صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا آنچه بر سر اولیاء خداوند می آید بخاطر خود آنهاست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329

    آیا آنچه بر سر اولیاء خداوند می آید بخاطر خود آنهاست؟




    اين درست است كه آنچه به سر انسانها مي آيد تقصير خود آنهاست ولي آيا براي اولياء خدا نيز اين چنين است مثلا براي پيامبر اسلام هم مي توان گفت همه مشكلاتي كه براي او بوجود آمده است بخاطر نفس اوست؟!
    النساء : 79 ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَ أَرْسَلْناكَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً
    (آرى،) آنچه از نيكيها به تو مى‏رسد، از طرف خداست و آنچه از بدى به تو مى‏رسد، از سوى خود توست. و ما تو را رسول براى مردم فرستاديم و گواهى خدا در اين باره، كافى است!


    کارشناس بحث : میقات

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت سابق : ۱۳۹۱/۰۹/۲۸ در ساعت ۰۲:۲۷
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    مجموعه آیات:


    «وَ إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُواْ هَاذِهِ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَ إِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُواْ هَاذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كلُ‏ٌّ مِّنْ عِندِ اللَّهِ»
    اگر به آنها [منافقان‏] حسنه (و پيروزى) برسد، مى‏گويند: «اين، از ناحيه خداست.» و اگر سيّئه (و شكستى) برسد، مى‏گويند: «اين، از ناحيه توست.» بگو: «همه اينها از ناحيه خداست.» (نساء، 78)

    «ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَ أَرْسَلْناكَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً»
    (آرى،) آنچه از نيكيها به تو مى ‏رسد، از طرف خداست و آنچه از بدى به تو مى ‏رسد، از سوى خود توست. و ما تو را رسول براى مردم فرستاديم و گواهى خدا در اين باره، كافى است! (نساء، 79)

    «مَن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ مَن تَوَلىَ‏ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا»
    كسى كه از پيامبر اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده و كسى كه سرباز زند، تو را نگهبان (و مراقب) او نفرستاديم (و در برابر او، مسئول نيستى). (نساء، 80)



    آیه اول: همه چیز را به خدا نسبت می دهد.

    آیه دوم: خوبیها را به خدا و بدیها را به خود انسان.

    آیه سوم: اطاعت و پیروی از پیامبر(ص) اطاعت و پیروی از خداوند است.

    آیا آنچه بر سر اولیاء خداوند می آید بخاطر خود آنهاست؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    مطلب اول:


    شرور و بديها كه به انسان مى ‏رسد دو جنبه دارد:

    يك جنبه آن مربوط به خداست، و جنبه ديگرش مربوط به خود انسان است.

    از اين نظر كه رسيدن بديها به انسان بر اساس سنت هاى الهى است مى ‏توان آنها را به خدا نسبت داد.

    و از اين نظر كه خود انسان با اعمال خود و با استفاده از اختيارى كه دارد، كارى مى ‏كند كه خود را در مسير سنت هاى الهى قرار مى‏ دهد، شرور و بديها به خود او نسبت داده مى ‏شود.

    آیا آنچه بر سر اولیاء خداوند می آید بخاطر خود آنهاست؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    مطلب دوم:


    در آیه اول (نساء، 78) روى سخن به یهودیان و منافقین بود، ولی در آیه بعد (نساء، 79) روى سخن را از آنان برگردانيده و متوجه رسول خدا(ص) كرد تا بفهماند آنان لياقت آن را ندارند كه مورد خطاب قرار گيرند. (ترجمه الميزان، ج ‏5، ص 8)

    در آیه دوم اگر چه مخاطب پیامبر(ص) است ولی در واقع مخاطب اصلی دیگران هستند.

    عصمت پیامبر(ص) از آیات و هم چنین ادله دیگر، ثابت شده است لذا مسلم است که این آیه منظورش پیامبر نیست.

    آیه سوم (نساء، 80) که اطاعت از پیامبر را اطاعت از خدا می داند، دال بر همین مطلب است.

    اگر پیامبر هم مرتکب بدی و شر می شد، خداوند هیچگاه بطور مطلق، اطاعت از او را همسان اطاعت از خودش نمی دانست.

    آیا آنچه بر سر اولیاء خداوند می آید بخاطر خود آنهاست؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    مطلب سوم:


    مشکلات و سختی ها می تواند به خاطر سوء تدبیر و انتخاب خود شخص باشد، هم چنین می تواند در اثر شرائط بیرونی باشد که بر فرد تحمیل می شود.

    این در مورد همه افراد عادی صدق می کند.

    ولی در مورد انسان کامل و معصوم، چنین نیست زیرا او سوء تدبیر و ارتکاب به بدی و شر ندارد تا بخواهد به خاطر اعمال خودش باشد، بلکه بطور خاص به خاطر شرائط بیرونی و سوء انتخاب دیگران است که بر او تحمیل می شود.

    آیا آنچه بر سر اولیاء خداوند می آید بخاطر خود آنهاست؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    با سلام و تشکر از بحث مفیدتان.

    فرموده بودید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    اگر پیامبر هم مرتکب بدی و شر می شد، خداوند هیچگاه بطور مطلق، اطاعت از او را همسان اطاعت از خودش نمی دانست.
    همان طور که می دانیم آیات 23 و 24 سوره مبارکه کهف (آیات مشیت) به قصوری از پیامبر اسلام (ص) اشاره می کنند که موجب شد در حدود 40 روز بر پیامبر اسلام وحی نازل نشده و پاسخ سؤال مراجعه کنندگان به ایشان اصطلاحاً با تأخیر دریافت شود که برای پیروان ایشان هم درس آموزنده ای داشت.

    می خواستم سؤال کنم آیا منظور از بدی و شر در جمله بالا هرگونه خطایی از جمله خطای فوق است؟

    ممنون.

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط nima 91 نمایش پست ها

    با سلام و تشکر از بحث مفیدتان.

    فرموده بودید:


    همان طور که می دانیم آیات 23 و 24 سوره مبارکه کهف (آیات مشیت) به قصوری از پیامبر اسلام (ص) اشاره می کنند که موجب شد در حدود 40 روز بر پیامبر اسلام وحی نازل نشده و پاسخ سؤال مراجعه کنندگان به ایشان اصطلاحاً با تأخیر دریافت شود که برای پیروان ایشان هم درس آموزنده ای داشت.

    می خواستم سؤال کنم آیا منظور از بدی و شر در جمله بالا هرگونه خطایی از جمله خطای فوق است؟

    ممنون.




    «وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَاْىْ‏ءٍ إِنّى فَاعِلٌ ذَالِكَ غَدًا إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ وَ اذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَ قُلْ عَسىَ أَن يهدِيَنِ رَبّى لِأَقْرَبَ مِنْ هَاذَا رَشَدًا»

    و هرگز در مورد كارى نگو: «من فردا آن را انجام مى‏دهم»؛ مگر اينكه خدا بخواهد! و هر گاه فراموش كردى، (جبران كن) و پروردگارت را به خاطر بياور و بگو: «اميدوارم كه پروردگارم مرا به راهى روشنتر از اين هدايت كند!» ( (کهف، 23 و 24)



    با سلام و درود

    از معصوم بدی و شر، و حتی خطا و اشتباه سر نمی زند. این مطالب در جای خود بررسی و ثابت شده است.

    ضمنا این مورد، اصلا بدی و شری در آن نیست. چرا که اصلا موجب گمراهی و یا به خطا افتادن دیگری نمی شود و نشده است.


    اما بیان تفسیری: (خطاب اصلی به دیگران است)

    در گفتگوهاى روزانه ما و در ادبيات زبانهاى مختلف ديده مى ‏شود كه انسان روى سخن را به كسى مى ‏كند اما هدفش اين است كه ديگران بشنوند.

    ما ضرب المثلی در فارسی داریم که می گوید: "به در می گویند تا دیوار بشنود".

    عرب نیز ضرب المثلی مشابه این دارد: "اياك اعنى و اسمعى يا جاره"، يعنى روى سخنم با تو است اى كسى كه نزد من هستى، اما همسايه، تو بشنو.

    در این آیه و نیز در آیات متعددی از قرآن، روى سخن به پيامبران است اما مقصود و منظور مردم هستند. (ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏12، ص 390؛ و جلد ‏5، ص 290)

    پیامبر(ص) که نسيان و فراموشى ندارد چون معصوم است. لذا اين آیه یک دستور الهى است، مثل ساير دستورات دیگر، مثلا كلمه «لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ» هرگز دليل بر این نيست كه (العياذ بالله) حضرت شرك آورده باشد. (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 343)


    بنا بر این:

    آیه شریفه در صدد این است تا آموزش دهد که هر چیزی وابسته و متوقف بر مشیت و خواست الهی است و هر عملى از هر عاملى، متوقف بر اذن و اراده خداوند است‏.






    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۸:۱۴
    آیا آنچه بر سر اولیاء خداوند می آید بخاطر خود آنهاست؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    التوبة : 43 عَفَا اللَّهُ عَنْكَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ تَعْلَمَ الْكاذِبينَ
    خداوند تو را بخشيد چرا پيش از آنكه راستگويان و دروغگويان را بشناسى، به آنها اجازه دادى؟! (خوب بود صبر مى‏كردى، تا هر دو گروه خود را نشان دهند!) (43)
    طبق صریح آیه فوق پیامبر اسلام نباید به منافقین اجازه میداد تا در مدینه بمانند، آنها اگر اجبارا به جنگ فرستاده می شدند، با ناشکیبائیهایی که از خود نشان می دادند، موجب رسوایی خود را فراهم می ساختند و در نتیجه چهره نفاق آنها آشکار می شد و این رسوایی جلوی بسیاری از مصائبی که توسط آنها به اسلام و به پیامبر وارد شد، می گرفت.
    با این توضیح آیا نمی توان این نتیجه را گرفت، که آنچه بر سر پیامبر آمده است از طریق منافقین؛ بخاطر تصمیم اشتباه حضرت در برخورد با آنها بوده است؟

    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    1,241
    حضور
    35 روز 16 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    145
    آپلود
    1
    گالری
    48
    صلوات
    8306



    سلام
    به نظرم پیامبر اگه حتی یکبار اشتباه کنه که دیگه واجب الاطاعه بودنش زیر سوال میره. خدایی با همچین استدلالی چطور می تونین این تناقض(اشتباه کردن و واجب الاطاعه بودن) رو حل کنین؟
    بله در یه سطوحی اشتباهاتی به حتی شخص معصوم هم نسبت داده میشه اما اون اشتباها با این اشتباهاتی که ما تعبیر می کنیم زمین تا آسمون فرق داره؛ ترک اولی است و...(حکایت حسنات الابرار، سیئات المقربینه. اشتباهات اونها اونقد ظریفه که برای ما از محاسن امور به حساب میاد!!)

    وَ اللهِ اِن قَطَعــــــتُموا یَمینی

    اِنّی اُحامی اَبَداً عَن دینی




  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علوم دینی
    نوشته
    1,241
    حضور
    35 روز 16 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    145
    آپلود
    1
    گالری
    48
    صلوات
    8306



    البته من شنیدم اینو که به شخص پیامبر و حضرت علی(ع) ترک اولی هم نسبت داده نمیشه.
    وَ اللهِ اِن قَطَعــــــتُموا یَمینی

    اِنّی اُحامی اَبَداً عَن دینی




  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود