جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کیمیاگری در اسلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    209
    حضور
    152 روز 19 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    289
    آپلود
    1
    گالری
    6
    صلوات
    1387

    کیمیاگری در اسلام





    کیمیاگری در اسلام


    پرسش:

    راجع به کیمیاگری در اسلام اطلاعاتی می خواستم.آیا عالمانی بوده اند که در این مورد تخصص داشته باشند؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب

    در پاسخ به این سوال باید عرض کنم:

    کیمیادانان قدیم باورشان این بود که فلزات همچون موجودات زنده ای هستند که به دنیا می آیند، زندگی می کنند و سرانجام می میرند . جالب است که آنها حتی فکر می کردند هر فلزی به حسب آنکه بیشتر یا کمتر تکامل یافته باشد به موقعیتی کامل تر می رسد، و شگفت انگیزتر آنکه فلزات را قابل تربیت و پرورش می دانستند و می گفتند لااقل از لحاظ نظری امکان آن هست که فلزات فاقد کمال به درجاتی از کمال برسند مثلا سرب به طلا مبدل شود .

    کیمیاگری در عالم اسلام علمی معنوی بوده است و استادان کیمیاگر با شاگردانشان رابطه مرید و مرادی برقرار می کردند و این علم را تنها به کسانی تعلیم می دادند که از استعداد روحی و معنوی بالایی برخوردار بودند . از این رو بسیاری از فرمول های آن مانند اصطلاحات و تعبیرات عرفانی به صورت رمزی مطرح می شد تا به دست نااهلان نیفتد .

    بعضی محققان معتقدند کیمیاگری به یک معنا شبیه ستاره شناسی است که در آن با صورت های هوشمند ماده که فلز خوانده می شوند سر و کار دارند و به همین علت فلزات در حقیقت همان نمادهایی را در کیمیا دارند که قرینه های آنها در اخترشناسی دارند .

    جدول زیر نمونه ای از این انطباق را نشان می دهد:

    اختر / فلز

    کیوان / سرب

    خورشید / طلا

    ماه / نقره

    کیمیاگری سنتی از سوی دیگر با طب، فیزیک و روانشناسی نیز ارتباط داشت . مثلا می گفتند فلزشناس مانند یک پزشک زنان است که فلز را از دل زمین می زایاند!

    «
    اکسیر» یکی از واژه هایی است که در شیمی قدیم به کار می رفت . شیمی دانان فلزات را حالات خاصی از ماده که دارای شالوده مشترکی هستند می دیدند و بر این باور بودند که به شرط وجود اکسیر، فلز می تواند به بالاترین مرحله یعنی مرحله طلا تبدیل شود . و این تمثیلی است از تبدیل شدن مس وجود آدمی به طلای گرانقدر .

    در مورد آغاز علم کیمیا دو قول وجود دارد . برخی آن را از عهد بنی امیه و به وسیله خالدبن یزید می دانند و برخی دیگر آغاز آن را از اواسط قرن دوم هجری یعنی هنگامی که نقل کتب علمی به زبان عربی معمول شد، ذکر کرده اند .

    بی شک یکی از نخستین علمای این علم در میان مسلمانان جابربن حیان است که همه او را به عنوان پدر علم شیمی می شناسند . آثار جابر بسیار فراوان است . (1) او شاگرد امام صادق (ع) بوده و در نوشته های خود در جاهای متعددی از امام صادق (ع) به عنوان استاد خویش نام می برد و مطالبی را از ایشان نقل می کند . کتاب های جابر به زبان خارجی نیز ترجمه شد و اروپاییان از این کتاب ها تقسیم مواد شیمیایی را به نباتی و حیوانی و معدنی آموختند، همچنین تقسیم مواد معدنی را به دقیق ترین شکل یاد گرفتند .

    یکی دیگر از شیمیدان های برجسته در تمدن اسلامی ابوبکر محمد بن زکریای رازی است که تحقیقات و مطالعات و تجارب فراوانی در علم کیمیا داشته است و از جمله کتاب هایی که به او نسبت داده اند می توان علل المعادن، کتاب الحجر، اثبات الصناعة و کتاب اکسیر را نام برد .

    کتاب «سرالاسرار» نیز مهمترین تالیف کیمیایی رازی است . در این کتاب فرایندهای شیمیایی که خود رازی انجام داده ذکر شده است . رازی همچنین در کتاب هایش بسیاری از آلات شیمیایی را - که تا به امروز از آنها استفاده می شود - شرح داده است . به علاوه او دارای کشفیاتی نیز در شیمی است مانند کشف الکل و جوهر گوگرد .

    قاضی ابوالحسن عبدالجبار نیز که در عهد خود از علمای کلام به شمار می رفت دارای رساله ای در علم کیمیا است . از ابوعلی سینا نیز چند رساله ای در شیمی باقی مانده است .

    از شیمی دانان دیگر می توان به ذوالنون (زاهد معروف مصری)، ابن الوحشیه (مؤلف کتاب الفلاحة النبطیة) و مسلمه مجریطی اشاره کرد .

    چند مورد از نوآوری های مسلمین در علم شیمی از این قرارند:

    1 -
    ساخت و پرداخت کوره های گوناگون، ابزارها، چکش ها، قیچی ها، سوهان ها، هاون ها، قرع ها، سرپوش ها و ظروف آزمایشگاهی;

    2 -
    تکامل بخشیدن به هنر تقطیر برای تهیه گلاب و عطر;

    3 -
    موفقیت در استخراج معادن و ساختن رنگ و آب دادن فولاد و تهیه چرم و کاغذ و ساخت اسلحه;

    4 -
    استفاده از گوگرد، نفت و قیر برای صناعات جنگی;

    5 -
    تولید و صدور فرآورده های شیمیایی چون زاج سفید، زاج سبز (سولفور آهن) و نمک های دیگر .

    پی نوشت:

    1 .
    برخی به خاطر کثرت آثار جابر در وجود تاریخی او تردید کرده اند .

    منابع:

    کارنامه اسلام; دانش مسلمین; متفکران اسلام; تاریخ ادبیات ایران جلد اول; نیاز به علم مقدس; مسلمانان در بستر تاریخ; بولتن اندیشه (علوم اسلامی) .



    لينك بحث اصلي :
    http://www.askdin.com/thread20800.html



  2. صلوات


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود