صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حضرت موسی ع دیه داد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    494
    حضور
    8 روز 19 ساعت نامشخص
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1536

    اشاره آیا حضرت موسی ع دیه داد؟




    باسلام
    همانطور که میدانید حضرت موسی با آن مشت یا سیلی که اون شخص زد ؛ مُرد
    آیا دیه داد؟ یا اون وقت دیه نبوده با استغفار مشکل حل میشده/؟


    کارشناس بحث : نور
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۸/۰۹ در ساعت ۲۱:۱۹

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,858
    حضور
    47 روز 14 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17984



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    باسلام همانطور که میدانید حضرت موسی با آن مشت یا سیلی که اون شخص زد ؛ مُرد آیا دیه داد؟ یا اون وقت دیه نبوده با استغفار مشکل حل میشده/؟
    با سلام و عرض ادب

    در زندگي حضرت موسي‌ مي‌خوانيم كه وارد شهر شد. دو نفر را كه يكي از بني اسرائيل و ديگري از فرعونيان بود، مشغول زد و خورد ديد. بني اسرائيلي‌، حضرت را به كمك طلبيد. حضرت نيز به كمك او شتافت و با زدن مشتي بر سينه مرد قبطي‌، نقش بر زمين شد و مُرد. در اين موقع حضرت فرمود:
    "هَـَذَا مِن‌ْ عَمَل‌ِ الشَّيْطَـَن‌ِ إِنَّه‌ُو عَدُوُّ مُّضِل‌ُّ مُّبِين‌;(1) اين كار شيطان است‌; چرا كه دشمني گمراه كننده و آشكار است‌."
    بعد خود را ظالم بر خويشتن خواند و سپس از خداوند طلب مغفرت كرد و گفت‌: "رَب‌ِّ إِنِّي ظَـلَمْت‌ُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي‌..."(2) پروردگارا! برخويشتن ستم كردم‌، مرا ببخش‌...".
    در مورد اين كه چرا حضرت قبطي را كشت و بعد استغفار كرد، نكاتي شايان توجه است‌:
    1. با دلايل عقلي و نقلي‌، عصمت انبيا ثابت شده است . عصمت آنان از اصول اعتقادي ماست‌. بنابراين مواردي كه ظاهراً با اين اصل متعارضند، بايد معناي شان بررسي شود.
    2. جنايتكاران فرعوني مفسدان بي‌رحمي بودند كه هزاران نوزاد بني اسرائيل را سر بريده بودند. از هيچ گونه جنايتي ابا نداشتتند. به اين ترتيب نوعا افرادي نبودند كه خونشان مخصوصاً براي بني اسرائيل محترم باشد.
    3. كشتن اين فرد در آن شرايط خاص جايز بود; چرا كه مرد قبطي‌، متجاوزوظالم بود. كشتن چنين فردي در هنگام "مقاتله با مؤمن‌" و دفاع از مظلوم جايز است‌ .
    4. موسي به قصد كشت با آن مرد گلاويز نشد، بلكه براي رهايي آن بني اسرائيل از دست ظالم بود و اين كار نه تنها جايز، بلكه واجب است.
    4. چون حضرت احساس مي‌كرد اين برخورد موجب نا خرسندي خدا گردد، دل مشغولي وادارش ساخت كه استغاثه به درگاه ايزدي برد و طلب مغفرت نمايد; خداوند نيز استغاثه او را پذيرفت و او را بخشيد.
    5. اگر فردي حفظ خونش محترم نباشد و به هر علتي (عمدي يا غير عمدي‌) كشته شود، طرف مقابل مجازات نخواهد شد و پرداخت ديه لازم نيست‌.
    6. در صورتي كه خون مقتول محترم باشد و خطاً به قتل برسد، متهم قصاص نمي‌شود; بلكه تنها بايد ديه پرداخت شود. پرداخت ديه در برخي موارد به عهده بيت المال و گاهي به عهده عاقله( اقوام )متهم است‌.(3)

    در ادامه چند نکته دیگر هم در این زمینه عرض می شود ازجمله اینکه:

    1. دفاع و کمک و یاری رساندن به کسی که آیین الهی ایمان آورده و پیرو حضرت موسی(ع) بوده، در مقابل دشمنی که با او درگیر شده و در جنگ و دعوا هستند، و آن فرد مؤمن از موسی کمک و یاری طلب می کند، کاملا عادی و طبیعی است.

    2. سربازان فرعون جنایات زیادی مرتکب شده و افراد زیادی از بنی اسرائیل را کشته اند لذا در این که آن قبطی، محکوم به قتل بوده شکی نیست. ولی وقوع قتل در آن موقع، وقت مناسبی نبوده است.

    3. موسی(ع) بدن و مشتی قوی داشته و فقط مشتی به سینه آن قبطی می زند و بدون این که قصد کشتن او را داشته باشد او می میرد.

    4. کل این درگیری و دعوا و کشته شدن آن قبطی، زمینه ای ایجاد کرد که ورود مخفیانه موسی را بر هم زد و باعث دردسر و مشکلاتی برای موسی شد. حتی موسی مجبور شد از مصر را ترک کند. لذا این جنگ و دعوا، شیطانی بود.

    این مطلب در روایتی از امام رضا(علیه السلام) نیز آمده است.
    در عيون اخبارالرضا(علیه السلام)نقل شده است كه مأمون از امام رضا-عليه السلام- سؤال كرد: يابن رسول اللّه! آيا شما نمي‏گوييد كه انبيا معصومند؟ امام فرمود: بلي. مأمون گفت: پس مرا آگاه ساز درباره‏ي اين سخن خدا كه مي‏فرمايد: "فوكزه موسي فقضي عليه قال هذا من عمل الشيطان" امام فرمود: حضرت موسي به هنگام غافل بودن اهالي يكي از شهرهاي فرعون، وارد آن شهر شد كه آن هنگام بين مغرب و عشا بود. در آن وقت دو مرد را ديد كه به جنگ و نزاع مشغولند؛ يكي از پيروان او و ديگري از دشمنان او بود؛ پس (در دفاع از فرد مؤمن) يك مشت به دشمن او زد كه او در دم جان سپرد، و حضرت موسي گفت: "هذا من عمل الشيطان" يعني اين جنگ كه ميان اين دو مرد واقع شده بود، از عمل شيطان است؛ نه اين كه عمل موسي-‏عليه السلام- عمل شيطان باشد. مأمون گفت: پس معناي سخن موسي كه مي‏گويد: "ربّ اني ظلمت نفسي فاغفرلي" چيست؟ حضرت فرمود: يعني من با ورود به اين شهر خود را در جايي قرار دادم كه نبايد قرار مي‏دادم؛ پس مرا از ديد دشمنان پوشيده و پنهان دار تا به من دست‏رسي پيدا نكنند و مرا به جرم قتل قبطي نكشند. خدا نيز او را پنهان داشت... موسي گفت: خدايا به خاطر اين نعمت كه به من دادي و آن نيرويي است با آن يك مرد را با ضربه‏ ي يك مشت كشتم، هيچ‏گاه پشتيبان مجرمان نخواهم بود؛ بلكه با همين نيرو با آنان مبارزه خواهم كرد. "
    5. آن ظلمی که حضرت موسی(ع) از آن در مورد خودش می گوید، همین بی احتیاطی و آشکار شدن حضور او و اتفاقاتی بود که به مصلحت نبود و وقت وقوعش الآن نبود و موسی را مجبور کرد که مصر را ترک کند و به سوی مدین برود.

    6. یکی از معانی مغفرت، پوشاندن و مستور کردن است، و موسی از خدا می خواهد که او را مستور کرده و بپوشاند تا در چنگال فرعونیان گرفتار نشود. خداوند هم دعای او را قبول کرد و او را از دست فرعونیان نجات داد.(4)

    پي نوشت ها:
    1. قصص(28) آيه‌15.
    2.همان، آيه16.
    3. تنزيه الانبيأ، آية اللّه معرفت‌، ص 297، انتشارات نبوغ‌؛
    منشور جاويد، آيت اللّه سبحاني‌، ج 5، ص 67 ـ 116، انتشارات اسلامي‌؛
    معارف قرآن‌، در راه و راهنما شناسي‌، آية اللّه مصباح يزدي‌، 4 و 5، ص 172، مؤسسه پژوهشي امام خميني‌.

    4.ترجمه الميزان، ج ‏16، ص 21؛ تفسير نمونه، ج ‏16، ص 41؛ مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏7، ص130.
    ویرایش توسط نور : ۱۳۹۱/۱۰/۱۴ در ساعت ۲۳:۰۰

  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط user نمایش پست ها
    باسلام
    همانطور که میدانید حضرت موسی با آن مشت یا سیلی که اون شخص زد ؛ مُرد
    آیا دیه داد؟ یا اون وقت دیه نبوده با استغفار مشکل حل میشده/؟


    با سلام
    حکم خدا که دیه ندارد!!!!!

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۱۰/۱۵ در ساعت ۰۱:۵۵
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    با توجه به اینکه این تاپیک باز هست و هنوز بسته نشده من یه سری سوال دارم
    کارشناس محترم فرمودند خون اون فرد محترم نبوده و به فرد بنی اسرائیلی هم ظلم کرده و ضمنا پیامبران همگی معصوم هستند

    1-حالا برای من سواله که این حرکت درست است که موسی وقتی نمیداند چه چیزی باعث جنگ و نزاع بین این دو نفر شده ، حالا بیاد و به درخواست کمک بنی اسرائیل لبیک بگه؟یه وقت واقعا اون بنی اسرائیلیه تقصیر کار بوده
    2-آیا وقتی خون کسی محترم نیست حتما باید هرجا دیدیمش بکشیمش؟من یه قاتل رو مثلا توی خیابون اگر دیدم مجازم بکشمش؟قانون اسلامی میگه خیر
    3-شما میگین کشتنش توی اون شرایط جایز و لازم بوده اون وقت چند خط بعد میگین که
    "ولی وقوع قتل در آن موقع، وقت مناسبی نبوده است.".اینا متناقض نیست؟
    بالاخره جایز و درست بوده یا نه؟
    با سلام
    حکم خدا که دیه ندارد!!!!!

    اون وقت حکم خدا دقیقا کجای این کار بوده؟خدا به موسی گفته بود برو وسط دعوا و از غیر عمد! یه مشت به یارو بزن وقتی مرد هم بگو حکم من بوده؟!


    ویرایش توسط muiacir : ۱۳۹۲/۰۵/۲۲ در ساعت ۲۳:۴۹

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    1-حالا برای من سواله که این حرکت درست است که موسی وقتی نمیداند چه چیزی باعث جنگ و نزاع بین این دو نفر شده ، حالا بیاد و به درخواست کمک بنی اسرائیل لبیک بگه؟یه وقت واقعا اون بنی اسرائیلیه تقصیر کار بوده
    2-آیا وقتی خون کسی محترم نیست حتما باید هرجا دیدیمش بکشیمش؟من یه قاتل رو مثلا توی خیابون اگر دیدم مجازم بکشمش؟قانون اسلامی میگه خیر
    3-شما میگین کشتنش توی اون شرایط جایز و لازم بوده اون وقت چند خط بعد میگین که
    "ولی وقوع قتل در آن موقع، وقت مناسبی نبوده است.".اینا متناقض نیست؟
    بالاخره جایز و درست بوده یا نه؟

    با سلام.
    1- علّت نزاع معلوم بود، در بعضی از روایات هست که مرد قبطی اون مرد بنی اسرائیلی رو به زور و ظلم وادار می‌کرد که برای آشپزخانه فرعون هیزم ببره:
    در تفسیر مجمع البیان 7/421 گفته: «و الآخر قبطی یسخر الإسرائیلی لیحمل حطبا إلی مطبخ فرعون» (اون مرد قبطی این مرد اسرائیلی رو وادار می‌کرد که به آشپزخانه فرعون هیزم حمل کند)

    2- نه، البته هر چند حکم کافر حربی با کافر ذمّی در این مورد فرق داره، ولی در این جریان اینطوری که شما میگید نبوده چون اون مرد کافر فقط توی خیابون راه نمیرفته بلکه در حال ارتکاب یک ظلم بر علیه یک بی‌گناه بوده و اون بی‌گناه هم حضرت موسی را به استمداد می‌طلبیده و اسلام میفرماید: کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عونا،
    بعلاوه، حضرت موسی(ع) عمداً قصد کشتن اون مرد رو نداشته بلکه هدفش فقط دفع کردنش بوده، و شاهد این مطلب اینه که خداوند در سوره قصص می‌فرماید: «فوَکَزه» (او را با مشتش دفع کرد)
    اگه قصدش کشتن او بود می‌بایست بفرماید: فقتَلَه.

    3- تناقض نیست چون یکی از شرطهای تناقض، وحدت زمان است، و در اینجا زمان این دو حکم فرق داره،
    یعنی کشتن اون مرد در زمانهای دیگه مطلقاً جایز و لازم بود ولی در اون زمان و شرائط خاص، اون کار، مناسب نبود چون باعث به زحمت افتادن حضرت موسی شد، هرچند که گناهی هم نبود،
    و با اینکه عمل شیطان بود ولی شیطان اینگونه نیست که همیشه انسان را به گناه بیفکند بلکه گاهی هم سعی می‌کند که انسان را به زحمت و دردسر بیندازد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    اون وقت حکم خدا دقیقا کجای این کار بوده؟خدا به موسی گفته بود برو وسط دعوا و از غیر عمد! یه مشت به یارو بزن وقتی مرد هم بگو حکم من بوده؟!
    این مورد برای من هم سؤال هست!

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    با سلام.
    [/size][/color]1- علّت نزاع معلوم بود، در بعضی از روایات هست که مرد قبطی اون مرد بنی اسرائیلی رو به زور و ظلم وادار می‌کرد که برای آشپزخانه فرعون هیزم ببره:
    در تفسیر مجمع البیان 7/421 گفته: «و الآخر قبطی یسخر الإسرائیلی لیحمل حطبا إلی مطبخ فرعون» (اون مرد قبطی این مرد اسرائیلی رو وادار می‌کرد که به آشپزخانه فرعون هیزم حمل کند)

    2- نه، البته هر چند حکم کافر حربی با کافر ذمّی در این مورد فرق داره، ولی در این جریان اینطوری که شما میگید نبوده چون اون مرد کافر فقط توی خیابون راه نمیرفته بلکه در حال ارتکاب یک ظلم بر علیه یک بی‌گناه بوده و اون بی‌گناه هم حضرت موسی را به استمداد می‌طلبیده و اسلام میفرماید: کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عونا،
    بعلاوه، حضرت موسی(ع) عمداً قصد کشتن اون مرد رو نداشته بلکه هدفش فقط دفع کردنش بوده، و شاهد این مطلب اینه که خداوند در سوره قصص می‌فرماید: «فوَکَزه» (او را با مشتش دفع کرد)
    اگه قصدش کشتن او بود می‌بایست بفرماید: فقتَلَه.

    3- تناقض نیست چون یکی از شرطهای تناقض، وحدت زمان است، و در اینجا زمان این دو حکم فرق داره،
    یعنی کشتن اون مرد در زمانهای دیگه مطلقاً جایز و لازم بود ولی در اون زمان و شرائط خاص، اون کار، مناسب نبود چون باعث به زحمت افتادن حضرت موسی شد، هرچند که گناهی هم نبود،
    و با اینکه عمل شیطان بود ولی شیطان اینگونه نیست که همیشه انسان را به گناه بیفکند بلکه گاهی هم سعی می‌کند که انسان را به زحمت و دردسر بیندازد.

    [/size]
    [size=3][color=black][size=2]
    این مورد برای من هم سؤال هست!
    1-خوب تو قرآن که علت نزاع رو نگفته ، حضرت موسی هم که بعد کشتن یارو نپرسیده برای چی دعوا میکردین اون وقتروایات اینا رو از کجا در آوردند؟چرا توی تفسیر المیزان و نمونه از این علت نزاع سخنی نگفته؟
    2-بابا من برام سواله درسته که ظالم داشته به مظلوم ظلم میکرده اون وقت حضرت موسی به جای جدا کردن باید میرفته بهش مشت میزده؟خوب چرا قرآن کار یاده ملت میده!
    3-آقا من یه سوال برام هست اونم اینکه مگه پیامبرا از خطا و اشتباه هم معصوم نیستند؟پس چرا موسی همچین کاری کرد که به اشتباه بزنه طرفو بکشه؟یه جاهایی شنیدم موسی اون زمان جوان بوده و هنوز به درجه پیغمبری نرسیده بود!

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    حکم خدا که دیه ندارد!!!!!
    وقتی موسی ان فردو کشت هنوز پیامبر نبود پس حکم خدا نبوده



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    وقتی موسی ان فردو کشت هنوز پیامبر نبود پس حکم خدا نبوده
    نه فکر کنم منظور جناب رضا رو فهمیدم:
    اینه که حکم کشتن کافر حربی یک حکم عامّ الهی است که در همه شریعتها بوده و دیگه نیازی نیست که یک حکم خاص جدید از سوی خدا برای حضرت موسی نازل بشه.

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    نه فکر کنم منظور جناب رضا رو فهمیدم:
    اینه که حکم کشتن کافر حربی یک حکم عامّ الهی است که در همه شریعتها بوده و دیگه نیازی نیست که یک حکم خاص جدید از سوی خدا برای حضرت موسی نازل بشه.
    بر فرض که کافر بود ولی حربی نبود و یک نزاع بود بین چند نفر نه جنگ

    و دلیلش هم این هست که بعد موسی گفت

    در اين موقع حضرت فرمود:
    "هَـَذَا مِن‌ْ عَمَل‌ِ الشَّيْطَـَن‌ِ إِنَّه‌ُو عَدُوُّ مُّضِل‌ُّ مُّبِين‌;(1) اين كار شيطان است‌; چرا كه دشمني گمراه كننده و آشكار است‌."
    بعد خود را ظالم بر خويشتن خواند و سپس از خداوند طلب مغفرت كرد و گفت‌: "رَب‌ِّ إِنِّي ظَـلَمْت‌ُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي‌..."(2) پروردگارا! برخويشتن ستم كردم‌، مرا ببخش‌...".




    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    بر فرض که کافر بود ولی حربی نبود و یک نزاع بود بین چند نفر نه جنگ

    و دلیلش هم این هست که بعد موسی گفت : "هَـَذَا مِن‌ْ عَمَل‌ِ الشَّيْطَـَن‌ِ
    کلمه «هذا» اشاره به چیه؟
    در «عیون أخبار الرضا علیه‌السلام» از امام رضا(ع) روایت کرده که اشاره به درگیری میان قبطی و اسرائیلی است.
    بنابراین حضرت موسی(ع) میخواهد این را برساند که اون درگیری از عمل شیطان نشأن گرفته بود که منجر به مداخله موسی و ایجاد خطر بزرگ برای آن حضرت شد.


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۰۶/۱۸, ۲۰:۰۷ : 4

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود