صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تکلیف چرا؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    سیاسی اعتقادی اجتماعی
    نوشته
    275
    حضور
    2 روز 4 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    62
    صلوات
    1492

    پرسش تکلیف چرا؟




    سلام
    معمولا سراغ هر دینی برید در آن تکالیفی برای مومنین به آن دین وجود دارد، ولی این را هم می دانیم که خدا به انجام این تکالیف از سوی ما نیاز ندارد و اینها برای کمال انسلن ها وضع شده اند.حالا یک سوال نمی شد از راه دیگری انسان به کمال می رسیدند نه از راه انجام یا ترک یعضی کارها؟؟؟؟

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با سلام

    دوست عزيز و قديمي جناب نارنج

    به نظرم اكر نكاه خود را به واژه حق و تكليف منطقي كنيم اين سوال شايد پيش نيايد
    هيچ حقي در دنيا بدون تكليف نيست و هيچ تكليفي بدون حق نيست.

    تكليفي كه بدون حقوق باشد تكليف نيست.

    حق و تكليف دو روي يك سكه اند و هركسي نسبت به چيزي حقي دارد در مقابل تكاليفي را هم برعهده خواهد

    مثلا استاد حقوقي نسبت به شاگردان دارد(يعني شاكردان حقي بر كردن استاد دارند) كه تدريس درست داشته باشد و .....و همين استاد چون حقوقي نسبت به شاگردان دارد(اين حقوق شاكردان تكاليفي را برعهده انها مي كذارد كه ان تكاليف را استاد از انها مي خواهد) كه شاگردان خوب درس بخوانند و....

    و همين طور حق شاكردان نسبت به استاد تكاليفي را برعهده استاد مي اورد كه تدريس خوبي داشته باشد(دقت كنيد)

    دين تكليفي بر عهده دارد كه بايد انها را نسبت به پيروانش ادا كند چه در اين دنيا و چه در اخرت (در اين دنيا مي شود ثمرات عمل به دين ودر اخرت هم مي شود ثواب و.....)

    و همين طور تكاليف دين نسبت به ما حقوق ماست نسبت به دين (دين كه از ما تكاليفي مي خواهد يعني ما ديني را بايد نسبت به دين ادا كنيم و اعمال ما مي شود تكليفي كه دين از ما خواسته است)

    حقوق دين نسبت به ما تكاليف ماست نسبت به دين و از طرفي تكاليف دين نسبت به ما حقوق ماست نسبت به دين

    اين طور نيست كه فقط ما مكلف باشيم و حقوقي نداشته باشيم اصلا هر حقي تكليفي را بدنبال دارد و هر تكليفي حقوق زاست

    پس دين اكر از ما تكليفي خواسته قطعا حقوقي نسبت به ما دارد و بايد حق ما را ادا كند و ان ثواب در دنيا و اخرت است

    و اگر ما حقوق بر عهده دين داريم بايد تكاليف خود را درست انجام دهيم

    با اين تشريح اين طور نيست كه ما فقط تكليف داشته باشيم و حقوقي نداشته باشيم

    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    حالا یک سوال نمی شد از راه دیگری انسان به کمال می رسیدند نه از راه انجام یا ترک یعضی کارها؟؟؟؟
    خوب حال جواب شما:

    ما كجا فقط تكليف انجام مي دهيم و حقوق نداريم مكر اين قواعد بدي است

    چرا قبول نمي كنيم قوانين بازي توسط حكيم اعظم خداي تبارك خوب چيده شده است گويا ما به مسايل واقف نيستيم

    اگر به تكاليف خود اشنا باشيم و خوب انجام دهيم خداوند حق كسي را زايل نمي كند چون عادل است.

    در ثاني راه بهتر از اين سراغ داريد يا كساني سراغ دارند


    كساني كه دنبال دين نيستند تكاليف را انجام مي هند و حقوقي نسبت به انها دارند گويا ملتفت مساله نيستند


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب




    مطلبی در موضوع سئوال شده در آدرس ذیل آمده است ، امید که مفید فائده باشد .



    http://askdin.com/showthread.php?t=427



    اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعد المعصیة


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با سلام

    نارنج عزيز

    جواب ندادين؟

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    سیاسی اعتقادی اجتماعی
    نوشته
    275
    حضور
    2 روز 4 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    62
    صلوات
    1492



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    خوب حال جواب شما:

    ما كجا فقط تكليف انجام مي دهيم و حقوق نداريم مكر اين قواعد بدي است

    چرا قبول نمي كنيم قوانين بازي توسط حكيم اعظم خداي تبارك خوب چيده شده است گويا ما به مسايل واقف نيستيم

    اگر به تكاليف خود اشنا باشيم و خوب انجام دهيم خداوند حق كسي را زايل نمي كند چون عادل است.

    در ثاني راه بهتر از اين سراغ داريد يا كساني سراغ دارند


    كساني كه دنبال دين نيستند تكاليف را انجام مي هند و حقوقي نسبت به انها دارند گويا ملتفت مساله نيستند
    سلام
    در این زمان با یاین شرایط و امکانات این بهترین روش است و تنها ترین روش ولی فکر نمی کنید و عدالت اوست باعث اطمینان و آرامش می شود ولی همو می توانست راه دیگری را تعریف کند چون او قدرت مطلق است چ.ن او حکیم است و بهترین راه را انتخاب می کند پس نظام تکالیف له این صورت بهترین است.
    این حرف ها درست پس چرا ادم ها دنبال معنویت بدون تکلیف می روند و به عبارت بهتر راحت طلب هستند؟
    نکته: جواب شما برای من که ابن مبانی را فبول دارم قابل قبول است ولی در مورد کسی که خیلی چیزها را قبول ندارد و یا به علت ضعف مبانی نمی تواند قبول کند مستدل و قانع کننده نیست.

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    بسم الله الرحمن الرحیم
    خداوند فیاض بالذات وعلی الاطلاق است انسان را خلق کرد و از آفرینش او هدف داشت چرا که خیر او بر شرش غلبه دارد ومحال است کمالی قابل ایجاد باشد و خداوند او را نیافریند.و فرمود :وماخلقت الجن والانس الا لیعبدون؛1.جن وانس را نیافرید مگر برای عبودیت که بسیار فراتر از عبادت است.

    در اینجا دو چیز داریم خلق هدفمند +بیان هدف.آیا ابزار های معرفتی انسان (عقل و تجربه)در تحقق این هدف کافی است .اگر پاسخ مثبت باشد چرا امروزه می بینیم با وجود پیشرف علم و تکنولوژی ،که در سایه این ابزارهابه دست آمده مشکلات و معضلات عدیده ای فراروی آدمی قد علم کرده است و نه تنها به کمال نرسیده که به دره حیوانیت رسیده است ؛اولئک کالانعام بل هم اضل؛2.

    و اگر جواب منفی است پس ادعاء خداوند چگونه تحقق عینی می یابد،او که حکیم است وسخن وفعل بیهوده از وی سر نمی زند.عقل حکم میکند به اقتضاء عدالت الهی منبع شناختی دیگری خداوند از روی لطف و عنایتش به انسان در اختیار او قرار دهد تا آدمی به کمال مطلوب برسد که همانا وحی تحریف ناشده (قران)است .از روی لطف اوامر و نواهی الهی در قالب وحی به انسان به وسیله بندگان برگزیده اش ابلاغ می شود تا با شناخت و عمل به آن کمال نهایی انسان تحقق یابد .

    بنابراین خدا لطف کرده که به ما تکلیف داده تا راه درست زیستن را به دست آوریم و غیر از این راه ،هیچ راه دیگری نیست چرا که نظام تکوین ،نظام احسن است و بهتر از این نوع هیچ گاه قابل تصور نیست چه رسد اینکه به وجود آید.



    1-ذاریات،56.
    2-اعراف،179.

    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۸/۱۰/۳۰ در ساعت ۰۸:۲۷ دلیل: تغيير فونت
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    در این زمان با یاین شرایط و امکانات این بهترین روش است و تنها ترین روش


    با سلام و تشكر از زمزم عزيز

    خوب اكر بهترين روش هست كه هست پس دنبال چه هستيم و اگر تنهاترين روش است پي ديكر راهي نيست كه رويم همين است و بس.
    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    فکر نمی کنید و عدالت اوست باعث اطمینان و آرامش می شود


    هر چه كه از طرف خداوند باعث اطمينان قلب ما شود و ما را به ايشان نزديك گند خوب است و مفيد پس مشكل چيست؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    همو می توانست راه دیگری را تعریف کند چون او قدرت مطلق است چ.ن او حکیم است و بهترین راه را انتخاب می کند


    طبق فرموده هاي جناب زمزم اين صورت بهترن صورت خلق جهان است و خداوند كمال محض است و امكان ندارد چيز خلق ناقص كند --براي اينها مباني اعتقادي قوي تري داريم به جاي خود----

    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    این حرف ها درست پس چرا ادم ها دنبال معنویت بدون تکلیف می روند و به عبارت بهتر راحت طلب هستند؟


    سوال كرده و جواب داده ايد خيلي عوامل مي تواند دااشته باشد يكي راحت طلبي است يكي انحراف از راه راست يكي دشمني است يكي هوا و هوس است يكي لجاجت است و.....كه باز نياز به بحث دارد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    جواب شما برای من که ابن مبانی را فبول دارم قابل قبول است ولی در مورد کسی که خیلی چیزها را قبول ندارد و یا به علت ضعف مبانی نمی تواند قبول کند مستدل و قانع کننده نیست.


    بحثي كه كذشت خودش مباني است و نيازمند مباني ديكري نيست.
    حق و تكليف و بحث ما كاملا عقلي بود و نه درون ديني
    .

    ثانيه اگر اينها را نيازمند مباني ديكري مي دانيد خوب كسان ديكر بروند و مباني خودشان را تقويت كنند و بعدا اين بحث ها را پي كيرند

    اين دليل و استدلال اس كه
    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    کسی که خیلی چیزها را قبول ندارد و یا به علت ضعف مبانی نمی تواند قبول کند مستدل و قانع کننده نیست.


    چون خيلي چيز ها را قبول ندارد پس حرف ما مستدل نيست ؟؟؟!!!!

    نارنج عزيز مستدل و غير مستدل بودن حرف به قبول كردن و نه كردن چيز هاي ديكر نيست كه چون طرف چيز هاي ديكر را قبول ندارد و مباني محكمي ندارد پس سخن ما مستدل نيست !!!!! عجب!!!!!

    اشكال بايد به بحث وارد شود نه چيز هاي ديگر

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    سیاسی اعتقادی اجتماعی
    نوشته
    275
    حضور
    2 روز 4 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    62
    صلوات
    1492



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    خوب اكر بهترين روش هست كه هست پس دنبال چه هستيم و اگر تنهاترين روش است پي ديكر راهي نيست كه رويم همين است و بس
    دنبال یقین و اطمینان
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    هر چه كه از طرف خداوند باعث اطمينان قلب ما شود و ما را به ايشان نزديك گند خوب است و مفيد پس مشكل چيست؟
    رسیدن به ایمان این چنینی راحت نیست، خیلی ها علم دارند ولی یقین و اطمینان نه!!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    ثانيه اگر اينها را نيازمند مباني ديكري مي دانيد خوب كسان ديكر بروند و مباني خودشان را تقويت كنند و بعدا اين بحث ها را پي كيرند
    تعجب کردم من فکر می کنم نحوه جواب دادن باید طوری باشد که هر کس، هر حق جویی که جواب را می بیند قانع شود چه خالی ذهن و فاقد مبانی یا با مبانی ضعیف و چه افرادی که مبانی دارند.
    یکی از ویژگی های زیبای دین ما پاسخ گو بودن آن است به هرکسی متناسب با فهم و اعتقاداتش و این ویژگی را می توان در ائمه و اولیایی دین و حتی علمای عصر حاضر هم دید.
    جواب هر چقدر مستدل تر میزان قبول پرسش گر بیشتر می شود.
    ویرایش توسط narenj : ۱۳۸۸/۱۰/۳۰ در ساعت ۱۸:۴۰

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    دنبال یقین و اطمینان
    با سلام

    نمي دانم ، اكر دنبال يقين هستيد و اطمينان چرا از راه هاي ديكر وارد نمي شويد.

    بحث حق و تكليف بحث عقلي است و به نظر مطالب بالا بيان كننده موضوع بود.
    خوب از چه جيز مي خواهيد به يقين برسيد بنده متوجه نمي شوم(لطفا توضيح دهيد)

    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    رسیدن به ایمان این چنینی راحت نیست، خیلی ها علم دارند ولی یقین و اطمینان نه!!!
    خوب ،اره ، قبوله ، ولي بايد براي رسيدن به يقين هم از راه خودش رفت اين كه رسيدن به يقين راحت نيست را هم قبول دارم

    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    تعجب کردم من فکر می کنم نحوه جواب دادن باید طوری باشد که هر کس، هر حق جویی که جواب را می بیند قانع شود چه خالی ذهن و فاقد مبانی یا با مبانی ضعیف و چه افرادی که مبانی دارند.
    چرا تعجب؟؟؟

    سركار سلسله مباني را قبول ندارند؟ مثلا مي خواهيم در مورد يكي از مسايل فقهي بحث كنيم اين نياز به مباني ندارد ما نبايد اول خدا و بعد رسول و بعد امام و بعد .......راثابت كنيم تا برسد به اين كه اين حكم از طرف خداست

    طبق فرموده شما بايد فردي يك حكم را بردار و بكويد بنده نامسلمانم و اين را بايد برايم ثابت كنيد والا اشتباه مي كوييد خوب اين كه نمي شود مي كوييم اين سلسله مباني دارد كه بايد اول انها ثابت شود تا برسيم به اين مساله

    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    یکی از ویژگی های زیبای دین ما پاسخ گو بودن آن است به هرکسی متناسب با فهم و اعتقاداتش و این ویژگی را می توان در ائمه و اولیایی دین و حتی علمای عصر حاضر هم دید.
    در مورد مطلب شما هم بله درست مي فرماييد اسلام براي هر كسي در هر سطحي مطلب دارد و تكلم الناس قدر عقولهم را به خوبي كفته ولي اين هم شرايط دارد كه رعايت سلسله مباني و معارف يكي ان شرايط است

    نقل قول نوشته اصلی توسط narenj نمایش پست ها
    جواب هر چقدر مستدل تر میزان قبول پرسش گر بیشتر می شود.
    هركجاي جواب مستدل و منطقي نيست بفرماييد بنده در خدمتم


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    سیاسی اعتقادی اجتماعی
    نوشته
    275
    حضور
    2 روز 4 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    62
    صلوات
    1492



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    نمي دانم ، اكر دنبال يقين هستيد و اطمينان چرا از راه هاي ديكر وارد نمي شويد
    بهتر از پرسیدن و بحث کردن راه دیگری می شناسید معرفی کنید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    بحث حق و تكليف بحث عقلي است
    خوب بحث عقلی هست برای همین نیاز به مبانی داره احکام نیست که تعبدی قبولش کرد.درست فرمودید که
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    مثلا مي خواهيم در مورد يكي از مسايل فقهي بحث كنيم اين نياز به مباني ندارد ما نبايد اول خدا و بعد رسول و بعد امام و بعد .......راثابت كنيم تا برسد به اين كه اين حكم از طرف خداست
    ولی فکر نمی کنید تا کسی مبانی را قبول نکرده گفتن احکام بی معنیه. توی دین ما عقاید تقلیدی و تعبدی نیست بلکه تحقیقی ولی وقتی این مبانی پذیرفته شد احکام و اعمال تعبدی است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    تكلم الناس قدر عقولهم
    من هم همین را می خواهم. وقتی سایت عمومیه و همه سر می زنند باید برای کسی که توی مبانی مشکل داره هم قابل استفاد باشه و با پیش فرض قبول مبانی جواب داده نشه.
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    با اين تشريح اين طور نيست كه ما فقط تكليف داشته باشيم و حقوقي نداشته باشيم
    من روی حقوق، بودن یا نبودنش بحثی ندارم سوالم تکلیف چرا و چرا به این نحو؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    كساني كه دنبال دين نيستند تكاليف را انجام مي هند و حقوقي نسبت به انها دارند گويا ملتفت مساله نيستند
    به نظر شما این استدلاله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود