صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اختلالی در استنباط حکم کفاره روزه در قران کریم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697

    اختلالی در استنباط حکم کفاره روزه در قران کریم




    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    خسته نباشید.
    چگونه حکم کفاره روزه از قران کریم استخراج می شود؟
    این حکم 60 روز روزه که 31 روزش پی در پی باشه از کجای قران استخراج شده.
    یا طعام دادن 60 مسکین.
    با تشکر.


    کارشناس بحث : سجاد

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۷:۵۶

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم. سلام. خسته نباشید. چگونه حکم کفاره روزه از قران کریم استخراج می شود؟ این حکم 60 روز روزه که 31 روزش پی در پی باشه از کجای قران استخراج شده. یا طعام دادن 60 مسکین. با تشکر. کارشناس بحث : سجاد
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سئوالتان

    از تأخیر ایجاد شده در پاسخ عذرخواهی می کنم علت این تأخیر این بود که مترصد فرصتی بودم تا پاسخ مفصلی آماده و خدمتتان تقدیم کنم که متأسفانه فرصت این کار را بخاطر پیام ها و سئوالات احکامی سایت که اولویت پاسخگویی دارند ، نیافتم از این رو با عرض شرمندگی شما را به احادیث کتاب وسائل الشیعه در این مورد ارجاع می دهم تا با مطالعه دقیق آنها پی به علت و منشأ استنباط قرآنی و روایی این حکم ببرید.

    لطفا به "وسائل الشیعه ، کتاب الصوم ، ابواب بقیة الصوم الواجب" مراجعه فرموده از ابتدا مطالعه کنید هر جا ابهامی یا مشکلی بود بفرمایید .

    همیشه موفق و سلامت باشید


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام علیکم.
    من فکر کنم باید منتظر پاسخ بمونم.
    استاد شما که این قضیه رو میدونید به ما توضیح بدید تا ما هم متوجه بشیم.
    نمیشه که هرچی به خورد آدم بدن آدم بی چون و چرا قبول کنه.
    با تشکر.


  7. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    الان یه نفر عمداً یه ماه روزه نگرفته...برای هر شش روز باید یه سال روزه بگیره.
    1 سال روزه؟
    کجای قران این حکم رو گفته؟


  8. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا
    نوشته
    866
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5343



    به نام خدا
    سلام

    در صورت تمایل مطالب آدرس زیر را مطالعه فرمایید تا جناب سجاد گرامی پاسخ تکمیلی را بفرمایند .
    http://www.andisheqom.com/Files/faq....701&urlId=2206

    یا حق
    ویرایش توسط vahid_barvarz : ۱۳۹۱/۱۲/۰۴ در ساعت ۲۰:۳۹
    شادی و آرام نبود هر کرا وصل تو نیست / هر کرا وصل تو باشد هر چه باید جمله هست
    اگر لذت ترک لذت بدانی , دگر لذت نفس را لذت نخوانی
    انرژی هسته ای برای همه؛ سلاح هسته ای برای هیچکس

  9. صلوات


  10. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم. سلام علیکم. من فکر کنم باید منتظر پاسخ بمونم. استاد شما که این قضیه رو میدونید به ما توضیح بدید تا ما هم متوجه بشیم. نمیشه که هرچی به خورد آدم بدن آدم بی چون و چرا قبول کنه. با تشکر.
    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم. الان یه نفر عمداً یه ماه روزه نگرفته...برای هر شش روز باید یه سال روزه بگیره. 1 سال روزه؟ کجای قران این حکم رو گفته؟
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و عذرخواهی بابت تأخیر زیاد در پاسخ

    همان طور که می دانید منبع احکام شرعی که در فتاوای مراجع تقلید معظم آمده است قرآن و روایات هستند از این رو برای اثبات مسئله مورد نظر شما هم باید به سراغ این منابع برویم :

    1. در قرآن کریم در مواردی از روزه گرفتن یا "صیام شهرین متتابعین" (روزه دو ماه پی در پی) برای کفارات متعددی که در اسلام وجود دارد یاد شده است به عنوان نمونه در سوره مائده آیه 89 :
    لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّـهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَـٰكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الْأَيْمَانَ ۖ فَكَفَّارَ‌تُهُ إِطْعَامُ عَشَرَ‌ةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِ‌يرُ‌ رَ‌قَبَةٍ ۖ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ۚ ذَٰلِكَ كَفَّارَ‌ةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ ۚ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّـهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُ‌ونَ ﴿٨٩
    ؛ سوره مجادله آیه 3 و 4 :
    وَالَّذِينَ يُظَاهِرُ‌ونَ مِن نِّسَائِهِمْ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُوا فَتَحْرِ‌يرُ‌ رَ‌قَبَةٍ مِّن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا ۚ ذَٰلِكُمْ تُوعَظُونَ بِهِ ۚ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ‌ ﴿٣﴾ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَ‌يْنِ مُتَتَابِعَيْنِ مِن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا ۖ فَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِينًا ۚ ذَٰلِكَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ ۗ وَلِلْكَافِرِ‌ينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٤
    ؛ سوره نساء آیه 92 :
    وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً ۚ وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِ‌يرُ‌ رَ‌قَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ إِلَّا أَن يَصَّدَّقُوا ۚ فَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِ‌يرُ‌ رَ‌قَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ وَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ وَتَحْرِ‌يرُ‌ رَ‌قَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَ‌يْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّـهِ ۗ وَكَانَ اللَّـهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿٩٢
    و ....

    2. در روایات بسیاری هم این معنا مورد تأکید و تفسیر قرار گرفته است :

    الف: حدیثی از امام رضا علیه السلام :
    إنما وجب عليه صوم شهرين متتابعين دون أن يجب عليه شهر واحد او ثلاث أشهر لأن الفرض الذي فرض الله تعالى على الخلق هو شهر واحد فضوعف هذا الشهر في الكفارة توكيدا وتغليظا عليه ، وإنما جعلت متتابعين لئلا يهون عليه الاداء فيستخف به ، لأنه إذا قضاه متفرقا هان عليه القضاء واستخف بالايمان . (1)
    دو ماه پي در پي كفاره روزه واجب شده است نه یک ماه و نه سه ماه ، زيرا روزه واجب ماه رمضان يك ماه بوده ولی خداوند بخاطر تأكيد و تغليظ كفاره آن را دو برابر كرده است ، و آن را پي در پي قرار داده است تا انجام دادن آن آسان نباشد و آن را سبك نشمارند، زيرا اگر انسان به طور متفرق قضا كند، كار قضا براي او آسان مي شود و ايمان را سبك مي شمارد.

    ب: اما در مورد مسئله 31 روز پی در پی روایات متعددی داریم که برای نمونه از امام صادق علیه السلام در کتاب تهذیب نقل شده :

    إذا صام أكثر من شهر فوصله ثم عرض له أمر فأفطر فلا بأس ، فإن كان أقل من شهر أو شهرا فعليه أن يعيد الصيام .(2)

    زمانی که بیش از یک ماه را روزه پی در پی گرفته باشد و ادامه ندهد ، مشکلی نیست .
    اما اگر یک ماه یا کمتر از یک ماه پی در پی روزه بگیرد و ادامه ندهد باید از اول شروع کند !

    در پناه حضرت حق باشید

    پی نوشت:
    1. حر عاملی ره ، وسائل الشیعه ج 4 ص 187
    2. حر عاملی ره ، وسائل الشیعه ج 4 ص 188

    ویرایش توسط سجاد : ۱۳۹۱/۱۲/۰۵ در ساعت ۰۹:۴۰

  11. صلوات ها 7


  12. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    نقل قول نوشته اصلی توسط vahid_barvarz نمایش پست ها
    در صورت تمایل مطالب آدرس زیر را مطالعه فرمایید تا جناب سجاد گرامی پاسخ تکمیلی را بفرمایند .
    البته هر چند سوال بنده در مورد بیرون کشیدن این حکم از قررآن بوده اما جواب حدیث که این چنین باشد هم قابل قبول نیست:
    فائده سومي كه براي كفاره وجود دارد، كمك به فقيران و مستمندان جامعه است كه از اين طريق باري از دوش آنها برداشته خواهد شد.[3] اين فوائد سه گانه گرچه شامل همه كفارات اعم از كفاره روزه و غير آن مي شود ولي در خصوص كفاره روزه هم صادق خوهد بود. اما دليل خاصي در مورد كفاره روزه كه دو ماه پي در پي براي قضاي عمدي يك روز، واجب شده است رواياتي است كه علت اين حكم را بيان كرده است از جمله، اين روايت كه از امام رضا (ع) در مورد علت اين حكم شرعي سؤال شده است و امام (ع) فرمودند، دو ماه پي در پي كفاره روزه واجب شده است، زيرا روزه ماه رمضان يك ماه بوده و خداوند كفاره آن را دو برابر كرده است بخاطر تأكيد و تغليظ، و آن را پي در پي قرار داده است تا انجام دادن آن آسان نباشد و آن را سبك نشمارند، زيرا اگر انسان به طور متفرق قضا كند، كار قضا براي او آسان مي شود و ايمان را سبك مي شمارد[4] بنابراين كفاره روزه مشكل قرار داده شده است تا كسي حكم خدا را سبك نشمارد و نسبت به آن سهل انگاري نكند، به همين جهت سفارش كرده اند كه كفاره روزه را هر شخصي، خودش بايد به عهده بگيرد و كسي نمي تواند براي افراد ديگر نائب شود مگر اينكه شخصي از دنيا رفته باشد.[5]
    چراکه این حکم و مجازات برابری با کشتن یک مومن به صورت غیر عمد در قران کریم میکند!!!
    یا علی.


  13. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    همان طور که می دانید منبع احکام شرعی که در فتاوای مراجع تقلید معظم آمده است قرآن و روایات هستند از این رو برای اثبات مسئله مورد نظر شما هم باید به سراغ این منابع برویم : 1. در قرآن کریم در مواردی از روزه گرفتن یا "صیام شهرین متتابعین" (روزه دو ماه پی در پی) برای کفارات متعددی که در اسلام وجود دارد یاد شده است به عنوان نمونه در سوره مائده آیه 89 : لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّـهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَـٰكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الْأَيْمَانَ ۖ فَكَفَّارَ‌تُهُ إِطْعَامُ عَشَرَ‌ةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِ‌يرُ‌ رَ‌قَبَةٍ ۖ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ۚ ذَٰلِكَ كَفَّارَ‌ةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ ۚ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّـهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُ‌ونَ ﴿٨٩﴾ ؛ سوره مجادله آیه 3 و 4 : وَالَّذِينَ يُظَاهِرُ‌ونَ مِن نِّسَائِهِمْ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُوا فَتَحْرِ‌يرُ‌ رَ‌قَبَةٍ مِّن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا ۚ ذَٰلِكُمْ تُوعَظُونَ بِهِ ۚ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ‌ ﴿٣﴾ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَ‌يْنِ مُتَتَابِعَيْنِ مِن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا ۖ فَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِينًا ۚ ذَٰلِكَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ ۗ وَلِلْكَافِرِ‌ينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٤﴾ ؛ سوره نساء آیه 92 : وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً ۚ وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِ‌يرُ‌ رَ‌قَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ إِلَّا أَن يَصَّدَّقُوا ۚ فَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِ‌يرُ‌ رَ‌قَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ وَإِن كَانَ مِن قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ وَتَحْرِ‌يرُ‌ رَ‌قَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ ۖ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَ‌يْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّـهِ ۗ وَكَانَ اللَّـهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿٩٢﴾ و ....
    سجاد بزرگوار و گرامی.آیات مربوطه چه ارتباطی با کفاره روزه دارند؟
    هر کدام از آیاتی که ذکر کردید مربوط به کفاره یک گناه متفاوت هست و بحثی در موردش نیست.


    أَيّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَريضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (002 | البقرة - 184)
    روزهاى محدودى را (بايد روزه بداريد.) و هر كس از شما بيمار يا مسافر باشد، بايد تعدادى از روزهاى ديگر را (روزه بدارد.) و بر كسانى كه روزه براى آنها طاقت فرساست، (همچون بيماران، و پيران) لازم است با اطعام مستمندى، كفاره دهند. و هركس فرمان خدا را در انجام كارهاى نيك اطاعت كند، به نفع اوست. و روزه داشتن به نفع شماست اگر مى دانستيد.

    به نظر شما کفاره روزه در آیه بالا مشخص نشده؟

    شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَريضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيّامٍ أُخَرَ يُريدُ اللهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لايُريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللهَ عَلى ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (002 | البقرة - 185)(روزه، واجب در) ماه رمضان است; ماهى كه قرآن، به عنوان راهنماى مردم، و نشانه هاى هدايت و جدا كننده حق از باطل، در آن نازل شده است. پس آن كس از شما كه در ماه رمضان در سفر نباشد، بايد آن را روزه بدارد. و آن كس كه بيماريا در سفر است، بايد روزهاى ديگرى را به همان مقدار، روزه بگيرد. خداوند، آسايش شما را مى خواهد، نه زحمت شما را. هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد; و خدا را به خاطر اين كه شما را هدايت كرده، بزرگ بشماريد; باشد كه شكرگزارى كنيد.


    ممنون.


  14. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها
    سجاد بزرگوار و گرامی.آیات مربوطه چه ارتباطی با کفاره روزه دارند؟ هر کدام از آیاتی که ذکر کردید مربوط به کفاره یک گناه متفاوت هست و بحثی در موردش نیست. أَيّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَريضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (002 | البقرة - 184)روزهاى محدودى را (بايد روزه بداريد.) و هر كس از شما بيمار يا مسافر باشد، بايد تعدادى از روزهاى ديگر را (روزه بدارد.) و بر كسانى كه روزه براى آنها طاقت فرساست، (همچون بيماران، و پيران) لازم است با اطعام مستمندى، كفاره دهند. و هركس فرمان خدا را در انجام كارهاى نيك اطاعت كند، به نفع اوست. و روزه داشتن به نفع شماست اگر مى دانستيد. به نظر شما کفاره روزه در آیه بالا مشخص نشده؟ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَريضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيّامٍ أُخَرَ يُريدُ اللهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لايُريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللهَ عَلى ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (002 | البقرة - 185)(روزه، واجب در) ماه رمضان است; ماهى كه قرآن، به عنوان راهنماى مردم، و نشانه هاى هدايت و جدا كننده حق از باطل، در آن نازل شده است. پس آن كس از شما كه در ماه رمضان در سفر نباشد، بايد آن را روزه بدارد. و آن كس كه بيماريا در سفر است، بايد روزهاى ديگرى را به همان مقدار، روزه بگيرد. خداوند، آسايش شما را مى خواهد، نه زحمت شما را. هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد; و خدا را به خاطر اين كه شما را هدايت كرده، بزرگ بشماريد; باشد كه شكرگزارى كنيد. ممنون.
    با عرض سلام و احترام مجدد

    بارها این مسئله عرض شد که احکام دین اسلام (چه شیعه و چه سنی) بر پایه قرآن و روایات است و قرار نیست همه جزئیات احکام در قرآن باشد !
    از این رو در همین پست هم بیان شده که در قرآن آیاتی در مورد کفارات آمده که در روایات تأکید و تفسیر شده و در مورد کفاره روزه به همان کفاره "صیام شهرین متتابعین" که در مواردی در قرآن آمده ، دستور داده شده است .

    نکته ای هم که در مورد آیه بدان اشاره کردید ، فدیه است که در خود آیه هم آمده است نه کفاره که محل بحث ماست.

    لازم به ذکر نیست که فدیه ، جبران ما فات و کفاره نوعی جریمه است.

    همیشه موفق و پیروز باشید


  15. صلوات ها 4


  16. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    بارها این مسئله عرض شد که احکام دین اسلام (چه شیعه و چه سنی) بر پایه قرآن و روایات است و قرار نیست همه جزئیات احکام در قرآن باشد ! از این رو در همین پست هم بیان شده که در قرآن آیاتی در مورد کفارات آمده که در روایات تأکید و تفسیر شده و در مورد کفاره روزه به همان کفاره "صیام شهرین متتابعین" که در مواردی در قرآن آمده ، دستور داده شده است .
    تشکر از پاسختون بزرگوار.
    یه سوال...حال بر فرض اینکه ما بخواهیم به یک حدیث عمل کنیم و در باطن بدون اینکه بخواهیم روش فکر کنیم فقط به شخص راوی یا گوینده توجه کنیم و بگوییم درست هست چون امام گفته است و اصلاً دقت نکنیم که چه میگوید؟این سوال فقط یک جواب دارد و آن هم خیر هست.توی کفاره یک روز روزه اصلاً با عقل جور در نمیاد که برابری با کشتن یک مومن کنه و فرد بخواد یک ماه پی در پی روزه بگیره اونم برای یک روز؟با اینکه خداوند توی خود آیه مربوط به روزه گفته که اصلاً قصدش نیست که بر شما سخت بگیره.اگر حدیثی هم ذکر میشه و ازش به عنوان احکام استفاده میشه باید دلیل قانع کننده ای داشته باشه چون حدیث از کلام خداوند نیست و از قول انسان هست.و چیزی که یک انسان متوجه آن شود قطعاً دیگر انسان ها هم متوجه آن خواهد شد مگر اینکه خداوند کلام آن انسان را برای خودش ذکر کرده باشد نه برای هدایت بشر.چون با این فرض همه از دین زده میشوند.


    شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَريضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيّامٍ أُخَرَ يُريدُ اللهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لايُريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللهَ عَلى ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (002 | البقرة - 185)(روزه، واجب در) ماه رمضان است; ماهى كه قرآن، به عنوان راهنماى مردم، و نشانه هاى هدايت و جدا كننده حق از باطل، در آن نازل شده است. پس آن كس از شما كه در ماه رمضان در سفر نباشد، بايد آن را روزه بدارد. و آن كس كه بيماريا در سفر است، بايد روزهاى ديگرى را به همان مقدار، روزه بگيرد. خداوند، آسايش شما را مى خواهد، نه زحمت شما را. هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد; و خدا را به خاطر اين كه شما را هدايت كرده، بزرگ بشماريد; باشد كه شكرگزارى كنيد.


    آیا گفته هدف اینست که در صورت جهل و نادانی این روز ها را اینطوری با اینهمه زحمت تکمیل کنند؟شاید فردی در دوران جاهلیت به عمد روزه نگرفته اما العان عقلش سر جایش آمده.

    من مجدد سوال خود را تکرار میکنم بزرگوار.حکم کفاره روزه از کجای قرآن استنباط میشود؟و چگونه؟
    با تشکر یا علی.


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود