صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا رعایت حد وسط در اطعام مساکین واجب نیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329

    اشاره چرا رعایت حد وسط در اطعام مساکین واجب نیست؟




    چرا فقهاء طبق آيه ذيل فتوا به وجوب رعايت حد وسط در اطعام را نمي دهند بلکه به حداقل آن اکتفاء می کنند؟:

    المائدة : 89 لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ في‏ أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكينَ مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْليكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْريرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
    خداوند شما را بخاطر سوگندهاى بيهوده (و خالى از اراده،) مؤاخذه نمى‏كند ولى در برابر سوگندهايى كه (از روى اراده) محكم كرده‏ايد، مؤاخذه مى‏نمايد. كفاره اين گونه قسمها، اطعام ده نفر مستمند، از غذاهاى معمولى است كه به خانواده خود مى‏دهيد يا لباس پوشاندن بر آن ده نفر و يا آزاد كردن يك برده و كسى كه هيچ كدام از اينها را نيابد، سه روز روزه مى‏گيرد اين، كفاره سوگندهاى شماست به هنگامى كه سوگند ياد مى‏كنيد (و مخالفت مى‏نماييد). و سوگندهاى خود را حفظ كنيد (و نشكنيد!) خداوند آيات خود را اين چنين براى شما بيان مى‏كند، شايد شكر او را بجا آوريد!

    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۶:۴۷
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  2. صلوات ها 2


  3. #2

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    اگر اسلام دین پویا است و هماهنگ با زمانه است، که همین طور هم هست، باید فقهاء غذای متوسط هر زمان را ملاک قرار دهند نه غذای متوسط زمان وحی را!
    آیا الان غذای متوسط نان است؟! نان خالی؟! فقراء هم نان خالی نمیخورند!

    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23552



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    اگر اسلام دین پویا است و هماهنگ با زمانه است، که همین طور هم هست، باید فقهاء غذای متوسط هر زمان را ملاک قرار دهند نه غذای متوسط زمان وحی را! آیا الان غذای متوسط نان است؟! نان خالی؟! فقراء هم نان خالی نمیخورند!
    سلام
    وظیفه مجتهد کشف حکم الهی است نه تعیین آن اما مکلف هم در تعیین مصداق دستش باز است یعنی هرکس به حسب وضع خودش غذای متوسط را تعیین می کند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  6. صلوات


  7. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    وظیفه مجتهد کشف حکم الهی است نه تعیین آن اما مکلف هم در تعیین مصداق دستش باز است یعنی هرکس به حسب وضع خودش غذای متوسط را تعیین می کند
    والله الموفق
    بحث در این نبود که مصداق غذای متوسط چیست؟ بحث در این بود که چرا فقهاء غذای متوسط را در رفع تکلیف طبق آیه مورد بحث واجب ننمودند! و بجای آن کمترین حد را رافع تکلیف دانستند.
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  8. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    22,388
    حضور
    203 روز 12 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    61437



    با نام و یاد دوست






    چرا رعایت حد وسط در اطعام مساکین واجب نیست؟








    کارشناس بحث: استاد مستنبط

  9. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۵
    نوشته
    125
    حضور
    6 روز 2 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    105



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    چرا رعایت حد وسط در اطعام مساکین واجب نیست؟
    چرا فقهاء طبق آيه ذيل فتوا به وجوب رعايت حد وسط در اطعام را نمي دهند بلکه به حداقل آن اکتفاء می کنند؟
    سلام علیکم

    شما اوسط ما تطعمون را به معنای غذای متناسب با ذائقه رایج در هر زمان گرفته اید. لذا این سوال پیش آمده است که چرا فقها بر خلاف آیه، غذای متوسط هر زمان را واجب نکرده اند.
    سوالی که پیش آمده است، مبتنی است بر اینکه «اوسط ما تطعمون» به معنی نوع غذایی باشد که به طور معمول خورده می شود. در واقع اگر حد وسط را به معنی متوسط جنس و نوع بگیریم، سوال پیش آمده تقویت می شود و به نظر بعضی از علما نزدیک می شود. یعنی طبق نظر برخی علما، متوسط غذایی که به خانواده می دهیم، نمی تواند صرفا گندم و جو یا نان خالی باشد، بلکه نیاز به افزودن هر خوراکی رایج دیگر به عنوان نان-خورش هم هست.

    اما در لغت و اصطلاحات عربی، فقط معنی جنس غذا از اوسط ما تطعمون فهمیده نمی شود، بلکه می تواند به معنی مقدار متوسط هم باشد. اگر حد وسط به معنی مقدار متوسط یکی از غذاهای اصلی مورد نیاز بدن انسان باشد، فارغ از اینکه هر زمانه ای چه ذائقه یا خورشتی (نان-خورش) رایج می شود، جواب متفاوت بوده و مطابق نظر اکثریت خواهد بود.

    بر همین اساس در چند پست جواب تفصیلی تقدیم خواهد شد:



  10. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۶
    نوشته
    32
    حضور
    1 روز 21 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    39



    سلام...یک نظریه ای بنده خدایی داده بود که اگه این رستوان هایی که کباب و پلو و خوراکی های مختلف روی میز مشتری هاشون می مونه نریزن و جمع کنن بریزن توی یک دیگی چیزی بعد ببرن قاطی این طرح اطعام یتیمان بشه خیلی از اسراف های غذایی برطرف میشه...نمی دونم بلد نیست کسی اینو اجرا کنه!؟
    هرگاه سلطان عمارتی در مرغزار بنا کند شَغالان هر شبانگاه شیون بپا میکنن!

  11. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۵
    نوشته
    125
    حضور
    6 روز 2 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    105



    1.تعریف طعام در لغت:

    چون بحث از اطعام یعنی طعام دادن است، پس اول باید معنی طعام مشخص شود. علاوه بر اینکه پایه اصلی بحث به لحاظ فقهی، معنی و مصداق طعام است. فیومی در کتاب لغت معروفش، مصباح المنیر، می گوید: اهل حجاز، وقتی لفظ طعام را استفاده می کردند، منظورشان فقط گندم بود. در ادامه می گوید: در عرف عام طعام اسم هر چیز خوردنی و قابل اکل است:
    وَ إِذَا أَطْلَقَ أَهْلُ الحِجَازِ لَفْظَ (الطَّعَامِ) عَنَوْا بِهِ البُرَّ خَاصَّةً وَ فِى الْعُرْفِ (الطَّعَامُ) اسْمٌ لِمَا يُؤْكَل‏[1].
    البته استعمال بعضی از مردم باعث نمی شود معنی طعام را منحصر در گندم بدانیم. بعضی از کتب لغت اینکار را کرده اند اما خلاف استعمال شایع است. مرحوم ایت الله العظمی سید محسن حکیم در این باره می نویسد:
    «و ما في بعض كتب اللغة : من أنه قد يختص الطعام بالبر لا يقدح فيما ذكرنا , ـ لأنه لو تمَّ ـ فهو خلاف الاستعمال الشائع , الذي يحمل عليه اللفظ عند الإطلاق»[2] اینکه بعضی از کتب لغت طعام را مختص به گندم دانسته اند اشکالی در بحثی که گفتیم ایجاد نمی کند زیرا بر فرض اینکه حرفشان درست باشد، بر خلاف استعمال شایع است چون وقتی لفظ مطلق و بدون قید باشد، حمل بر معنی رایج می شود. [یعنی طعام به هر چیز قابل خوردن گفته می شود]


    [1] المصباح المنير، فیومی، ماده طعم، ج‏2، ص: 373

    [2] . مستمسک العوه الوثقی ط بیروت، ج 8 مساله 24: مصرف کفاره الاطعام للفقراء، ص 373.

  12. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۵
    نوشته
    125
    حضور
    6 روز 2 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    105



    2. مصادیق طعام در حدیث و فقه

    با توجه به معنی لغوی، طعام دایره وسیعی را در بر می گیرد، اما در احکام فقهی وقتی بحث از طعام و اطعام می شود، پایه بحث و شروع، با کف مصادیق است، یعنی با چیزی که عمومیت دارد و حداقلهای نیاز انسان به غذا و سیر شدن را برطرف می کند. چیزی که عرف آن را غذا می نامد و عمومیت نسبی در هر منطقه یا در جهان دارد.
    در روایات زیادی برخی از مصادیق مانند گندم، جو، آرد، روغن زیتون، خرما و ... ذکر شده است. روایت زیر برای کفاره شکستن قسم، یکی از مصادیق یعنی یک مد گندم یا آرد را نام می برد:
    عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي كَفَّارَةِ الْيَمِينِ يُطْعِمُ‏ عَشَرَةَ مَسَاكِينَ‏ لِكُلِ‏ مِسْكِينٍ‏ مُدٌّ مِنْ‏ حِنْطَةٍ أَوْ مُدٌّ مِنْ‏ دَقِيق‏[1] ... .



    [1] الكافي ج ‏7 ص 451 ح 1، كلينى، محمد بن يعقوب، 8 جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

  13. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۵
    نوشته
    125
    حضور
    6 روز 2 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    105



    3.مراد از اوسط در اوسط ما تطعمون


    عبارتی که باعث سوال شده است، «اوسط ما تطعمون» است.
    معنی لغوی طعام و اصطلاح فقهی آن مطرح شد و اکنون مراد از اوسط (حد وسط، متوسط) را باید بررسی کنیم. مراد از «متوسط آنچه می خورید/ می خورانید» منحصر در یک مصداق نیست، یعنی صرفا به معنی متوسط غذا به لحاظ جنس و نوع به کار نمی رود. در عرف وقتی صحبت از «متوسط آنچه اطعام می کنید» باشد، مصداق دیگری هم دارد: متوسط به لحاظ مقدار و وزن.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 15

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود