جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت تقدس و تدين چيست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    809
    حضور
    33 روز 4 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    1
    گالری
    55
    صلوات
    3874

    پرسش تفاوت تقدس و تدين چيست؟




    سلام به همه دوستان
    همان طور كه احتمالا شنيديد آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني توصيه نموده اند حزب اللهي ها(نه فقط حزب اللهي ها بلكه همه مسلمانان) متدين باشند نه مقدس چه عواملي اين دو را از هم متفاوت ميكنه؟نشانه هاي آدم مقدس چيه؟نشانه هاي انسان متدين؟ چه كنيم كه متدين باشيم نه مقدس؟http://rajanews.com/detail.asp?id=150375



  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293





    با نام و یاد دوست


    تفاوت تقدس و تدين چيست؟


    کارشناس بحث: استاد




  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد18 نمایش پست ها
    سلام به همه دوستان
    همان طور كه احتمالا شنيديد آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني توصيه نموده اند حزب اللهي ها(نه فقط حزب اللهي ها بلكه همه مسلمانان) متدين باشند نه مقدس چه عواملي اين دو را از هم متفاوت ميكنه؟نشانه هاي آدم مقدس چيه؟نشانه هاي انسان متدين؟ چه كنيم كه متدين باشيم نه مقدس؟:gol:http://rajanews.com/detail.asp?id=150375

    بسمه تعالی
    آنچه که به نظر حقیر می رسد،اینست که:
    مقدس واژه ایست که از نظر عرف به معنای داشتن ظاهری خاص و رفتاری خاص مطرح است.
    و متدین هم واژه ایست که از نظر عرف به معنای شخصی با ویژگی شناختن احکام دین و عامل به آن بودن، می باشد.حال اگر این احکام، داشتن یک نوع پوشش ظاهری را تائید کرد؛ما هم به آن عمل می کنیم و اگر چند نوع پوشش را تائید کرد ما هم به اقتضای سلیقه خود یکی را بر می گزینیم.
    و در جهت باطنی نیز سعی می کنیم به همه احکام دین عامل بوده و مثلا آنچه را که می گوئیم خود نیز عمل کنیم و مواردی از این دست.
    اما مقدس بودن در عرف به معنای ظاهر بین بودن،دُگم بودن،شناخت ناقص از دین داشتن،ظاهر و باطن یکی نبودن و امثال آن اطلاق می شود.

    تفاوت تقدس و تدين چيست؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    68
    حضور
    11 روز 1 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    482



    هو المحبوب

    سلام و خداقوت خدمت همه ی اسکدینی های بزرگوار خصوصا جناب "استاد" گرانقدر

    استاد بزرگوار ممنون میشم بفرمائید چه راهکارهایی رو باید تو زندگی فردی و اجتماعی در برخورد با دیگران به کار ببندیم که در دید عموم و جامعه "خشک مقدس" نباشیم ؟همونطور که مستحضرید متاسفانه این ذهنیتِ بد تو جامعه هست که متدین ها افرادی خشک و بداخلاق و بدون عاطفه اند در راستای از بین بردن این تفکر چه کارهایی می تونیم انجام بدیم؟
    با تشکر _ یا علی.


    ویرایش توسط شوق وصال : ۱۳۹۱/۱۱/۲۷ در ساعت ۲۳:۰۱

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط شوق وصال نمایش پست ها
    هو المحبوب

    سلام و خداقوت خدمت همه ی اسکدینی های بزرگوار خصوصا جناب "استاد" گرانقدر

    استاد بزرگوار ممنون میشم بفرمائید چه راهکارهایی رو باید تو زندگی فردی و اجتماعی در برخورد با دیگران به کار ببندیم که در دید عموم و جامعه "خشک مقدس" نباشیم ؟همونطور که مستحضرید متاسفانه این ذهنیتِ بد تو جامعه هست که متدین ها افرادی خشک و بداخلاق و بدون عاطفه اند در راستای از بین بردن این تفکر چه کارهایی می تونیم انجام بدیم؟
    با تشکر _ یا علی.

    سلام علیکم
    اولین مؤلفه برای هر متدینی قطعا و یقینا ادب است.
    پرهیز از رفتار و گفتار توهین آمیز و نیز داشتن شخصیتی محترم که رعایت احترام دیگران را می کند برای هر شخص متدینی واجب و لازم است.
    خداوند متعال پیامبر خاتم صلوات الله علیه و آله را به عنوان یک الگوی کامل معرفی می کند و این پیامبر عزیز را به داشتن خُلق عظیم می ستاید.
    بخشی از این خُلق عظیم و والا، داشتن ادب در رفتار و گفتار و برخوردهای اجتماعی است.
    متأسفانه برخی دینداران این مسأله را خیلی جدی نگرفته و باعث ناراحتی دیگران می شوند.مثلا برخی فلسفه نهی از منکر را اصلا نفهمیده و با رعایت نکردن مراتب آن،مرتکب گناه یا گناهانی می شوند.

    نظر دوستان گرامی چیست؟

    ویرایش توسط استاد : ۱۳۹۱/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۱:۲۷
    تفاوت تقدس و تدين چيست؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد18 نمایش پست ها
    سلام به همه دوستان همان طور كه احتمالا شنيديد آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني توصيه نموده اند حزب اللهي ها(نه فقط حزب اللهي ها بلكه همه مسلمانان) متدين باشند نه مقدس چه عواملي اين دو را از هم متفاوت ميكنه؟نشانه هاي آدم مقدس چيه؟نشانه هاي انسان متدين؟ چه كنيم كه متدين باشيم نه مقدس؟
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    به نظر میرسد کمی تأمل در معنای این دو واژه ما را بهتر به هدف رهنمون سازد .

    این دو واژه از برخی جهات مشترک المعنا واز برخی جهات نیز متمایز المعنا میباشند وبه نظر میرسد که همین وجوه اشتراک است که مسلمانان را به شبهه انداخته وباز هم همین وجوه افتراق است که این عالم بزرگوار را به تذکر در این مورد متعهد نموده !!!

    واژه ی مقدس از نظر معنایی یک صفت فاعلی است . مقدس بر وزن مفعّل میباشد .
    واژه ی مقدّس از ریشه ی کلمه ی(ق- د - س ) به معنای پاکی وپاکیزگی میباشد .

    از طرفی وجود تشدید بر روی عین الفعل نشانه ی تداوم فعل است .

    مکرّر = دایما" درحال تکرار یا مشخّص = دایما" قابل تشخیص

    ومقدّس = مدام در حال پاک کردن و پاکیزه نمودن

    واما متدّین بر وزن متفعّل یک صفت مفعولی میباشد .

    متدّین از ریشه ی دین گرفته شده . دین = شریعت وطریقت

    متدّین = دیندار - پایبند به شریعت یا (پذیرنده ی شریعت) بنا بر ترجمه ی مفعولی

    والبته باز هم به دلیل وجود تشدید بر روی عین الفعل دارای صفت تداوم است .

    مانند:
    متفکّر = مداوم در حال تفکر
    متغیّر = مداوم در حال تغییر


    نقل قول نوشته اصلی توسط استاد نمایش پست ها
    نظر دوستان گرامی چیست؟
    با توجه به توضیحات بالا به نظر بنده منظور آیت الله بزرگوار از این تعبیر می تواند اشاره به این مطلب باشد که یک مسلمان ویا به تعبیر ایشان فرد حزب اللهی باید متلبس به صفت مفعولی باشد و پذیرنده ی شریعت باشد = متدین باشد و پذیرنده ی شریعت نیز = تحت ولایت باشد

    نه این که (خود مقدس) باشد به عبارتی خود پاک کننده وپاکیزه گر باشد وبخواهد که با صفت فاعلی مقدس بودن دین را به سلیقه خود اشاعه دهد .


    حق یارتان
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۱/۱۲/۰۱ در ساعت ۲۱:۳۹

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,725
    حضور
    48 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    6485

    جمع بندي




    پرسش:
    تفاوت تقدس و تدين چيست؟

    پاسخ :
    تدين، به روحيه و حالتي گفته می شود که فرد خود را مقید به دین و رعايت دستورات ديني می داند.
    تقدس يك پله بالاتر است و به حالتي گفته مي شود كه تقيد به رعايت دين جزو التزامي رفتار ها و كردار هاي فرد است و از جهت اين كه اعمال و رفتار فرد در مسير خداوند متعال قرار مي گيرد و صرفا براي او انجام مي شود، او را لایق جنت و جوار آن سبوحِ قدوس می‌نماید.
    اما آن چه سبب شده واژه مقدس بار منفي بگيرد،‌ رفتار كساني است كه خود را مقید به دین می دانند اما به خاطر جهل نسبت به حقیقت دین، باعث زشت جلوه دادن آن می شوند.
    در عرف جامعه به چنين افرادي خشك مقدس مي گويند. ايشان كساني هستند كه جز اطاعت از ظاهر احکام دین به هیچ تأویل و تعبیری تن درندهد.

    به تعبیر دیگر خشک مقدس عابد و زاهدی را گویند که اعمال و رفتارش خالی از بصیرت و دانایی و آگاهی است و جز انجام ظاهری برخی از واجبات و مستحبات دین از حکمت ها و اسرار و حقایق دینش بهره ای ندارد لذا با اندکی شبهه از دیگران دچار شک و تردید می شود.
    امام على (علیه السلام) در سفارشى به كميل بن زياد، مردم را سه دسته مى كنند و درباره ويژگى یک دسته از ایشان مى فرمايند:
    مُنْقَاداً لِحَمَلَةِ الْحَقِّ لَا بَصِيرَةَ لَهُ فِي أَحْنَائِهِ يَنْقَدِحُ الشَّكُّ فِي قَلْبِهِ لِأَوَّلِ عَارِضٍ مِنْ شُبْهَة (1) یعنی كسانی هستند كه اگر چه مطيع رهبران حق هستند، ليكن اهل بصيرت و ادراك صحيح نبوده و با اندك شبه ه‏اى دلشان متزلزل می گردد.
    ایشان اگر چه متظاهر به زهد و تقوایند اما افق ديدشان بسيار ضعيف و محدود است و تنها توان درك جريانات واقع شده را داشته و قدرت ارزيابى حوادث آينده را ندارند. اگر فردى که مورد اعتماد ایشان است خبرى را از اين سو به آنان دهد به اين طرف غلطيده واگر خبرى از آن سو دهد به آن طرف مى غلطند و به همين ترتیب آنچه را كه از دیگران می شنوند حقيقت دانسته و مورد قضاوت قرار مى دهند.
    اين دسته افراد كم تحركى بوده و هيچگاه آرمان و هدفى را تعقيب نمى كنند و به آنچه كه هست دل خوش مى دارند تمام اسلام را آن درك محدود خود پنداشته اند و بر آن پافشارى مى كنند.

    نمونه آشکار آنها، خوارج در زمان حضرت امیر المومنین علیه السلام هستند که از دین جز، پوسته ای ظاهری نمی شناختند و همه را نسبت به دین بدبین می کردند.
    امام باقر علیه السلام درباره آنها فرموده اند: الدّين واسع و لكنّ الخوارج ضيّقوا على أنفسهم من جهلهم ؛ دین وسیع و باز است اما خوارج به سبب جهالت و نفهمی خویش، آن را بر خود سخت گرفته اند.(2)
    در حالي كه در قرآن و روايات دين اسلام به عنوان شريعت سهله و سمحه معرفي شده است.
    قرآن مي فرمايد :
    وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ؛ و بر شما در كار دين هيچ تنگى و دشوارى ننهاده است. (3)
    رسول خدا (ص) فرمود:
    إنّ اللّه يحبّ أن يؤخذ برخصه كما يحبّ أن يؤخذ بعزائمه ؛ خداوند دوست دارد در امورى كه مردم را آزاد گذاشته است، آنان آزاد باشند، همان‏طور كه دوست دارد امورى كه مشخّص و تعيين كرده است، رعايت گردد [و زير پا گذاشته نشود] (4)
    نمونه ديگر از این گروه در طول تاریخ، «مارقين» در زمان حكومت امام على علیه السلام هستند که با ظاهرى آراسته به تبعد آن چنان ضربه اى بر حكومت عدالت گستر او وارد كردند كه در حق ايشان فرمود:
    قَصَمَ ظَهْرِي عَالِمٌ مُتَهَتِّكٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ فَالْجَاهِلُ يَغُشُّ النَّاسَ بِتَنَسُّكِهِ وَ الْعَالِمُ يَغُرُّهُمْ بِتَهَتُّكِه ‏(5) عالم و دانشمند بى‏ باك و جاهل و نادان زاهد و پارسا پشت مرا شكستند زیرا جاهل مردم را به زهد و پارسائيش فريب مي دهد، و عالم به بى‏ باكيش ايشان را مي فريبد.

    پي نوشت ها :
    1. امام على بن ابى طالب عليه السلام، نهج البلاغه، انتشارات دار الهجره قم،‌ ص 495 .
    2. ثقة الاسلام كلينى، الكافي ، دار الكتب الإسلامية تهران، 1365 هجرى شمسي،‌ج 2،‌ ص 405.
    3. حج (22) 78.
    4. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 هجرى قمري،‌ج 90،‌ ص 4.
    5. همان ،‌ج2،‌ ص 111 .

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۵/۱۲ در ساعت ۱۵:۵۲

  15. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود