صفحه 1 از 16 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اگر طالب طهارت روح و جانید، بفرمائید. . .(مهم)

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282

    مطلب اگر طالب طهارت روح و جانید، بفرمائید. . .(مهم)




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با عرض سلام خدمت همه دوستان گرامی که به برکت توجه قلب عالم امکان،حضرت صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف،به دنبال معرفت به خویشتن افتاده و خواهان لقاء پروردگارشان هستند.

    به دنبال کلامی شریف از حضرت علامه حسن زاده آملی:
    عمده طهارت است،شما طهارت خود را حفظ بکنید،اگر در این دنیا هم نتوانستید خیلی پیشرفت(معنوی)کنید،در برزخ شما را به کمال می رسانند.
    در تاپیک: http://www.askdin.com/thread24764.html
    برخی عزیزان که خداوند برکت بیداری از غلفت را نصیبشان کرده است،درخواست بحث در مورد موضوع طهارت را کردند،لذا این تاپیک را ایجاد کردم تا مباحث شریف طهارت برای مشتاقان بیان شود.
    قرعه فال نیز به جناب استاد اویس عزیز افتاد تا به حول و قوه الهی در خدمت عزیزان باشند.
    امیدوارم شاهد استقبال فرهیختگان از این بحث باشیم.

    اگر طالب طهارت روح و جانید، بفرمائید. . .(مهم)
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  2. صلوات ها 83


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30890



    با عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه دوستان خوب و بزرگوارم خصوصا جناب استاد که زمینه خدمت رسانی این حقیر را برای سروران گرامیم فراهم نمود و با تشکر فراوان از ایشان به جهت اختصاص این بحث شریف به این بنده ناچیز.
    شگفتم از آنکه خدای سبحان را چه عنایت بی مثالی است برای بندگان حقیرش که در نهایت ناچیزی و بی مقداری ایشان، الطاف کریمانه بیکران خود را بدانها اختصاص فرموده و از آنچه اولیایش لایق بدانند، نصیب چون منی از فرومایگان درگاهش می نماید.
    خدای را سپاس میگویم که توفیق قلم زنی در باب طهارت را به منی که سرتا به پا غرق در رذالت و سیاهی ام عطا فرمود شاید که از این طریق، لحظه ای به خود آمده و از آنچه موجبات آلودگیم را فراهم نموده است قطع تعلق نموده و سفری به جانب حضرت دوست نمایم.
    لذا به قول آن عارف فرزانه در حیرتم که چه نویسم؟ روی سخنم با کیست؟ با خفته است یا بیدار؟ اگر با خفته است خفته را خفته کی کند بیدار، و اگر با بیدار است بیدار در کار خود بیدار است و نیازی به چون منی ندارد.
    وانگهی نویسنده چه نویسد که خود نامه سیاه و از دست خویش در فریاد است.
    پیری و جوانی چو شب و روز برآمد
    ما شب شد و روز آمد و بیدار نگشتیم
    خرما نتوان خورد از این خار که کشتیم
    دیبا نتوان بافت از این پشم که رشتیم
    خداوند در قرآن کریمش فرمود: أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُم
    یعنی آيا مردم را به نيكى دعوت مى‏كنيد، اما خودتان را فراموش مى‏نماييد؟!
    عالم که کامرانی و تن پروری کند
    او خویشتن گمست که را رهبری کند
    لذا دوست خوبم! اگر میبینی چون منی در نهایت بی مقداری و ناچیزی قلم به دست گرفته از حقایق علمی و معارف نوری همچون بحث شریف طهارت، مطالبی را به زبان می راند و مینویسد نه بدان خاطر است که گوینده و نویسنده خود حائز کسب مراتب طهارت در وجودش شده است بلکه این بهانه ای است برای نفس سرکش چون منی که از این مجرا به راه آمده و بدین طریق خود را ملزم به رعایت آداب سلوک این طریقت نمایم.
    ادامه دارد...

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۹/۲۸ در ساعت ۰۹:۵۹

  5. صلوات ها 74


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30890



    در ثانی اگر دستی که این آب گوارا را به توی تشنه عطا میکند، آلوده است، دلیل نمی شود که به جرم آلودگی دست آب دهنده، خود را از خوردن آب خوش گواری که آلودگی بدان سرایت نکرده است محروم بداری، تو اگر تشنه ای بنوش و شاکر آن ساقی حقیقی باش که آب خوش گوارش را به این واسطه به تو رسانیده است، اگر چه واسطه آلوده است اما آبی که از جانب او برایت آورده که پاک است.
    نگاهی به گلستان سعدی بینداز که سعدی بلند پایه چه نیکو من و تو را به حسن رَویّت و نیکویی طریقت انسانی سفارش نموده است آنجا که می فرماید:
    «ای پسر به مجرد خیال باطل نشاید روی از تربیت ناصحان بگردانیدن و علما را به ضلالت منسوب کردن و در طلب عالم معصوم از فواید علم محروم ماندن، همچو نابینایی که شبی در وحل(گودال) افتاده بود و می‌گفت آخر یکی از مسلمانان چراغی فرا راه من دارید، زنی فارجه بشنید و گفت تو که چراغ نبینی به چراغ چه بینی؟! همچنین مجلس وعظ چو کلبه بزّازست آنجا تا نقدی ندهی بضاعتی نستانی و اینجا تا ارادتی نیاری سعادتی نبری»
    سعدی در این بیان، طالب حقیقت را از این اشتباه برحذر می دارد که مبادا به دلیل عمل نکردن عالِم بدانچه میگوید، خود را از شنیدن حرف درست وی محروم بداری، مبادا آلودگی و سیاهی جان انسان عالم تو را از شنیدن سخنان درستش که موجب کامیابی و کمال و ارتقای نفسانیت است باز بدارد، از امام علی علیه السلام شنو که فرموده است:
    خُذِ الْحِكْمَةَ مِمَّنْ أَتَاكَ بِهَا وَ انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْهُ إِلَى مَنْ قَال(1)‏
    یعنی فراگير حكمت را از هر كه بياورد آنرا برای تو، و نگاه كن به آن چه گفته است نه به آن كه گفته، يعنى علم درست را هر كس از هر كه بياموزد بايد فرا گرفت خواه خوب باشد و خواه بد، و نگاه بايد كرد به آن چه گفته نه بآن كسى كه گفته، پس هرگاه گفته حق باشد بايد كه فرا گرفت هر چند قائل آن شهرتى بعلم نداشته باشد يا بد مذهب باشد، و هرگاه گفته درست نباشد بايد كه ردّ كرد هر چند قائل آن بعلم و دانش مشهور باشد.
    پس منگر بدان که گفت: بنگر بدانچه گفت.
    اذا سمعت کلاما فلا تنظر الي حال قائله و لکن انظر الي کثرة طائله.
    در گوينده سخن منگر که شريف است يا وضيع(پست) عالم است يا جاهل، در نفس سخن نگر؛ اگر نيک باشد نگاهدار، و اگر بد باشد بگذار.
    شرف قائل و خساست او
    در سخن کي کنند هيچ اثر؟
    تو سخن را نگر که حالش چيست
    در گزارنده سخن منگر
    لذا اگر در پی سعادت خویشی از من بگذر و در کلامم بنگر و این نصیحت سعدی را آویزه گوش بدار که:
    گفت عالم، به گوش جان بشنو
    ور نماند بگفتنش کردار
    باطلست آن چه مدّعی گوید
    خفته را خفته کی کند بیدار
    مرد باید که گیرد اندر گوش
    ور نوشته است پند بر دیوار
    صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه
    بشکست عهد صحبت اهل طریق را
    گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود
    تا اختیار کردی از آن این فریق را
    گفت آن گلیم خویش بدر می‌برد ز موج
    وین جهد می‌کند که بگیرد غریق ر
    ا

    پینوشتها:
    1-تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 58

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۹/۲۸ در ساعت ۱۰:۰۱

  7. صلوات ها 61


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30890



    از آنجا که خداوند انسان را برای لقا و وصول به ذات خویش آفرید آدمی برای نیل به اين مقصد بزرگ و غايت قصوا ناگزیر از تهذیب باطن و کسب همه مراتب طهارت است. طهاراتى که فراتر از یک طهارت جسمانی از آلودگیها و نجاسات ظاهری است. طهارتی که همه شئون و مراتب وجودی انسان را در برگرفته و او را در همه اعضا و قوای ظاهری و باطنیش یکپارچه نور می سازد تا شایستگی ادراک آن نور حقیقی ذاتی خداوند متعال را بدست آورد.
    صراط انسانیت سرشار از خارها و موانع و گردنه هایی است که انسان سالک همواره باید با حضور و مراقبت تامه، خود را از آسیب دیدن بدین موانع راه محفوظ بدارد.
    به تعبیر دیگر بر سالك إلى اللّه لازم است كه در اوّل امر ، از خود رفع موانع و آلودگیها نماید و با اتّصاف به همه مراتب طهارت ظاهری و باطنی از جمیع آلودگیهای ظاهريّه و باطنيّه و علنيّه و سرّيّه رهایی یافته، لایق حضور در محضر حضرت دوست گردد.
    حضرت امام خمینی قدس سره در کتاب آداب الصلوه می فرمایند:
    اوّلين مراتب قذارات، قذارات آلات و قواى ظاهريّه نفس است به لوث معاصى و قذارات نافرمانى حضرت ولىّ النّعم، و اين دام صورى ظاهرى ابليس است. و انسان تا در اين دام مبتلا است، از فيض محضر و حصول قرب الهى محروم است. و كسى گمان نكند كه بدون تطهير ظاهر مملكت انسانيّت مى‏توان به مقام حقيقت انسانيّت نايل شود يا مى‏تواند تطهير باطن قلب نمايد، [كه‏] اين غرورى است شيطانى و از حيله‏هاى بزرگ ابليس است، زيرا كه كدورات و ظلمتهاى قلبى با معاصى، كه غلبه طبيعت بر روحانيّت است، افزوده مى‏شود، و تا سالك فتح مملكت ظاهر نكند، از فتوحات باطنيّه، كه مقصد بزرگ است، بكلّى محروم است و راهى به سعادت براى او گشوده نگردد. پس يكى از موانع بزرگ اين سلوك قذارات معاصى است كه با آب پاك و پاكيزه توبه نصوح بايد آن را تطهير كرد.


  9. صلوات ها 53


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30890



    همچنان که حضرت امام در این عبارات بیان فرمودند بدون توبه حقیقی که از آن به «توبه نصوح» یاد می شود نمیتوان در منطقه روشنایی طهارت نفس گام برداشت.


    خداوند در قرآن کریمش فرمود:«يا ايّها الَّذينَ آمَنوا تُوبُوا اِلَى اللهِ تَوبَةً نَصُوحاً»(1) از رسول خدا صلّى الله عليه وآله در معنى نصوح پرسیدند، ایشان در جواب فرمودند: «ان يَتُوب التائِب ثمّ لايَرجع فى ذَنبٍ كما لايَعود اللَبن الى الضَّرع» (2)؛ یعنی اینکه توبه كننده، هرگز به گناه باز نگردد، چنانكه شير به پستان باز نمى‌گردد و از امام على عليه السلام در معنى نصوح سوال کردند و ایشان فرمودند:


    نَدمٌ بِالقَلب و استِغفار باللّسان و القَصد على ان لا يَعود(3)؛ یعنی پشيمانى قلبى و عذرخواهى با زبان، و تصميم جدى و مداومت بر ترک گناه است


    لذا اولین گام برای دست یابی به مراتب عالی طهارت نفس انسانی، بیداری و پشیمانی از گناهان و خطایای گذشته است. نباید گذر ایام و گذشت زمان ما را از آنچه که تا کنون برای خود جمع نموده ایم غافل نماید. هویت حقیقی ما را مجموعه ای از گفته ها و شنیده ها و غذاها و کارها و نیات و کردار ما تشکیل می دهد و ما جز ادراکات و افعالی که تا کنون از خود بروز داده ایم نیستیم و هیچ یک از آثار ما از گذشته تا کنون در محضر خداوند گم نمی شود.
    خداوند در قرآن کریمش مقرر نمود که : فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ‏ (4)یعنی بى‏تردید هر احدى بجزا و پاداش و عمل خود از نيك و بد خواهد رسید خواه قليل و خواه كثير، و خواه معتبر و خواه قطمير، این پنداری باطل است که گمان کنیم به مثابه فراموشی ما از آنچه تا کنون بوده ایم خداوند نیز در لوح محفوظش شرارتها و گناهان ما را با گذر ایام محو نموده است.
    ممکن است فراز و نشیب و پیچ و خم حوادث روزگار ما را از جزییات اعمالی که تا کنون کسب یا اکتساب نموده ایم غافل نماید اما ذره ای از صحیفه اعمالمان در پیشگاه خداوند پنهان نمیشود و خداوند به زودی زود ما را به محکمه محاسبه اعمالمان خواهد نشاند. و آن آغازی است بر یک ناپایان که تا بی انتها باید سر سفره اعمالی بنشینیم که در چند صباح دنیا برای خود جمع نموده ایم.

    پی نوشتها:
    1- التحریم/8
    2-بحار ج 6 ص22
    3-مجمع البیان ج10ص 118
    4- الزلزله/7-8

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۱۰/۱۲ در ساعت ۰۳:۰۲

  11. صلوات ها 48


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30890



    پس اگر چنین است هان ای نفس برخیز و آگاه باش که تو را فرصت چندانی برای جبران مافات نمانده است مبادا جوانی و نشاط و شادابی و سلامت جسمانی ات رهزنت شود و بواسطه آنها بپنداری که فرصت بسیاری برای نیکویی و نیک رفتاری در اختیار داری نگاهی به اطراف خود نما و خیل جوانانی که هر روز در کنج قبرستان می آرمند را نظاره نما. نظام احسن محکم الهی بر آن مقرر شده است که هر از چند گاهی جوانی از طایفه مه رویان و شادابان و سلامتان و ورزش دوستان با حادثه ای غیر قابل پیش بینی به ناگاه بساط عمر برچیند و عزم سفر نماید تا چون تو بی خبری از خواب غفلت برخیزد و هوشیار باشد که پایان یافتن این فرصت پر ارزشتر از گوهر به کهنسالی و عروض بیماری لاعلاج نیست. هر دم ممکن است سایه بالهای عقاب تیز چنگال مرگ بر روی ما بنشیند و دفتر آن زندگی ابدی که یک عمر خداوند و رسولانش ما را بدان وعده داده بودند گشوده شود.



    عقل نازنینی که خداوند به عنوان حجتی باطنی در نهاد ما به ودیعه نهاده است گویا و ناطق به این حقیقت است که حتی اگر یک هزارم و یک میلیونوم درصدد نیز وعده و وعیدهایی که خداوند در قرآن کریمش در مورد محاسبه اعمال ما در قیامت و بهشت و جهنم بیان فرموده است، راست باشد و به همین مقدار کم نیز احتمال وقوع باشد، باز هم ما جواز بر بی اعتنایی و بی توجهی به دستورات و فرامین الهی را نداریم چرا که سخن در این است که تا ابد باید پاسخگوی اعمالی باشیم که در این چند روزه دنیا برای خود اندوخته ایم، و کجا نامحدود را با محدود مقایسه توان نمودن، تا چه رسد به آنکه این وعده ها و وعیدها از جانب ذات اقدس کبریایی خدایی به ما رسد که هیچ نیازی به عبادت و بندگی آفریده هایش نداشته و نعوذبالله احتمال هر گونه کذب و خلاف و ناروایی در گفتارش مردود باشد.

    ای نفس بیدار شو و آماده رحیل باش که فرصت چندانی به آن موعود بی پایان نمانده است...

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۱۰/۱۲ در ساعت ۰۳:۰۲

  13. صلوات ها 47


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30890



    بر این اساس انسان بیدار را چاره ای جز بر اهتمام یافتن و عزم طریق نمودن نیست. در حقیقت، عزم و همت داشتن همان جوهره انسانيت و ميزان امتياز انسان است، و تفاوت درجات انسانها به تفاوت درجات عزم و همت ایشان است. یعنی عزم و تصميم بر ترك معاصى، و انجام واجبات، و جبران آنچه از ایشان در ايام زندگانی از دست رفته است.
    پس اى عزيز، به سفارش آن پیر میکده فرزانه گوش دار و همواره بكوش تا صاحب «عزم» و داراى اراده شوى، كه خداى نخواسته اگر بى عزم از اين دنيا هجرت كنى، انسان صورى بيمغزى هستى كه در آن عالم به صورت انسان محشور نشوى، زيرا كه آن عالم محل كشف باطن و ظهور سريره است. و جرئت بر معاصى كم‏كم انسان را بى‏عزم مى‏كند، و اين جوهر شريف را از انسان مى‏ربايد.
    پس اى برادر و خواهر خوبم، تصمیم بگیر از هرچه معصیت و گناه است احتراز كنی، و عزم هجرت به سوى حضرت حق تعالى نمایی. ظاهرت را ظاهر انسان كن، یعنی اگر از جنس مردانی صورتت را مشابه صورت انسانهای متعالی نما و از داشتن محاسن اخلاقی و صوری (که همان مقداری ریش داشتن است) دریغ نفرما و اگر از جنس بانوانی به سیده نساء عالمین فاطمه زهرا سلام الله علیها اقتدا کن و علاوه بر رعایت تقوا، چادر را که از نگاه های هرزه مصونت میدارد لباس مزین خویش اختیار کن و از همین روزن خود را در سلك صاحبان شرايع داخل كن، و از خداوند تبارك و تعالى در خلواتت بخواه كه تو را در اين مقصد پر فراز و نشیب همراهى فرمايد، و رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، و اهل بيت مطهرش را شفيعت قرار ده كه خداوند به تو توفيق عنايت فرمايد و از تو دستگيرى نمايد در لغزشهايى كه در پيش دارى، زيرا كه انسان‏در ايام حيات لغزشگاههاى عميقى دارد كه ممكن است در آن واحد به پرتگاه هلاكت چنان افتد كه ديگر نتواند از براى خود چاره بكند، بلكه در صدد چاره جويى هم بر نيايد، بلكه شايد شفاعت شافعين هم شامل حال او نشود. نعوذ باللّه منها.
    با نگاه و اقتباسی از چهل حدیث حضرت امام خمینی قدس سره الشریف

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۱۰/۱۲ در ساعت ۰۳:۰۴

  15. صلوات ها 41


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30890



    طهارت در لغت به معنای نظافت و پاکی می باشد و نظافت به معناى طهارتى است که بعد از پلیدى در چیزى حاصل‏ مى‏شود، مثلا لباس که بعد از شسته شدن نظیف مى‏شود، و بهمین جهت کلمه نظافت به خصوص ‏در محسوسات استعمال مى‏شود
    طهارت در زبان قرآن و روایات دارای اقسام مختلفی است که به صورت دو قسم کلی ظاهری و باطنی مطرح است.
    فقه مطهره عهده دار بیان طهارت ظاهری انسان است که آن در سه بخش وضو و غسل و تیمم مطرح می شود. در حقیقت طهارت فقهیه برای پاک نمودن انسان از نجاستهای ظاهری است که از ده قسم نجاسات چهار قسم آنها که عبارتند از خون و بول و غائط و منی بواسطه آب مستعمل در وضو و غسل و یا تیمم در صورت نبود آب، از بین رفته و طهارت ظاهری انسان را به دنبال می آورد.
    شاخص ترین رکن طهارت ظاهری انسان را وضو گرفتن تشکیل میدهد. وضو موجب طهارت و ايجاد كننده نورانيت و مقدمه‏اى براى ورود در عبادات و عاملى معنوى براى لايق شدن انسان، در بساط قرب الهى است.
    نورانيّت و صفاى باطنى كه در سايه وضو پديد مى آيد، بسيار ارزشمند است. از اين رو، در روايات ، تاكيد شده كه انسان همواره با وضو باشد، وضو به نور تشبيه شده و خوابيدن با وضو همچون احياء و شب زنده دارى به حساب آمده است.
    براى دعا، تلاوت قرآن، زيارت و بسيارى از كارهاى نيك و عبادى سفارش به داشتن وضو شده است. بدون وضو، دست زدن به آيات قرآن و نام هاى خدا و پيامبر و ائمه عليهم السلام ممنوع است
    در روایت است گروهی از یهود خدمت پیامبر خدا (ص)رسیده و مسائلی چند را از حضرت پرسیدند. از جمله گفتند: یا محمّد(ص) برای ما بگو این چهار عضو برای چه باید شسته شود با این که از تمیزترین مواضع بدن به شمار می‌آید؟
    پیامبر (ص) فرمود: شیطان آدم را وسوسه کرد، آدم به درختی که از آن نهی شده بود نزدیک شد، وقتی به آن نگریست آبرویش رفت، سپس ایستاد و به طرف درخت رفت، این نخستین گامی بود که به طرف گناه برداشته شد، سپس دست برد و از میوه درخت برگرفت و خورد، در این هنگام، زیور و پوشش خود را از دست داد، دست بر سر گذاشت و گریست، و چون خداوند_عزّوجلّ_توبه او را پذیرفت، بر او و فرزندانش واجب کرد که همین اعضا را بشویند، پس خداوند به او فرمان داد که چون به آن درخت نگریسته روی خویش را بشوید و چون با دو دست تناول کرده آن دو را نیز تا آرنج شستشو دهد، و چون دست بر سر گذاشت، فرمان به مسح سر داد و نیز امر به مسح دو پا فرمود، زیرا با آنها به سوی گناه رفته است....

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۱۰/۱۲ در ساعت ۲۳:۳۵

  17. صلوات ها 40


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    علاقه
    عشق امام رضا(ع)رفقای خدمات فرش وستادنماز حرم
    نوشته
    80
    حضور
    5 روز 23 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    390



    انتظار عامل طهارت وپالایش روح و جان
    خانه ای که مهمان رفت و امد نمیکند ، صاحبخانه نسبت به تمیز و مرتب نگه داشتن خانه توجه کمتری داشته باشد یا به دلیل اینکه زندگی عادی دارد ، غافل باشد.
    اما صاحبخانه ای که منتظر مهمان است ویا احتمال آمدن مهمان را میدهد ، نه تنها خود را آماده میکند، بلکه دائم به اهل خانه هم توصیه میکند خانه را به هم نریزند وبه حای آن به مرتب بودن وشدن آن کمک کنند.دغدغه دارد که نکند ناخودآگاه میهمان بیاید وآبرویش برود
    *کسی که منتظر مهمان عزیزی چون حضرت بقیت الله الاعظم است مواظب پاکی وطهارت ونظم در زندگی معنوی وظاهری است.


    هر روز خود را ، وقلب خود را وزندگی و خانواده خود را کنترک وبازبینی مینماید تاببیند آماده ومرتب است یا نه؟!
    واگر نیست آماده نگه دارد که
    "بوی گل سوسن ویاسمن آید عطر بهاران کننون از سفر آید"

  19. صلوات ها 32


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    دانش
    نوشته
    3,182
    حضور
    55 روز 22 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    42
    صلوات
    30890



    در روايتی که در بالا ذکر نمودیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در بیان یکی از اسرار وضو فرمودند: وقتي حضرت آدم علیه السلام رو به دنياي آلوده کرد، خداوند براي تطهير او در هنگام نماز دستور داد که صورت خود را بشويد. و از آنجا که با پا به طرف دنيا رفت به او امر فرمود که پايت را نيز بايد بشويي. و در ادامه چون با دست از آن درخت کسب و کار، ميوه و روزي زن و فرزند را کند و آن را بر سر گذارد و براي حوّايش آورد، به او دستور داد که دست و سر خويش را هم شستشو کن.
    دنیا دار کثرت و اشتغال به خلق است و کثرت و اشتغال به خلق با وحدت و اتحاد با حق سازگاری ندارد و از آنجا که تو نیز هر روز دل به دنيا داده اي و رو به آن کرده اي، پا به سوي دنيا برده اي و دست و سرت را نيز به واسطه آن آلوده کرده اي بنابراين از پا تا به سر به دنيا آلوده اي. حال اگر مي‌خواهي به نماز که سراسر انس و یگانگی با حضرت حق است رو کني بايد وضو بگيري تا اين وضو تو را از آن اشتغال و کثرت تطهير کند.
    حاجى سبزوارى در «اسرار الحكم» در باب اسرار وضو مى‏گويد :
    از آلودگى دنيا و الواث (پلیدیها) اخلاق رذيله دست قلب را بشوى .
    ما را خواهى ز خويشتن دست بشوى
    خود را يله كن پس آنگهى ما را جوى
    و آبرويى نزد حبيب پيدا كن و متفطن شو به اين‏كه هرگاه تطهير جوارح كه مانند خوادمند(خدمتگزاران) براى قلب به جهت حضور در نزد سلطان(خداوند) لازم باشد ، پس تطهير سپهدار(یعنی قلب) الزم (لازمتر) خواهد بود كه اقبح(زشت تر) چيزى است كه بزرگى به خدمت سلطان عظيمى مشرف شود و خدم و حشم او منظف(پاکیزه) و مطهر باشند ، ولى خود او ملوّث باشد !!
    و نيز ملتفت شو كه هرگاه قشر اقرب(پوسته اولی) كه بدن باشد و قشر ابعد(پوسته دومی) كه جامه(لباس) باشد واجب التطهير باشد، لُبّ(مغز) كه قلب باشد تطهيرش از هواجس(آلودگیها) و وساوس اوجب(واجبتر) خواهد بود .
    على عليه‏السلام مى‏فرمايد : چگونه است كه دينت را به هر رجسى نجس مى‏پسندى ، اما لباس بى‏ارزش دنياييت را هميشه پاك نگاه مى‏دارى ؟!
    و معلوم است كه محل ايمان و ايقان قلب و فؤاد است ، فى الحديث :
    إِنَّ اللّهَ لا يَنْظُرُ إلى صُوَرِكُمْ وَلا أموالُكُمْ وَلكِنْ يَنْظُرُ إلى قُلُوبِكُمْ ونِيَاتِكُمْ[بحار الأنوار : 67/248 ، باب 54 ، حديث 21] .
    مسلماً خداوند به هيئت و هيكل و اموال شما نگاه نمى‏كند بلكه به دلها و نيت‏هاى شما نظر مى‏كند .


    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۱۰/۲۶ در ساعت ۱۸:۳۳

  21. صلوات ها 40


صفحه 1 از 16 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 10

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود