صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا ذهن در قرآن وجود ندارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    28
    حضور
    26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    144

    اشاره چرا ذهن در قرآن وجود ندارد؟





    باسلام

    در قرآن كريم از اكثر اعضا و جوارح انسان ( چه جسماني و چه روحاني) ياد شده است، نظير عقل، چشم، گوش، دست ، پا، روح و ...

    اما حتي يك كلمه با موضوع ذهن وجود ندارد...

    لطفا درمورد كلمه فؤاد هم بحث كنيد.




    کارشناس بحث: کوثر قرآن

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۱/۱۱/۲۰ در ساعت ۱۶:۵۳ دلیل: تعیین کارشناس پاسخگو

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تفسیر قرآن
    نوشته
    29
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    113



    به نام خدا
    با سلام

    واژه «ذهن» در فرهنگ لغت فارسی به معنای «فهم، دریافت، یاد، هوش، قوه باطنی که مطالب را به یاد می نگارد»، آمده است. (1)

    «ذهن» در واقع مفهومی انتزاعی و برگرفته شده از یکی از کارکرد های عقل انسان است که انسان بر اساس قوه تعقل و تفکر، مسائل و مطالبی را به ذهن و یاد خود می سپارد.

    درست است که در قرآن کریم واژه ذهن به کار نرفته است اما واژه های مترادف(هم معنا) و قریب المعنا بر اساس آنچه که در معنای لغوی فوق گذشت مانند واژه های « فکر، ذکر، عقل، فهم و...» به صورت مشتق(هم خانواده) و هم چنین کلمه «فؤاد» به معنای «قوه دریافت و خرد»، فراوان آمده است.

    مثلاً در آیه 42 سوره یوسف به واژه «ذکر» به معنای یاد و هوش اشاره شده است:" وَ قالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ فَأَنْساهُ الشَّيْطانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ" و (يوسف) به آن كسى از آن دو نفر، كه مى‏دانست كه او نجات مى‏يابد، گفت:» مرا نزد اربابت ياد كن. «و [لى‏] شيطان يادآورى به اربابش را، از ياد او برد، پس چند سالى در زندان درنگ كرد. (42)

    و یا واژه «فؤاد» در آیه 36 سوره اسراء: «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا» و از آنچه كه هيچ علمى بدان ندارى، پيروى مكن [چرا] كه گوش و چشم و دل (سوزان)، همگى آن ها از آن پرسيده مى‏شوند.

    فؤاد:
    قلب. ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى‏ نجم: 11. آنچه چشم ديد قلب تكذيب نكرد.
    قلب را از آن جهت فؤاد گويند كه در آن توقّد و دلسوزى هست كه «فأد» بمعنى بريان كردن آمده است بقولى علّت اين تسميه تأثر و تحوّل قلب است كه «فأد» در اصل بمعنى حركت و تحريك است.
    و نيز قلب را بعلّت تقلّب و تحوّل آن قلب گفته‏ اند.
    جمع آن افئده است فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ ابراهيم: 37. دل هائى از مردم را وادار كه بايشان مايل باشند.
    إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا اسراء:36
    تقدير آيه ظاهرا «مسؤلا عنه» است صدر آيه چنين است: وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ ... يعنى از آنچه نميدانى پيروى مكن كه گوش و چشم و قلب همه مسؤل‏اند.
    ظهور آيه در آنست كه چشم و گوش و قلب بايد بكوشند و يقين بدست آورند و بآن ترتيب اثر بدهند.

    با ملاحظه آيه گذشته و آيات 78 نحل و 78 مؤمنون و 9 سجده و غيره كه فؤاد و افئده در رديف سمع و بصر آمده مخصوصا آيه نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ. الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ همزه: 6 و 7. ميتوان فهميد كه مراد از فؤاد قلب صنوبرى شكل معروف است.
    وَ أَصْبَحَ فُؤادُ أُمِّ مُوسى‏ فارِغاً إِنْ كادَتْ لَتُبْدِي بِهِ ... قصص: 10.
    در اقرب الموارد گفته: «الفؤاد الفارغ» دو معنى دارد يكى قلب بى‏غم و اندوه يعنى فارغ از هر دو، ديگرى قلب بد حال كه اميد و طمعى ندارد (قلب مأيوس) بنظرم مراد از فارغ پريشانحالى است گرچه بدل مادر موسى لا تَخافِي وَ لا تَحْزَنِي الهام شده بود ولى بالاخره بشر و مادر بود و اضطراب داشت كه مطلب بكجا خواهد انجاميد و آيا آنچه بنظرش آمده عملى خواهد شد يا نه؟
    يعنى قلب مادر موسى پريشان شد و حقّا كه نزديك بود سرّ را افشا كند اگر دلش را محكم نكرده بوديم.(2)

    با تشکر موفق باشید.

    منابع:
    1) فرهنگ فارسی عمید ص 633
    2) قاموس قرآن ج5 ص 142


  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    هرچند از ذهن با همین نام در قرآن یاد نشده اما از کارکرد آن که همان ظن و خیال است نام برده شده است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مسائل مربوط به تعارض علم و دین.احکام شرعی
    نوشته
    42
    حضور
    39 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    247



    تعداد کمی از اسپرم ها به تخمک می رسد ولی یکی از آنها به تخمک می رسد و آن را بارور می کند.و همه اسپرم ها به جز آن یک اسپرم از بین می روند و آن اسپرم سلول تخم را تشکیل می دهد.
    در قرآن کریم سوره لیل آیات 4-6این مساله بطور حرفه ای جاسازی شده است.
    و [سوگند به] آنکه نر و ماده را آفرید (۳)که همانا تلاش شما پراکنده است (۴)اما آنکه داد و پروا داشت (۵)
    در آیه سوم به جنس نر و ماده اشاره شده و در آیه چهارم به پراکنده شدن اشاره شده است که اگر این نکته را در نظر بگیریم که آیه چهارم به آیه سوم مربوط است به احتمال قوی این مساله به موضوع پراکنده شدن اسپرم ها دلالت می کند.در آیه ی پنجم نیز به یک کلمه مفرد اشاره می شود و بعد آن از کلمه پروا شدن استفاده می شود که به احتمال قوی به موضوع رسیدن آخرین اسپرم و بارور کردن تخمک اشاره می کند.


    این مطلب رو در یک سایت دیدم.به نظر شما آیا این آیات اشاره به موضوع ذکر شده داره؟
    ویرایش توسط خادم فاطمه : ۱۳۹۱/۱۱/۲۱ در ساعت ۱۲:۱۷
    در سکوتی که دلت دست دعا باز نمود
    یاد ما باش که محتاج دعاییم هنوز

    صلوات

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادم فاطمه نمایش پست ها
    این مطلب رو در یک سایت دیدم.به نظر شما آیا این آیات اشاره به موضوع ذکر شده داره؟
    سلام
    برای اینکه آیات با این مطلب منطبق شوند ترتیب منطقی این است که آیه 3 و 4 جابجا شود چرا که تلاش اسپرمها قبل از خلقت انسان به دو جنس زن و مرد است
    لذا بعید است این آیات بیانگر مطلب مذکور باشند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    155
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    166



    با سلام
    برای اینکه قرآن فکر میکرده قلب مرکز تفکر و احساسات انسان است و شما نمی بینید حتی یکبار هم از مغز(مخ) یادی کرده باشد!
    قرآن میگه که شما به کمک قلبتون و صد البته قلبی که در سینه شماست فکر می کنید!
    البته امروزه هنوز این کاربرد متداول است به خاطر کاربرد حسن تعلیل ولی این نوع کاربرد در قرآن حسن تعلیل نیست!
    به قول یه بی خدایی که میگفت:
    «خدا رو شکر که من بی خدا هستم!»
    بای تا فردا
    ویرایش توسط keen fighter : ۱۳۹۱/۱۱/۲۲ در ساعت ۱۳:۵۸

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    معماری قدیمی و صتایع دستی ایرانی...
    نوشته
    6
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    29



    "آیت الله ناصر مکارم شیرازی" در درس تفسیر قرآن کریم خود در ماه مبارک رمضان که در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزارشد، افزود: چهار آیه نخست سوره احزاب به رواج خرافات در صدر اسلام مبنی بر اینکه حضرت محمد(ص) دارای دو قلب یک مختص یاران و اصحاب خود و دیگری مختص منافقان و دشمنان اسلام ؛ اشاره دارد.
    وی ادامه داد: در شان نزول این سوره آیه نازل شد که خداوند برای هیچ کسی دو عدد قلب قرار نداده است.
    این استاد حوزه و فقه در ادامه بیان کرد: از آیات متعدد قرآن کریم می توان دریافت که انسان از طریق قلب خود می تواند بسیاری از مسائل را درک کند.
    وی افزود: این امر در حالی است که دانشمندان و محققان اخیر بر این عقیده اند که مسائل پیرامون براساس عقل انسان درک می شود.
    آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در این خصوص باید گفت که در نص صریح قرآن(آیه 46 سوره حج) آمده است: چشم های انسان نابینا نمی شود بلکه قلب هایی که در سینه است نابینا می شود و حقیقت را درک نمی کند.
    این مرجع تقلید “پیوند قلب در عالم پزشکی امری ضروری و مهم دانست” و افزود: مطلب مهمی که اخیرا ثابت شده است نیز بیانگر این مطلب است که کسانی که قلبی جدید به بدنشان پیوند زده می شود، روحیات و اخلاق شان نیز به تناسب تغییرات ظاهری عوض خواهد شد.
    وی با اشاره به اینکه “قلب انسان دارای حافظه قوی است و شخصیت انسان پیوند ناگسستنی با آن دارد“، گفت: طی مصاحبه های مختلف با کسانی که عمل پیوند قلب را انجام داده اند تفسیر تازه ای از قلب انسان در قرآن مجید بر ما ظاهر می شود.
    آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: اگر در کشور ما اینگونه جراحی های قلب صورت می گیرد، بعد از پیوند نیز باید با این افراد مصاحبه کنند تا مشخص شود که احساسات انها نسبت به گذشته چه تفاوت هایی را پیدا کرده تادر پرتو این مطالعات مسائل جدیدتری کشف شود.
    استاد حوزه و فقه در ادامه درس تفسیر خود در بین نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه (س)، بیان کرد: نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد این امر است که قلب انسان نمی تواند جایگاه دو عشق مادی و معنوی باشد.
    وی ادامه داد: انسان یا باید علاقه و محبت پروردگار و خالق خود و یا علاقه شیطان را دل قلبش داشته باشد و کسی که عاشق خداوند است نباید عشق های دیگری در قلب او باشد.


    ویرایش توسط س.محمد.ک : ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ در ساعت ۰۸:۴۳
    یاد آن خانه های پنج دری بخیر...
    حیاط پر از باغچه های کوچک با گل های قشنگ و درختان سرسبز
    و حوضچه های پر از آب و ماهی های قرمز کوچک
    و شمعدانی های خوشبو دور تا دور حوض و ایوان
    طاقچه های قدیمی که توی آن قرآن کریم می گذاشتیم
    چه خوب بود
    معنویت بود
    صفا بود صمیمیت بود
    طراوت بود.....

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    28
    حضور
    26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    144



    نقل قول نوشته اصلی توسط کوثر قرآن نمایش پست ها
    به نام خدا
    با سلام

    واژه «ذهن» در فرهنگ لغت فارسی به معنای «فهم، دریافت، یاد، هوش، قوه باطنی که مطالب را به یاد می نگارد»، آمده است. (1)

    «ذهن» در واقع مفهومی انتزاعی و برگرفته شده از یکی از کارکرد های عقل انسان است که انسان بر اساس قوه تعقل و تفکر، مسائل و مطالبی را به ذهن و یاد خود می سپارد.

    درست است که در قرآن کریم واژه ذهن به کار نرفته است اما واژه های مترادف(هم معنا) و قریب المعنا بر اساس آنچه که در معنای لغوی فوق گذشت مانند واژه های « فکر، ذکر، عقل، فهم و...» به صورت مشتق(هم خانواده) و هم چنین کلمه «فؤاد» به معنای «قوه دریافت و خرد»، فراوان آمده است.

    مثلاً در آیه 42 سوره یوسف به واژه «ذکر» به معنای یاد و هوش اشاره شده است:" وَ قالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ فَأَنْساهُ الشَّيْطانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ" و (يوسف) به آن كسى از آن دو نفر، كه مى‏دانست كه او نجات مى‏يابد، گفت:» مرا نزد اربابت ياد كن. «و [لى‏] شيطان يادآورى به اربابش را، از ياد او برد، پس چند سالى در زندان درنگ كرد. (42)

    و یا واژه «فؤاد» در آیه 36 سوره اسراء: «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا» و از آنچه كه هيچ علمى بدان ندارى، پيروى مكن [چرا] كه گوش و چشم و دل (سوزان)، همگى آن ها از آن پرسيده مى‏شوند.

    فؤاد:
    قلب. ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى‏ نجم: 11. آنچه چشم ديد قلب تكذيب نكرد.
    قلب را از آن جهت فؤاد گويند كه در آن توقّد و دلسوزى هست كه «فأد» بمعنى بريان كردن آمده است بقولى علّت اين تسميه تأثر و تحوّل قلب است كه «فأد» در اصل بمعنى حركت و تحريك است.
    و نيز قلب را بعلّت تقلّب و تحوّل آن قلب گفته‏ اند.
    جمع آن افئده است فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ ابراهيم: 37. دل هائى از مردم را وادار كه بايشان مايل باشند.
    إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا اسراء:36
    تقدير آيه ظاهرا «مسؤلا عنه» است صدر آيه چنين است: وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ ... يعنى از آنچه نميدانى پيروى مكن كه گوش و چشم و قلب همه مسؤل‏اند.
    ظهور آيه در آنست كه چشم و گوش و قلب بايد بكوشند و يقين بدست آورند و بآن ترتيب اثر بدهند.

    با ملاحظه آيه گذشته و آيات 78 نحل و 78 مؤمنون و 9 سجده و غيره كه فؤاد و افئده در رديف سمع و بصر آمده مخصوصا آيه نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ. الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ همزه: 6 و 7. ميتوان فهميد كه مراد از فؤاد قلب صنوبرى شكل معروف است.
    وَ أَصْبَحَ فُؤادُ أُمِّ مُوسى‏ فارِغاً إِنْ كادَتْ لَتُبْدِي بِهِ ... قصص: 10.
    در اقرب الموارد گفته: «الفؤاد الفارغ» دو معنى دارد يكى قلب بى‏غم و اندوه يعنى فارغ از هر دو، ديگرى قلب بد حال كه اميد و طمعى ندارد (قلب مأيوس) بنظرم مراد از فارغ پريشانحالى است گرچه بدل مادر موسى لا تَخافِي وَ لا تَحْزَنِي الهام شده بود ولى بالاخره بشر و مادر بود و اضطراب داشت كه مطلب بكجا خواهد انجاميد و آيا آنچه بنظرش آمده عملى خواهد شد يا نه؟
    يعنى قلب مادر موسى پريشان شد و حقّا كه نزديك بود سرّ را افشا كند اگر دلش را محكم نكرده بوديم.(2)

    با تشکر موفق باشید.

    منابع:
    1) فرهنگ فارسی عمید ص 633
    2) قاموس قرآن ج5 ص 142
    بعد از كلي صبر و تحمل و بردباري و . .... ازين حرفا بالاخره جواب مارو داديد.
    تشكر

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    155
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    166



    نقل قول نوشته اصلی توسط س.محمد.ک نمایش پست ها
    "آیت الله ناصر مکارم شیرازی" در درس تفسیر قرآن کریم خود در ماه مبارک رمضان که در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزارشد، افزود: چهار آیه نخست سوره احزاب به رواج خرافات در صدر اسلام مبنی بر اینکه حضرت محمد(ص) دارای دو قلب یک مختص یاران و اصحاب خود و دیگری مختص منافقان و دشمنان اسلام ؛ اشاره دارد.
    وی ادامه داد: در شان نزول این سوره آیه نازل شد که خداوند برای هیچ کسی دو عدد قلب قرار نداده است.
    این استاد حوزه و فقه در ادامه بیان کرد: از آیات متعدد قرآن کریم می توان دریافت که انسان از طریق قلب خود می تواند بسیاری از مسائل را درک کند.
    وی افزود: این امر در حالی است که دانشمندان و محققان اخیر بر این عقیده اند که مسائل پیرامون براساس عقل انسان درک می شود.
    آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در این خصوص باید گفت که در نص صریح قرآن(آیه 46 سوره حج) آمده است: چشم های انسان نابینا نمی شود بلکه قلب هایی که در سینه است نابینا می شود و حقیقت را درک نمی کند.
    این مرجع تقلید “پیوند قلب در عالم پزشکی امری ضروری و مهم دانست” و افزود: مطلب مهمی که اخیرا ثابت شده است نیز بیانگر این مطلب است که کسانی که قلبی جدید به بدنشان پیوند زده می شود، روحیات و اخلاق شان نیز به تناسب تغییرات ظاهری عوض خواهد شد.
    وی با اشاره به اینکه “قلب انسان دارای حافظه قوی است و شخصیت انسان پیوند ناگسستنی با آن دارد“، گفت: طی مصاحبه های مختلف با کسانی که عمل پیوند قلب را انجام داده اند تفسیر تازه ای از قلب انسان در قرآن مجید بر ما ظاهر می شود.
    آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: اگر در کشور ما اینگونه جراحی های قلب صورت می گیرد، بعد از پیوند نیز باید با این افراد مصاحبه کنند تا مشخص شود که احساسات انها نسبت به گذشته چه تفاوت هایی را پیدا کرده تادر پرتو این مطالعات مسائل جدیدتری کشف شود.
    استاد حوزه و فقه در ادامه درس تفسیر خود در بین نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه (س)، بیان کرد: نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد این امر است که قلب انسان نمی تواند جایگاه دو عشق مادی و معنوی باشد.
    وی ادامه داد: انسان یا باید علاقه و محبت پروردگار و خالق خود و یا علاقه شیطان را دل قلبش داشته باشد و کسی که عاشق خداوند است نباید عشق های دیگری در قلب او باشد.
    باسه همینه که میگم قرآن دست ساز بشره
    این توضیحات ابداً باسه ی من قانع کننده نبود
    اگه یه مومنی قلبشو با یه بی خدا پیوند بزنه اون مومن بی خدا میشه؟

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    معماری قدیمی و صتایع دستی ایرانی...
    نوشته
    6
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    29



    نقل قول نوشته اصلی توسط keen fighter نمایش پست ها
    باسه همینه که میگم قرآن دست ساز بشره
    این توضیحات ابداً باسه ی من قانع کننده نبود
    اگه یه مومنی قلبشو با یه بی خدا پیوند بزنه اون مومن بی خدا میشه؟چرا ذهن در قرآن وجود ندارد؟
    اشتباه مي فرماييد. قرآن به هيچ وجه دست ساز بشر نيست. اگر فرض محال چنين بود كتابي به اين يكپارچگي پديد نمي آمد. در آيات قرآن نقص مشاهده نمي شود. طي 23 سال اين آيات نازل شده و آيه اي نيست كه با آيه ي ديگر در تضاد باشد بلكه همه آيات هدايت را بيان مي كنند. اگر كار انسان بود، مطمئنا در اين 23 سال عقايد آن فرد عوض مي شد. شما ببينيد، عقايد هر يك از ما انسان ها با گذشت زمان تغيير مي كند. نظر دانشمندان هم ثابت نمي ماند و تغيير مي يابد. پس اگر كار انسان بود هدف نهايي آيات فرق مي كردند و اگر انسان 23 سال آيه مي آورد در آن ناسازگاري زيادي مشاهده مي شد.
    حتي قرآن بر خودش تحدي مي كند و خداوند مي فرمايد اگر در الهي بودن آن شك داريد سوره ای مانند آن بياوريد اگر مي توانيد (كه نمي توانيد)
    در آن زمان جاهليت كه سواد و دانش ميان مردم رايج نبود، اگر كار انسان بود مطمئنا به وقايع علمي نظير جاذبه زمين، اثر انگشت،نر و ماده بودن انسان و حيوان و حتي اشياء، چرخش زمين،....... اشاره نمي كرد.
    براي اثبات الهي بودن قرآن برهان زياد هست.
    حتما اشتباه از ماست.
    به عنوان نمونه اشتباه همين است كه برداشت طنز گونه مي كنيد.
    موفق باشيد
    ویرایش توسط س.محمد.ک : ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ در ساعت ۲۰:۴۹
    یاد آن خانه های پنج دری بخیر...
    حیاط پر از باغچه های کوچک با گل های قشنگ و درختان سرسبز
    و حوضچه های پر از آب و ماهی های قرمز کوچک
    و شمعدانی های خوشبو دور تا دور حوض و ایوان
    طاقچه های قدیمی که توی آن قرآن کریم می گذاشتیم
    چه خوب بود
    معنویت بود
    صفا بود صمیمیت بود
    طراوت بود.....

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود