صفحه 1 از 11 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معاد جسماني از ديدگاه ابن سينا و ملاصدرا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579

    پرسش معاد جسماني از ديدگاه ابن سينا و ملاصدرا




    چند تا سوال هست ممنون ميشم اگر پاسخ دهيد:



    1- فرق معادي كه ابن سينا ميگويد با معاد ملاصدرا چيست؟

    2-فرق بدن مثالي با بدن عقلي چيست؟

    2-آيا درست است كه بعضي ها به عالم عقل نمي رسند و در برزخ مي مانند


    کارشناس بحث: رئوف
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۱/۱۱/۱۴ در ساعت ۱۳:۰۱ دلیل: تعیین کارشناس برای پاسخگویی

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    1- فرق معادي كه ابن سينا ميگويد با معاد ملاصدرا چيست؟ 2-فرق بدن مثالي با بدن عقلي چيست؟ 2-آيا درست است كه بعضي ها به عالم عقل نمي رسند و در برزخ مي مانند
    سلام
    1- جناب ابن سینا یک بیان اجمالی در خصوص پذیرش معاد جسمانی دارند که به انحائی قابل تاویل و توجیه است جناب ملاصدرا هم در برخی تالیفات اخیر خود به معاد جسمانی اعتراف کرده اند اما با توجه به استمرار عقیده ایشان در خصوص غیر جسمانی بودن معاد از سوی پیروان بزرگ وی نشان دهنده این است که این موضعگیریها بیشتر مصلحت اندیشانه بوده تا علمی
    2- ما بدن عقلی نداریم بدن باید ویژگیهای خاصی مانند برخورداری از ابعاد را داشته باشد که این معنا در مرتبه عقل منتفی است مگر اینکه بدن را صرفا مرتبه پایین تر بدانیم که در این صورت مرتبه عقل که مادون مرتبه قلب است بدن قلب محسوب خواهد شد و اما بدن مثالی هیچ تفاوت ظاهری با بدن جسمانی ندارد و تنها تفاوتش این است که از جنس ماده نیست البته بنده همچنان اصرار دارم که معنای ماده چندان روشن نیست . یعنی هنوز مرزهای ماده و معنا بطور واضح مشخص نیست
    3- به نظر حقیر توقف در مقامات وجود ندارد و اخراج از ظلمات مراتب پایین بسوی نور عوالم بالاتر بی پایان است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    ما بدن عقلی نداریم بدن باید ویژگیهای خاصی مانند برخورداری از ابعاد را داشته باشد که این معنا در مرتبه عقل منتفی است مگر اینکه بدن را صرفا مرتبه پایین تر بدانیم که در این صورت مرتبه عقل که مادون مرتبه قلب است بدن قلب محسوب خواهد شد
    ممنون
    با توجه به اين كه قيامت طبق نظريه ملاصدرا ورود به عالم عقل است، در آنجا نبايد ديگر كثرت و ادراكات جزئي وجود داشته باشد چون از برزخ و عالم مثال گذشته است

    حال شما چگونه در پست هاي قبل نعمت ها و جسم مثالي را در عالم آخرت براي ما محفوظ داشته ايد؟
    آيا شما هم در قبال بنده مصلحت انديشي كرده ايد؟
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۱/۱۱/۰۹ در ساعت ۰۸:۵۵

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    با توجه به اين كه قيامت طبق نظريه ملاصدرا ورود به عالم عقل است، در آنجا نبايد ديگر كثرت و ادراكات جزئي وجود داشته باشد چون از برزخ و عالم مثال گذشته است حال شما چگونه در پست هاي قبل نعمت ها و جسم مثالي را در عالم آخرت براي ما محفوظ داشته ايد؟ آيا شما هم در قبال بنده مصلحت انديشي كرده ايد؟
    سلام
    تجلی عقل موجب انتفاء مراتب پایین تر نمی شود مانند نور شمع که با برآمدن نور خورشید هست و منتفی نیست اما مقهور نور خورشید است ضمن اینکه اگر قیام قیامت انسان به معنای ارتقاء وجودی باشد این خود به معنای ارتقاء تمام آن حقایق مادون هم خواهد بود لذا اگر برای فرد یا افرادی انصراف توجه به آن مقام هم باشد خالی از اشکال است هرچند که طبق اصلی : عقل بدون تجلی و ظهور در مراتب مادون نداریم
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    جناب ابن سینا یک بیان اجمالی در خصوص پذیرش معاد جسمانی دارند که به انحائی قابل تاویل و توجیه است جناب ملاصدرا هم در برخی تالیفات اخیر خود به معاد جسمانی اعتراف کرده اند اما با توجه به استمرار عقیده ایشان در خصوص غیر جسمانی بودن معاد از سوی پیروان بزرگ وی نشان دهنده این است که این موضعگیریها بیشتر مصلحت اندیشانه بوده تا علمی
    اين يعني كه ملاصدرا هم نتوانسته همچون ابن سينا معاد جسماني را اثبات كند درست است؟
    توضيح بيشتر بدهيد

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    عقل بدون تجلی و ظهور در مراتب مادون نداریم
    يعني مرتبه مثالي در آخرت حفظ ميشود؟ اصل فوق طبق كدام فلسفه است؟ ملاصدرا يا غيره

    بيشتر توضيح دهيد ممنون ميشم

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    اين يعني كه ملاصدرا هم نتوانسته همچون ابن سينا معاد جسماني را اثبات كند درست است؟ توضيح بيشتر بدهيد
    سلام
    خیر اثبات نشده است از نظر ایشان وقتی انسان با مرگ در مرتبه تجرد برزخی تعالی پیدا کرد بازگشتش به ماده به معنای سیر قهقرایی است و امکان پذیر نمی باشد حتی بسیاری از بزرگان مانند امام و علامه طباطبایی رجعت را نیز جسمانی نمی دانند
    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    يعني مرتبه مثالي در آخرت حفظ ميشود؟ اصل فوق طبق كدام فلسفه است؟ ملاصدرا يا غيره بيشتر توضيح دهيد ممنون ميشم
    بله محفوظ است و بر این اصل استوار است که ذات بی شوون امکان پذیر نیست ذات بی شوون یعنی ذات بی تجلی و این برای ذات سرشار از کمال ممتنع است یعنی اقتضای کمال و سرریز بودن آن اینستکه در مراتب مادون تجلی کند لذا هیچگاه انسان بی بدن نمی شود همچنان که ذات باری تعالی در تجلی مدام در مراتب وجود است : من عرف نفسه عرف ربه
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    خیر اثبات نشده است از نظر ایشان وقتی انسان با مرگ در مرتبه تجرد برزخی تعالی پیدا کرد بازگشتش به ماده به معنای سیر قهقرایی است و امکان پذیر نمی باشد حتی بسیاری از بزرگان مانند امام و علامه طباطبایی رجعت را نیز جسمانی نمی دانند

    سلام
    پس ملا صدرا در برابر ابن سينا چه چيزي را در معاد، خواسته است اثبات كند؟ ادراكات جزئي و اثيري را ؟
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۱/۱۱/۰۹ در ساعت ۱۶:۰۹

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    سلام پس ملا صدرا در برابر ابن سينا چه چيزي را در معاد خواسته اثبات كند؟ ادراكات جزئي و اثيري را ؟
    سلام
    ظاهرا مباحث جناب صدرا در خصوص معاد خیلی مجمل است . مثلا در اسفار نخواسته اصل بحث را بصورت مکشوف بیان کنه ولی مبانی ایشان این را نشان می دهد که بازگشت به ماده امتناع عقلی دارد به همان دلیلی که عرض شد . تفصیل موضوع را باید دوستان کارشناس فلسفه مطرح کنند .
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    در عالم تجرد(برزخ و آخرت) انسانها چگونه از همدیگر مستقل هستند و با هم مواجه میشوند؟
    منظورم اینه که در عالم تجرد کثرت چکونه ممکن است؟

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 11 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود