آيين همسردارى آيت الله ابراهيم امينی
    توسط مدیر فرهنگی در انجمن خانواده
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۲/۰۵, ۰۹:۲۳
  5. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۰/۱۰, ۲۲:۵۷

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۹, ۰۹:۳۶ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود