جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معناى خداى لطيف

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن، اهل بيت
    نوشته
    2,058
    حضور
    15 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17932

    معناى خداى لطيف




    معناى خداى لطيف



    بار ديگر آيه را ببينيد :

    » إِنَّهَآ إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِى صَخْرَةٍ أَوْ فِى السَّمَوَ تِ أَوْ فِى الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ «

    به حضرت رضا عليه السلام عرض شد : »لطيف« يعنى چه ؟ حضرت فرمودند : لطيف يعنى خدايى كه موجوداتى را آفريده است كه همه آثار حيات را دارند و با چشم شما ديده نمى‏شوند . گفتند : آنها كجا هستند ؟ فرمود : در آب ، خاك و مواد ديگر .
    از خلق جهان کناره کردیم *

    سر رشته عقل پاره کردیم *

    کس چاره ما نکرد و ما خود *

    بی منت خلق چاره کردیم *

    ننمود رهی بجز ره عشق *

    هر چند که استخاره کردیم*

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    باسلام:
    از برخی آیات قرآنی که در آنها به علم حق تعالی درباره مخلوقات اشاره شده است ،می توان به راحتی حضور وجودی حق تعالی در دل تمام ذرات را دریافت مانند این آیه شریفه(الا یعلم من خلق وهو اللطیف الخبیر) :آیا بدانچه آفریده است ،آگاه نیست ،در حالیکه او لطیف وآگاه است(ملک:6)
    در این آیه ،دو صفت لطیف و خبیر مصحح علم حق تعالی درباره آفریده هایش تلقی شده اند،بدین معنا که چگونه ممکن است خداوندی که دارای دو صفت لطیف وخبیر است بر مخلوقات خود دانا نباشد
    ادامه دارد......


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    علامه طباطبایی در تفسیر این آیه ،لطیف را این گونه معنا کرده استالنافذ فی بواطن الاشیاء المطّلع علی جزئیات وجودها وآثارها)(1
    در بیان اهل معرفت نیز لطافت حق تعالی با سریان او در ذات تمام اشیا پیوند می خورد.به این ترتیب مصحح علم خداوند به همه اشیا،بنابر ظاهر آیه ،همان سریان و نفوذ وجود حق تعالی در باطن اشیا است.

    پی نوشت:
    1-المیزان ج19،ص 371

  7. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود