جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گرفتن حق از راه غیرقانونی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وکالت و حقوق
    نوشته
    483
    حضور
    8 روز 15 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    25
    آپلود
    3
    گالری
    0
    صلوات
    505

    گرفتن حق از راه غیرقانونی




    يه سوال اگه يه نفر پولت وبالا کشيده
    ويا فرضا دست تو شکونده
    حالا از راه قانوني هم نتونستي حقت و بگيري
    ميتوني
    تو هم پولت از راه دزدي از خونش
    يا کارهاي ديگه بگيري


    کارشناس پاسخگو : نور

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۱۰/۰۸ در ساعت ۱۲:۴۱
    مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج را جدی بگیرید
    @
    به نام جهانی که آمد پدید حقیقت کجا نیست پاسخ دهید
    @
    berangesabz

    برای صلح می نویسم

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17978



    نقل قول نوشته اصلی توسط ninja نمایش پست ها
    يه سوال اگه يه نفر پولت وبالا کشيده ويا فرضا دست تو شکونده حالا از راه قانوني هم نتونستي حقت و بگيري ميتوني تو هم پولت از راه دزدي از خونش يا کارهاي ديگه بگيري
    با سلام و عرض ادب

    به عنوان مقدمه ای کوتاه:

    تقاص امری استثنایی و خلاف قاعده است که فقها به استناد احادیث صحیحه آن را پذیرفته اند. به موجب این حق، طلبکاری که امکان اثبات حق و اقامه دعوا برایش وجود ندارد، می تواند با اذن حاکم شرع از اموال مدیونی که از روی علم و عمد منکر دین و بدهی خویش است، به میزان طلبش بردارد.


    - به عبارت دیگر:
    اگر کسی از کسی طلب داشت و موعد آن هم رسیده است باید بدهکار طلب را بپردازد. ولی اگر طرف بدهی خود را نداد و طلبکار همه راه ها را رفت ولی به طلب خودش نرسید، اگر مفسده ای پیش نمی آید می تواند با اذن حاکم شرع تقاص کند. یعنی می تواند اموال فرد بردارد.


    البته باید دقت کرد تقاص آخرین مرحله است و باید مفسده هم نداشته باشد. چون اگر به قول معروف در و پیکری نداشته باشد، موجب هرج و مرج و نا امنی می شود.


    لذا تقاص احکام و شرایط ویژه ای نیز دارد که در کتب مفصل فقهی و حقوقی آمده است که به طور خلاصه عبارتند است:


    تقاص کننده علاوه برشرایط عمومی (عقل، بلوغ و...)، باید به وجود حق علم داشته، دارای سمت (اصیل، ولی یا وکیل) باشد.

    در شرایط زیر تقاص ممنوع است:


    الف) هنگامی که اقامه دعوا ممکن باشد (داشتن شاهد برای اثبات و...)؛ زیرا با تجویز تقاص برای کسی که می تواند با اقامه دعوا حق خویش را بازستاند، تقاص

    توسعه و قضاوت محدود می گردد. با چنین جوازی قضاوت اختیاری و حتی تعطیل می شود.

    ب) وقتی که مدیون قبلا نزد حاکم قسم یاد کرده و درنتیجه، حق ساقط شده باشد.


    ج) وقتی داین نمی داند مدیون جاحد و منکر است یا خیر.

    د) اگر مال مدیون به حقوق دیگران تعلق گرفته است، مانند رهن، نذر و ورشکستگی.

    هـ) اگر منشأ جحد مدیون، عدم علم و عذر موجه باشد.


    و) ازاموال دولتی و عمومی نیز نمی توان تقاص کرد.


    ز) تقاص از مدیون مماطل نیز به رغم تجویز برخی، محل تردید است و نمی توان آن را پذیرفت.


    همچنین در هیچ روایتی اقدام قهرآمیز تجویز نشده است. لذا با توجه به شرایط مذکور، قلمرو تحقق تقاص محدود خواهد بود.(1)

    بنابراین در پاسخ به سوال شما و
    در فرض سئوال،با اجازه حاكم شرع می تواند به مقدار طلبش تقاص نماید.(2)

    پی نوشت:

    1.
    برای مطالعه بیشتر به این مقاله مراجعه کنید: تقاص، مجتبی تقی زاده داغیان، نشریه الهیات و حقوق، شماره 27
    http://nahadsbmu.ir/detail.aspx?cont...s&gidview=5115

    2.استفتا از دفاتر مراجع عظام در قم



  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وکالت و حقوق
    نوشته
    483
    حضور
    8 روز 15 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    25
    آپلود
    3
    گالری
    0
    صلوات
    505



    سلام
    مگه میشه بخوای حقت از دزدی به اموال بگیری
    بعد بری پیش
    حاکم شرع
    بگی ببخشید احازه این کار هست
    بعد اصلا حاکم شرع کیه
    بعد
    (اصیل، ولی یا وکیل) باشد.
    یعنی چه
    بعد میشه به شخصی که فرضا دست تو شکونده تو هم دستشو بشکنی
    فرض بر اینه هیچ کدام از راه ها را نتوانی انجام دهی

    ویرایش توسط علی پارساپور(a.p) : ۱۳۹۱/۱۰/۲۰ در ساعت ۱۵:۲۲
    مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج را جدی بگیرید
    @
    به نام جهانی که آمد پدید حقیقت کجا نیست پاسخ دهید
    @
    berangesabz

    برای صلح می نویسم

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17978



    نقل قول نوشته اصلی توسط ninja نمایش پست ها
    سلام مگه میشه بخوای حقت از دزدی به اموال بگیری بعد بری پیشحاکم شرع بگی ببخشید احازه این کار هست بعد اصلا حاکم شرع کیه بعد (اصیل، ولی یا وکیل) باشد. یعنی چه بعد میشه به شخصی که فرضا دست تو شکونده تو هم دستشو بشکنی فرض بر اینه هیچ کدام از راه ها را نتوانی انجام دهی
    با سلام و عرض ادب

    حاکم شرع منظور مراجعه به مرجع تقلیدتان است که طبق اجازه ایشان با توضیحاتی که در پست قبلی بیان شد تقاص جایز می شود.



  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط ninja نمایش پست ها
    سلام
    مگه میشه بخوای حقت از دزدی به اموال بگیری
    بعد بری پیشحاکم شرع
    بگی ببخشید احازه این کار هست
    بعد اصلا حاکم شرع کیه
    بعد
    (اصیل، ولی یا وکیل) باشد.
    یعنی چه
    بعد میشه به شخصی که فرضا دست تو شکونده تو هم دستشو بشکنی
    فرض بر اینه هیچ کدام از راه ها را نتوانی انجام دهی
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    باتشکر از پاسخ جامع کارشناس محترم

    بزرگوار در اجتماع علی الخصوص اجتماع اسلامی که برای روابط اجتماعی ارزش واهمیت بسیار زیادی از طرف شارع مقدس منظور شده ضوابط وقواعدی حکم فرما است که اگر از این ضوابط خروج شود هرج ومرج وبی عدالتی بر جامعه حکم فرما خواهد شد .

    این نمیشود که شما همینطوری سرخود بخواهید کسی را که دزد فرض کرده اید را مقابله به مثل نمایید مجازات موازینی دارد از جمله اینکه:

    1- جرم باید در دادگاه ونزد حاکم شرع قطعی شود (توضیح اینکه گاهی عمل دزدی از سر اضطرار ویا اجبار میتواند باشد که جرم نیست البته بسته به درجه ومراتب اضطرار و اجبار واکراه )

    2- مجازات باید با جرم نسبت متعارف داشته باشد . توضیح انکه گاهی افراد به دلیل غلبه ی احساسات خواستار مجازاتی برای مجرم میشوند که این مجازات بیشتر از حق مجرم است وبی عدالتی میباشد

    3- اگر هرکسی بخواهد سر خود واز روی حس انتقام جویی اقدام به احقاق حق نماید که در این صورت بر جامعه هرج ومرج حاکم میشود واقدام شما هم به دلایل بالا امکان دارد از طرف مقابل قابل انتقام مجدد به نظر بیاید .

    نتیجه: برای احقاق حق نیز باید مانند سایر موارد شرعا" وعرفا" وقانونا" به متخصص مربوطه مراجعه نمایید ودر صورت عدم دسترسی به مرجع تقلید خود مراجعه نموده وحکمی را که ایشان دراینگونه موارد صادر نموده اند را انجام دهید .

    در ضمن واژه های اصیل = شخص دخیل در پرونده یا هرکدام از طرفین مستقیم دعوا
    ولی = سرپرست که در مواردی مانند صغیر ویا مجنون و... از طرف ولی قهری (پدر وجد ) ویا از طرف حاکم شرع (قاضی) برای نامبردگان تعیین میشوند . البته اگر پدر یا جد زنده وحاضر باشند ایشان نیز ولی قهری میباشند .

    وکیل = نماینده شرعی وقانونی که میتواند برای احقاق حق وسایر امور اصیل اقدام در حد تعیین شدهی قرارداد انجام دهد

    حق یارتان
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۱/۱۰/۲۵ در ساعت ۲۰:۵۷

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17978



    بسم الله الرحمن الرحیم

    جمع بندی تاپیک:

    سوال:
    اگر يک نفر پول کسی را غصب کرده باشد و يا فرضا دست کسی را شکسته باشد حالا از راه قانوني هم نتواندحقش رابگیرد ميتواند مالش را از راه دزدی از او بردارد؟


    جواب:
    با سلام و عرض ادب

    به عنوان مقدمه ای کوتاه:

    تقاص امری استثنایی و خلاف قاعده است که فقها به استناد احادیث صحیحه آن را پذیرفته اند. به موجب این حق، طلبکاری که امکان اثبات حق و اقامه دعوا برایش وجود ندارد، می تواند با اذن حاکم شرع از اموال مدیونی که از روی علم و عمد منکر دین و بدهی خویش است، به میزان طلبش بردارد.


    - به عبارت دیگر:
    اگر کسی از کسی طلب داشت و موعد آن هم رسیده است باید بدهکار طلب را بپردازد. ولی اگر طرف بدهی خود را نداد و طلبکار همه راه ها را رفت ولی به طلب خودش نرسید، اگر مفسده ای پیش نمی آید می تواند با اذن حاکم شرع تقاص کند. یعنی می تواند اموال فرد بردارد.


    البته باید دقت کرد تقاص آخرین مرحله است و باید مفسده هم نداشته باشد. چون اگر به قول معروف در و پیکری نداشته باشد، موجب هرج و مرج و نا امنی می شود.


    لذا تقاص احکام و شرایط ویژه ای نیز دارد که در کتب مفصل فقهی و حقوقی آمده است که به طور خلاصه عبارتند است:


    تقاص کننده علاوه برشرایط عمومی (عقل، بلوغ و...)، باید به وجود حق علم داشته، دارای سمت (اصیل، ولی یا وکیل) باشد.

    در شرایط زیر تقاص ممنوع است:


    الف) هنگامی که اقامه دعوا ممکن باشد (داشتن شاهد برای اثبات و...)؛ زیرا با تجویز تقاص برای کسی که می تواند با اقامه دعوا حق خویش را بازستاند، تقاص

    توسعه و قضاوت محدود می گردد. با چنین جوازی قضاوت اختیاری و حتی تعطیل می شود.

    ب) وقتی که مدیون قبلا نزد حاکم قسم یاد کرده و درنتیجه، حق ساقط شده باشد.


    ج) وقتی داین نمی داند مدیون جاحد و منکر است یا خیر.

    د) اگر مال مدیون به حقوق دیگران تعلق گرفته است، مانند رهن، نذر و ورشکستگی.

    هـ) اگر منشأ جحد مدیون، عدم علم و عذر موجه باشد.


    و) ازاموال دولتی و عمومی نیز نمی توان تقاص کرد.


    ز) تقاص از مدیون مماطل نیز به رغم تجویز برخی، محل تردید است و نمی توان آن را پذیرفت.


    همچنین در هیچ روایتی اقدام قهرآمیز تجویز نشده است. لذا با توجه به شرایط مذکور، قلمرو تحقق تقاص محدود خواهد بود.(1)

    بنابراین در پاسخ به سوال شما و
    در فرض سئوال،با اجازه حاكم شرع می تواند به مقدار طلبش تقاص نماید.(2)

    پی نوشت:

    1.
    برای مطالعه بیشتر به این مقاله مراجعه کنید: تقاص، مجتبی تقی زاده داغیان، نشریه الهیات و حقوق، شماره 27
    http://nahadsbmu.ir/detail.aspx?cont...s&gidview=5115

    2.استفتا از دفاتر مراجع عظام در قم


  13. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 9

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود