صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه ای در مورد به آتش کشیدن خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980

    شبهه ای در مورد به آتش کشیدن خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها)




    سلام دوستان عزیز و گرامی

    شیعه معتقد است که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) برخی خانۀ حضرت زهرا (س) را به آتش کشیده اند. با توجه به اینکه خانه حضرت فاطمه زهرا(س) به مسجد النبی چسپیده بوده است پس باید مقداری از مسجد النبی(ص) نیز سوخته باشد در حالی که چنین امری در هیچ یک از کتابهای تاریخی ذکر نشده است.

    حال سوال این است که چنین اعتقادی چگونه با مسائل تاریخی همخوانی دارد؟


    کارشناس بحث : صدرا
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۱۰/۳۰ در ساعت ۰۰:۰۴
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام و عرض ادب

    براساس شواهد تاريخى، امام علی علیه السلام علاوه بر منزلی که متصل به مسجد نبوی صلی الله علیه و آله بوده، خانۀ دیگری داشته اند که حوادث بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این خانه اتفاق افتاده است. این خانه در انتهای کوچه ای که به بقیع منتهی می شده قرار داشته و عدم توجه به این امر باعث شده است که برخی با ملاحظه نکاتی حمله به خانۀ آنحضرت را زیر سؤال ببرند.

    فضل ابن روزبهان[1] یکی از این افراد است. وی از آنجا كه مى‏خواهد حوادث پس از رحلت رسول خدا صلى الله عليه و آله را انكار و يا توجيه نماید، آن عدّه از مورخان اهل سنّت را كه موضوع تهاجم و دستور احراق را نقل نموده‏اند مورد حمله قرار داده و پس از آنكه شيعيان را شديداً مورد نكوهش قرار می دهد، مى‏گويد چگونه مى‏توان گفت كه عمر بن خطاب چنين تصميمى را اتخاذ نموده باشد و دستور به احراق بيت دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله داده باشد، در حالی كه از طرفى اين بيت متصل به مسجد و قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله و حجرات همسران آن حضرت بوده و از طرف ديگر سقف آنها را شاخه‏هاى خشك و قابل اشتعال و احتراق تشكيل مى‏داده و آتش زدن به يكى از اين حجرات به مفهوم آتش زدن به همه آنها و سوزاندن خانه فاطمه سلام الله علیها سوزاندن مسجد وقبر رسول خدا صلى الله عليه و آله خواهد بود و قابل تصوّر نيست عمر بن خطاب چنين تصميمى بگيرد و خود را در معرض اعتراض و مورد نكوهش مردم قرار بدهد و اين با كياست و سياست او و هر شخص ديگری سازگار نمى‏باشد.[2]

    نگاهی به شواهد تاریخی ای که مدعای ما را ثابت می کند[3]
    به عنوان تأييد اين موضوع( که امیر المومنین علیه السلام دارای منزل دیگری بوده اند) متن چند سند تاريخى را نقل مى‏نمائیم:

    1) ابن شبه قديمترين مدينه‏شناس در اين مورد مى‏گويد:
    «واتخذ علي بن ابي‏طالب بالمدينة دارين احدايهما دخلت في مسجد رسول‏اللَّه صلى الله عليه و آله و هي منزل فاطمة بنت رسول‏اللَّه التي تسكن فيها و الأخرى دار علي التي بالبقيع و هي بأيدى ولد على على حوزالصدقة»؛[4] على بن ابى‏طالب براى خود در مدينه دو خانه اختيار كرده بود؛ يكى همان خانه‏اى است كه در داخل مسجد قرار گرفت و آن همان خانه فاطمه دختر رسول خداست كه در آن سكونت مى‏فرمود و ديگرى خانه‏اى است كه در كنار بقيع واقع شده بود و اين خانه جزو موقوفات آن حضرت و در دست فرزندان او بود.

    2) ابن نجار (متوفاى 643 ه. ق.) از سعيد بن جبير نقل مى‏كند كه:
    «رأيت قبر الحسن بن علي بن ابي‏طالب فى فم الزقاق الّذى بين دار نبية(بن وهب) و بين دار علي بن ابي‏طالب»؛[5] قبر حسن بن على را در اول كوچه‏اى كه در ميان خانه نبيه و خانه على بن ابى‏طالب قرار دارد، مشاهده نمودم.[6]

    3) در مورد تخريب بيت فاطمه عليها السلام آمده است كه حسن بن حسن و همسرش فاطمه بنت الحسين چون مجبور به ترك حجره فاطمه شدند، اين حجره را ترك نموده و به خانه على بن ابى‏طالب منتقل شدند. (فخرجوا منه حتّى أتو دار علي نهاراً)[7]

    4) سهيلى متوفاى 581 ه در مورد عبيد اللَّه بن عدى[8] مى‏گويد: «وله دار بالمدينة عند دار علي بن أبي‏طالب»؛[9]او در مدينه خانه‏اى داشت كه در جوار خانه على بن ابى‏طالب قرار گرفته بود.

    و مى‏دانيم منظور هم جوار بودن با خانه‏اى كه در كنار مسجد به اميرمؤمنان عليه السلام تعلّق داشت نمى‏باشد؛ زيرا همسايگان اين خانه فقط رسول خدا صلى الله عليه و آله و همسران آن حضرت بود.

    5) سمهودى آنجا كه نظرات مدينه‏شناسان را درباره بيت الاحزان نقل مى‏كند مى‏گويد: «وأظنّه في موضع دار علي بن أبي‏طالب الذي اتّخذه بالبقيع»؛[10]به گمان من بيت الاحزان در محلّ همان خانه متعلّق به علي بن أبي‏طالب واقع است كه در كنار بقيع ساخته بود.

    گفتنى است كه ما گرچه، نظريه سمهودى را درباره محلّ بيت الاحزان صحيح نمى‏دانيم بلكه معتقدیم که بيت الاحزان از اول بناى مستقلی بوده نه بيت متعلق به امير مؤمنان عليه السلام. ولى به هر حال از مجموع اين نظرات و از اين متون تاريخى و مشابه آنها معلوم مى‏شود كه امير مؤمنان عليه السلام در مدينه غير از خانه‏اى كه در كنار مسجد قرار داشت داراى خانه ديگر هم بوده كه در نزديكى بقيع و در كنار منازل مهاجرين و به اصطلاح در محله مهاجر نشين مدينه قرار گرفته بود كه مانند چاه‏ها و باغات جزو موقوفات آن حضرت گرديد.[11]

    حوادثى كه در اين خانه واقع شدبه عقيده نگارنده[12]، حوادث مهم تاريخى ای كه بلافاصله پس از رحلت جانگداز رسول خدا صلى الله عليه و آله يكى پس از ديگرى به وقوع پيوسته است همه آنها در اين منزل بوده نه در بيتى كه در كنار مسجد بود.
    اجتماع عدّه‏اى از مهاجرين و انصار[13] در مخالفت با بيعت ابوبكر، هجوم به خانه اميرمؤمنان[14] و سوق دادن آن حضرت و همچنين حركت حضرت زهرا عليها السلام به سوى مسجد، دوران نقاهت آن حضرت، ملاقات‏ها و حوادثى كه در اين دوران اتفاق افتاده و همچنين مراسم تجهيز و تشييع آن بانوى مخدّره مربوط به اين منزل بوده و در اين خانه واقع شده است كه علاوه بر اعتبار عقلى، شواهد و قرائن تاريخى و چگونگى وقوع اين حوادث اين نظريه را تأييد مى‏كند. و براى اهميت اين موضوع به نقل بعضى از اين شواهد تاريخى مى‏پردازيم.

    ------------------------------------------------------------------

    [1]. فضل بن روزبهان از بزرگان علماى شافعيه در عصر خود حكيم عارف، محدّث شاعر و اديب داراى تأليفات متعدّد مشهورترين آنها ردّ بر نهج الحقّ علّامه حلّى است به نام ابطال نهج الباطل كه در سال 909 آن را تأليف نموده و مرحوم قاضى نور اللَّه ششترى شهيد در سال 1019 احقاق الحقّ را در پاسخ آن نگاشته و در قرن اخير مرحوم آية اللَّه شيخ محمّد حسن مظفّر پاسخ ديگرى بر آن نگاشته به نام دلائل الصدق و در سه جلد چاپ شده است.

    [2]. دلائل الصدق، ج 3، ص 46.

    [3]. ما این متن را از کتاب تاریخ حرم ائمه بقیع، تالیف مرحوم حجة الاسلام و المسلمین« محمد صادق نجمی» با تغییراتی و همچنین با تخریج آدرسها آوردیم.

    [4]. به نقل سمهودى در وفاءالوفا، ج 2، ص59. على رغم دقّت نظر و صداقت و امانت در نقل سمهودى، كه زبانزد مورّخان است، اين‏مطلب راكه وى از ابن شبه نقل نموده است در نسخه چهار جلدى- كه از تاريخ ابن شبه در اختيار ماست- با بررسى مكرر به دست نيامد و دليل آن همان است كه مصحح اين كتاب در صفحات اول آن تذكر داده است كه نسخه موجود در اختيار وى از نظر خط غيرخوانا و در مطالب و صفحاتش سقط فراوان وجود داشته است.

    [5]. اخبار المدينه، ج 1، ص 54.

    [6].صدرا:«در جستجوی متون به متن تاریخ مدینه ابن نجار دست نیافتم و در برخی کتب تاریخی دیگر به جای دار علی، دار عقیل آمده است».ذخایر العقبی، ص141.

    [7]. وفاء الوفا، ج 2، ص90،دارالکتب العلمیة.

    [8]. او خواهر زاده عثمان بن عفان است. در اواخر دوران حيات رسول خدا صلى الله عليه و آله متولّد و در سال 90 ه وفات‏نموده است.

    [9]. الروض الأنف، ج 3، ص 162؛ تاریخ مدینة دمشق، ابن عساکر، ج38،ص49.

    [10]. وفاء الوفا، ج 3، ص 103، دارالکتب العلمیة.

    [11]. از جملات اين وقف‏نامه است:« وإنّه يقوم على ذلك حسن بن علي ... وإن حدث بحسن حدث وحسين حيّ فإنّه إلى حسين بن علي وإنّ حسين بن علي يفعل مثل الذي أمرت به حسناً ...».

    [12]. محمد صادق نجمی.

    [13]. خانه متصل به مسجد گنجایش چنین جمعیتی را نداشته.

    [14]. حادثه هجوم به خانه فاطمه زهرا و دستور احراق باب آن حضرت در كتب تاريخى اهل سنّت از جمله‏در منابع زير آمده است:تاريخ طبرى، حوادث سال 11 هجرى؛ الإمامة والسياسه، ج 1، ص 11؛ عقد الفريد، چاپ مصر، ج 3، ص 64؛ تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 126؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 2، ص 45 و 46 و 56 و 57.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۱۰/۲۹ در ساعت ۲۳:۳۴
    شبهه ای در مورد به آتش کشیدن  خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها)
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    شاهد و قرينه اول:

    متن تعبيرات عده‏اى از مورخان درباره اجتماع گروهى از مخالفين جريان سقيفه در منزل اميرمؤمنان مى‏باشد از جمله طبرى مى‏گويد: «أتى عمر بن الخطاب منزل عليّ وفيه طلحه والزّبير ورجال من المهاجرين».[1]

    ابن قتيبه مى‏گويد: «ان أبابكر تفقّد قوماً تخلفوا عن بيعة أبي‏بكر عند علي كرم اللَّه وجهه».[2]

    يعقوبى مى‏گويد: «وبلغ أبابكر وعمر ان جملةً من المهاجرين والأنصار قد اجتمعوا مع علي بن ابي‏طالب في منزل فاطمة بنت رسول اللَّه».[3]

    ابن ابى الحديد مى‏گويد: «ان قيس بن شمّاس ... كان مع الجماعة الذين دخلوا بيت فاطمة ... وكان في البيت ناسٌ كثير».[4]
    علامه حلّى مى‏گويد «طلب عمر احراق بيت اميرالمؤمنين وفيه اميرالمؤمنين وفاطمه وابناهما وجماعة من بنى هاشم».[5]

    اين تعبيرات مختلف و اجتماع قوم، ناس كثير، جماعة و جملةٌ من المهاجرين و الانصار دليل بر اين است كه آنان در فضايى
    بزرگتر از فضاى حجره فاطمه عليها السلام اجتماع كرده بودند فضائى كه حضرت زهرا و فضه و حسنين نيز در آنجا حضور داشتند.

    قرينه دوّم:
    تعبيراتى است كه در سوق دادن اميرمؤمنان به سوى مسجد بكار رفته است از جمله: «واجتمع النّاس ينظرون اليه وامتلأت شوارع المدينة بالرجال»؛[6]به هنگام‏ جلب اميرمؤمنان به سوى مسجد كوچه‏هاى مدينه مملوّ از مردم بود كه به آن صحنه تماشا مى‏كردند.

    قرينه سوّم:
    در تعبيراتى در مورد حركت حضرت زهرا علیها السلام به سوى مسجد چنين آمده است «لمّا بَلَغ فاطمة إجماع أبي‏بكر على منعها فدك لاثت خمارها على رأسها واشتملت بجلبابها و أقبلت في لُمَةٍ من حفدتها ونساء قومها ...»؛[7]

    و در تعبير ديگر آمده است: «واجتمع معها نساء كثير من الهاشمیات و غيرهنّ»؛[8]

    و باز در تعبير ديگر آمده است «ولم تبق من بنى هاشم أمرئة الا خرجت معها»؛[9]

    اين حركت و حضور- لمّة- تعدادى از بانوان به همراه حضرت زهرا كه در واقع يك حركت سياسى و راه‏پيمائى آرام بر ضد شرائط موجود بود بدون وجود فاصله از منزل آن بانو تا مسجد متصور نيست و ترسيم اين حركت دسته‏جمعى در فاصله چند قدمى در ميان حجره آن حضرت و مسجد بعيد به نظر مى‏رسد.

    قرينه چهارم:
    چگونگى اطلاع يافتن امير المؤمنین عليه السلام:
    در يك روايت مفصّل كه دوران عارضه و وفات و تجهيز حضرت زهرا علیها السلام نقل شده است چنين آمده است پس از آنكه آن مخدّره از دنيا رفت حسنين وارد منزل شدند و چون از ارتحال مادرشان مطلع گرديدند اسماء عرض كرد اى نور ديدگان رسول خدا صلی الله علیه و آله هرچه سريعتر خبر فوت مادرتان را در مسجد به اطلاع پدرتان برسانيد.
    آن دوبزرگوار حركت كردند و چون به نزديكى مسجد رسيدند و صدايشان به گريه بلند شد صحابه از مسجد بيرون آمدند و علت گريه آن دو را جويا شدند آنان پاسخ دادند مگر نمى‏دانيد كه مادر ما از دنيا رفته است در اينجا بود كه اميرالمومنین علیه السلام بى‏اختيار به روى زمين افتاد ... «فقالا لا أو ليس قد ماتت أمنّا فاطمة قال: فوقع علىٌّ على وجهه ...».[10]

    اگر وفات آن مخدّره در بيت و حجره اولى و در كنار مسجد اتفاق مي افتاد نيازى به حركت حسنين و طى فاصله نبود بلكه اميرمؤمنان با كوچكترين گريه در ميان حجره از وقوع حادثه مطلع مى‏گرديد.

    قرينۀ پنجم :
    مراسم تشييع پيكر حضرت زهرا عليها السلام‏
    در اين مراسم دو موضوع قابل توجه است يكى اظهار نگرانى آن حضرت از وضع تابوت‏هاى مكشوف و متعارف آن روز و در نهايت آماده‏سازى تابوتى داراى پوشش همانند هودج[11] و استفاده نمودن از آن و تشييع و انتقال پيكر آن حضرت از محلى به محل ديگر و موضوع دوّم دفن شدن آن حضرت در حجره خويش که مضمون روايات شش تن از ائمه علیهم السلام و گفتار علما و دانشمندان شيعه و دلائل ديگر قويّاً مؤيد آن است كه پيكر مطهر دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله در جوار قبر آن حضرت دفن شده است.

    با در نظر گرفتن اين دو جهت طبعاً اين سؤال پيش مى‏آيد كه اگر آن حضرت در حجره خويش و در كنار مسجد از دنيا رفته است و در همان حجره هم دفن شده است آماده‏سازى تابوت براى چه بوده و تشييع پيكر آن بانو چگونه انجام گرفته است و اين قرينه و شاهد ديگرى است بر اينكه ارتحال آن بزرگوار مانند حوادث ديگر در خانۀ دورتری از خانه اولى واقع شده است.

    موفق باشید.

    --------------------------------------------------------

    [1].تاریخ الطبری، ج2،ص443،موسسة الاعلمی.


    . الإمامة والسياسة،ج1،ص19،موسسة الحلبی.[2]


    [3]. تاريخ يعقوبى،ج2،ص126،دار صاد.

    [4]. شرح نهج البلاغه ،ج6،ص48،دار احیاء الکتب العربیة.

    [5]. نهج الحق 271.

    [6]. شرح نهج البلاغة، ج6،ص49 .

    [7]. شرح نهج البلاغه 16، 211.و..

    [8]. شرح نهج البلاغه 6،ص 49.

    [9]. مأساة الزهرا،ج 2،177.

    [10]. كشف الغمّه،ج، 2،ص 123 ؛بحار الانوار ،ج43،ص187.

    [11]. تاريخ المدينة،ج1،ص108؛ اسد الغابة،ج7،ص226.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۱۰/۲۹ در ساعت ۲۳:۵۸
    شبهه ای در مورد به آتش کشیدن  خانه حضرت فاطمه(سلام الله علیها)
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    بمناسبت شهادت صديقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله عليها مطالبي بيان مي گردد

    يكي از سؤالات اساسي در ماجراي آتش زدن خانه حضرت علي عليه السلام و اهانت به آن بزرگوار اين است كه آيا چنان كه شيعيان مي گويند به ساحت حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام نيز جسارت كردند و بر آن حضرت صدماتي وارد شد كه منجر به شهادت او و فرزندش گردد يا خير؟

    برخي از دانشمندان اهل سنّت براي حفظ موقعيّت خلفا از بازگو كردن اين قطعه از تاريخ خودداري نموده اند؛ از جمله ابن ابي الحديد در شرح خود مي گويد: «جساراتي را كه مربوط به فاطمه زهرا عليهاالسلام نقل شده، در ميان مسلمانان تنها شيعه آن را نقل كرده است.»
    برخي از سنّي زدگان معاصر نيز در اين نظر با آنان همراه شده، مصائبي را كه متوجه بانوي دو جهان شده است انكار نموده اند. براي روشن شدن حادثه جسارت به بانوي دو جهان، بحث را از دو مَنْظَر پي مي گيريم.
    الف . منابع اهل سنت

    برخي از تاريخ نويسان اهل تسنن حادثه يورش به خانه وحي را نيمه روشن و برخي تا حدي روشن بيان نموده اند كه به نمونه هايي اشاره مي شود:

    1 . طبري: او كه نسبت به خلفا تعصب خاصي دارد، به اين مقدار اعتراف مي كند: «اتي عمر بن خطاب منزل علي فقال: لاحر قن عليكم او لتخرجن الي البيعة; (1) عمر بن خطاب در برابر خانه علي عليه السلام قرار گرفت و گفت: براستي [خانه را] بر روي شما به آتش مي كشم و يا اينكه شما براي بيعت [با ابابكر] خانه را ترك گوييد .»

    2 . ابن قتيبه دينوري: اين نويسنده گامي فراتر رفته، مي گويد: خليفه نه تنها تهديد كرد، بلكه دستور داد كه در اطراف خانه هيزم جمع كنند و افزود: «به خدايي كه جان عمر در دست اوست! يا بايد خانه را ترك كنيد و يا اينكه خانه را آتش زده و مي سوزانم .» وقتي به او گفته شد كه دختر گرامي پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله، فاطمه در خانه است، گفت: «هر چند فاطمه در آن باشد .» (2)

    3 . ابن عبد ربه اندلسي: او كه متوفاي 495 مي باشد، مي گويد: خليفه به عمر ماموريت داد كه متحصنان را از خانه بيرون كشد و اگر مقاومت كردند با آنان نبرد نمايد، از اينرو عمر آتشي آورد كه خانه را بسوزاند «فاقبل بقبس من النار علي ان يضرم عليهم الدار» ، در اين موقع با فاطمه عليها السلام روبرو گرديد، آن حضرت فرمود: فرزند خطاب! آمده اي خانه ما را به آتش بكشي؟ وي گفت: آري، مگر اينكه بسان ديگران با خليفه بيعت نماييد . (3)

    شبيه اعترافات فوق را ابو الوليد محب الدين محمد بن شخته الحنفي قاضي حنفيها در حلب متوفاي سال 815 دارد . (4) احمد بن يحيي بلاذري متوفاي 279 (5) ، ابوبكر احمد بن عبدالعزيز جوهري، صاحب كتاب «فدك » و «سقيفه » (6) و ابي خيزرانه در كتاب غرر (7) و شاه ولي الله دهلوي (8) در «ازالة الخفاء» و واقدي (9) و بلاذري و ابن ابي الحديد (10) نيز چنين مطالبي دارند . و همچنين ابن واضح يعقوبي (11) ، اسماعيل بن محمد ابوالفدا، عمر رضا كحاله در كتاب «اعلام النساء» ، عبدالفتاح عبدالمقصود (12) و ابراهيم بن عبدالله يمني در كتاب «الاكتفاء» و ... اين امور را ذكر كرده اند .
    _________________
    1) تاريخ طبري (چاپ از دايرة ا لمعارف)، ج 3، ص 202; شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 2، ص 56 .
    2) شرح نهج البلاغه، (همان)، ج 1، ص 134; الامامة والسياسة، ج 2، ص 12; اعلام النساء، ج 3، ص 1205 .
    3) عقدالفريد، ج 4، ص 260; تاريخ ابي الفداء، ج 1، ص 156; اعلام النساء، ج 3، ص 1207 .
    4) شرح ابن ابي الحديد، ج 2، ص 19 و ج 1، ص 134; رياحين الشريعه، ج 1، ص 285.
    5) انساب الاشراف، ج 1، ص 586; تلخيص الشافي، ج 3، ص 76 .
    6) شرح نهج البلاغه (همان)، ج 6، ص 48 و 47 .
    7) نهج الحق و كشف الصدق، ص 271 .
    8) رياحين الشريعه، ج 1، ص 289; اثبات الوصيه، مسعودي، ص 123 .
    9) نهج الحق و كشف الصدق، علامه، ص 271; تلخيص شافي، سيد مرتضي، ج 7، ص 76 .
    10) شرح نهج البلاغه، ج 6، ص 48 .
    11) تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 126 .
    12) الغدير، ج 3، ص 103 - 104 .
    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۲/۰۱/۰۵ در ساعت ۰۰:۱۱
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    4 . گروهي از تاريخ نويسان اهل سنت: گروه ديگري از تاريخ نويسان اهل سنت به آخرين مرحله از جسارت به خانه زهرا عليها السلام نيز اعتراف نموده اند، و صريحا گفته اند كه عمر خانه علي عليه السلام و زهرا عليها السلام را آتش زد . از جمله:

    1 . ابي الحسن، علي بن الحسين بن علي المسعودي الهذلي، صاحب «مروج الذهب » متوفاي 346 ه مي گويد: «... فوجهوا الي منزله فهجموا عليه واحرقوا بابه ... ; (1) پس [عمر و همراهان] به سوي خانه علي عليه السلام روي كردند، پس بر او هجوم بردند و خانه او را آتش زدند .»


    2 . محمد بن عبدالكريم بن احمد شافعي، معروف به شهرستاني (579 - 548)، از ابراهيم بن سيار بن هاني، معروف به نظام، متوفاي سال 231 - كه از اعاظم شيوخ معتزله و استاد جاحظ بوده است - نقل كرده است كه گفت: «... وكان عمر يصبح احرقوها بمن فيها وما كان في الدار غير علي وفاطمة والحسن والحسين عليهم السلام; (2) و عمر بود كه فرمان داد خانه را با كساني كه در آن قرار دارند بسوزانند، در حالي كه در خانه جز علي و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام كسي نبود .»

    عبدالقاهر اسفر ائيني متوفاي 429 ه نسبت فوق را به نظام تاييد نموده است . (3)

    3 . در زمان ملكشاه سلجوقي، وزيرش با يكي از علماي سادات شيعه مناظره مي كرد، در ضمن سخنانش گفت: «وجمع عمر الحطب علي باب فاطمة واحرق الباب بالنار ... ; عمر در خانه فاطمه هيزم جمع كرد و در خانه را به آتش كشيد .»

    شاه به وزيرش رو كرد و گفت: آيا آنچه اين شيعه علوي مي گويد درست است؟ وزير گفت: «نعم اني رايت في التواريخ ما يذكره العلوي; (4) بله آنچه اين [شيعه] علوي مي گويد را در تاريخ ديده ام .»

    و جالب اينجا است كه خود ابابكر نيز به اين امر اعتراف نموده است; زيرا در آخرين روزهاي عمر خود از چند عمل اظهار پشيماني نمود، از جمله گفت: «وددت اني لم اكشف بيت فاطمة وتركته وان اغلق علي الحرب ... ; (5) دوست داشتم كه خانه فاطمه را نمي گشودم و آن را رها مي كردم، گر چه ناچار به جنگ مي شدم [و كار به جنگ مي كشيد] .»
    ______________
    1) مسعودي، اثبات الوصيه، چاپ بيروت، ص 154; الوافي بالوفيات، ج 5، ص 347 .
    2) ملل و نحل، شهرستاني، ج 1، ص 57 (چاپ ايران) و در چاپ غير ايران، ص 72 و ر . ك: ج 2، ص 59 .
    3) الفرق بين الفرق، عبدالقاهر اسفر ائيني، ص 107 .
    4) مؤتمر علماء البغداد، ص 64 - 63 .
    5) لسان الميزان، ج 4، ص 189; تاريخ طبري، ج 3، ص 236; الامامة والسياسة، ج 1، ص 13; مروج الذهب، ج 1، ص 414 (چاپ قديم) ; عقدالفريد، ج 3، ص 68; الاموال، حافظ ابوالقاسم بن سلام، ص 193; نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 6، ص 51 .

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    ب . منابع شيعه

    هنگامي كه به روايات و كتابهاي دانشمندان شيعه مراجعه مي كنيم، جريان را روشن تر و گوياتر مي يابيم، كه به نمونه هايي اشاره مي شود:

    1 . سليم بن قيس و عياشي و ... نقل كرده اند: طبق فرمان عمر، قنفذ با جماعتي به در خانه علي عليه السلام رفتند تا او را براي بيعت با ابابكر دعوت كنند، حضرت علي عليه السلام در را باز نكرد، سرانجام عمر با جمعي بر در سراي زهرا عليها السلام آمدند، عمر فرياد برآورد كه: يا علي! از خانه بيرون آمده، با خليفه رسول خدا! ! بيعت كن وگرنه آتش بدين سراي مي زنم . فاطمه برخواست و فرمود: اي عمر! اين چه دشمني است كه با ما داري؟ او جواب داد: در را باز كنيد والا در خانه را به آتش مي كشم! فاطمه زهرا عليها السلام فرمودند: اي عمر! از خدا نمي ترسي؟ ... «ثم دعا عمر بالنار فاضرمها في الباب فاحرق الباب; آنگاه عمر فرمان داد تا آتش بياورند، پس آن را در ميان درب افكند و درب [خانه] را به آتش كشيد .» (1)

    2 . امام صادق عليه السلام فرمودند: «والله ما بايع علي حتي راي الدخان قد دخل بيته; (2) به خدا سوگند! علي عليه السلام بيعت نكرد مگر زماني كه ديد دود وارد خانه اش شده است .»

    3 . مفضل به امام صادق عليه السلام عرض كرد: گريه چه پاداش و ثوابي دارد؟ حضرت فرمودند: اگر گريه بر حق باشد، ثواب آن قابل احصا نيست . آنگاه مفضل گريه شديد و طولاني نمود و گفت: اي پسر رسول خدا! روز انتقام شما [از جنايتكاران] بزرگ تر از روز محنت و غصه شما خواهد بود . پس حضرت صادق عليه السلام فرمودند: «ولا كيوم محنتنا بكربلاء، وان كان يوم السقيفة واحراق النار علي باب اميرالمؤمنين والحسن والحسين وفاطمة وزينب وام كلثوم و فضة وقتل محسن بالرفة اعظم وادهي وامر لانه اصل يوم النداب; (3) نه چون روز محنت ما در كربلا، و گر چه روز سقيفه [و غصب خلافت] و سوزاندن آتش بر در [خانه] اميرمؤمنان و حسن و حسين و فاطمه و زينب و ام كلثوم عليهم السلام و كشته شدن محسن بر اثر فشار، بزرگ تر، دردناك تر و تلخ تر است; زيرا اساس روز ندبه ها بود .»

    4 . مفضل روايت مفصلي از امام صادق عليه السلام درباره علائم ظهور و كارهاي حضرت حجت عليه السلام بعد از ظهور نقل نموده است، (4) در بخشي از آن مي خوانيم: حضرت آن روز را به ياد مي آورد و مي گويد: «وجمعهم الجزل والحطب علي الباب لاحراق بيت اميرالمؤمنين وفاطمة ... واضرامهم النار علي الباب; (5) و جمع نمودنشان هيزم تروخشك بر در خانه، براي سوزاندن خانه علي عليه السلام و فاطمه عليها السلام، آتش زدن آنها درب [خانه علي عليه السلام] را .»

    5 . پيامبر اكرم در يكي از سخنان خويش كه از حوادث آينده خبر مي داد، فرمود: «واما ابنتي فاطمة فانها سيدة نساء العالمين ... واني لما رايتها ذكرت ما يصنع بها بعدي كاني وقد دخل الذل بيتها وانتهكت حرمتها وغصبت حقها ومنعت ارثها و كسر جنبها واسقطت جنينها وهي تنادي يا محمداه فلاتجاب وتستغيث فلاتغاث; (6) و اما دخترم فاطمه، سيده زنان جهانيان [از ابتدا تا انتهاي آفرينش] است ... و من آن گاه كه فاطمه ام را مي بينم به ياد آنچه كه با او رفتار مي شود [از ستمها و اهانتها] مي افتم . گويا مي بينم كه خواري به خانه او راه يافته، و حرمتش هتك، و حقش غصب شده است، و [از] ارثش جلوگيري بعمل آمده، و پهلويش شكسته و فرزندش سقط شده و او ناله مي زند يا محمدا! پس جواب داده نمي شود و كمك مي خواهد، سپس كمك نمي شود .»

    ______________
    1) تفسير العياشي، ج 2، ص 66 - 68; كتاب سليم بن قيس، ص 249 - 253; رياحين الشريعه، ج 1، ص 260 و 270 .
    2) بحار، ج 28، ص 390; تلخيص شافي، ج 3، ص 76 .
    3) ميرجهاني، نوائب الدهور، ص 192 .
    4) بحارالانوار، ج 53، ص 1 - 19 .
    5) همان، ص 18 .
    6) همان، ج 43، ص 172 - 173، ح 13; ابراهيم الجويني، فرائد السمطين، ج 2، ص 36 .

    در ادامه بمناسبت اينكه امشب يعني مورّخ 5/1/1392 اولين دهه از شهادت آن بانوي گرانقدر مي باشد به ضميمه اين پست شعري را خدمت كاربران گرامي تقديم مي نمايم

    خداوندا چرا دلها گرفته
    جهان را ماتمي عظمي گرفته

    چرا سرها بود بر زانوي غم
    سحاب تيره عالم را گرفته

    چه غوغايي به يثرب گشته برپا
    كه موج فتنه ها بالا گرفته

    زجور امت و هجران بابا
    دل صديقه كبري گرفته

    زدند آتش به درب مهبط وحي
    كه دودش گنبد خضرا گرفته

    اميرمؤمنان سردار اسلام
    غم عالم بقلبش جا گرفته

    فدك را از كف دخت پيمبر
    رياكاران بي پروا گرفته

    چه رخ داده مگر از بهر زهرا
    كه روي خويش از مولا گرفته

    مه برج نبوت منخسف شد
    كه قرص صورت زهرا گرفته

    سيه كرده است قنفذ بازويش را
    به دستوري كه زان رسوا گرفته

    گلويش را فشار غصه و غم
    زدست بي وفائيها گرفته

    اميد از زندگي ببريده ديگر
    زدنياي دني دل وا گرفته

    نه تنها سوخت «فولادي » از اين درد
    كه غم بر دهر و مافيها گرفته

    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۲/۰۱/۰۴ در ساعت ۲۳:۵۳ دلیل: اضافه كردن متن پاياني
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیق مختوم نمایش پست ها
    احمد بن يحيي بلاذري متوفاي 279 (5)
    مشكل به سند:
    در این روایت دو راوی وجود دارد به نام عبد الله بن عون و سلیمان تیمی که یکی شون سال 66 بدنیا امده است و 55 سال فاصله است بین بدنیا امدن این شخص و قضیه چگونه این راوی روایت رو نقل کرده است با این که هنوز بدنیا نیامده است و هم چنین سلیمان تیمی وجود دارد که 46 سال فاصله است بین ان و قضیه و هنوز بدنیا نیامده است چگونه ممکن است؟
    جواب :
    مرسولات تابعی نزد اهل سنت حجت است
    مرقاه المفاتيح ج9 ص434
    المقنع فی علوم الحدیث ج1 ص 139


    ان قضیه ی پشیمانی ابوبکر رو در بیشتر مصادر علوان بن داوود نقل کرده است که از دیدگاه بزرگان اهل سنت منکر الحدیث است ولی ابن حبان در ج8 ص 526 کتاب الثقات می گوید ثقه هست که اهل سنت زیاد بن این اتکا نمی کنند به همین منظور از کسانی که می خواهند به این پشیمانی رجوع کنند به این روایت های صحیح الاسناد رجوع کنند:

    قضیه ندامت خلیفه اول که می گوید :
    من از سه چیز پشمان هستم که یکیش هست ای کاش به خانه فاطمه حمله نمی کردم .
    روایات کاملا صحیح است
    جناب سیوطی در مسند فاطمه ص 34ص35صراحت دارد این روایت صحیح است
    جناب مقدسی که از شخصیت های برجسته اهل سنت است که ذهبی می گوید در مورد او:
    الامام العالم الحافظ الحجه نام می برد .می گوید هذا حدیث حسن الابی بکر
    الاحدیث المختاره ج1 ص 88
    هم چنین فرهان مالکی این روایت صحیح است می گوید شبهه ای در این قضیه نیست
    برایت فی کتب العقاید ص 52
    می گوید من اول تصور می کردم این روایات سند ندارد ولی پس از بررسی برام ثابت شد این به اسانید صحیح ثبت شده است

    با تشکر
    ویرایش توسط ammarshia : ۱۳۹۲/۰۱/۰۵ در ساعت ۱۷:۱۴
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اسلام
    نوشته
    453
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    1033



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    مدينه‏شناسان
    سلام علیکم جمیعا. منظور از مدینه شناسان چیست؟

  17. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    سوال:
    وَنَحْنُ أَهْلُ بَيْتِ مُحَمَّدٍ (ص) لا سُقُوفَ لِبُيُوتِنَا وَ لا أَبْوَابَ وَ لا سُتُورَ
    امام علی (ع )می فرماید :خانه های ما اهل بیت پیامبر سقف و درب ندارد به جز برگ درخت خرما و مشابه ان.
    الخصال، شيخ الصدوق، ص 364 _ 382 و شرح الأخبار، قاضي النعمان المغربي، ج 1 ص 345 – 362 و الاختصاص، شيخ المفيد، ص 163 180 و بحار الأنوار، علامة المجلسي، ج 38 ص 167 و 186 و....

    اين سندش رو یادم نبود در سایت ولی عصر نوشته بود
    اگر این قضیه درست باشد پس باید گفت شهادتی صورت نگرفته است
    ویرایش توسط ammarshia : ۱۳۹۲/۰۱/۰۹ در ساعت ۱۱:۵۷
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    دفاع از حضرت زهرا (س)-سید عباس-اکبر بیرامی
    نوشته
    1,424
    حضور
    33 روز 6 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    2
    گالری
    2
    صلوات
    2980



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیق مختوم نمایش پست ها
    2 . محمد بن عبدالكريم بن احمد شافعي، معروف به شهرستاني (579 - 548)، از ابراهيم بن سيار بن هاني، معروف به نظام، متوفاي سال 231 - كه از اعاظم شيوخ معتزله و استاد جاحظ بوده است - نقل كرده است كه گفت: «... وكان عمر يصبح احرقوها بمن فيها وما كان في الدار غير علي وفاطمة والحسن والحسين عليهم السلام; (2) و عمر بود كه فرمان داد خانه را با كساني كه در آن قرار دارند بسوزانند، در حالي كه در خانه جز علي و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام كسي نبود .»
    با سلام بر کارشناس محترم .سوالات و عیب و ایراداتی نسبت به روایات شما داشتم که امیدوارم جواب مرا بدهید
    ظاهرا برداشت شما از این قضیه درست نبوده است چون اقای شهرستانی می اید عقاید فرقه ی نظامیه رو بیان می کند و نمی گوید که من گفتم در کتابم و فقط عقاید رو بیان می کند.
    ویرایش توسط ammarshia : ۱۳۹۲/۰۱/۰۹ در ساعت ۱۷:۱۹
    قابل توجه تهمت زنندگان ::
    ان شاء الله در آن دنیا با هم صحبت می کنیم و فقط یک سوال دارم چرا واقعا تهمت زدند ؟؟؟
    نکند ظاهر و باطن و عالم الغیب بودند نعوذ بالله ؟؟؟
    امام سجاد ع می فرمایند:
    لاستحل رجال مسلمون دمی * یرون أقبح ما یأتونه حسنا
    ای بسا اگر برخی لباب علمم ظاهر کنم مردم می گند امام سجاد بت پرسته یک مشت مسلمان خونم را می ریزن





  20. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود