جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا ابلیس سراغ همه انسانها میرود

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    24
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    85

    ایا ابلیس سراغ همه انسانها میرود




    در ایات قران انجایی که ابلیس اخراج شد مضمون ایه اینست که شیطان قسم یاد کرده افرادی که در صراط مستقیم هستند را بفریبد حال سوال من این است بس کسانی که در صراط مستقیم نیستن چی ابلیس سراغ انها نمیره و با توجه به حدیث امیر مومنین که فرمود انا صراط المستقیم من این طور استنباط کردم که ابلیس فقط سراغ شیعیان مولا علی می اید و به بقیه کار نکرد ایا این حرف ابلیس حرف تمامی شیاطین است یا نه فقط حرف خود ابلیس و اصلا این بیان صحیح است که بگوییم ابلیس سراغ انها نمیرود


    کارشناس بحث : مجید

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۱۰/۰۱ در ساعت ۰۳:۴۷

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019

    جمع‌بندی




    سؤال:
    در آیات قرآن انجایی که ابلیس اخراج شد. مضمون آیه این است که شیطان قسم یاد کرده افرادی که در صراط مستقیم هستند را بفریبد. پس آیا کسانی که در صراط مستقیم نیستند، ابلیس سراغ آن‌ها نمی‌رود و با توجه به حدیث امیر مومنین که فرمود: «أنا صراط المستقیم»، من این طور استنباط کردم که ابلیس فقط سراغ شیعیان امام علی (علیه السلام) می‌آید و به بقیه کار ندارد. ایا این حرف ابلیس حرف تمامی شیاطین است یا نه فقط حرف خود ابلیس است؟

    پاسخ:

    در پاسخ سؤال شما تفسیر آیات 16 و 17 از سوره مبارکه اعراف را در این تاپیک می آوریم تا ان شاء الله در تاپیک‌های آینده نکات دیگری ذکر گردد:
    در سوره اعراف آمده است:
    قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ «16»؛(شيطان) گفت: پس به خاطر آنكه مرا گمراه كردى! من هم براى (فريب دادن) آنان حتماً بر سر راه راست تو (به كمين) خواهم نشست.
    ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ «17»؛سپس از روبرو و از پشت سر و از راست و چپشان بر آنان مى‏تازم و بيشتر آنان را سپاسگزار نخواهى يافت.

    نكته‏‌ها:
    در حديث مى‌‏خوانيم: آن هنگام كه شيطان سوگند خورد از چهار طرف در كمين انسان باشد تا او را منحرف يا متوقّف كند، فرشتگان از روى دلسوزى گفتند: پروردگارا! اين انسان چگونه رها خواهد شد؟ خداوند فرمود: «دو راه از بالاى سر و پايين باز است و هرگاه دست به دعا بر دارد، يا صورت بر خاك نهد، گناهان هفتاد ساله‏اش را مى‏‌بخشايم». (1)
    همين كه حضرت آدم از تسلّط شيطان بر انسان آگاه شد، روبه درگاه خدا آورده و ناله زد. خطاب رسيد: «ناراحت نباش، زيرا من گناه را يكى و ثواب را ده برابر حساب مى‌‏كنم و راه توبه هم باز است». (2)
    امام باقر (عليه السلام ) فرمود: «ورود ابليس از پيشِ رو بدين شكل است كه امر آخرت را براى انسان ساده و سبك جلوه مى‏‌دهد، و از پشت سر به اين است كه ثروت‏‌اندوزى و بخل و توجّه به اولاد و وارث را تلقين مى‏‌كند و از طرف راست با ايجاد شبهه، دين را متزلزل و تباه مى‏‌سازد و از طرف چپ، لذّات و شهوات و منكرات را غالب مى‏كند». (3)
    شيطان اگر بتواند، مانع ايمان انسان مى‏‌شود و اگر نتواند، راه‏‌هاى نفاق و ارتداد را مى‏‌گشايد و اگر موفّق نشود، با ايجاد شک و ترديد و وسوسه، انسان را به گناه سوق مى‏‌دهد تا از ايمان‏ و عبادتش لذّت نبرد و كار خير برايش سنگين و با كراهت جلوه كند.
    در روايات متعدّدى، صراط مستقيم، به اهل‏ بيت (عليهم السلام) و ولايت على (عليه السلام) تعبير شده است. (4)

    پيام‏‌ها:
    1- نافرمانى و گناه خود را به تقدير و قضا و قدر الهى نسبت دادن، كارى شيطانى است. «قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي»
    2- ابليس مهلت خواست تا انتقام بگيرد، نه آنكه توبه كند. أَنْظِرْنِي، لَأَقْعُدَنَ‏ ...
    3- ابليس به جاى تشكّر از خداوند، گستاخى كرد. إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ‏، لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ‏ ...
    4- شيطان، انسان را موجودى منفعل و اغواپذير مى‏داند. لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ‏ ...
    5- شيطان، دشمن قسم خورده انسان است. لَأَقْعُدَنَ‏ ... چنان كه در جاى ديگر مى‏‌گويد: «فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ» (5)
    6- ابليس نيز اقرار دارد كه راه مستقيم راه خداوند است. «صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ»
    7- شيوه‏هاى اغفال ابليس، متعدّد و مختلف است. مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ ...
    8- شيطان، هم صراط مستقيم را مى‏شناسد، «صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ» هم راه‏هاى وسوسه و هجوم و غلبه را، لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ‏ ... هم شاكران و ناسپاسان را. «وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ»
    9- هدف وآرزوى شيطان، ناسپاسى انسان است. «وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ» بنابراين پيروى از شيطان، ناسپاسى از خداست وانسان سپاسگزار، در راه‏ مستقيم است.

    منابع و مآخذ:

    1. فخر رازی، تفسير كبير.
    2. حویزی، علی بن جمعه، تفسير نور الثقلين
    3. مشهدی، تفسير كنزالدقائق
    4. صادقی، تفسیر الفرقان.
    5. ص: 38/ 82.


    در پناه خداوند کریم باشید.


    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۳/۱۲/۱۰ در ساعت ۰۶:۱۰ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها
    ایا ابلیس سراغ همه انسانها میرود

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    429
    حضور
    16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    703



    سلام
    کارشناس عزیز لطفا بفرمایند آیا شیطان می توانسته پیامبران و امامان ع هم فریب دهد یا نه ؟ یعنی تلاشی در این زمینه میکرده ؟ آیا پیامبران و امامان مثل ما هم شیطان و ابلیسی دارند که فریبشان دهد ؟
    با تشکر
    کِی جهـــــــان را عاقلان مملو بـــــــود از متقین؟ _______ در غدیر و کربلا , قرآن و یا در اسکدین
    این درست است طفره رفتن, قفل مطلب, حذف آن؟_______ چون نباشد پاسخی مردانه زین مردانِ دین
    (البته در اسکدین متقین و پاسخگوی منصف و واقعی نیز وجود دارد)
    ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ آمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ(136 نساء))
    (ای کسانی که ایمان آوردید , ( واقعا ) ایمان بیارید به خدا و رسولش و کتاب)

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    مسایل مذهبی
    نوشته
    178
    حضور
    2 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1882



    سلام
    به نظر بنده حقیر، واقعا نیازی نیست که شیطان سراغ کسانی که در راه راست نیستند برود زیرا خودشان مشغول انجام امور شیطانی هستند و به واقع (الخناس) هستند.پس شیاطین تمام تلاش خود را می کنند تا به لشکر خود بیافزاید.

    ویرایش توسط majid-torabi : ۱۳۹۱/۱۰/۰۳ در ساعت ۰۹:۲۳
    اندکی صبر سحر نزدیک است...

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    با صلوات بر محمدو آل محمد
    در ادامه بحث شیطان شناسی از دیدگاه قرآن به مباحثی که در قرآن در مورد شیطان آمده اساره می گردد.
    وَ إِذا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى‏ شَياطِينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ‏( سوره البقرة، آيه 14)
    وچون با اهل ايمان ملاقات كنند گويند: ما (نيز همانند شما) ايمان آورده‏ايم. ولى هرگاه با (همفكران) شيطان صفت خود خلوت كنند، مى‏گويند: ما با شما هستيم، ما فقط (اهل ايمان را) مسخره مى‏كنيم.
    «شيطان‏» از «شَطَن» به معناى دور شده از خير است و به هركس القاى انحراف كند، اطلاق شده وبه انسان‏هاى بدكار و دور از حقّ نيز گفته مى‏شود.
    إِنَّما يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ‏(سوره بقره/169)
    همانا (شيطان)، شما را فقط به بدى و زشتى فرمان مى‏دهد و اينكه بر خداوند چيزهايى بگوييد كه به آن آگاه نيستيد.
    نكته‏ها:
    در تفسير روح‏البيان آمده است كه شيطان‏ در وسوسه‏ى خود، مراحلى را طى مى‏كند: ابتدا به كفر دعوت مى‏نمايد. اگر موفق نشد، به بدعت، اگر موفق نشد، به گناهان كبيره، اگر موفق نشد به گناهان صغيره، اگر موفق نشد، به كارهاى مباح به جاى عبادات و اگر باز هم موفق نشد، به عباداتى دعوت مى‏كند كه پايين‏تر است، تا شخص از مرحله بالاتر باز بماند.
    فرمان شيطان، همان وسوسه‏هاى اوست. نه آنكه از انسان سلب اختيار كند تا انسان مجبور به گناه شود.
    تاثير فرمان شيطان، نشان ضعف ماست. هرگاه انسان ضعيف شد، وسوسه‏هاى شيطان را همچون فرمان مولا مى‏پذيرد؛ «إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ» (نحل/100) وگرنه اولياى خدا، در مرحله‏اى هستند كه شيطان به آنان نفوذ ندارد. «إِنَّ عِبادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ» (حجر/42)
    نشانه‏ى دشمنى شيطان، وسوسه براى انجام فحشا و افترا به خداوند است.«عَدُوٌّ مُبِينٌ إِنَّما يَأْمُرُكُمْ»
    شيطان، هم دستور به گناه مى‏دهد، هم راه توجيه آنرا نشان مى‏دهد. فرمان به سوء و فحشا، همان دستور به گناه و فرمان افترا بستن به خدا، دستور به توجيه گناه است. «يَأْمُرُكُمْ ... وَ أَنْ تَقُولُوا»
    شيطان‏، انسان را قدم به قدم منحرف مى‏كند. بايد از همان قدم اوّل مواظبت كرد. «خُطُواتِ الشَّيْطانِ»
    شيطان براى انحراف مردم، از راههاى گوناگونى وارد مى‏شود. «خُطُواتِ»
    وادار نمودن مردم به استفاده از حرام‏ها و بازداشتن آنان از نعمت‏هاى حلال، نمودى از دشمنى آشكار شيطان است. «كُلُوا ... حَلالًا طَيِّباً ... إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ»
    از آيه‏ «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» كه قبلًا خوانديم، استفاده مى‏شود كه غرض اصلى از خلقت آدم اين بود كه وى در زمين زندگى كند، ولى زندگى در زمين نيازمند يك نوع آمادگى بود و بايد آدم بداند كه:
    1. آزاد مطلق نيست. در زندگى او، امر و نهى و تكليف وجود دارد.
    2. ابليس دشمن اوست وچه بسا با سوگند و وعده‏هاى دروغ، انسان را فريب دهد.
    3. اطاعت از شيطان، عامل سقوط اوست.
    4. توبه، وسيله جبران است.
    امام رضا عليه السلام مى‏فرمايد: ماجراى لغزش آدم، قبل از رسيدن به مقام نبوّت بوده و از
    لغزش‏هاى كوچكى بوده كه قابل عفو است.
    شيطان‏ براى ايجاد لغزش، دست به هر نوع تاكتيك روانى وتبليغاتى زد، از جمله:
    الف: براى آدم و حوّا سوگند ياد كرد. «قاسمهما»
    ب: قيافه‏ى خيرخواهانه به خود گرفت و گفت: من از خيرخواهان شما هستم. «إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ»
    ج: وعده ابديّت داد، كه اگر اين گياه را بخوريد، زندگى و حكومت ابدى خواهيد داشت. «شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلى‏»
    د: دروغ گفت و به ذات حقّ تهمت زد. «ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ» يعنى پروردگارتان شما را نهى نكرد مگر از ترس اينكه شما فرشته شويد يا به زندگى ابدى برسيد.
    خطر شيطان‏، براى بزرگان نيز هست. او به سراغ آدم و حوّا آمد. «فَأَزَلَّهُمَا»
    شيطان، دشمن ديرينه‏ى نسل بشر است. زيرا از روز اوّل به سراغ پدر و مادر ما رفت. «فَأَزَلَّهُمَا»
    انسان به خودى خود، جايزالخطا و وسوسه‏پذير است. «فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطانُ»
    امام رضا عليه السلام در تفسير اين آيه مى‏فرمايد: خداوند، اهل مكر و خدعه و استهزا نيست، لكن جزاى مكر و استهزاى آنان را مى‏دهد. «2» همچنان كه آنان را در طغيان و سركشى خودشان، رها مى‏كند تا سر درگم و غرق شوند. و چه سزايى سخت‏تر از قساوت قلب و تسلّط شيطان‏ و وسوسه‏هاى او، ميل به گناه و بى‏رغبتى به عبادت، همراهى و همكارى با افراد نا اهل و سرگرمى به دنيا و غفلت از حقّ كه منافقان بدان گرفتار مى‏آيند.







    ایا ابلیس سراغ همه انسانها میرود

  11. صلوات ها 5


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۱/۲۸, ۰۸:۱۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود