صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا مادی گری مانع معرفت نفس است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579

    چرا مادی گری مانع معرفت نفس است؟




    با سلام و احترام

    چرا مادی گری مانع معرفت نفس و سیر الی الله است؟



    کارشناس بحث : استاد

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۱۰/۱۴ در ساعت ۰۳:۰۴

  2. صلوات ها 7




  3. انجمن گفتگوی دینی

    انجمن کفتگوی دینی

    لیست موضوعات جهت اطلاع رسانی

     

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    با سلام و احترام

    چرا مادی گری مانع معرفت نفس و سیر الی الله است؟



    کارشناس بحث : استاد
    بسمه تعالی
    دوست گرامی،مقصود شما از مادی گری مبهم است،لطفا مقصود خود را توضیح دهید تا بهتر خدمتگذاری کنم.
    مقصود دیدگاه مادی گرایانه است یا تعلق به دنیا و مادیات؟

    چرا مادی گری مانع معرفت نفس است؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط استاد نمایش پست ها
    بسمه تعالی دوست گرامی،مقصود شما از مادی گری مبهم است،لطفا مقصود خود را توضیح دهید تا بهتر خدمتگذاری کنم. مقصود دیدگاه مادی گرایانه است یا تعلق به دنیا و مادیات؟
    سلام
    من منظورم علاقه به مواهب و نعمت هاي دنيا است در ذيل اعتقاد به خدا،
    اين سوال را از اين جهت مي پرسم كه احساس ميكنم عرفان اسلامي به چشم مذمت به مواهب دنيا نگاه مي كند
    مگر بين ماديات و معنويات تضادي وجود دارد؟
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۱/۱۰/۱۷ در ساعت ۱۲:۰۴

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    سلام
    من منظورم علاقه به مواهب و نعمت هاي دنيا است در ذيل اعتقاد به خدا،
    اين سوال را از اين جهت مي پرسم كه احساس ميكنم عرفان اسلامي به چشم مذمت به مواهب دنيا نگاه مي كند
    مگر بين ماديات و معنويات تضادي وجود دارد؟
    بسمه تعالی
    علاقه و لذت بردن از مواهب دنیا بد نیست،حتی اشرف مخلوقات حضرت محمد صل الله علیه و آله نیز به علاقه خود به برخی از این مواهب اذعان کرده اند.
    چیزی که بد است تعلق داشتن و دل بستن به این مواهب است.چرا؟
    چون انسان این جائی نیست،اهل دنیا نیست.
    وطنش جای دیگری است،اگر به چیزی که اهل آنجا نیست دل بندد برای او وبال می شود.مانع می شود.جلوی حرکتش را به سوی وطنش می گیرد.
    به قول علامه عظیم الشأن حسن زاده آملی حفظه الله:
    تعلق با تعقل نمی سازد.

    تعلق به دنیا مانع تعقل و حرکت عقل به سوی عالم خودش یعنی عالم مجردات است.
    موفق باشید.

    چرا مادی گری مانع معرفت نفس است؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    ممنون از كارشناس محترم
    حرف شما درست است

    اما مسئله بعضي از تعبير هاي عرفاني اسلامي فقط مذمت دنيا نيست بلكه نعمت هاي جسماني بهشت را هم(حور و قصور و غيره ..) به چيزي غير از ظاهر آيات تعبير ميكنند مانند : نور چشم ،علم بكر و از اين دست معاني

    سوال اينست :
    1- آيا به معناي واقعي جسمانيت در انسان از روحانيت او جدا است؟ يا اينكه اين دو بعد در هم تنيده اند و جداناپذيرند
    2- اگر لذائذ جسماني با معرفت نفس تضاد دارد چرا خداوند آن را در بهشت وعده داده است؟
    3- آيا خداوند براي اينكه مارا به ذكر و علم بكر برساند نعوذبالله با احساسات ما بازي كرده و گفته هر كس پرهيز كاري كند به او زنان زيبا رو و بكر مي دهم؟
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۱/۱۰/۲۰ در ساعت ۱۸:۴۸

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    آيا به معناي واقعي جسمانيت در انسان از روحانيت او جدا است؟ يا اينكه اين دو بعد در هم تنيده اند و جداناپذيرند
    بسمه تعالی
    برای رسیدن به پاسخ باید یک تحلیل معنائی در مورد دو حقیقتی که نام بردید،انجام داد.
    جسم و جسمانیات بر اساس تعریف فلسفی،تشکیل شده از ماده و صورت هستند.یعنی جسم از دو رکن ماده و صورت تشکیل شده است.
    روحانیات نیز به طور عام، معنای نبود ماده است.
    اما در مورد انسان باید گفت حقیقت انسان نفس اوست و بدن یا جسم وی در واقع شأنی از شئون همان نفس محسوب می شود.نفس نیز همان چیزی است که در لسان و زبان شرعی و دینی از آن با نام روح یاد می شود.
    پس بدن انسان،حقیقت او نیست بلکه بخشی از حقیقت او که نفسش هست ،می باشد.
    علامه حسن زاده آملی حفظه الله با توجه به این حقیقت،می فرمایند:اگر بنا باشد که بگوئیم بدن و نفس،یکی داخل در دیگری است،بهتر است بگوئیم بدن در نفس است، نه نفس در بدن.
    بدن وسیله و ابزاری برای سیر نفس در این عالم ماده است و باالأخره نیز این ابزار را رها کرده و سیر خود در عوالم دیگر ادامه می دهد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    اگر لذائذ جسماني با معرفت نفس تضاد دارد چرا خداوند آن را در بهشت وعده داده است؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    آيا خداوند براي اينكه مارا به ذكر و علم بكر برساند نعوذبالله با احساسات ما بازي كرده و گفته هر كس پرهيز كاري كند به او زنان زيبا رو و بكر مي دهم؟
    عرض شد که لذائذ مادی ایرادی ندارند،در واقع این لذائذ نیز در صورتی که درست مورد استفاده قرار بگیرند،نیازهای طبیعی و خدادادی بدن را که بخشی از حقیقت انسان است را ارضاء می کنند.و از همین باب است که در اسلام رهبانیت وجود ندارد.
    و باز هم عرض شد نکته منفی این لذائذ،تعلق به آنهاست.
    اما در مورد بهشت و نعمات بهشتی در ادامه عرایضی تقدیم می شود.إن شاء الله.

    چرا مادی گری مانع معرفت نفس است؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    بسمه تعالی
    لطفا به این چند سوال دقت کنید:
    1-اگر نعمات بهشت مادی باشد،عقل سلیم حکم می کند بهشت هم دارای مکان و بُعد مادی باشد،و بر اساس روایات این بهشت اکنون وجود دارد و اعمال ما الان در آنجا تأثیر گذار است،حال جای این بهشت کجاست؟
    2-بالاترین لذت در این دنیا،لذت جماع است،آیا بالاترین لذت در بهشت هم همین لذت جماع البته با حورالعین است؟
    3-خوردن و نوشیدن و جماع متعلق به جسم است،یعنی با ابزار جسم حاصل می شود،پس باز هم سوال اول تکرار می شود که بهشت مادی و مکان دار است؟

    چرا مادی گری مانع معرفت نفس است؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط استاد نمایش پست ها
    لطفا به این چند سوال دقت کنید: 1-اگر نعمات بهشت مادی باشد،عقل سلیم حکم می کند بهشت هم دارای مکان و بُعد مادی باشد،و بر اساس روایات این بهشت اکنون وجود دارد و اعمال ما الان در آنجا تأثیر گذار است،حال جای این بهشت کجاست؟ 2-بالاترین لذت در این دنیا،لذت جماع است،آیا بالاترین لذت در بهشت هم همین لذت جماع البته با حورالعین است؟ 3-خوردن و نوشیدن و جماع متعلق به جسم است،یعنی با ابزار جسم حاصل می شود،پس باز هم سوال اول تکرار می شود که بهشت مادی و مکان دار است؟
    با تشکر از کارشناس محترم

    بله ، شاید واقعا در مورد عالم آخرت جسمانیتی در کار نباشد و حور و قصور فقط تمثیل باشد
    اما سوال اینست که:
    چرا اگر حقیقتاً بهشت جسمانی نیست خداوند چنین تمثیل هایی به کار برده است؟ چرا خدا باید مارا به اشتباه بیاندازد؟ ،ما بافهمیدن این موضوع ( جسمانی نبودن بهشت و لذت های آن) دیگر چه تصوری از بهشت و عالم آخرت داشته باشیم؟
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۱/۱۰/۲۴ در ساعت ۲۲:۲۹

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    با تشکر از کارشناس محترم

    بله ، شاید واقعا در مورد عالم آخرت جسمانیتی در کار نباشد و حور و قصور فقط تمثیل باشد
    اما سوال اینست که:
    چرا اگر حقیقتاً بهشت جسمانی نیست خداوند چنین تمثیل هایی به کار برده است؟ چرا خدا باید مارا به اشتباه بیاندازد؟ ،ما بافهمیدن این موضوع ( جسمانی نبودن بهشت و لذت های آن) دیگر چه تصوری از بهشت و عالم آخرت داشته باشیم؟
    بسمه تعالی
    الحمد لله ظاهرا کمی بحث بنده را قبول کردید.
    در مورد تمثیل های خداوند دو مطلب خدمت شما عرض می کنم:
    1-خود خداوند بارها در قرآن گفته است(و نضربها الامثال)ما برای شما مثال می زنیم.
    پس اذعان به مثال بودن لحم طیر و حور و قصور بوده است.
    2-به مثالها و تشبیه های خداوند،تشبیه معقول به محسوس می گویند،خُب خدا چه می کرد؟یک حقیقت عقلی یا مافوق عقلی را برای ما چگونه بیان می کرد؟همین کلمه حقیقت عقلی را چند نفر متوجه می شوند؟
    خداوند با بهترین هائی که برای مردم شناخته شده است،برای پاداش آنها مثال زده است.اما در جاهای دیگر قرآن حقایقی بیان کرده که اگر اهل قرآن بشویم آنها را خواهیم یافت.

    چرا مادی گری مانع معرفت نفس است؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط استاد نمایش پست ها
    به مثالها و تشبیه های خداوند،تشبیه معقول به محسوس می گویند،خُب خدا چه می کرد؟یک حقیقت عقلی یا مافوق عقلی را برای ما چگونه بیان می کرد؟همین کلمه حقیقت عقلی را چند نفر متوجه می شوند؟ خداوند با بهترین هائی که برای مردم شناخته شده است،برای پاداش آنها مثال زده است.اما در جاهای دیگر قرآن حقایقی بیان کرده که اگر اهل قرآن بشویم آنها را خواهیم یافت.
    ممنون از كارشناس محترم

    من دوست دارم حرف شما را قبول كنم اما ايرادهايي وارد است

    مگر حكمت و هدف خداوند از وعده دادن به نعمتهاي بهشتي (حور و قصور) ايجاد انگيزه و تشويق به عمل صالح نيست؟
    سوال اينه كه اين چه حكمتي است كه قابل نقض است؟

    پذيرفتن اين موضوع يعني اينكه :برخلاف اونچه كه خدا خواسته است عموم انسانها نمي توانند شوقي به بهشت داشته باشند چرا كه قدرت در ك آن را ندارند
    و اين يعني كه خداوند بيهوده وعده داده است.
    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۱/۱۰/۲۶ در ساعت ۰۹:۲۶

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود