صفحه 1 از 19 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بحث ولایت در ایران

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    etc
    نوشته
    134
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    343

    بحث ولایت در ایران




    با سلام خدمت دوستان عزیز
    چندی پیش یک نفر ولایت در ایران در جلوی من خیلی جدی نقض کرد و دلیل اصل او بر این بود که بحث ولایت در ایران به صورت مطلقه است یعنی هر دستوری که از جانب ولی فقیه صادر شود منتصب به حضرت عصر (عج) است و برابر با دستور خدا و ین درحالی است که ولی فقیه یک مجتهد است و لا غیر پس به صورت مطلق نمی توان از وی پیروی کرد ولی در اساس حکومت ایران می گویند ولی فقیه نائب بر حق امام عصر است

    کارشناس بحث: صالح
    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۱/۱۱/۰۸ در ساعت ۲۲:۱۶

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    etc
    نوشته
    134
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    343



    البته از بعضی جهات به نظر منطقی می اد
    مگر ولی فقیه به درجه عصمت رسیده است چون همانطور که می دانید عصمت در وجود انبیا و ائمه سلام الله علیها به صورت بالفطره موجود است و خداوند در چهار جانب آنها فرشته هایی قرار داده است که از ریزش گناه از ایشان جلوگیری می کند اما در آن طرف ما بحث اختیار انسانی را داریم ولی ذات این عزیزان به قدری معصوم و والا است که خطا از جانبشان اصلا و ابدا سر نمی زند

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    شما به اون فرد نگفتی اصطلاح ولایت مطلقه در اینجا با اونی که این ادم میگه فرق دارد؟
    نگفتی واسه همین معصوم نبودن ولی فقیه است که اصلا مجلس خبرگانی وجود دارد که نظارت کنه به کارش
    نگفتی به هر کس به اندازه ی مسئولیت هاش اختیار میدن؟
    نگفتی....؟

    راستی برای کسانی که در این مورد سوال دارن فک کنم خوندن نظرات کسی که احیا کننده ی این نظریه بود یعنی خود امام خمینی از خواند هر چیزی بهتر باشه!تو این لینک کتابی که از جمع اوری سخنرانیهای امام در همین مورد نوشته شده هست:
    http://ketaab.iec-md.org/HOKOOMAT_IS...i_fehrest.html
    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۱/۱۱/۰۷ در ساعت ۱۳:۴۹
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط rassol نمایش پست ها
    با سلام خدمت دوستان عزیز
    چندی پیش یک نفر ولایت در ایران در جلوی من خیلی جدی نقض کرد و دلیل اصل او بر این بود که بحث ولایت در ایران به صورت مطلقه است یعنی هر دستوری که از جانب ولی فقیه صادر شود منتصب به حضرت عصر (عج) است و برابر با دستور خدا و ین درحالی است که ولی فقیه یک مجتهد است و لا غیر پس به صورت مطلق نمی توان از وی پیروی کرد ولی در اساس حکومت ایران می گویند ولی فقیه نائب بر حق امام عصر است
    با سلام و درود بر كاربر گرامي rassol
    رواياتي در اين باب در كتاب ولايت فقيه حضرت امام خميني نوّر الله مضجعه و اعلي الله مقامه الشريفه وارد شده است كه به سمع حضرتعالي و دوستان اهل تحقيق ارائه ميدهم

    (جانشينان رسول اكرم (ص) فقهاى عادلند)
    [روايت نخست‏]
    از رواياتى كه در دلالتش اشكال نيست اين روايت است: قال أمير المؤمنين (ع): قالَ رسول اللَّه (ص): اللَّهُمَّ ارْحَمْ خُلَفائي ثلاثَ مرّاتٍ قيل يا رسول اللَّهِ، و مَن خلفاؤك؟ قالَ: الَّذينَ يَأتُونَ مِن بَعْدي، يَروونَ حَدِيثي وَ سُنَّتي فَيُعلِّمُونَها الْنّاسَ مِنْ بَعْدي. «1» امير المؤمنين (ع) مى‏فرمايد كه رسول اللَّه (ص) فرمود: «خدايا، جانشينان مرا رحمت كن.» و اين سخن را سه بار تكرار فرمود. پرسيده شد كه اى پيغمبر خدا، جانشينانت چه كسانى هستند. فرمود: «كسانى كه بعد از من مى‏آيند، حديث و سنت مرا نقل مى‏كنند و آن را پس از من به مردم مى‏آموزند.»
    شيخ صدوق، عليه الرحمة، اين روايت را در كتابهاى معانى الاخبار، «2» عيون اخبار الرضا، و مجالس، از پنج طريق كه تقريبا چهار طريق مى‏شود، چون دو طريق از بعضى جهات مشترك است نقل كرده است.

    روايت دوم
    محمد بن يحيى، عن احمد بن محمد، عن ابنِ محبوبٍ، عن علىِّ بن أبي حمزةَ، قال سمعت أبا الْحسن موسى بن جعفر، عليهما السلام، يقول: إذا ماتَ الْمؤمِنُ، بَكَتْ عَلَيْهِ الْملَائِكةُ وَ بِقاعُ الأرْضِ الَّتي كانَ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَيْها، و أبْوابُ السَّماء الَّتى كانَ يُصْعَدُ فيها بِأعْمالِهِ؛ وَ ثُلِمَ في الْاسلامِ ثُلْمَة لا يَسدُها شَيْ‏ءٌ، لأَنَّ الْمُؤمِنينَ الْفُقَهاءَ حُصُونُ الْاسْلامِ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَها. مى‏گويد از امام موسى بن جعفر الصادق (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: «هر گاه مؤمن (يا فقيه مؤمن) بميرد، فرشتگان بر او مى‏گريند و قطعات زمينى كه بر آن به پرستش خدا برمى‏خاسته و درهاى آسمان كه با اعمالش بدان فرا مى‏رفته است. و در (دژ) اسلام شكافى پديدار خواهد شد كه هيچ چيز آن را ترميم نمى‏كند، زيرا فقهاى مؤمن دژهاى اسلام‏اند، و براى اسلام نقش حصار مدينه را براى مدينه دارند.»
    ________________
    ولايت فقيه (للإمام الخميني)، ص: 60

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    ادامه از پست قبلي

    درباره متن اين روايت‏
    در همين باب از كتاب كافى روايت ديگرى هست كه به جاى اذا مات المؤمن جمله اذا مات المؤمن الفقيهُ دارد. در حالى كه صدر روايتى كه نقل كرديم كلمه الفقيه را ندارد، لكن از ذيل آن كه تعليل مى‏فرمايد به لأنَّ المؤمنين الفقهاء معلوم مى‏شود كلمه «فقيه» از بالاى روايت افتاده باشد. مخصوصاً با مناسبتى كه از ثلم فى الاسلام، حصن و مانند آن استفاده مى‏شود كه تمام مناسب با «فقها» ست.
    در مفهوم روايت‏
    اين كه مى‏فرمايد: «مؤمنان فقيه دژهاى اسلام‏اند» در حقيقت فقها را موظف و مأمور مى‏كند كه نگهبان باشند، و از عقايد و احكام و نظامات اسلام نگهبانى كنند. بديهى است اين فرمايش امام به هيچ وجه جنبه تشريفات ندارد.

    روايت سوم‏
    عليّ عن أبيه، عن النَّوفَلي، عن السكوني، عن أبي عبد اللَّه، عَلَيْهِ السَّلام، قال قال رَسُولُ اللَّهِ (ص) الفُقَهاءُ أُمَناءُ الرُّسُلِ ما لَمْ يَدْخُلُوا في الدُّنيا. قِيلَ يا رَسول اللَّه وَ ما دُخولهم فى الدُّنيا؟ قالَ: اتِّباعُ السُّلْطَانِ. فَإذا فَعَلُوا ذلِكَ، فَاحذَرُوهُمْ عَلى ديِنِكُمْ. «1» رسول اكرم (ص) مى‏فرمايد: «فقها امين و مورد اعتماد پيامبرانند تا هنگامى كه وارد (مطامع و لذايذ و ثروتهاى نارواى) دنيا نشده باشند. «گفته شد: اى پيغمبر خدا وارد شدنشان به دنيا چيست». مى‏فرمايد: «پيروى كردن قدرت حاكمه. بنا بر اين اگر چنان كردند، بايستى از آنها بر دينتان بترسيد و پرهيز كنيد.»

    روايت چهارم
    (در رويدادهاى اجتماعى به كه رجوع كنيم) روايت سوم، توقيعى است كه مورد استدلال واقع شده، و ما كيفيت استدلال را عرض مى‏كنيم:
    في كتاب إكْمال الدين و إتمام النِعْمَةِ «1» عَنْ محمد بن محمد بن عِصام، عن محمد بن يعقوبَ، عن إسحاقَ بن يعقوب، قال: سألت محمد بن عُثْمانَ العُمَري أن يوصل لي كتاباً قد سألتُ فيه عن مسائل اشكلَتْ علىَّ. فورد التوقيعُ بِخط مولانا صاحبِ الزمان (ع): أمّا ما سَأَلْتَ عَنْهُ. أرْشَدَكَ اللَّهُ و ثَبَتَكَ (إلى ان قال) و أمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ، فَارْجِعُوا فيها إلى رُواةِ حَديثِنا. فَإنَّهُم حُجَّتي عَلَيْكُم، و أَنا حُجةُ اللَّه. و أمَّا مُحَمَّدُ بْنُ عُثمان العُمَري، فَرَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ عَنْ أَبِيه، فَإنَّهُ ثِقَتي وَ كِتابُهُ كِتابي. اسحاق بن يعقوب، «3» نامه‏اى براى حضرت ولى عصر (عج) مى‏نويسد و از مشكلاتى كه برايش رخ داده سؤال مى‏كند. و محمد بن عثمان عمرى نماينده آن حضرت، نامه را مى‏رساند. جواب نامه به خط مبارك صادر مى‏شود كه «.. در حوادث و پيشامدها به راويان حديث ما رجوع كنيد، زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدايم ..» منظور از «حوادث واقعه» كه در اين روايت آمده مسائل و احكام شرعيه نيست. نويسنده نمى‏خواهد بپرسد در باره مسائل تازه‏اى كه براى ما رخ مى‏دهد چه كنيم. چون اين موضوع جزو واضحات مذهب شيعه بوده است و روايات متواتره دارد كه در مسائل بايد به فقها رجوع كنند. در زمان ائمه (ع) هم به فقها رجوع مى‏كردند و از آنان مى‏پرسيدند. كسى كه در زمان حضرت صاحب، سلام اللَّه عليه، باشد و با نوّاب اربعه روابط داشته باشد و به‏ حضرت نامه بنويسد و جواب دريافت كند، به اين موضوع توجه دارد كه در فرا گرفتن مسائل به چه اشخاص بايد رجوع كرد.
    _______________
    ولايت فقيه (للإمام الخميني)، ص: 80

    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۱۱/۰۷ در ساعت ۱۳:۴۳
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    روايت هفتم «مقبوله عمر بن حنظلة»]
    (آياتى از قرآن مجيد) روايت ديگرى كه از مؤيدات بحث ماست «مقبوله «1» عمر بن حنظله» مى‏باشد. چون در اين روايت به آيه شريفه‏اى تمسك شده، لازم است ابتدا آن آيه و آيات قبل آن مورد بحث قرار گيرد، و معناى آن تا حدودى معلوم شود، سپس روايتْ مورد بحث قرار گيرد.
    أعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ، إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَمِيعاً بَصِيراً. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ، فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا.»

    خداوند امر فرموده كه امانتها را به اهلش (صاحبش) بدهيد. و هر گاه بين مردم داورى كرديد، به عدالت داورى كنيد. خدا به آن اندرزتان مى‏دهد و يادآوريتان مى‏كند. بى شك خدا شنواى بيناست. اى ايمان آوردگان، خدا را اطاعت كنيد و پيامبران را اطاعت كنيد؛ و اولياى امرتان (متصديان رهبرى و حكومتتان) را. بنا بر اين، اگر در مورد چيزى با يكديگر كشمكش پيدا كرديد، آن را به خدا و پيامبر عرضه بداريد، اگر به خداى يگانه و دوره آخرت ايمان داريد. آن روش بهتر است و خوش عاقبت‏تر.

    خداوند امر فرموده كه «امانات را به اهلش رد كنيد.» عده‏اى بر اين عقيده‏اند كه منظور از «امانتْ» مطلق امانت خلقى (يعنى مال مردم) و خالقى (يعنى احكام شرعيه) مى‏باشد. و مقصود از «رد امانت الهى» اين است كه احكام اسلام را آن طور كه هست اجرا كنند.
    گروه ديگرى معتقدند كه مراد از «امانت» امامت است. در روايت هم آمده كه مقصود از اين‏ آيه، ما (يعنى ائمه عليهم السلام) هستيم كه خداوند تعالى به ولات امر (رسول اكرم (ص) و ائمه (ع)) امر كرده ولايت و امامت را به اهلش رد كنند. يعنى، رسول اكرم (ص) ولايت را به امير المؤمنين (ع) و آن حضرت هم به ولىّ بعد از خود واگذار كند، و همين طور ادامه يابد.
    _____________
    ولايت فقيه (للإمام الخميني)، ص: 84

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    etc
    نوشته
    134
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    343



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    شما به اون فرد نگفتی اصطلاح ولایت مطلقه در اینجا با اونی که این ادم میگه فرق دارد؟
    نگفتی ...................... سخنرانیهای امام نوشته شده هست:http://ketaab.iec-md.org/hokoomat_is...i_fehrest.html
    الان شما به من بگو مگر ولی فقیه در شرایط فعلی نائب امام زمان هست یا نه ؟ من واقعا تو این موضوع مشکل دارم

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    etc
    نوشته
    134
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    343



    از عقايد و احكام و نظامات اسلام نگهبانى كنند
    حديث و سنت مرا نقل مى‏كنند و آن را پس از من به مردم مى‏آموزند
    این که همش بر آموزش و حفظ حدیث تاکید دارد

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    اكنون مى‏پردازيم به بررسى روايت. مقبوله عمر بن حنظله. تا ببينيم چه مى‏گويد و منظور چه مى‏باشد:
    «محمد بن يعقوب، عن محمد بن يحيى، عن محمد بن الحسين، عن محمد بن عيسى، عن صفوان بن يحيى، عن داود بن الحصين، عن عمر بن حنظله: قال: سالت أبا عبْد اللَّهِ (ع) عنْ رجلين من أصحابنا بينهما منازعه في دَين أو ميراث فتحاكما إلى السلطان وَ إلى القضاة أ يحلّ ذلِكَ؟ قال: مَنْ تَحاكَمَ إلَيْهِمْ، في حَقٍّ أوْ باطِلٍ، فَإنَّما تَحاكَمَ إلَى الطّاغُوتِ وَ ما يُحْكَمُ لَهُ، فَإنَّما يَأْخُذُهُ سُحْتاً وَ إنْ كان حَقّا ثابِتاً لَهُ، لَأنَّهُ أَخَذَهُ بِحُكْمِ الطّاغُوتِ وَ ما أمْرَ اللَّهُ أنْ يُكْفَرَ بِهِ، قالَ اللَّهُ تَعالى «يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ.» قلت: فَكيف يصنعان؟ قال: يَنْظُرانِ مَنْ كانَ مِنْكُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوى حَديثَنا وَ نَظَر فِي حَلالِنا و حَرامِنا و عَرَف أَحكامَنا .. فَلْيَرْضَوا بِهِ حَكَماً فإنّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حاكِماً ..

    عمر بن حنظله مى‏گويد: از امام صادق (ع) در باره دو نفر از دوستانمان (يعنى شيعه) كه نزاعى بينشان بود در مورد قرض يا ميراث و به قضات براى رسيدگى مراجعه كرده بودند سؤال كردم كه آيا اين روا است؟ فرمود: هر كه در مورد دعاوى حق يا دعاوى ناحق به ايشان مراجعه كند در حقيقت به. طاغوت. يعنى قدرت حاكمه ناروا مراجعه كرده باشد و هر چه را كه به حكم آنها بگيرد در حقيقت به طور حرام مى‏گيرد گر چه آن را كه دريافت مى‏كند حق ثابت با او باشد، زيرا كه آن را به حكم و با راى. طاغوت. و آن قدرتى گرفته كه خدا دستور داده به آن كافر شود، خداى تعالى مى‏فرمايد يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ. پرسيدم: چه بايد بكنند؟ فرمود: بايد نگاه كنند ببينند از شما چه كسى است كه حديث ما را روايت كرده و در حلال و حرام ما مطالعه نموده و صاحب نظر شده و احكام و قوانين ما را شناخته است .. بايستى او را به عنوان قاضى و داور به پذيرند، زيرا كه من او را حاكم بر شما قرار داده ام.
    ____________
    ولايت فقيه (للإمام الخميني)، ص: 89

    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۱۱/۰۷ در ساعت ۱۳:۵۵
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    etc
    نوشته
    134
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    343



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیق مختوم نمایش پست ها
    اكنون مى‏پردازيم به بررسى روايت. مقبوله عمر بن حنظله. تا ببينيم چه مى‏گويد و منظور چه مى‏باشد:
    «محمد بن يعقوب، عن محمد بن يحيى، عن محمد بن الحسين، عن محمد بن عيسى، عن صفوان بن ..................... مى‏فرمايد يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ. پرسيدم: چه بايد بكنند؟ فرمود: بايد نگاه كنند ببينند از شما چه كسى است كه حديث ما را روايت كرده و در حلال و حرام ما مطالعه نموده و صاحب نظر شده و احكام و قوانين ما را شناخته است .. بايستى او را به عنوان قاضى و داور به پذيرند، زيرا كه من او را حاكم بر شما قرار داده ام.
    ____________
    ولايت فقيه (للإمام الخميني)، ص: 89
    فرمایش شما در این زمینه کاملا درست
    اما این مورد بر قضاوت است نه اجرای حکومت اجرای حکومت اسلامی بر پایه امامان اسلامی است و فقیهان و مجتهدان برای راهنمایی در امور دینی و رجوع در صورت عدم دسترسی به امام قرار دارند

  21. صلوات


صفحه 1 از 19 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۹, ۱۶:۲۱ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود