جمع بندی درخواست منبع و توضیحی درباره این حدیث: «ایمان در آخر الزمان»

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
درخواست منبع و توضیحی درباره این حدیث: «ایمان در آخر الزمان»

به نام دوست

سلام به همه
حدیثی هست که همگی مکرّر شنیده یم:

امام صادق (علیه السلام): "نگه داشتن ایمان در آخر الزمان، مثل نگه داشتن گوی آتشی در دست است."

مقداری جست و جو کردم اما نتونستم منبعی پیدا کنم

سوال دیگر: از کدام کتاب می توانم احادیثی با موضوع آخر الزمان پیدا کنم؟

با تشکر از راهنمایی اساتید:Kaf:


با نام الله



سؤال:
منبع این حدیث از امام صادق (علیه السلام): «نگاه داشتن ایمان در آخر الزمان، مثل نگاه داشتن گوی آتشی در دست است»، چیست؟

پاسخ:
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): اى پسر مسعود! زمانى بر مردم بيايد كه صبركننده‏ بر دينش، مانند كسى است كه آتش‏ در دست‏ خود بگيرد می‌گويد براى اين زمان اگر گرگ بودى در اين زمان كه بسيار خوب و گر نه مرا گرگ صفتان می‌خورند. (1)

منبع:

1. رضایی، سيد عبد الحسين، كتاب الروضة در مبانى اخلاق (ترجمه جلد 74 بحار الأنوار)، انتشارات اسلاميه، تهران، 1364 ش، چاپ دوم.

حدیث فوق ازرسول اکرم(ص) نقل شده امابرای امام صادق (ع)منبع مورد اعتمادی دربررسی اولیه یافت نشد

یکی از دلایل سختی آنست که تحريف در آموزه هاى متعالى و راستين دين در اين عصر فزونى مى گيرد و اديان و مكاتب مختلفى شكل مى گيرد؛ اين اديان ساختگى، رنگ و بويى از حقيقت ندارند و تهى از معنويت و باورهاى راستين حق گرايانه هستند.در روايات نيز اشاره شده كه سرگردانى در عقايد دينى، نتيجه جريانات باطلى است كه با جهالت و كنار گذاشتن تفكر در ميان امت ظاهر مى شود.

شاید این سوال پیش آید که برای این دوران چه باید کرد؟ راههاي مهم در امان ماندن از فتنه هاي آخر الزمان را می توان چنین برشمرد :

1– تلاش براي شناخت بيشتر امام عصر (ع)
2– خودسازي و تهذيب نفس
3– انتظار فرج امام زمان (ع)
4– سعي در اصلاح وضع جامعه
5– حفظ و تحكيم پيوند معنوي با امام عصر (ع)

نکته ای که نبايد از نظر دور داشت آنكه اگر حفظ دين در آخرالزمان دشوار است به همان نسبت عوامل و زمينه هاى ديندار شدن نيز بهتر و بيشتر فراهم است. براى نمونه در هيچ زمانى به اندازه زمان ما ابزار و وسايلى كه بتوان با كمك آنها دين را شناخت فراهم نبوده است ؛ مانند كتاب، صوت، تصوير و نيز گسترش دانش و معارف. اگر در گذشته شخصى براى استماع حديثى فرسنگ ها راه بيابان را طى مى نمود، امروز با زدن چند كليد رايانه و يا مراجعه ساده به كتاب ها و نيز امواج راديويى و تصويرى و... مى تواند به همان اطلاعات دسترسى پيدا كند. علاوه بر آنكه مردم آخرالزمان از عقل و هوش بيشترى برخوردارند.

در آخر الزمان غول های ارتباط جمعی و رسانه ای ، به شدت با اسلام درگیر میشوند و با انواع تخریب ها و تحریف ها سعی بر آن دارند که چهره خشن و سیاهی از اسلام و دین نشان دهند.

در آخر الزمان بسیار از مردم از محتواى اسلام و قرآن و حقيقت آن دور مى‏ شوند. اين دور شدن به چند شكل اتفاق مى ‏افتد. توجه بيش از حد به ظاهر و غفلت از محتوا و پيام؛ يعنى، مردم به جاى اين كه دنبال فهم معانى قرآن باشند، بيشتر به خواندن آن و لحن و صوت ارزش بدهند ر.ك: بحارالانوار، ج 52، ص

گرچه دینداران کمند ولی از طرف ديگر هر چند حفظ دين و عمل به وظيفه، در دنياى پرتلاطم و سراسر ظلم و فساد، كارى دشوار است؛ ولى پاداش انسان‏هاى متدين و دين‏مدار نيز افزون است.
در روايتى پيامبر گرامى اسلام به اصحابش فرمود: «به زودى گروهى بعد از شما مى ‏آيند كه يك نفر از آنان اجر پنجاه نفر از شما (صحابه) را دارد». اصحاب گفتند: «يا رسول الله! ما با تو در بدر و احد و حنين شركت داشتيم و قرآن در ميان ما نازل شد». پيامبر فرمود: «اگر بر شما وارد مى ‏شد آن چه آنان تحمل مى‏ كنند، مانند صبر آنان صبر نمى ‏كرديد»
بحارالانوار، ج 52، ص 130، ح

هر چند حفظ دين و عمل به وظيفه، در دنياى پرتلاطم و سراسر ظلم و فساد، كارى دشوار است؛ ولى پاداش انسان‏هاى متدين و دين‏مدار نيز افزون است.

باید در نظر داشت که وظیفه یک مسلمان معتقد، آن است که تکالیف دینی خود را به خوبی بشناسد و به آنها عمل کند. هنگام حضور ظاهری امام در جامعه در میان مردم، امر تشخیص وظیفه، راحت‎تر است؛ چراکه فرد به خدمت امام عصر خود می‌‎رسد و کسب تکلیف می‌‎کند، ولی در زمان غیبت، این امر به‌صورت کامل، بر عهده خود شیعیان است.

باید در نظر داشت که بعضی ازمردم در آخر الزمان از محتواى اسلام و قرآن و حقيقت آن دور مى‏ شوند. اين دور شدن به چند شكل اتفاق مى ‏افتد. توجه بيش از حد به ظاهر و غفلت از محتوا و پيام؛ يعنى، مردم به جاى اين كه دنبال فهم معانى قرآن باشند، بيشتر به خواندن آن و لحن و صوت ارزش بدهند ر.ك: بحارالانوار، ج 52، ص 190

مؤمنان آخرالزمان، به فرموده­ی امير مؤمنان: در كارها و فداكاري­هاي نيك و بزرگ مسلمانان صدر اسلام شريك ­اند.
(بحار، ج52، ص131، ح32)

با سلام

شيخ طوسی رحمه الله در امالیش آورده :

جماعة عن أبى المفضل، عن محمد بن الحسين بن حفص، عن إسماعيل ابن موسى، عن عمرو بن
شاكر من أهل المصيصة عن أنس قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): يأتي على

الناس زمان الصابر منهم على دينه كالقابض على الجمر

همچنین در مکارم اخلاق آورده :

يا ابن مسعود يأتي على الناس زمان الصابر على دينه مثل القابض على

الجمرة بكفه.

واز عامه هم ترمذی آنرا آورده است .

واخبار آخر الزمان را در کتابهای ملاحم و فتن ببینید :

http://www.erfan.ir/56078.html

http://www.eteghadat.com/forum/topic-t1942.html

مردم در آخر الزمان

حضرت علی علیه السلام در یکی از خطبه های خود در اوصاف و احوال مردم در آخرالزمان می فرماید:
احفظ فان علامة ذلک اذا امات الناس الصلوة.
حضرت به حاضران فرمودند: در هوش و ذهن خود بسپارید که نشانه های آنروزگار این چنین است، اگر هر آینه مردم نماز خواندن را برانداختند.
و اضاعوا الامانة و آنگاه که امانت داری ضایع شود و نبودن افراد امین.
و استحلوا الکذب و آنگاه که دروغ پردازی و جو سازیهای دروغین به چشم مردم روا و پسندیده شود.
و اخذوا الرُشا و آن زمان که رشوه گیری رسم رایج و مسئله معمولی شود.
و شیّدو البنیان و آن زمان که ساختمان های بزرگ و دیدنی برپا می کنند.
باعوا الدین بالدنیا دینداری را به خاطر دنیا فروختند و به کنار گذاشتند.
و استعملوا السفهاء و در تمام زمینه های دوستی و همنشینی و همکاری، آن ها با سفیهان و بی خردان و افراد تهی مغز می گذرانند.
و شاوروا النساء و در تمام اوضاع و احوال با زنان هم عقیده و همراهی و کارها را به آنها واگذار می کنند و زمام امورشان به دست زنها می افتد یعنی آن طور که آن ها بپسندند.
و قطعوا الارحام و آن زمان خویشاوندی و مسئله فامیل و خانواده از بین می رود.
و اتبعوا الاهواء و آن زمان مردم مدام پیرو هوی و هوسها می شوند.
و استخفوا بالدماء مردم آن زمان نسبت به قتل و خون ریزی ها بی اعتنا و به آن ها اهمیتی نمی دهند.
و کان الحلم ضعفا و آن زمان صبر و بردباری در میان مردم ضعیف می شود. «یعنی رواج خشونت و بی حوصلگی و عصبانیت.»
والظلم فخرا زور و ستمکاری و قلدری کردن مایه ی فخر و سربلندی می شود.
و کانت الامراء فجره و آن زمان بزرگان و دولت مردان و امیران همه در فساد کاری علنی و آشکارند.
و الوزراء ظلمة آن زمان وزیران همه ظالمند.
والعرفاء خونة و آن زمان چهره های سر شناس و شخصیت ها همه خیانت کارند.
و القراء فسقة با سوادان و خوانندگان همه فاسد و لاابالی و بی بند و بار می شوند
و استعلن الفجور و آن زمان فحشا علنی و در میان مردم ظاهر و نمایان می بینی.
و قول البهتان در تهمت و افترا بی اهمیتند.
و الاثم و الطغیان گنه کاری و طغیان کردن در میان مردم مشاهده می شود.
و حلیت المصاحف و آن زمان قرآن ها زیبا و خوش نقش و نگار می شود.
و زخرفت المساجد و آن زمان مسجدها آراسته و پر زرق و برق است.
و طولت المنار و آن زمان گلدسته های مساجد بلند و با عظمت می شود.
و ازدحمت الصفوف و آن زمان اجتماعات مختلف مردم بسیار است.
و اختلفت الاهواء هوی و هوسها بسیار و سرگرمیها متنوع می شود.
و نقضت العهود و پیمانها و سنت ها از هم گسسته و مردم نسبت به همدیگر بی وفا می شوند.
و شارک النساء ازواجهن فی التجارة حرصا علی الدنیا و آن زمان زنها با مردان خود در کار تجارت مشارکت می کنند، از حرص و ولعی که به دنیا داری دارند.
و علت اصوات الفساق و استمع منهم و آن زمان صدای خوانندگانی فاسد، همه جا را فرا خواهد گرفت و با خوانندگی آن ها فساد را توسعه و هوسهای مردم را تحریک می کنند و مردم مدام به صدای این خواننده ها گوش فرا می دهند.
و کان زعیم القوم ارذلهم و آن زمان می بینی که بزرگان و سردمداران مردم از پست ترین افراد جامعه هستند.
واتقی الفاجر مخافة شرة و آن زمان مردم از ترس افراد فاسد و بی شرمی، پرهیز و به او احترام می کنند.
و صدق الکاذب و آن زمان مردم باور دارند سخنان دروغ پردازان را.
و اوتمن الخائن و آن زمان مردم افراد خیانت کار به مال و ناموس را افراد مطمئن می دانند و نسبت به خیانتکاری آنها لاابالی هستند.
و اتخذت القیان والمعارف و آن زمان مردم مطرب می شوند و انواع آلات موسیقی را به کار می برند.
و لعن آخر هذه الامة اولها و آن زمان دشنام دادن و ناسزاگویی در میان مردم به این و آن و از گذشتگان، رواج طبیعی است.
و رکب ذوات الفروج السروج و آن زمان زنهای هوسباز بر سواریها سوار شوند و در جاده ها بتازند.
و تشبه النساء بالرجال و آن زمان که زنها خود را همچون مردان در آورند « از لحاظ لباس و آرایش و رفتار و کردار و غیره».
و الرجال بالنساء و آن زمان که مردان خود را همچون زنان در آورند «ظریف و لطیف و ملوس بنمایانند خود را همچون دختران و زنان و همچون آنها لباس و آرایش و رفتار کنند.»
و شهد شاهد من غیر ان یستشهد و آن زمان که مردم بدون آن که چیزی را دیده باشند به آن شهادت و گواهی می دهند که این چنین است و به ناحق می گویند که آن چنان بود.
و تفقهوا لغیر الدین و آن زمان دقت و تحقیق نمی کنند برای دین و آیین خود و تنها مسایل مادی و اهداف دنیایی را دنیال می کنند.
و آثروا عمل الدنیا علی الاخرة و آن زمان مردم تمام توان و تلاش خود را مدام برای دنیا و هوسهای آن صرف می کنند، به حدی که آخرت را فراموش خواهند کرد و به آن بی اعتنا هستند.
و لبسوا جلود الضان علی قلوب الذئاب و لباس از چرم گوسفند بر تن خود می کنند و در حالی که دلهای آن ها همچون گرگ درنده است.
و قلوبهم انتن من الجیف و دلهای آن ها گندیده تر از لاشه مرداری متعفن است.
و امر من الصبر و تلخ تر از زهر گشنده است.
فعند ذلک الوحا الوحا پس در آن وقت و آن زمام وای وای، که مردم به چه حال و روزی خواهند بود.
العجل العجل آن زمان فریاد برخواسته از دل مردم همواره از فریاد رسی خواهد بود و انتظار گشایش و توقع فرجی در حال و کار خود دارند.
و اقترب الموعود و آن گاه است که لحظه ی پیش بینی شده یعنی ظهور حضرت مهدی علیه السلام نزدیک خواهد بود.
ان شا ء الله
(بحار الانوار، جلد52)

http://vagheiyat.blogfa.com/

مردم اخر الزمان در شرایطی به سر می برند که اوج فتنه ها و شبه ها آنها را احاطه کرده است.
به گونه ای که در روایات داریم، حفظ دین در آخر الزمان، مانند نگه داشتن آتش کف دست است.
این در حالی است که آنها همچون نسلهای گذشته خود، امام زمانشان را ندیده اند و از این رو حفظ ایمان در چنین شرایطی، ارزشش بیش از موقعی است که مردم امام زمانشان رادیده اند.
از این رو در روایات آمده که مؤمنین آخر الزمان از مؤمنین دیگر زمان بهتر هستند و اجرشان هم بیشتر است.
چرا که طبیعی است کههرچه امتحان سخت تر باشد، امتیازش بالاتر است

جمع بندی:

سوال:
سلام
حدیثی هست که همگی مکرّر شنیده یم:
امام صادق (علیه السلام): "نگه داشتن ایمان در آخر الزمان، مثل نگه داشتن گوی آتشی در دست است."
مقداری جست و جو کردم اما نتونستم منبعی پیدا کنم

پاسخ:سلام علیکم"
حدیث فوق حدیث مشهوری است که در بیشتر کتابها نقل شده است، از جمله مرحوم میرزاحسین نوری که خود از محدثان بزرگ است آن را در کتاب خود نقل کرده است گرچه به طور مرسل آورده و اسناد بعداز انس را نیاورده، ولی می توان گفت به لحاظ شهرت داشتنش حدیث خوبی است.
عن أنس عن النبي (ص) أنه قال: «يأتي على الناس زمان الصابر منهم على دينه كالقابض على الجمرة ؛(1) رسول خدا فرمود: زمانی بر مردم می آید که ماندن بر دین حق مانند نگه داشتن گلوله آتش در دست است» .
در روایت دیگر ایشان در وصف برادران آخر الزمانی خود می فرماید:
«لأحدهم أشد بقية على دينه من خرط القتاد في الليلة الظلماء أو كالقابض على جمر الغضا ؛ (2) هر یک از آنان بر دین خود باقی است با این که باقی ماندن بر دین سخت تر از زدن تیغ درخت با دست و صاف کردن آن و از نگه داشتن آتش درخت های سخت (که آتششان دوام زیاد دارد) ، در دست است.
روایات دیگری هم هست که همین معنا از آن ها به دست می آید.
پی نوشت ها:
1. میرزاحسین نوری،مستدک الوسائل ،بیروت، مؤسسه آلبیت، سال 1388، ج 12 ص 33.
2. محمد بن الحسن الصفار ، بصائر الدرجات ، تهران ، اعلمی ، 1404 ق ، ص 104.

موضوع قفل شده است