صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مرز بين فلسفه و عرفان با فقه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069

    مرز بين فلسفه و عرفان با فقه





    بسم الله الرحمن الرحيم

    سلام عليكم

    يك سوال دارم از اساتيد بزرگوار و آنرا با مثالي شروع ميكنم

    در كتاب خدا شيطان بعنوان دشمن قسم خورده انسان معرفي گرديده
    در عرفان و فلسفه اين شيطان بواسطه قرار گرفتن در حدود مشيت الهي معناي ديگري به خودش ميگيرد

    حال اگر نگاه دوم كه يك نگاه كل نگر است توسط افرادي كه مدعي كلي نگري و در حقيقت مدعي نگاهي هستند كه به حكمت و مشيت الهي نزديك شده

    تبديل به رساله اعتقادي و عملي گردد و از شيطان ( نوعي ) بواسطه قرار گرفتن در مشيت الهي
    رفع اتهام و برائت صورت گيرد

    حال سوال :
    فلاسفه و عرفاء براي جلوگيري از اين آفت آيا تدبير و اصل مشهوري دارند كه همگي آنها بدان پايبند باشند و منحرفين از آن را بدان دليل عرفاني و فلسفي منحرف ميدانند؟

    (در اينجا بدليل كلي نگري اي كه ذكر شد پاي شريعت وسط نيست كه با استناد به آن ممانعت صورت گيرد و عارف مدعي مشيت نگري است)

    يا به اين شكل مرز ميان كلي نگري اي كه استدلالا صحيح است ولي با ورود به حيطه فقه غلط اندر غلط است - كجاست ؟


    موفق باشيد



    کارشناس بحث: سمیع


    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۱/۱۱/۱۹ در ساعت ۰۶:۵۲ دلیل: تغییر نام کارشناس پاسخگو
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحيم

    سلام عليكم

    يك سوال دارم از اساتيد بزرگوار و آنرا با مثالي شروع ميكنم

    در كتاب خدا شيطان بعنوان دشمن قسم خورده انسان معرفي گرديده
    در عرفان و فلسفه اين شيطان بواسطه قرار گرفتن در حدود مشيت الهي معناي ديگري به خودش ميگيرد

    حال اگر نگاه دوم كه يك نگاه كل نگر است توسط افرادي كه مدعي كلي نگري و در حقيقت مدعي نگاهي هستند كه به حكمت و مشيت الهي نزديك شده

    تبديل به رساله اعتقادي و عملي گردد و از شيطان ( نوعي ) بواسطه قرار گرفتن در مشيت الهي
    رفع اتهام و برائت صورت گيرد

    حال سوال :
    فلاسفه و عرفاء براي جلوگيري از اين آفت آيا تدبير و اصل مشهوري دارند كه همگي آنها بدان پايبند باشند و منحرفين از آن را بدان دليل عرفاني و فلسفي منحرف ميدانند؟

    (در اينجا بدليل كلي نگري اي كه ذكر شد پاي شريعت وسط نيست كه با استناد به آن ممانعت صورت گيرد و عارف مدعي مشيت نگري است)

    يا به اين شكل مرز ميان كلي نگري اي كه استدلالا صحيح است ولي با ورود به حيطه فقه غلط اندر غلط است - كجاست ؟


    موفق باشيد



    کارشناس بحث: سمیع
    باسمه تعالی
    باسلام:
    پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت/آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد(1
    اگر چه شیطان به عنوان یک موجود ،وجودش در این عالم ضروری است و باید طبق مشیت الهی وجود داشته باشد.که از این نظام با همه مخلوقاتی که دارد حتی شیطان ،بهتر امکان نداشت خلق بشود که
    جهان چون خط و زلف وخال و ابروست
    که هر چیزی به جای خویش نیکوست(2

    ولی در عین حال ،هیچگاه از شیطان رفع اتهام نمی شود ،چون ما مسئله ای را به عنوان اختیار داریم ،که شیطان با اختیار خود مسیر انحرافی را بر گزید.
    مانند افراد ستمگر دیگری که ما در این نظام ،مانند شمر ،حجاج ،یزید .،هیتلر،صدام......داریم که این افراد به واسطه اختیار ی که داشتند این مسیر باطل را انتخاب کردند
    احمقی دید کافری قتّال/کرد از خیر او ز پیر سوال
    گفت هست اند او دو چیز نهان/که نبی و ولی ندارد آن
    قاتلش غازی است در ره دین/باز مقتول او شهید گزین
    نظر پاک این چنین بیند/نازنین،جمله را نازنین بیند(3

    پی نوشت:
    1-حافظ
    2-شیخ محمود شبستری
    3-شیخ بهایی

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069




    بسم الله الرحمن الرحيم

    با سلام و سپاس از استاد سميع گرامي

    شان بنده بعنوان يك انسان شاني است كه در قرآن كريم و فقه الاكبر و فقه الاصغر آمده . بنا بر آن سوال و جواب ميشوم.
    و بنا بر آن مسئولم
    و خداوند سبحان بخاطر مشيت نگري حقير را از دوزخ و زمهرير بي نصيب نميگرداند.

    شان بندگي با شان خدائي تفاوت دارد و فهم برخي از حكمتها ( باذنه) از بندگان سلب مسئوليت نميكند.

    حضرت آدم علي نبينا و آله و عليه السلام زماني در روضه رضوان (بدور از شئونات حيواني ما در اين جهان )
    فقه الاسماء ميگفت براي ؟
    براي فرشتگان مقرب درگاه الهي
    لحظه اي بواسطه اين فهم خود را بي نياز از ولي ديد گندمي خورد و شكمش سنگين از جهل گرديد و شان خود را از دست داد

    كه اگر تنها لحظه اي از تصميم باز مي ايستاد و به حق سبحانه و تعالي رجوع ميكرد چنين پيش نمي آمد

    يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا(النساء/59)
    اي کساني که ايمان آورده‌ايد! اطاعت کنيد خدا را! و اطاعت کنيد پيامبر خدا و اولو الأمر [= اوصياي پيامبر] را! و هرگاه در چيزي نزاع داشتيد، آن را به خدا و پيامبر بازگردانيد (و از آنها داوري بطلبيد) اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان داريد! اين (کار) براي شما بهتر، و عاقبت و پايانش نيکوتر است.

    موفق باشيد

    ياحق

    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    356
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    740



    من از استارتر تاپیک می پرسم: مرز بین ریاضیات و فقه چیست؟

  9. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069




    بسم الله الرحمن الرحيم

    به حول و قوه الهي
    2 يا 3 تالس مسلمان ديگر نياز است
    تا درباره مرز ميان رياضيات و فقه هم مباحثي از اين دست مطرح گردد.

    تمام عوالم مصنوع علم الهي اند و واجب است انسان در حد توانش براي درك معاني تلاش نمايد.



    ياحق

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۱/۱۱/۲۰ در ساعت ۱۸:۵۸
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  10. صلوات ها 5


  11. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    ك سوال دارم از اساتيد بزرگوار و آنرا با مثالي شروع ميكنم در كتاب خدا شيطان بعنوان دشمن قسم خورده انسان معرفي گرديده در عرفان و فلسفه اين شيطان بواسطه قرار گرفتن در حدود مشيت الهي معناي ديگري به خودش ميگيرد حال اگر نگاه دوم كه يك نگاه كل نگر است توسط افرادي كه مدعي كلي نگري و در حقيقت مدعي نگاهي هستند كه به حكمت و مشيت الهي نزديك شده تبديل به رساله اعتقادي و عملي گردد و از شيطان ( نوعي ) بواسطه قرار گرفتن در مشيت الهي رفع اتهام و برائت صورت گيرد حال سوال : فلاسفه و عرفاء براي جلوگيري از اين آفت آيا تدبير و اصل مشهوري دارند كه همگي آنها بدان پايبند باشند و منحرفين از آن را بدان دليل عرفاني و فلسفي منحرف ميدانند؟ (در اينجا بدليل كلي نگري اي كه ذكر شد پاي شريعت وسط نيست كه با استناد به آن ممانعت صورت گيرد و عارف مدعي مشيت نگري است) يا به اين شكل مرز ميان كلي نگري اي كه استدلالا صحيح است ولي با ورود به حيطه فقه غلط اندر غلط است - كجاست ؟
    سلام
    تفاوت احکام تنها اختصاص به این تفاوت کلی نیست بلکه هر مقامی احکام خاص خود را دارد که باید در آن رعایت شود لذا حدود شرعیه برای اهل ظاهر مطاع است و اهل باطن در حین تلبس به مقام باطن هم باید ملتزم به احکام باطن باشند
    هرچند جمع این دو ممکن به نظر نمی رسد اما قدرت انسان فوق این تصورات است رزقنا الله بحق اولیاء الطاهرین
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    356
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    740



    جواب منو ندادید ضمنا تالس مسلمان ینی چی؟؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    تالس مسلمان

    ویرایش توسط عاشورایی : ۱۳۹۱/۱۱/۲۱ در ساعت ۱۶:۱۶

  14. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    فلسفه و حکمت،عرفان،خودسازی،دوری از گناه کاران،فقه و مسایل شرعی
    نوشته
    632
    حضور
    1 روز 19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3116



    سلام خدمت دوستان بزرگوار و همچنین سلام بر برادر متّقی،جناب عاشورایی

    نقل قول نوشته اصلی توسط عاشورایی نمایش پست ها
    جواب منو ندادید ضمنا تالس مسلمان ینی چی؟؟
    جوابت سوالتان را جناب bina88 فرمودند:
    تمام عوالم مصنوع علم الهي اند
    طبق براهین قطعیّه ی حِکمی،معلول دارای سنخیّتی تام با علّت خود میباشد و از حاقّ ذات علّت سرچشمه میگیرد.حال اگر دو علم که هر دو مصنوع یک علّت اند،طبق برهان انّی نوع دوم که رسیدن از یک ملازم به ملازم دیگر است که هر دو علت واحدی دارند،این دو علم که هر دو دارای یک سرمنشأ هستند،دارای سنخیّتی تام خواهند بود.و غیرّت علوم با یکدیگر،در مراتب وجودی است که بعضی افضل از دیگری است.و بینونت به صورت وصفی خواهد بود و نه عزلی،به براهین عقلیّه ی محکمه.
    اگر در براهین تشکیکی وارد است بفرمایید تا بزرگواران رفع ابهام بفرمایند و یا این حقیر،در حدّ وسع پاسخگو باشد
    یا حق

    مبدأ همه خیرات توحید است.توحید شرط اصلی و شروع تکامل است
    و تا توحید اصلاح نشود اصلاحات دیگر خیلی مفید نخواهد بود
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است

  15. صلوات


  16. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069




    بسم الله الرحمن الرحيم

    تركيبت تالس مسلمان پاسخي است كه بنده بلدم در جواب سوال تان

    تالس بعنوان يك فيلسوف در ميان فلاسفه اي كه در پي يافتن مبدا و معاد بودند و آنرا در جوهره اشياء ( عالم ماده ) مي جستند قرار دارد
    و همچنين رياضيدان بزرگي است
    و همچنين او استدلال كرد كه جوهره اشياء را يافته و مبداء و معاد عالم از آب است
    و او كسي است كه بر برهان نظم معتقد است

    البته فلاسفه اي همچون فيثاغورس و شاگردانش بودند كه معتقد بودند كه مبداء عالم ماده غير مادي است و از اعداد سرچشمه ميگيرد.

    مجموع اين نظريات اين را ميگويد كه برهاني بر اين عالم حاكم است و آن برهان " برهان نظم" است. و برهان نظم يكي از براهين اثبات وجود خالقي يكتا و بي همتا
    اثبات خالقي عالم و عادل و حكيم و نهايتا همين برهاني است كه ما از آن براي اثبات لا اله الا الله محمد رسول الله استفاده ميكنيم.

    يعني آنچراكه يك فيلسوف و عالم نابغه غير مسلم و حتي ملحد هم به آن گواهي ميدهد و آنرا پس از سالها تلاش و تحقيق و مجاهده بدست آورده
    مويد
    وحي است كه ما آنرا از شريعت گرفته ايم و اصلا ارزشش را نميدانيم.

    تالس مسلمان تركيبي است كه هم فيلسوف است و هم جوهره خواه است و هم ميداند مبداء و معاد چيست و هم رياضيدان قهاري است.

    ياحق

    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069




    خيلي ها هستند كه مدعي ايمان و يقين در دين هستند و ادعا ميكنند به شريعت پايبندند از روي باور و حتم
    بلاشك
    ولي هيچ كدام از ادعاهائي را كه خداوند سبحان در قرآن كريم آورده و در شريعت و طريقت است را در باطن قبول ندارند چراكه در مسيرش تفكر و تعقل و علم اندوزي نكرده اند و به آن باور قطعي نرسيده اند.

    و ترجيح داده اند بخوانند و تكرار كنند بدون اينكه بفهمند و به باور برسند.

    و پي اينها سالهاست كه به تن اعتقاد ضعيف مردم ما خورده است و آنها را گريزان از دين كرده

    به اين لحاظ بنده مدح ميكنم كساني را كه شواهد موجود در شريعت منزل را مي روند با علم و تحقيق مي يابند و اثبات بر حقانيتش ميكنند و شاهد مي آورند بر آن ناباورهاي دين زده.

    و من الله التوفيق

    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  19. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود