صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا در بهشت هم عبادت است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    82
    حضور
    18 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    298

    ایا در بهشت هم عبادت است؟




    سلام

    میخواستم بدونم ایا وقتی انسان به بهشت میرود باید عبادت و ستایش خدا را به جای اورد؟

    یا اینکه عبادت فقط برای این دنیاست ؟

  2. صلوات ها 16


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله

    ایا در بهشت هم عبادت است؟



    کارشناس : اندیشمند


  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما و عرض ادب و احترام


    عُبُودِيَّة يعنى اظهار فروتنى و طاعت و فرمانبردارى . عبادت نهايت فروتنى و طاعت است، لذا استحقاق و شايستگى پرستش را ندارد مگر كسيكه نهايت كمال و فضيلت از اوست و او خداى تعالى است‏[1]


    علامه طباطبايي(ره) در بيان حقيقت عبادت مي‌فرمايند: « حقيقت عبادت اين است كه بنده، خود را در مقام ذلت و عبوديت واداشته، رو به سوي مقام رب خود آورد. و همين، منظور آن مفسري است كه عبادت را به معرفت تفسير كرده، ميخواهد بگويد: حقيقتش آن معرفتي است كه از عبادت ظاهري به دست ميآيد. پس غرض نهايي از خلقت همان حقيقت عبادت است، يعني اين است كه بنده از خود و از هر چيز ديگر بريده، به ياد پروردگار خود باشد، و او را ذكر گويد.[2]


    شهيد مطهري(ره) در بيان مفهوم عبادت مي‌فرمايند: «شناخت خداي يگانه به عنوان كاملترين ذات با كامل‌ترين صفات، منزه از هرگونه نقص و كاستي و شناخت رابطة او با جهان كه آفرينندگي و نگهداري و فيّاضيّت، عطوفت و رحمانيت است، عكس العملي در ما ايجاد مي‌كند كه از آن به «پرستش» (يا عبادت) تعبير مي‌شود. پرستش نوعي رابطة خاضعانه و ستايشگرانه و سپاسگزارانه است كه انسان با خداي خود، برقرار مي‌كند. اين نوع رابطه را انسان تنها با خداي خود مي‌تواند برقرار كند و تنها در مورد خداوند صادق است.»[3]


    عبادت به معناي طاعت و فرمانبري مخصوص این دنیا است.دنیا دار تکلیف است و آخرت دار حساب. مثلاً قرآن دربارة برخی عبادات مي‌گويد: نماز را براي ياد و توجه به من بپادار[4]و دربارة روزه مي‌گويد: روزه بر شما واجب شد، تا آن كه اهل تقوا شويد[5]دربارة زكات مي‌گويد: از مردم و اموالشان زكات بگير، تا آن را (از روح بخل و دنيا پرستي) پاك كني.[6]

    همچنانکه امام علی(علیه السلام) در این مورد می‌فرماید:«اَلیوم عملٌ و لا حساب و غداً حساب و لا عمل»؛[7] امروز(تا زمانی که در دنیا هستید) روز عمل و تلاش است نه روز حساب‌رسی به اعمال، و فردای قیامت روز حساب‌رسی است نه روز عمل.


    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۸:۲۷
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با دقت در هدف آفرینش و رابطه بنده و خالق در می یابیم که عبادت به معنای تذلّل توأم با تقديس( يعني بنده نهايت خضوع و ذلّت را در برابر حق اظهار مي دارد و در عين حال او را از تمام نقائص پاك و به تمام كمالات دارا مي داند) مختص این دنیا نیست .

    خداوند ميفرمايد: وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ[8] هدف آفرينش هستي و جن و انس، عبادت خداوند است.

    حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در کلامی گوهربار می فرمایند:

    ما عبدتك خوفاً من نارك ولا طمعاً في جنتك لکن وجدتك اهل للعبادة فعبدتك"، "[9]
    خداوندا! من تو را نه به جهت ترس از دوزخ و نه به طمع بهشت برين عبادت مي‌کنم بلکه تو را سزاوار عبادت ديده و تو را پرستش مي‌کنم.


    سزاوار بودن خداوند برای پرستش و عبادت ، مختص این دنیا نیست بلکه انسان همیشه خود را فقیر الی الله و خداوند را غنی باالذات و بی نیاز و بدون هیچ نقصی می بیند.
    همچنین عبادت خدا صرفاً اطاعت از اوامر او نیست بلکه پرستش امري فطري است و در ضمير انسان به وديعت نهاده شده است.
    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۸:۲۸
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 13


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    بهشت، جاى پاك و پاكيزه است، محلّ قدس و نزاهت و طهارت است‏.در آنجا پيوسته حمد و درود و سلام و تحيّت و اكرام و تهنيت و تسبيح و تقديس و تمجيد و تهليل و تكبير و ذكر و لقاء و زيارت و نظارت و نَضارت است.[10]

    خداوند در توصیف بهشتیان می فرماید:

    انَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ- دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ؛[11] آنان را که ايمان آورده اند و کارهای شايسته کرده اند پروردگارشان به ايمانشان هدايت می کند در بهشتهايی پر نعمت ، نهرهای آب در زير پايشان جاری است- در آنجا دعايشان اين است : بار خدايا تو منزهی و به هنگام درود ،، سلام می گويند و پايان دعايشان اين است : سپاس خدای را ، آن پروردگار جهانيان

    در آنجا فقط ملكوت الهى و اراده الهى ظهور دارد. شعور و آگاهى و به طور مطلق ديد و شنيد و درك انسان در آن جهان بسى شبيه ‏تر و نيرومندتر است، و به عبارت ديگر، پرده‏ ها و حجابها در آن جهان از جلو انسان برداشته شده و انسان با بينشى درونگر حقايق را درك مى‏كند چنانكه قرآن كريم مى‏فرمايد:فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ [12]ما پرده را اكنون از تو بر گرفتيم پس ديده‏ات تيز است. [13]


    آنان، نعمت های بهشتی را با آنچه خدا در دنیا در اختیارشان قرار گرفته بود، مقایسه می نمایند[14]و دست یاری خداوند را در رسیدن به این سرنوشت نیک در نظر دارند[15]


    [1] ترجمه مفردات راغب ، ج2 ، ص 540
    [2] ترجمه تفسير الميزان، ج‏18، ص: 582 ، نويسنده: علامه طباطبايى- سيد محمد باقر موسوى همدانى‏، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى‏ ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1374 ش‏ ، نوبت چاپ: پنجم
    [3] مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏2، ص: 94 ،نويسنده: مرتضی مطهرى‏ ، ناشر: انتشارات صدرا ، مكان چاپ: تهران‏ ، بی تا
    [4] سوره طه:آیه 14
    [5] سوره بقره:آیه 183
    [6] سوره توبه:آیه 103
    [7] نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 84، خطبه 42
    [8] سوره الذاريات :آیه 56
    [9]بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏67، ص:186 ،نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏ ، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ، مكان چاپ: بيروت‏ ، سال چاپ: 1403 ق‏ ، نوبت چاپ: دوم‏
    [10] معاد شناسى ج‏10 ص : 118 ، نويسنده: آيت الله سيد محمد حسين حسينى تهرانى‏ ، ناشر: نور ملكوت قرآن‏ ، مكان چاپ: مشهد ، سال چاپ: 1423 ق‏ ، نوبت چاپ: اول‏
    [11] سوره یونس:آیات 9 و 10
    [12] سوره ق : آیه 22
    [13] مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏2، ص: 524
    [14] سوره بقره،آیه 25، " کلما رزقوا منها من ثمره رزقا قالوا ...".
    [15] سوره اعراف،آیه 43، "و قالوا الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی ...".




    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۸:۲۵
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  11. صلوات ها 12


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    سوارکاری
    نوشته
    340
    حضور
    16 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1282



    به نام او

    با اجازه از عالمان بزرگ .
    انسان یک جسم دارد و یک جوهر .جسم ما که نیاز به توضیح ندارد و همه می دانیم چیست اما جوهر که ما به اصطلاح به آن روح هم می گوییم می توانید بر جسم های مختلف سوار شود و شکل های مختلف بر خود بگیرد و از این روی است که می گویند ما در آن دنیا به شکل آن چیزی که دوست داریم مهشور می شویم . خوب این بحث جوهر ما بود . حال ما جوهرمان قسمتی از جوهر خداست در حالی که تمام صفات خدا را در خود داریم ولی استفاده از آن دست خودمان است ولی مردمان معمولی قادر به استفاده از این صفات نیستند .
    حال عبادت جسمی در این دنیا دارد که همین خم و راست شدن ماست ( نمی گم بد است اتفاقا در این دنیا بهترین حالت بوده که خداوند بزرگ و رحیم اون رو قرار دارد ) ولی در اون دنیا میتواند جسم نداشته باشد و ما از آن جوهرش لذت ببریم و برای کسانی که به بهشت می روند ، عبادت لذتی غیر قابل توصیف است و جوهر ما در بهشت از جوهر عبادت در بهشت استفاده می کند و بهره می برد .

    یا حق

    ویرایش توسط عصا : ۱۳۹۱/۱۱/۲۸ در ساعت ۲۰:۴۲
    خلق را تقلیدشان بر باد داد
    ای دو صد لعنت بر این تقلید باد

    *****
    دلم را با دل تو آشنا کرد
    نه من کردم نه تو کردی خدا کرد

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    300
    حضور
    14 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    776



    هيچ وقت نه مسجد و نه صدای اذان و نه وضو و اخ و تف انداختن و دولا راست شدن در مقابل يک قادر متعال و صاحب اختيار مطلق که بايد به زبان عربی با او اختلاط کرد در من تاثيری نداشته است.

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116



    نقل قول نوشته اصلی توسط hadihama1360 نمایش پست ها
    هيچ وقت نه مسجد و نه صدای اذان و نه وضو و اخ و تف انداختن و دولا راست شدن در مقابل يک قادر متعال و صاحب اختيار مطلق که بايد به زبان عربی با او اختلاط کرد در من تاثيری نداشته است.

    ایمان فرع است و معرفت(شناخت) اصل...فتدبّر

    اینکه میفرمایید صاحب اختیار مطلق،معنای این مطلقیّت چیست؟
    اختیار شما کجا خواهد بود؟ اگر اختیار او مطلق باشد،برای شما اختیاری باقی میماند؟(حتی در حدّ نوشتن همین متن)
    و اختلاط با او به چه معناست؟ آخر او چیست که با او اختلاط کنیم؟ و اصلاً او جایش کجاست؟ آسمان،زمین،همه جا؟
    و چه طور همه جاست؟ شبیه دود است؟ شبیه روح است؟ و اصلاً روح چیست که او شبیه به روح باشد؟

    به نظر میرسد باید برگردیم..قبل از ایمان،شناخت و معرفتمان را نسبت به مهم ترین حقیقت هستی،خدا،درست کنیم.آنوقت شاید همه چیز درست شود.البته با حلوا حلوا کردن،دهان شیرین نمیشود و باید با برنامه ای شروع کرد.
    پیشنهاد میکنم کتاب آداب الصلاة امام خمینی را تهیّه کنید،برای شروع،تا به اسرار بعضی حرکات در نماز پی ببریم.آنوقت همه چیز رنگ و بوی دیگری میگیرد.آنکه ارتباط بین دو سجده و برخاستن بین آنها با کریمه ی "انّا لله و انّا الیه راجعون" چیست؟ اینکه حقیقت پشت پرده و در باطنِ آب چیست که همه چیز را تطهیر میکند....و ما هم قدمی در وادی عرفان و شهود و توحید بگذاریم.کمر همّت بندیم و طیّ منازل کنیم و خود را سالک نامیم.شاید بسان ابراهیم،آتش نیز برای ما سرد شد...و چشیدیم آنچه را که فوق عقل است...لعلّ الله یحدث بعد ذلک امرا


    یا حقّ


    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    در آن دنيا ديگر كارهايى مثل نماز و روزه بر انسان واجب نيست. در بهشت آدم ها پاداش كارهاى خوبى را كه در دنيا انجام داده اند مى گيرند. دنيا جاى كار و تلاش است و آخرت جاى گرفتن مزد و پاداش. البتّه آن طور كه از آيه هاى قرآن مى توان فهميد، در بهشت هم مردم خدا را ياد مى كنند و از ياد خدا هم لذّت مى برند. اين طور نيست كه اهل بهشت خدا را فراموش كنند. اصلاً يكى از نعمت هاى بهشت ياد خدا و احساس دوستى با اوست. امّا از اين نماز واجب و روزه واجبى كه در دنيا بايد انجام دهيم، در آخرت خبرى نيست.

    خداوندا. من بنده حقیری هستم که در مقابل عظمت و مهربانی تو سر به سجده می اورم چرا که تنها تو هستی که من را وجود بخشیدی و من تورا همیشه در همه حال می بویم و میستایم.

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    300
    حضور
    14 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    776



    من که اصلا از یاد خدا هم لذت نمیبرم بلکه ارامشم هم به هم میریزه چون خدایی که فقط به یه سری از بنده های خاصش توجه میکنه همون بهتر همونها برن به یادش باشند من که به شخصه خیری ندیدم ازش فقط ناکامی

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود