صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا اين روايات در مورد نكاح صحيح اند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579

    آيا اين روايات در مورد نكاح صحيح اند؟




    طبق آنچه كه بعضي ها ميگويند« حورالعين و زنان بكر» در بهشت يعني نور چشم و علم بكر ، اين روايات چگونه معنا مي شوند؟ آيا صحيح اند ؟ ياخير

    به مضمون
    پيامبر اكرم(ص) : بهترين لذت در دنيا و آخرت براي مومن نكاح است

    امام صادق(ع): بهشتيان از چيزي بيشتر از آميزش لذت نمي برند


    کارشناس بحث : صدیقین

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۱۰/۲۶ در ساعت ۰۱:۲۸

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    طبق آنچه كه بعضي ها ميگويند« حورالعين و زنان بكر» در بهشت يعني نور چشم و علم بكر
    سلام به شما پرسشگر گرامی
    معانی که از حورالعین ارائه نمودید را نیافتم. روایت مورد اشاره تان را نقل بفرمایید تا ببینیم متنش چیست و درباره آن بحث کنیم.

    اما در مورد حورالعین، باید عرض کنم که از جمله نعمت های بهشتیان، همسران بهشتی است که در چندین آیه از قرآن و نیز در روایات متعدد در توصیف همسران بهشتی تعبیر به «حور العین» شده است.

    حور، جمع حوراء، به معنای زنی است که سفیدی چشمش بسیار سفید و سیاهی آن نیز بسیار سیاه باشد، و یا به معنای زنی است که دارای چشمان سیاه همچون چشم آهو باشد. «عین» در این جا جمع کلمه «عیناء»، به معنای درشت چشم می باشد. بنابراین، معنای لغوی «حور العین» مشخص است و مراد از آن، زنانی هستند که دارای چشمانی زیبا و جذاب هستند. (تفسير نمونه، ج ‏21، ص 212)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۱/۰۵ در ساعت ۱۳:۳۹

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    اين روايات چگونه معنا مي شوند؟ آيا صحيح اند ؟ ياخير

    به مضمون
    پيامبر اكرم(ص) : بهترين لذت در دنيا و آخرت براي مومن نكاح است
    امام صادق(ع): بهشتيان از چيزي بيشتر از آميزش لذت نمي برند
    در برخی روایات، برترین لذت [جسمی] دنیوی و اخروی، لذت زنان یاد شده، مانند:

    و في الكافي، و تفسير العياشي، عن الصادق (ع): ما تلذذ الناس في الدنيا و الآخرة بلذة أكبر لهم من لذة النساء، و هو قوله: زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنِينَ- الآية ثم قال: و إن أهل الجنة ما يتلذذون بشي‏ء من الجنة أشهى عندهم من النكاح، لا طعام و لا شراب. (الميزان في تفسير القرآن، ج‏3، ص 118)

    مردم در دنیا و آخرت به لذتی بزرگتر از لذت زنان بهره نبرده اند و اینست معنای آیه زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنينَ...

    علامه طباطبایی بعد از نقل این روایت دو نکته جالب می فرمایند که پاسخ شما را در بر دارد:

    نکته اول:
    اینکه در روایت مورد اشاره، لذت زنان را برترین لذت معرفی نموده، این معنا، از آیه 14 سوره آل عمران هم بدست می آید زیرا در این این آیه وقتی لذت های مهم جسمی و مادی را برمی شمارد، ابتدا لذت زنان را نام می برد:

    زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنينَ وَ الْقَناطيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ (آل عمران/14)

    دوستىِ خواستنيها [ى گوناگون‏] از: زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سيم و اسب‏هاى نشاندار و دامها و كشتزار [ها] براى مردم آراسته شده، [ليكن‏] اين جمله، مايه تمتّع زندگى دنياست، و [حال آنكه‏] فرجام نيكو نزد خداست

    ادامه...


  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نکته دوم:

    حصر مذکور در روایت (که فرموده: لذت زنان برترین لذت است)، حصر اضافی و نسبی است و نه حصر حقیقی؛ یعنی نسبت به لذات جسمی و مادی، برترین لذت، لذت زنان است، اما منظور روایت این نیست که در میان تمام لذات جسمی و معنوی عالم، لذت زن برترین است، بلکه در مقایسه با سایر لذات جسمی، لذت زنان را برترین معرفی می کند؛ چه اینکه لذات بالاتر از آن هم داریم، مانند: لذت قرب حق تعالی که لذتی معنوی و فوق العاده است و قابل توصیف نیست (1):

    وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (توبه/72)
    خداوند به مردان و زنان باايمان، باغهايى از بهشت وعده داده كه نهرها از زير درختانش جارى است جاودانه در آن خواهند ماند و مسكن‏هاى پاكيزه‏اى در بهشتهاى جاودان (نصيب آنها ساخته) و (خشنودى و) رضاى خدا، (از همه اينها) برتر است و پيروزى بزرگ، همين است

    ------------------------

    توضیحی درباره حصر اضافی

    حصر به یک اعتبار بر دو نوع است:

    الف) حصر حقیقی؛
    مثلا اگر کسی بگوید: «در این خانه هیچ کس جز زید وجود ندارد»، با این حصری که در کلامش آورده، تمام انسان های دیگر عالم را از حکم قضیه (یعنی وجود داشتن در آن خانه) خارج نموده و واقعا هم کسی جز زید در آن خانه وجود ندارد. این را می گویند «حصر حقیقی».

    ب) حصر اضافی (یا همان حصر نسبی):
    این حصر، نسبت به چیز معین دیگر (و نه تمام اشیاء دیگر)، حکم را محصور و مقصور می کند؛ مثلا اگر کسی در جمع سه نفریِ علی و رضا و جواد، بگوید: «فقط علی مسافر است» (و منظورش این باشد که: رضا و جواد مسافر نیستند)، او با این ادات حصری که در کلامش آورده، منظورش اینست که از آن جمع سه نفره، تنها علی مسافر است اما رضا و جواد مسافر نیستند؛ و منظور او این نیست که در دنیا هیچ مسافری جز علی وجود ندارد! این را می گویند «حصر اضافی یا نسبی». (2)

    در روایت تنها نسبت به لذات جسمی و مادی، مقایسه صورت گرفته و با تمام لذات مادی و معنوی، مقایسه ای انجام نشده!


    پی نوشت
    ---------------------
    1- الميزان في تفسير القرآن، ج‏3، ص 118
    2- برای اطلاعات بیشتر، رجوع کنید به: جواهر البلاغة، اثر سید احمد هاشمی، ص153
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۱/۰۴ در ساعت ۰۰:۱۲

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    باسلام و تشكر از كارشناس گرامي

    بنده هم قبول دارم كه آيات و روايات مذكور فقط اشاره به لذت هاي جسماني دارد و رضوان الله از همه بالا تراست.

    در مورد دنيا شايد احتياج به اثبات نباشد كه يكي از بزرگترين خواسته ها مخصوصا براي آقايان داشتن زن زيبا و مهربان است اما مسئله بر روي عالم آخرت است

    بنده طي مطالعاتي كه انجام مي دادم وقتي با توصيف نعمت هاي بهشت و حورالعين مواجه شدم براي خودم به چنين تعريف و تحليلي رسيدم: كه خداوند باري تعالي اراده كرده است با وعده به حورالعين ،به اين دغدغه ذاتي پاسخ بگويد كه اين مي تواند انگيزه خوبي براي مومن و همچنين تشويق براي عمل صالح باشد . و اين براي شخص خود بنده هم واقعا اميد بخش بود

    اما اين « موضوع » را از اين جهت ايجاد كردم كه بعضا با تعابير و نگاهي مواجه مي شوم كه برداشت فوق را خدشه دار ميكند ، نگاهي كه جسمانيت در آن نفي ميشود و لذت هاي محسوس به لذت هاي معقول تعبير ميشود و در نهايت اينكه اين نگاه ،رابطه خواسته هاي دنيايي را با نعمت هاي بهشت ،مثالي مي داند نه حقيقي

    آيا برداشت من در اين رابطه غلط بوده ؟ يا درست
    لطفا راهنمايي ام كنيد
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۱/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۴:۳۸

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    علیکم السلام

    استاد مکارم شیرازی در کتاب «پیام قرآن، جلد پنجم»، ذیل بحثی با عنوان «معاد جسمانی» می نویسد:

    «آیا حیات بعد از مرگ، تنها جنبه روحانى دارد؟ یعنى انسان بعد از مردن براى همیشه از این بدن جدا مى گردد، بدنش مى پوسد و متلاشى مى شود، و زندگى جاویدان در سراى دیگر تنها مربوط به روح است؟ یا اینکه زندگى بعد از مرگ در هر دو جنبه صورت مى گیرد، هم این جسم مادّى باز مى گردد، و هم روح، و بار دیگر با یکدیگر متّحد مى شوند؟

    یا این که فقط جنبه جسمانى دارد یعنى تنها جسم باز مى گردد و روح چیزى جز آثار و خواص این جسم نیست؟

    یا اینکه: معاد جنبه روحانى و نیمه جسمانى دارد، یعنى روح و جسم هر دو باز مى گردند و با هم متحد مى شوند، امّا نه این جسم مادّى عنصرى; بلکه جسم لطیفى که برتر از این جسم و عصاره آن است؟


    هریک از چهار نظریه فوق، طرفدارانى دارد،
    امّا آنچه به وضوح از قرآن مجید استفاده مى شود و صدها آیه دلالت بر آن دارد، معاد روحانى و جسمانى است (با همین جسم مادّى) و از آنجا که بازگشت روح در میان دانشمندان و فلاسفه، مسلّم است، تعبیر به معاد جسمانى مى شود در حالى که منظور معاد روحانى و جسمانى است.»

    در ادامه، ایشان دلایل خود بر معاد جسمانی را با استناد به آیات کریمه قرآن بیان می کنند؛ یکی از آن دلایل، آیاتی است که به نعمتهای جسمی و بدنی بهشت و نیز عذاب های جسمی و بدنی دوزخ اشاره دارد؛ به عنوان مثال، سوره الرحمن یا سوره واقعه را مطالعه بفرمایید؛ به خوبی نعمتهای پر زرق و برق جسمانی آخرتی برای بهشتیان، و نیز عذاب های بدنی اخروی برای دوزخیان را بیان نموده است.

    به این قسمت از سوره مبارکه قیامت توجه بفرمایید:

    وَ أَصْحابُ الْيَمينِ ما أَصْحابُ الْيَمينِ
    في‏ سِدْرٍ مَخْضُودٍ
    وَ طَلْحٍ مَنْضُودٍ
    وَ ظِلٍّ مَمْدُودٍ
    وَ ماءٍ مَسْكُوبٍ
    وَ فاكِهَةٍ كَثيرَةٍ
    لا مَقْطُوعَةٍ وَ لا مَمْنُوعَةٍ
    وَ فُرُشٍ مَرْفُوعَةٍ
    إِنَّا أَنْشَأْناهُنَّ إِنْشاءً
    فَجَعَلْناهُنَّ أَبْكاراً
    عُرُباً أَتْراباً
    لِأَصْحابِ الْيَمينِ
    ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلينَ
    وَ ثُلَّةٌ مِنَ الْآخِرينَ (قیامت/27تا40)

    و اصحاب يمين و خجستگان، چه اصحاب يمين و خجستگانى
    آنها در سايه درختان «سِدر» بى‏خار قرار دارند،
    و در سايه درخت «طلح» پربرگ [درختى خوشرنگ و خوشبو]،
    و سايه كشيده و گسترده،
    و در كنار آبشارها،
    و ميوه ‏هاى فراوان،
    كه هرگز قطع و ممنوع نمى‏ شود،
    و همسرانى بلندمرتبه
    ما آنها را آفرينش نوينى بخشيديم،
    و همه را دوشيزه قرار داديم،
    زنانى كه تنها به همسرشان عشق مى‏ورزند و خوش زبان و فصيح و هم سن و سالند
    اينها همه براى اصحاب يمين است،
    كه گروهى از امّتهاى نخستينند،
    و گروهى از امّتهاى آخرين


    برای مطالعه جلد پنجم کتاب پیام قرآن (بخش معاد جسمانی) لینک زیر را کلیک کنید:

    http://makarem.ir/websites/farsi/com...1&itg=12&s=im#
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۱/۰۷ در ساعت ۱۵:۰۱

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    ممنون ازشما ، مطالعه كردم خوب بود.

    آيا برداشتي را كه بنده در اين رابطه داشته ام (در پست قبلي) در كل صحيح است؟ يا خير

    چگونه مي توان ثابت كرد كه الي رقم معاد جسماني آيات و روايات مذكور استعاره نيستند

    مي خواستم توضيح بيشتري بدهيد
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۱/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۷:۱۰

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    ممنون ازشما ، مطالعه كردم خوب بود.
    آيا برداشتي را كه بنده در اين رابطه داشته ام (در پست قبلي) در كل صحيح است؟ يا خير
    چگونه مي توان ثابت كرد كه الي رقم معاد جسماني آيات و روايات مذكور استعاره نيستند
    مي خواستم توضيح بيشتري بدهيد
    سلام مجدد خدمت شما
    با توجه به پاسخی که در اینجا ( 6) عرض کردم و شما هم مطالعه فرمودید، پاسخ شما روشن گردید. در منبعی که اشاره داشتم، استاد مکارم آیات قرآنی را در 9 دسته مختلف به عنوان دلایل مدعای خود توضیح می دهند.

    علاوه اینکه، یک دلیل استعاره نبودن آیات و روایاتی که به نعمت های جسمی بهشت اشاره داشته اند (مثل آیات سوره مبارکه رحمن و واقعه)، «اصول محاوره عقلا» است. حالا این یعنی چی؟ توجه بفرمایید:

    نوع مردم (که عاقلند) وقتی با هم سخن می گویند، به ظواهر کلام یکدیگر توجه نموده و به معنایی که از ظاهر کلام یکدیگر برداشت می کنند، تمسک نموده و عمل می کنند و آن را حجت می دانند.

    خدای متعال (که در رأس همه عقلای عالم است و آفریننده عقل و اعطا کننده آن به بشر است)، با همین زبان روشن عربی، و با اصول رایج محاوره ای و گفتگویی مردم زمان نزول، و با همان الفاظ آنها با ما سخن گفته:

    ... وَ هذا لِسانٌ عَرَبِيٌّ مُبينٌ (نحل/103)
    ... و اين [قرآن‏] به زبان عربى روشن است

    وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُم‏... (ابراهیم/4)
    و ما هيچ پيامبرى را جز به زبان قومش نفرستاديم، تا [حقايق را] براى آنان بيان كند...

    پس مطابق با اصول محاوره ای گفتگو (که مهمترینش، حجیت ظواهر کلام است)، وعده های بهشتی حور و غلمان و نوشیدنی های گوارا و سایر نعمتهای وعده داده شده را به همان معنای ظاهری و روشنش ترجمه می کنیم و بدون دلیل قانع کننده، نمی توانیم از معنای ظاهری آنها صرف نظر نماییم. پس یک دلیل استعاری نبودن این وعده های حق الهی، حجیت ظواهر کلام است که نزد همه عقلای عالم (و در رأس آنها، حضرت باری تعالی)، حجت است.

    این وعده های شیرین و حقِ باری تعالی، برای ایجاد شوق در دل بندگانش است تا با رغبت و امید به رحمت و نعمات بی کران او، با انگیزه ای دوچندان، مسیر بندگی را طی نمایند و با بیم از عذاب و شوق به نعمات بی کرانش، در طریق هدایت و بندگی ثابت قدم باشند و سختی های راه را تحمل نمایند.

    برای اینکه مقایسه ای اجمالی بین نعمت های بهشتی با نعمت های دنیایی داشته باشیم و در نتیجه، درک بهتری از نعمت های بهشتی پیدا کنیم، مطالعه این لینک مناسب به نظر می رسد:


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۱/۰۵ در ساعت ۲۳:۰۶

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    69
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    217



    و الله در اولین لذت دنیایی میفرماید: حب الشهوات من النسا. 3:14
    ویرایش توسط متطهرین : ۱۳۹۱/۱۱/۰۵ در ساعت ۲۲:۵۵

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط متطهرین نمایش پست ها
    و الله در اولین لذت دنیایی میفرماید: حب الشهوات من النسا. 3:14
    سلام
    در پست 3 در این باره توضیح داده شد.

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود