صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: « بحث و مناظره تا چه مقدار سودمند است؟؟؟ »

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    35
    حضور
    13 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    135

    « بحث و مناظره تا چه مقدار سودمند است؟؟؟ »




    با سلام..
    دوستان من الان یه جورایی خسته شدم از بس که با بعضیا در ارتباط با نظام و حکومت دهن به دهن شدم...
    خسته که نه... ولی یکمی سست شدم..!
    تا به حال به خاطر تقریبا دو قضیه با دوستان و .. پیرامون این گونه مسائل بحث میکردم..
    یکی الگوگیری از عمار که در جنگ صفین سعی بر روشنگری میکرد...
    یکی هم ابراز مخالفت در جمع.. که ینی در یه جمعی اگه کار بد و.. میکنن ما باید مخالفتمون رو ابراز کنیم...
    ولی الان به دو دلیل به شک افتادم..
    یکی این احادیثی که پیرامون بحث و مجادله هستش..
    یکی هم این قضیه که میگن برخی ها مثل مرده ای هستند و ما هرچه قدر حرف میزنیم نمی شنوند... یا به اصطلاح صم بکم عمی...
    احادیثی هم که دیدم اینا بود:
    مَن ضَنَّ بِعِرضِهِ فلْيَدَعِ المِراءَ .
    امام على عليه‏السلام :
    هركه آبروى خود را دوست دارد ، بايد از مجادله بپرهيزد .
    نهج البلاغة : الحكمة : 362 منتخب ميزان الحكمة : 362
    ارسال نظر برای اين حديث
    ------------------------------------------------------
    رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
    لايَستَكمِلُ عَبدٌ حَقيقَةَ الإيمانِ حتّى يَدَعَ المِراءَ وإن كانَ مُحِقّا .
    پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
    هيچ بنده‏اى كاملاً به حقيقت ايمان نرسد ، مگر آن گاه كه مجادله را رها كند ، هرچند حقّ با او باشد .
    منيه المريد : 171 منتخب ميزان الحكمة : 512
    ارسال نظر برای اين حديث

    ------------------------------------------------------
    عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
    أورَعُ النّاسِ مَن تَركَ المِراءَوإن كانَ مُحِقّا .
    پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
    پارساترين مردمان، كسى است كه مجادله را رها كند هرچند حقّ با او باشد .
    أمالي الصدوق : 28 / 4 منتخب ميزان الحكمة : 512
    از اینجا:
    http://www.hadithcity.com/hadith.aspx?id=2778
    پدرمم هم میگه نباید خیلی وقت و انرژی ت رو واسه این چیزا بذاری... باید اهم رو مهم تشخصی بدی و ......

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301






    با نام و یاد دوست




    « بحث و مناظره تا چه مقدار سودمند است؟؟؟ »



    « بحث و مناظره تا چه مقدار سودمند است؟؟؟ »

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما کاربر گرامی




    احادیثی که شما اشاره فرمودید در مورد جدل باطل می باشد نه مناظره و برای اینکه تفاوت این دو معلوم شود مقدماتی را ذکر می کنم:


    جدال باطل(مذموم) ، در برابر جدال احسن است. اين جدل كه براى پوشاندن و ردّ حق با باطل يا به منظورى غير از حق‏طلبى يا براى نزاع و جاه‏طلبى صورت مى‏گيرد، در قرآن كريم صريحاً مذمّت شده است:


    وَ كَانَ الْإِنسَنُ أَكْثَرَ شَىْ‏ءٍ جَدَلًا [1]
    انسان بيش از هر چيزى سر جدال دارد.


    منشأ اصلى مجادله به باطل، كبر ، غرور ، خودمحورى و هواپرستى، و سرچشمه كبر هم جهل و نادانى است . انكار بى‏ دليل نيز از موارد مجادله به باطل است . بنا بر اين ، مجادله به حق با مخالفان ، تنها بر كسانى جايز يا واجب است كه قدرت اثبات حق را داشته باشند و از اين رو امام صادق عليه السلام تنها به كسانى مانند حمزة بن محمد (طيار) و امثال او اجازه مناظره مى‏دادند.[2]


    در رواياتى نيز جدال باطل، عامل تباهى يقين،[3] فرو افتادن در دام زندقه و بى ‏دينى،[4]ريا،[5]شك،[6] حبط عمل، هلاكت و دورى از خدا[7]شناسانده شده است.





    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    لفظ جدل دو بار و لفظ جدال با مشتقات آن چندین بار در قرآن کریم تکرار شده است و غالباً معنای منفی دارد[8] ، مگر در آن موارد استثنایی که لفظ «جدال» با قید «احسن» همراه است[9] پس در کتاب مبین الٰهی، در عین اینکه از جدال نهی شده، اما به جدال احسن توصیه گردیده است؛ خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:


    ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ[10]
    مردم را با حکمت و اندرز نيکو به راه پروردگارت بخوان و با بهترين ، شيوه با آنان مجادله کن زيرا پروردگار تو به کسانی که از راه او منحرف شده اند آگاه تر است و هدايت يافتگان را بهتر می شناسد


    اخبار نكوهش از جدل آنجائى است كه هدف تنها فضل فروشى و غلبه بر حريف با تعصب و ترويج باطل باشد يا آنجا كه توان علمى بر پيروزى در بحث و آشكار ساختن حق نباشد و مباحثه باعث پايدارتر شدن خصم در باطل خود شود يا آنجا كه باطلى را با باطل ديگر دفع كنند يا جائى كه مى توان با نرمى و عطوفت هدايت كرد از شيوه خشونت آميز و تند و فتنه انگيز استفاده شود يا در زمان تقيه تقيه نكند.


    اما آنجا كه زمان تقيه نباشد و بتواند حق را آشكار سازد واثبات نمايد تلاش دراظهار واحياء حق و زدودن باطل با دلائل روشنتر و شيوه اى بهتر و نيتى پاك و دوراز رباء و مراء از طاعت هاى بزرگ است . ولى نفس و شيطان راهها و شيوه هاى پنهانى دارد كه بايداز آن دور بود و تلاش كرد بااخلاص از آنها گريخت.[11]







    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    جدل را نباید با مناظره اشتباه کرد . زیرا که در مناظره دو تن که به دو عقیدۀ متقابل معتقدند با یکدیگر بحث می پردازد ، بدون اینکه قصد الزام یکدیگر را داشته باشند . بلکه غرض اصلی آن ها کشف حقیقت است و همین که حق بودن یکی از دو طرف نقیض معلوم شد ، طرف مخالف به آن اذعان می کند[12] .


    ابزار مناظره


    براى انجام هركاري نياز به وسيله­ى مخصوص آن داريم؛ بدون استفاده از ابزار ويژه نمى­توان به هدف و منظور خود رسيد:


    الف: علم
    در باره هر مطلبى، شناخت ومعرفت آن،‌ اولين وسيله­ اى است كه به آن احتياج داريم تا بتوانيم با آگاهى كامل و اطلاعات لازم، درآن وارد شويم و بى هيچ عيب ونقصى هدف مورد نظر را يافته، كار را به پايان رسانيم.


    ب: حلم
    عالم تند مزاح و زود رنج يا كسى كه زود عكس العمل نشان مي‌دهد، براى مناظره كردن مناسب نيست، اين كار، انسان بردبار و حليم مى­خواهد كه هر چه، هم گفتارش مي‌گويد، او را برافروخته نكند، صبر و شكيبايى او را زايل نگرداند، از كوره درنرود و حالت مدارا و سازش را از دست ندهد و به عكس، با متانت، ملاطفت، خويشتن‌دارى و دندان روى جگر گذاشتن فقط از علم خود استفاده كند تا در شبيه سازى موفق شود و برگ برنده را به خود اختصاص دهد.


    ج: مهارت
    هر كس، قادر به انجام مناظره نيست؛ بايد عالم و كارشناس بحث، علاوه بر حلم، از مهارت، تخصص لازم "حاضرجوابي" بر اين امر مهم برخوردار‌ باشد و الاّ نمى­تواند از عهده­ ي مأموريت به اين عظيمى برآيد.





    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    آنچه از ديدگاه اسلام، در اين باره اهميت دارد، در حقيقت ”اتمام حجت“ است وانجام وظيفه در اين راه؛‌ نه اينكه حتماًَ خواهيم توانست طرف گفت وگو را همفكر خود سازيم، گرچه تلاش ما براين نكته است ولى اگر نتوانستيم تا اين حد پيشرفت كنيم، حداقل اتمام حجت كرده باشيم.

    بنابراين همانطوركه خداوند متعال براى ”اتمام حجت“ به ارسال رسل اقدام فرمود[13]، پيامبران نيز براين خط‌ مشي حركت‌كرده ­اند و مجادله ­هاى آنان با قوم خود، در وهله‌ى نخست براى هدايت آنان و آنان را مانند خود گرداندن است اگر اين نشد، براى اتمام حجت بوده كه هم آنان وظيفه ­ى خود را انجام داده و هم حجت را بر قوم خود تمام كرده تا درپيشگاه خداوند،مسؤوليتى نداشته باشند؛

    وقتى انسان دنبال چنين هدفى باشد، به هيچ وجه نبايد در مباحثه ­ها و گفتمان‌ها از حالت طبيعى خارج شود و با فشار و ابزار ديگرى، براى هدايت و اتمام حجت اقدام نمايد بلكه:


    اِنّا هَدَيناهُ السَّبِيلَ اِمّا شاكِراًََ و اِمّاكَفُوراًَ:[14] ما راه را به او نشان داديم، يا شاكر است يا ناسپاس.






    برای اطلاعات بیشتر رجوع فرمایید:

    مقاله جدل و مراء ،حوزه سال 1367 شماره 27
    روش گفتمان يا مناظره-نصرت الله جمالى
    دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرة المعارف اسلامیجدل و مراء-مؤسسه ام الكتاب
    پژوهشى در باره مجادله در قرآن- روح اللَّه رزقى
    ابن سينا،‌ حسين بن عبدالله،‌ الاشارات و التنبيهات، مع الشرح للمحقق الطوسي،‌ قم، نشر البلاغه، 1375، ج1، ص289.
    طوسي،‌ نصير الدين،‌ اساس الاقتباس, به تصحيح مدرس رضوي, (انتشارات دانشگاه تهران, 1326) ص444و 451-453.
    علامه حلي، جمال الدين حسن بن يوسف، الجوهر النضيد في‌ شرح منطق التجريد، قم، انتشارات بيدار، 1362ش، ص232-240.
    مظفر، محمد رضا، المنطق، (نجف اشرف، مطبعه النعمان، ط3). ص371-388.
    ملکشاهي، حسن، ترجمه و تفسير تهذيب المنطق تفتازاني، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1367، ص272 و275.
    خوانساري،‌ محمد، منطق صوري، (تهران، آگاه، 1373،‌ چاپ7)،ج2، ص223-225.


    [1] كهف : آيه ۵۴
    [2] بحار الأنوار : ج‏۷۰ ص‏۴۰۴
    [3] غرر الحكم : ج ۱ ص ۳۰۸ ح ۱۱۷۷
    [4] الاعتقادات : ص‏۴۳
    [5] كشف الغمة : ج‏۳ ص‏۱۴۰ - ۱۴۱؛ بحار الأنوار : ج‏۷۵ ص‏۸۱ ح ۷۱
    [6] بحار الأنوار : ج‏۲ ص‏۱۳۸ ح ۴۹
    [7] تحف العقول : ص‏۳۰۹؛ بحار الأنوار : ج‏۷۵ ص‏۲۸۸ ح ۲
    [8] نک‍ : کهف/18/54، 56؛ حج/22/8؛ زخرف/43/58
    [9] نحل/16/125؛ عنکبوت/29/46
    [10] نحل،25
    [11] بحارالانوار ج 70.402
    [12] دورۀ مختصر منطق صوری ، محمد خوانساری ، تهران ؛ انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ پانزدهم ، تابستان ۱۳۸۰ص۱۹۶
    [13] نساء/165
    [14] انسان/3
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ali pir نمایش پست ها
    با سلام.. دوستان من الان یه جورایی خسته شدم از بس که با بعضیا در ارتباط با نظام و حکومت دهن به دهن شدم... خسته که نه... ولی یکمی سست شدم..! تا به حال به خاطر تقریبا دو قضیه با دوستان و .. پیرامون این گونه مسائل بحث میکردم.. یکی الگوگیری از عمار که در جنگ صفین سعی بر روشنگری میکرد... یکی هم ابراز مخالفت در جمع.. که ینی در یه جمعی اگه کار بد و.. میکنن ما باید مخالفتمون رو ابراز کنیم... ولی الان به دو دلیل به شک افتادم.. یکی این احادیثی که پیرامون بحث و مجادله هستش.. یکی هم این قضیه که میگن برخی ها مثل مرده ای هستند و ما هرچه قدر حرف میزنیم نمی شنوند... یا به اصطلاح صم بکم عمی... احادیثی هم که دیدم اینا بود:
    سلام
    یکی از فواید مناظره افزایش علم است
    در روایت است که زکات العلم نشره
    البته این روایت را اینطور معنا می کنند : زکات دانش منتشر ساختن آن است
    اما یک معنای ظریف روایت این است :
    افزونی علم ، گشودن آن است
    چون نشر به معنای بازکردن هم هست
    در مناظره به علت طرح مباحث دقیق تر ما مجبور به کنکاش در ابعادی از مساله هستیم که هیچگاه به آن فکر هم نکرده ایم و اینجاست که تفکر و تحقیق باعث تفصیل و گشوده شدن و ظهور عرصه های جدید می شود
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    سوارکاری
    نوشته
    340
    حضور
    16 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1282



    به نام او

    بحث و مباحثه چند حالت دارد : 1- بین خود و طرف مخالف 2- بین خود و طرف مخالف و عده ای هم این وسط تماشا چی هستند .

    در حالت اول یا شما اگر بر دینتان اعتقاد کافی نداشته باشید که تسلیم می شوید و به نظر من کسی که به دین خود اعتقاد ندارد و همه چیز را از دین خود نمی داند نباید ، بیاید و مناظره کنند .
    یا این که طرف مقابل را که در راه کج است به راه راست هدایت می کنید که به نظر من بسیار کار خوبی است .
    یا این که بحث بی نتیجه می ماند که باز هم خوب است چون با اینکه نه گمراه شدید و نه کسی را به راه راست هدایت کردید ولی در این وسط اطلاعاتی کسب کردید هم از طرف آن دین و هم از عقاید پیروی کننده ی آن دین

    برای تماشاچیان یا گمراه می شوند و یا به راه راست هدایت می شوند و یا آن ها هم اطلاعتشان بیش تر می شود که باید این ها را هم در نظر داشت چون گمراه کردن آن ها شاید گناه داشته باشد ولی نمی دانم . این کلیات بود و تصمیم گیری با شما .

    یا حق

    ویرایش توسط عصا : ۱۳۹۱/۱۱/۳۰ در ساعت ۱۶:۴۵
    خلق را تقلیدشان بر باد داد
    ای دو صد لعنت بر این تقلید باد

    *****
    دلم را با دل تو آشنا کرد
    نه من کردم نه تو کردی خدا کرد

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    35
    حضور
    13 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    135



    ممنون از جواب هاتون...
    یه چند تا سوال دارم...
    ابزار مناظره
    الف: علم
    ب: حلم
    ج: مهارت
    --من اگه مثلا مهارتم کم باشه مناظره نکنم؟!؟!؟ دیگه برام واجب نیست؟؟؟ اهم و مهم چیه اینجا؟!؟ باید برم دنبال کسب مهارت؟!؟!؟؟
    --اگه توی یه مناظره ای طرف مقابل این موارد رو نداشت چی کار کنم؟! ادامه بدم؟! مثلا شروع کرد به نا سزا گفتن!!!
    --اگه میبینم طرفم خیلی داغه.. ینی با اینکه حق رو نمیدونه ولی روی جاهلیتش اصرار داره ، چی کار کنم!؟ بحث کنم؟!؟
    --وقتی طرف مقابل هیاهو میکنه... جو میده... داد میزنه... باعث جذب نگاه دور و وری ها(که تقریبا در جریان بحث ما نیستن از اول) میشه ... بحث کنم؟!؟!

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    35
    حضور
    13 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    135



    یا این که بحث بی نتیجه می ماند که باز هم خوب است چون با اینکه نه گمراه شدید و نه کسی را به راه راست هدایت کردید ولی در این وسط اطلاعاتی کسب کردید هم از طرف آن دین و هم از عقاید پیروی کننده ی آن دین
    اینکه میگید خوب است.. منظور تون چیه دقیقا!؟؟!؟
    خدا رو خوش میاد!؟؟! رضای خد ارو در بر داره!؟؟!؟ یا یه کار بیهوده ای بوده....؟!

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی آیا جا برای عارفان بالله کم است ؟؟؟
    توسط FTMH_Mohammadi در انجمن عرفان عملی
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۵/۲۷, ۱۲:۴۳
  2. پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۶, ۲۲:۰۸
  3. اتلاف زمان برای تیمم بدل از غسل؟؟؟!!!
    توسط kosar در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۲, ۰۹:۱۷
  4. « توسل و توحید » ؟؟؟
    توسط FTMH_Mohammadi در انجمن براهین اثبات خدا
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۴, ۱۳:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود