جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ارتباط با غیر مسلمانان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    73
    حضور
    2 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    133

    ارتباط با غیر مسلمانان




    با سلام

    1-در ارتباط با افرادی که مسلمان نیستند آیا باید تحقیق کنیم و از او بپرسیم که در چه حد و به چه چیزی اعتقاد دارند یا همین که فردی صرفا به شکل اسمی اهل کتاب حساب شود (مانند بسیار افراد که فقط در شناسنامه مسلمان هستند)کافی است تا برخی احکام برایش مترتب شود؟

    2- همچنین مصرف غذاهای اهل کتاب که در کشورهای اسلامی هستند چه حکمی دارد؟و نیز اگر در کشوری غیراسلامی غذایی که ذبح شرعی شده را از غیرمسلمان بخریم؟

    کارشناس بحث: نور
    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۱/۱۱/۱۰ در ساعت ۱۰:۵۰

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,852
    حضور
    47 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17966



    نقل قول نوشته اصلی توسط mostafa272 نمایش پست ها
    -در ارتباط با افرادی که مسلمان نیستند آیا باید تحقیق کنیم و از او بپرسیم که در چه حد و به چه چیزی اعتقاد دارند یا همین که فردی صرفا به شکل اسمی اهل کتاب حساب شود (مانند بسیار افراد که فقط در شناسنامه مسلمان هستند)کافی است تا برخی احکام برایش مترتب شود؟
    با سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر بزرگوار

    در فرض سوال،تحقیق لازم نیست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط mostafa272 نمایش پست ها
    همچنین مصرف غذاهای اهل کتاب که در کشورهای اسلامی هستند چه حکمی دارد؟و نیز اگر در کشوری غیراسلامی غذایی که ذبح شرعی شده را از غیرمسلمان بخریم؟
    اگر مرجع تقلید شما اهل کتاب را پاک میداند،مصرف غذاهای اهل کتاب که در کشورهای اسلامی و البته بوسیله مسلمین ذبح شرعی شده باشدتاوقتی یقین به نجاست غذانداشته باشید اشکال ندارد وهمچنین اگر غذایی که ذبح شرعی توسط مسلمین شده است می توانید از دست اهل کتاب ودر کشورهای غیراسلامی تهیه نمایید.
    برای اطلاع از نظرات مراجع در مورد اهل کتاب به تاپیک زیر مراجعه نمایید:
    http://www.askdin.com/thread617.html

    ویرایش توسط نور : ۱۳۹۱/۱۱/۱۱ در ساعت ۲۲:۲۸

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,902
    حضور
    84 روز 14 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40514



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب خدمت شما کاربر بزرگوار

    در فرض سوال،تحقیق لازم نیست.



    اگر مرجع تقلید شما اهل کتاب را پاک میداند،مصرف غذاهای اهل کتاب که در کشورهای اسلامی تهیه می شود تاوقتی یقین به نجاست غذا و عدم ذبح شرعی نداشته باشید اشکال ندارد وهمچنین اگر غذایی که ذبح شرعی شده می توانید از دست اهل کتاب ودر کشورهای غیراسلامی تهیه نمایید.
    برای اطلاع از نظرات مراجع در مورد اهل کتاب به تاپیک زیر مراجعه نمایید:
    http://www.askdin.com/thread617.html
    با سلام
    و تشکر از استاد گرامی
    بنده به روایتی از معصومین برخورد کردم که نهی مطلق کرده
    اگر در این مورد توضیح دهید تشکر میکنم

    (محمد بن یحیى عن احمد بن محمد عن على بن الحکم عن ابى المغرا عن سماعة عن ابى ابراهیم(ع) (قال: سألته عن ذبیحة الیهودى و النصرانى فقال: لاتقربوها )
    در این خبر سماعة از حضرت کاظم(ع) راجع به ذبایح یهود و نصارى سؤال کرده است و حضرت جواب داده است که به آن نزدیک نشوید.

    (صحیحه حسین الاحمسى عن ابى عبداللّه(ع) قال: قال له الرجل, اصلحک اللّه ان لنا جاراً قصابا فیجیئ یهودى فیذبح له حتى یشترى منه الیهود, فقال: لاتاکل من ذبیحته ولاتشتر منه.)
    حسین احمسى از حضرت صادق(ع) نقل مى کند: شخصى به حضرت عرض کرد: ما یک همسایه قصاب داریم که شخصى یهودى براى او ذبح مى کند تا یهودیان [نیز] از او بخرند.
    حضرت فرمود: از ذبیحه آن شخص نخور و از او نخر.

    (صحیحه شعیب عقرقوفى: قال کنت عند ابى عبداللّه(ع) و معنا ابو بصیر و اناس من اهل الجبل یسئلونه عن ذبائح اهل الکتاب, فقال لهم ابو عبداللّه(ع) قد سمعتم ما قال اللّه فى کتابه فقالوا له, نحب ان تخبرنا. فقال: لاتاکلوها فلما خرجنا من عنده قال ابوبصیر: کلها فى عنقى ما فیها, فقد سمعته و سمعت اباه جمیعا یأمران بأکلها, فرجعنا الیه, فقال لى ابوبصیر: سله فقلت له: جعلت فداک ما تقول فى ذبائح اهل الکتاب؟ فقال: الیس قد شهدتنا بالغداة وسمعت؟ قلت: بلى. فقال: لاتاکلها. فقال لى ابوبصیر: فى عنقى کلها, ثم قال لى : سله الثانیة فقال لى مثل مقالة الاولى و عاد ابوبصیر فقال لى قوله الاول: فى عنقى کلها ثم قال لى: سله قلت لا اسئله بعد مرتین.)
    در این روایت به سند صحیح, شعیب عقر قوفى نقل کرده است که نزد حضرت صادق(ع) بودم و ابوبصیر نیز با ما بود و در آن حال گروهى از اهل جبل از حضرت راجع به ذبایح اهل کتاب سؤال مى کردند.
    حضرت فرمود: حتما کلام خدا را در این مورد شنیده اید.
    گفتند: دوست داریم که شما به ما خبر دهید. حضرت فرمود: از آن نخورید.
    هنگامى که از نزد حضرت خارج شدیم, ابوبصیر گفت: بخور, اشکال و گناهش به گردن من.
    من از ایشان و پدرشان شنیده ام که به خوردنش امرمى کردند.
    باز نزد حضرت برگشتیم.
    ابوبصیر به من گفت: بپرس.
    عرض کردم. جانم به قربان شما, نظرتان نسبت به ذبایح اهل کتاب چیست؟
    فرمود: آیا صبح نبودید و نشنیدید؟
    گفتم: چرا بودم.
    فرمود: نخور.
    باز ابوبصیر گفت: بخور به عهده من.
    سپس گفت: دوباره بپرس. حضرت همان جواب قبلى را داد و باز ابو بصیر کلام قبلى خود را تکرار کرد که بخور, به عهده من و باز گفت: بپرس.
    گفتم: بعد از دو بار پرسش, دیگر نخواهم پرسید.

    (عدة من اصحابنا عن سهل بن زیاد عن احمد بن ابى نصر عن العلاء بن رزین عن محمد بن مسلم عن ابى جعفر(ع) قال: سألته عن نصارى العرب أتؤکل ذبیحتهم؟ فقال: کان على [بن الحسین] ینهى عن ذبائحهم و صیدهم و مناکحتهم.)
    محمد بن مسلم مى گوید: از حضرت باقر(ع) در مورد ذبایح نصاراى عرب پرسیدم, حضرت فرمود: حضرت على ( یا على بن الحسین ) پیوسته از ذبایح و صید و نکاح آنان منع مى کرده است.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۱۱/۱۱ در ساعت ۱۰:۲۱
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,852
    حضور
    47 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17966



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    با سلام و تشکر از استاد گرامی بنده به روایتی از معصومین برخورد کردم که نهی مطلق کرده اگر در این مورد توضیح دهید تشکر میکنم
    با سلام و عرض ادب و تشکر از پیگیری شما

    ذبح توسط غير مسلمان حلال نيست، هر چند ساير شرايط تذكيه شرعيه را مراعات كرده باشند حتما می دانید که یکی از شرایط ذبح شرعی این است که ذابح مسلمان باشد و پاسخ ارائه شده با تاکید بر نجاست و طهارت اهل کتاب بود نه حلیت و حرمت ذبح و اگر غذا از بازار مسلمین تهیه می شود حمل بر حلیت آن و ذبح شرعی می شود ولی درغیر این مورد باید یقین به ذبح شرعی وبا شرایطش(از جمله مسلمان بودن ذابح)باشد.

    رساله مراجع،شرایط ذبح


  9. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود