جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا رعایت حد وسط در اطعام مساکین واجب نیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329

    اشاره چرا رعایت حد وسط در اطعام مساکین واجب نیست؟




    چرا فقهاء طبق آيه ذيل فتوا به وجوب رعايت حد وسط در اطعام را نمي دهند بلکه به حداقل آن اکتفاء می کنند؟:

    المائدة : 89 لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ في‏ أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكينَ مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْليكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْريرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
    خداوند شما را بخاطر سوگندهاى بيهوده (و خالى از اراده،) مؤاخذه نمى‏كند ولى در برابر سوگندهايى كه (از روى اراده) محكم كرده‏ايد، مؤاخذه مى‏نمايد. كفاره اين گونه قسمها، اطعام ده نفر مستمند، از غذاهاى معمولى است كه به خانواده خود مى‏دهيد يا لباس پوشاندن بر آن ده نفر و يا آزاد كردن يك برده و كسى كه هيچ كدام از اينها را نيابد، سه روز روزه مى‏گيرد اين، كفاره سوگندهاى شماست به هنگامى كه سوگند ياد مى‏كنيد (و مخالفت مى‏نماييد). و سوگندهاى خود را حفظ كنيد (و نشكنيد!) خداوند آيات خود را اين چنين براى شما بيان مى‏كند، شايد شكر او را بجا آوريد!

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۶:۴۷
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    بسم الله
    چرا رعایت حد وسط در اطعام مساکین واجب نیست؟

    کارشناس بحث : یاسین


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,068
    حضور
    36 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم


    با سلام و احترام


    «لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فىِ أَيْمَانِكُمْ وَ لَاكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الْأَيْمَانَ فَكَفَّرَتُهُ إِطْعَامُ عَشرََةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تحَْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَن لَّمْ يجَِدْ فَصِيَامُ ثَلَثَةِ أَيَّامٍ ذَالِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَ احْفَظُواْ أَيْمَانَكُمْ كَذَالِكَ يُبَينِ‏ُّ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَاتِهِ لَعَلَّكمُ‏ْ تَشْكُرُون»[1]

    (خداوند شما را بخاطر سوگندهاى بيهوده (و خالى از اراده،) مؤاخذه نمى‏ كند ولى در برابر سوگندهايى كه (از روى اراده) محكم كرده‏ ايد، مؤاخذه مى ‏نمايد. كفاره اين گونه قسمها، اطعام ده نفر مستمند، از غذاهاى معمولى است كه به خانواده خود مى ‏دهيد يا لباس پوشاندن بر آن ده نفر و يا آزاد كردن يك برده و كسى كه هيچ كدام از اينها را نيابد، سه روز روزه مى‏گيرد اين، كفاره سوگندهاى شماست به هنگامى كه سوگند ياد مى‏ كنيد (و مخالفت مى ‏نماييد). و سوگندهاى خود را حفظ كنيد (و نشكنيد!) خداوند آيات خود را اين چنين براى شما بيان مى‏كند، شايد شكر او را بجا آوريد).



    در این آیه شریفه کفاره شکستن قسم یه چیز عنوان شد؛ اطعام ده مسکین از غداهای معمولی که فرد به خانواده خود می دهد، پوشاندن لباس به ده نفر و یا آزاد کردن برده.


    بحث در اطعام ده مسکین است که چه غذایی به عنوان کفاره باید به مساکین داده شود. در اين باره دو قول است: 1- منظور نان است، زيرا نان نسبت به گوشت و نمك و روغن و روغن زيتون و چيزهاى ديگر حد وسط ميباشد، یعنی نان یک غذای متوسطی محسوب می شود که غذای افراد زیادی می باشد. 2- ابن عباس گويد: منظور حد وسط مقدار است. يعنى آن مقدار متوسطى كه در سختى و وفور نعمت به اهل خود مى‏ دهيد به مستمندان دهيد.[2]

    [1] - سوره مائده،آیه89.

    [2] - ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏7، ص162.
    چرا رعایت حد وسط در اطعام مساکین واجب نیست؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    اگر اسلام دین پویا است و هماهنگ با زمانه است، که همین طور هم هست، باید فقهاء غذای متوسط هر زمان را ملاک قرار دهند نه غذای متوسط زمان وحی را!
    آیا الان غذای متوسط نان است؟! نان خالی؟! فقراء هم نان خالی نمیخورند!

    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    اگر اسلام دین پویا است و هماهنگ با زمانه است، که همین طور هم هست، باید فقهاء غذای متوسط هر زمان را ملاک قرار دهند نه غذای متوسط زمان وحی را! آیا الان غذای متوسط نان است؟! نان خالی؟! فقراء هم نان خالی نمیخورند!
    سلام
    وظیفه مجتهد کشف حکم الهی است نه تعیین آن اما مکلف هم در تعیین مصداق دستش باز است یعنی هرکس به حسب وضع خودش غذای متوسط را تعیین می کند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    وظیفه مجتهد کشف حکم الهی است نه تعیین آن اما مکلف هم در تعیین مصداق دستش باز است یعنی هرکس به حسب وضع خودش غذای متوسط را تعیین می کند
    والله الموفق
    بحث در این نبود که مصداق غذای متوسط چیست؟ بحث در این بود که چرا فقهاء غذای متوسط را در رفع تکلیف طبق آیه مورد بحث واجب ننمودند! و بجای آن کمترین حد را رافع تکلیف دانستند.
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود